News:

No significant change

Main Menu

Yey! HMS Uppland...

Started by Assassin, June 30, 2003, 09:15:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Assassin

...var jag och trampade runt ombord på igår. :) Vilken arbetsplats!
Nu ångrar jag mig åter igen att jag inte sökte in till ubåtsvapnet när jag mönstrade...

hursomhelst, kul att jänkarna gnäller över att våra ubåtar inte hörs. :D
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Clark

På tal om det:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5772261.asp

Bra artikel. Fan att miljöpartiet måste vara emot allt som är roligt och trevligt :(

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

SledgeHammer

Ubåtar är kul.

Och jänkarna tycker säkert att det är kul att någon tror på dem. :)
Mvh  - Stefan -


Horizon

Stryk bort det där spydiga leendet från ansiktet, Stefan. Vi vet redan att du är mästare på att dissa folk och vad de skriver. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Nej jag vägrar. :D

Och jag menar vad jag säger. Ubåtar ÄR kul. Och våra är väldigt kul tom.

:)
Mvh  - Stefan -


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

#6
Våra "nya" ytstridsfartyg är också väldigt roliga/fina, fina helikoptrar som ska användas på dom också. Om pengar funnits skulle jag gärna se missilbestyckade svenska ubåtar, kanske Rb15 eller Harpoon? :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

De kunde ha varit väldigt roliga. Men, se - pga besparingskrav har man skurit ner antalet med ett till fem. Likaså har man börjat tveka till att ha hkp på dem och dessutom lagt planerna på luftvärnsrobotsystem (vilket ju är ett krav för att ha någon överlevnad i en miljö med attackflyg och framförallt sjömålsrobot) på is (läs ytterst tveksamt om det införs).

Om de "mindre försvarsvänliga" partierna får som de vill kommer ubåtsvapnet nu att avvecklas helt. Den nya samnordiska ubåten Viking kommer ej att byggas och de nuvarande ubåtarna tas ur drift en efter en. Nästan allvarligast av allt är att Kockums med stor sannolikhet kommer att försvinna från Sverige - och de råkar ju faktiskt bara vara världsledande på utbåtsbyggen.

Det är en ganska märklig inriktning med tanke på att ubåtssystemen är bland de mest eftertraktade vi har internationellt. T o m så eftertraktade att ÖB vill plocka ur ubåtar från malpåse, i vilka de placerats efter förra försvarsbeslutet. Sen lär det ju bli några tusen personer som blir av med jobben när Kockums och en rad underleverantörer får packa ihop. Undrar om vi i slutändan då har sparat in någon "miljard".

/BEQ