News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fozz

Jodå, har fler bilder. Kan nog göra en speciell till dig om du gärna vill. Mycket roligare om man har ett mål att jobba mot.
Dock så är Gripen planet nerlagt så jag jobbar inte vidare på det. Jag har gjort Durandals, MK84 och Maverick robotar som jag kan lasta på. Även om Mk84 och Durandals inte är helt realistiska på en Gripen.
En testbild på Durandals. Dock inte färdig.
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/durandals.jpg

Jobbar för fullt på en Fulcrum nu.
Med lite tur så kanske jag kan göra en kortfilm där en Grip och en Fulcrum har en liten dogfight. Vore riktigt kul.
Min Fulcrum ser ut så här just nu:
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/fulcrum5.jpg

Har någon en bra ide vad man kan göra med dessa modeller så är jag intresserad. Jag modellerar mest, är väldigt dålig på komma på vad man ska göra med dom sen.
Alla generaliserar...


griffin

Åh! Underbart!

Jag vill vara med! Vil vill vill! :D Har länge velat göra/delta i nåt sånt och tanken har funnits länge! Är man Gripentokig så är man!

Jag kan bistå med programmering i olika former om det behövs - jobbar trots allt på ett spelutvecklingsföretag :)

Kan kanske även bistå med andra resurser (scanna, 3D expertis, modellering, texturframställning etc) om jag frågar någon på jobbet snällt. Här kan jag dock inte lova nåt innan jag frågat - men kunskapen finns allt! Konstigt vore annars :)

Jens/Griffin
snappahead

Fozz

Griffin, vi borde slå oss ihopa och gör en ÄKTA Gripen simulator.
Jag jobbar också på ett spelföretag, men som grafiker. :)
Vore riktigt kul att starta eget och enbart producera hardcore flygsimmar baserade på svenska flygplan.
------------

Och ft, du undrade tidigare vilken JAS pärm jag hade?
Jag är inte säker, hittar inget namn eller nåt i den, men det kan vara OSM. Men det är en utbildningspärm för flygmekaniker, och tar upp värdelöst vetande, delserierna, motor, styrsystem och diverse andra saker. Innehåller även övningsuppgifter.
Jag var egentligen ingen Gripen mekaniker, utan höll på med SK60, men då dom fick flygförbud så fick vi meka Gripen tills våra plan fick flyga igen.
Jag är ytterst tacksam för det, då man är inbiten Gripen fantast.
Alla generaliserar...


griffin

QuoteOriginally posted by Fozz


            Griffin, vi borde slå oss ihopa och gör en ÄKTA Gripen simulator.
Jag jobbar också på ett spelföretag, men som grafiker. :)
Vore riktigt kul att starta eget och enbart producera hardcore flygsimmar baserade på svenska flygplan.
------------

Och ft, du undrade tidigare vilken JAS pärm jag hade?
Jag är inte säker, hittar inget namn eller nåt i den, men det kan vara OSM. Men det är en utbildningspärm för flygmekaniker, och tar upp värdelöst vetande, delserierna, motor, styrsystem och diverse andra saker. Innehåller även övningsuppgifter.
Jag var egentligen ingen Gripen mekaniker, utan höll på med SK60, men då dom fick flygförbud så fick vi meka Gripen tills våra plan fick flyga igen.
Jag är ytterst tacksam för det, då man är inbiten Gripen fantast.

Kul! Jag har alltid drömt om en bra Gripen simulator med hyfsat korrekta Svenska landskap att tuta omkring i. Tänk att få slänga i 5:ans växel (err... ;) ) och svepa över skärgården och klippa sjömärken med vingarna! Wooo!

Jag har väl insett att göra en simulator är en ganska mastig uppgift så jag antar att det mest realistiska sättet är att utnyttja en färdig plattform, som t.ex. Falcon 4 SP. Förutsättningen är ju dock att det går att modifiera plattformen hyfsat enkelt och där torde ju F4 vara väl lämpad.

En annan sak är att verkligen komma igång och att få nåt gjort. Här är ju förutsättningarna optimala - vilka är bättre lämpade än Nosigs medlemmar? Större motivation och intresse får vi leta efter! Teknisk kunskap om både spel och flyg finns!

VAD VÄNTAR VI PÅ?!?!?! :D :D

(Men för att återgå till din fråga - fasen, om vi kunde övertala våra chefer att fixa en svensk flygsim i .. tja, 25 miljoners klassen. Skulle bli en hyfsat bra kvalitet på en sådan produkt, hehe)

Jens/Griffin
snappahead

ft

Ptja, lyckas vi bara få igång en grafikmotor som klarar det så är det inte omöjligt alls, skulle jag vilja påstå! Systemsimulering är lite tricksigt och tar tid, framförallt att avlusa, men är inte direkt svårt - när man väl förstått systemen! Och där kunde ju jag vara behjälplig, så långt det går utan att hamna i konflikt med min arbetsgivare eller sekretessen.

För er som är nytillkomna så är jag utbildad inom flyg men har en bakgrund inom data. Jag har under det gångna året bl a gjort systemsimulatorer (motorkörningssimulatorer) för utbildning av tekniker. Detta för SAAB Aircraft, d v s den del av SAAB som numera har hand om eftermarknaden på de civila typerna.

Får dänga i lite mer HD, fixa backupmöjlighet och dra igång Linuxburken härhemma som CVS-server... ;)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Fozz,
dina flygplan är toksnygga! Rekommendationer på bra böcker för att lära sig modellera i Lightwave? Provat GMax och kommit fram till att det inte håller måttet alls, arbetat en del med AutoCad och Mechanical Desktop som är lysande för tekniska ritningar/modeller men kanske inte så lämpat (eller avsett) för den här typen av arbete.

Mig-29:an saknar fackelkastare, är det en skolversion eller har de gjorts i andra versioner utan fackelkastare numera?

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

loke

Håller med. En gripensimulator skulle vara något.

Jag har programmerat i massor av år... (ni skulle tycka jag var en gammal gubbe om jag berättade hur många) och jag har aldrig haft lusten attt programmera spel annat än som hobby.

Dock om jag skulle få chansen att utveckla en Gripensimulator... Oj! Då skulle jag nog ta den.

ft

Vad tror ni som kan grafikbiten, har ett gäng glada hobbyister en chans?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus