News:

No significant change

Main Menu

Yey! HMS Uppland...

Started by Assassin, June 30, 2003, 09:15:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

#8
Verkar som "Australiska" försvaret hade lite att påpeka dock på våra svenska ubåtar vi sålt till dom, iofs avancerade maskiner så fel får man alltid räkna med.

Jag hade gärna sett att de flesta av våra avancerade system skulle uppnå den potential som dom är värda, tex något så "basic" som luftvärnskydd på båtarna. Alternativt stabiliserad kanon på strf 90 etc etc etc etc(mängder av exempel).

Dock ser jag svårighet såhär, om nu vänstern(och jag räknar in miljöpartiet där oavsett dom vill det eller ej)nu vill skära ner försvaret såpass mkt som dom sagt så blir ju Sverige tvingade till att ansluta sig till militärt samarbete(vilket iofs många experter anser att vi redan är inofficiellt). Det är ju lite emot deras grundsyn tycker jag. Många i vänstern ser dessutom att man ska ha ett starkt "sega gubbar" försvar med värnplikt just för att det är så bra i försvarssyften och många i vänstern är emot utlandsaktioner vilket det bara blivit fler och mer av på de senaste 10 åren. Så på många sätt anser jag att dom motsätter sig själva i många av deras åsikter. Dom får ta och bestämma sig om Sverige ska bli solidariskt på den globala arenan och engagera sig mer i FN uppdrag etc eller om vi enbart ska ha försvarsmakten för att skydda Sverige.

Sen personligen skulle jag gärna se att några folkpartister rensar upp lite(dom gillar verkligen revisorer). Försvaret gillar inte revisorer utan utbildar främst egna officerare i ekonomi vilket jag kanske inte tycker låter sådär superbra(för att välja ett ungdomligt uttryck). Låt officerare syssla med det dom ska göra ungefär som i polisdebatten.

Nu är ju tidningarna alltid ute efter blod och sensationer men många artiklar i "seriösa" tidningar som SvD visar ju att det pågår mkt fuffens med fruar som åker med sina män på officiella affärsresor och som betalas av skattepengar. Visst är jag en hjärntvättad sosse som "gillar" att betala skatt till rätt saker men vid sådana här händelser blir jag verkligen irriterad. Dessa pengar kunde användas till andra betydligt bättre saker inom försvaret hoppas man. Nu ska dom iofs betala tillbaka men om inte tidningen skrivit om detta tvivlar jag på att det kommit ut(visserligen var det nog någon som läckt till pressen). Sen kan man bara läsa vad riksrevisionen har att säga om försvarets ekonomi och hur pengarna används inom organsationen i sig.

Det jag saknar mest är ett mer öppet försvar där officerare vågar ge konstruktiv kritik. Något man märker när man närvarar på tex totalförsvarskonferenser eller liknande(plus att den bästa information får jag iallafall från dom som jobbar inom försvaret). Generalerna pratar gärna med dig om sina egna åsikter men blir väldig tysta när dom ska diskutera i grupp. Sen den inbyggda rivialiteten mellan försvarshögkvarteret i stockholm och de regionala högkvarteren. Ja ja, jag är en insnöad akademiker men märker så tydligt att det klagas en hel del från mun till mun men det sker tyvärr väldigt lite konkreta förbättringar.

En bra artikel som rätt tydligt ger en bra analys av Sveriges försvar

http://www.analyskritik.press.se/sakerhetspolitik/RMAnyaforsvaret/nyaforsvaret.htm

Jag gillar speciellt detta citat "Enligt två konsultrapporter (FOI/FMW och SIDC) konstateras att Sverige inte längre har någon möjlighet att försvara landet". Sen kan man väl ifrågasätte om de som skrivit verkligen är så partipolitisktobundna som de proklamerar. Men det är intressant läsning.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Assassin

Man blir så deprimerad när man tänker vad de gör med vår försvarsmakt... :-X
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)