News:

No significant change

Main Menu

Hur trim fungerar

Started by ft, March 21, 2002, 14:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Bax

QuoteOrginally posted by ft

            För er som inte följer SimHQ sÃ¥ har jag smackat ihop en applet som visar principen bakom hur joystickposition och trim omvandlas till spakläge i simulatorn.

Den är dock skriven i Java v1.4 så den kräver Netscape 6.2 eller Explorer 6 (tror jag det blir). En version som går att köra i äldre Javamaskiner är på G!

Mvh,
 /ft

Om jag har fattat rätt så visar programmet (snyggt!) hur simulatorn flyttar den virtuella spaken för att uppnå en trimeffekt. Om detta är fallet så är det ju katastrof !
Detta ger ju konstiga olinjära inputs vid alla lägen utom vid centrerad joy!
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Mr Jim

Bara FT får chans att diskutera saken med Oleg så blir jag nöjd :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

Bax,
nej, det visar hur det BORDE fungera. Exakt hur det fungerar är än så länge osagt men det är bakvänt. Det verkar snarast vara enligt principen för trim under första världskriget - gummirep mellan spaken och detaljer i cockpitinredningen!

Hur skulle den visade funktionen vara konstig, menar du? Det du måste tänka på och som jag inte nämnde är att joystickens läge representerar den kraft du lägger på den virtuella spaken. Mindre konstigt nu? :)

Mvh,
 Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

radek

Men du...
Du har just bevisat att trim är totalt meninglöst :)

I il2 kan man inte låsa spaken i mittläge.

Men jo jag håller med orkar man inte dra spaken längre orkar man inte mer för att man ökar deflektions ytan.
Får låtsas att piloten tar till ben och tänder när någon i il2
drar på med trim för att minska svängradie.

sarkasm
DÃ¥ blir det realistiskt ju !!
/sarkasm

skål

Mr Jim

Snart kommer 1.04 och min nya dator. Ska din Yak-3:a kunna motstå mig då Radek? Hört att man ska kunna välja vilka plan som skall kunna väljas i multiplayer. Guld :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

radek

Bah, min yak3 står emot allt :)
La5 hunter nr1.

Eller ja så länge du inte sniffar städer för min dator har svårt med dom, lol

Jo ska bli kul kunna begränsa plan.
Äntligen lite p39 och p40 battles på jämna villkor.

ft

#14
QuoteOrginally posted by radek

            Men du...
Du har just bevisat att trim är totalt meninglöst :)


Au contraire, mon ami! :)

Quote
I il2 kan man inte låsa spaken i mittläge.

Hmm, vilken spak menar du? Joysticken eller den simulerade? Och VAD menar du?

Quote
Men jo jag håller med orkar man inte dra spaken längre orkar man inte mer för att man ökar deflektions ytan.
Får låtsas att piloten tar till ben och tänder när någon i il2
drar på med trim för att minska svängradie.

Mitt förslag på SimHQ var ungeför:

Eftersom pilotens armstyrka (och stundtals även benstyrka, bevisat av fotavtryck på instrumentpaneler) utgjorde en begränsning av svängprestanda i det högre fartregistret är det simulerat. Däremot är svårigheterna med att använda trim under manövrering inte simulerade. För att trimma måste man ta ena handen av spaken och snurra ganska friskt på trimhjulet vilket inte enkelt lät sig göras mitt i en kurvstrid. Därför föreslår jag att man

1) Minskar hastigheten med vilken trim kan appliceras.

2) När trim används först under en tid rampar ned den användbara spakkraften till hälften (man tar en hand av spaken), trimmar så mycket som beordrats av piloten och sedan rampar upp spakkraften till fullt igen.

För den som använder trim på ett realistiskt sätt kommer detta inte att märkas det minsta. Den som försöker använda trim för att förbättra prestanda mitt i en kurvstrid kommer att drabbas av konsekvenserna.

Systemet skulle belöna den som planerar sin flygning och läser situationen. Ser man att en kurvstrid är nära förestående kan man trimma upp lite innan man börjar kurva - något som gjordes IRL.

Nackdelen är att det inte blir särskilt transparent. Utan förklaring kommer det att vara svårt att förstå vad som händer. Däremot kan det diskuteras om det egentligen är en nackdel. Även i den verkliga världen är att vara påläst om de tekniska aspekterna en nödvändighet om man vill bli framgångsrik.

Ha det!
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

radek

Jo jag hänger med.
Men du ser inte min mening.
Vi glömmer iden om ta bort styrka tilfälligt.
Inget med min förklaring att göra jag följer bara apleten du gjorde.

Såhär, säg man ligger i en sväng. Piloten orkar bara dra
50% höjdroder.
Han ökar trimmen, Enligt din aplet orkar han nu inte dra mer
än säg 45% höjdroder för resten utav de 50% procenten utslag han hadde utgörs utav trim flappen nu (5%).

Alltså. Varför skulle piloten överhuvudtaget vilja trimma?
reusltatet blir likadant vare sig han använder trim eller bara mer roder utslag.
Piloten har samma styrka i bägge fallen.

Exempel 2.
Piloten flyger längre sträcka och märker att planet vill gira åt höger.
Han kompenserar med vanlig spakrörelse.
Men det var jobbigt nu måste han hålla emot hela tiden.
Visst ja, trim. Han försöker kontra med trimmen istället.
Och ja enligt din applet blir det samma sak.
fast han kontrat med trim måste han nu ialfl hålla emot.

Alltså i din aplet blir trim helt meningslöst.
Enda funktionen det fyller är att öka max utslag.
Vilket kunde ha gjorts enklare på andra sätt.
rent konstruktionsmässigt.

hmm, jag är dålig på att förklara hoppas du hänger med.