JAS 39 Gripen ska kriga i Europa.

Started by zebra, March 19, 2002, 22:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Har varit borta ett par dagar och nu väl tillbaka så har jag gått igenom alla inlägg om helgens träff. Gott att se att tempen är hög och humöret på topp. Ska bli gôr skôj  (värmlandska) att träffa er alla.

I Helsingborgs Dagblad så var det i söndags en artikel om att 6 st Gripen med utr. och manskap (50 man) ska ned till forna Östtyskland för att strida mot ett förband med Mig29. Det är kö till att öva mot det förbandet och efter sommaren kommer den att byggas om för att omskolas till Euro Fightern. Hur som helst så JAS ner och testas i hetluften. Inget dåligt äventyr för JAS-piloterna. Det blir första gången som JAS testas mot utländskt flyg.

Alla kan väl hålla ögonen öppna efter mer information. Man vill ju veta vem som vann.

sandro

Horizon

Härligt! Jag lovar att hålla ögonen öppna efter resultat.

En kompis till mig var flygmek på Såtenäs under lumpen och de tävlade mot ett amerikanskt team (F-16) om vem som var snabbast på klargöring (landning, tankning, ombeväpning, start) och de vann med hästlängder.

Hoppas att de svenska piloterna är lika bra!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

Tjena

Ska du inte komma över till helgen....

sandro


QuoteOrginally posted by BEQ

            Det stämmer. Det är skönt att ha mindre konkurrens om start- och landningstiderna den här veckan. Får se vad jag får höra under veckan om hur det går. Om jag inte minns helt fel skulle de öva mot F4:or också.

/BEQ

zebra

Det var himla intessant läsning. Ska de öva mer eller är de färdiga? Har du mer info framöver så lägg ut det (om du orkar). Jag skulle tro att det är fler än jag som suger i sig....

sandro

Mr Jim

Kul att gå runt och hålla koll på fåglar. Undra om nån får jobba heltid med det? :)

Annars mkt intressant läsning!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

Håller med Sandro.

Mycket intressant läsning. Skriv gärna mer efterhand när du kommer över mer info!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Instämmer till fullo med Zebra och Horizon. :)

Mr Jim

MiG-29A versionens motorer ryker verkligen så illa som alla säger ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com