JAS 39 Gripen ska kriga i Europa.

Started by zebra, March 19, 2002, 22:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Men vad lärde man sig under övningen. Allt kan ju inte ha varit negativt med Mig-29 och man måste väl ha dragit lärdom av något som förbättrar den svenska taktiken inför framtiden.  

ft

Neh, för vi konstaterade att ctrl nog är rysk spion. :p

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Ja... och han döljde det inte ens... :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

JStar

QuoteOriginally posted by Horizon
En kompis till mig var flygmek på Såtenäs under lumpen och de tävlade mot ett amerikanskt team (F-16) om vem som var snabbast på klargöring (landning, tankning, ombeväpning, start) och de vann med hästlängder.
Inte så konstigt med tanke på den svenska flygförsvars-doktrinen.

Som ni säkert känner till så håller ju Flygvapnet till på krigs-baser i kristider. Tanken är spridning. Det är svårare att slå ut många små baser än några få stora. Man skall också snabbt kunna flytta till andra baser.

Men även om så är fallet så är en flygbas ändå alltid ett högprioriterat mål för fienden. Därför vill man ha flygplan på marken så kort tid som möjligt (samt att planen behövs i luften för att göra sitt jobb). Speciellt jakten behöver kunna ladda om snabbt.

Därför är kraven på klargöring rätt hårda. Från det att piloten stoppar motorn tills "kontakt" får det max gå:

Jakt: 10 minuter
Spaning: 15 minuter
Attack: 20 minuter

Kraven är inte lika hårda på attacken därför att dels så skall tyngre vapen lastas och dels så är attack-uppdrag i princip alltid planerade i förväg. Jakten däremot måste alltid finnas tillgänglig. Jakten görs därför alltid klar vid huvudbanans ände, det vill säga i den farligaste zon som finns på en flygbas.

/J

griffin

Hojta till om ni hör ser nåt mer om det. Vore otroligt intressant att få veta lite om hur Gripen står sig. Sverige brukar ju göra fint ifrån sig internationellt

Läs flygvapennytt om inte annat... de brukar skriva om utlandsbesök (förutom det jag förutsätter att ni läser, som t.ex. flygrevyn).

Åtminstone i Norrköping har vi både flygvapennytt och flygrevyn på biblioteket. Det senare även för hemlån. Trevligt!

Griffin
snappahead