Author Topic: Segelflyg?  (Read 2138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Segelflyg?
« on: March 19, 2002, 16:42:07 »
Någon som pysslar med det?

Själv var jag ut och inventerade klubben i lördags. Nu jäklar får det kosta vad det kosta vill! Räkna inte med mig sommarhelgerna... :D

Och ni som inte gjort det, ladda hem den här demon och prova - läckert nåt så in i h-vitte!

Mvh,
  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dewe

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
    • Email
(No subject)
« Reply #1 on: March 19, 2002, 23:15:52 »
Jomenvisst. Jag segelflyger.

Och medans du väntar och suktar efter att termiken ska dra igång igen så kan du alltid läsa lite: http://members01.chello.se/bop/

För den som är sugen att testa så kan man ta en provlektion. Kolla t.ex. hos SSFK på http://www.ssfk.se/provlektioner.html


/Dewe
« Last Edit: March 19, 2002, 23:18:46 by Dewe »

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
(No subject)
« Reply #2 on: March 20, 2002, 00:30:55 »
Åhå, du blev just utnämnd till Förste Tillförordnade Segelflygkonsult! :D

Provflygandet har jag redan hunnit med. Det var, som anglosaxerna säger, "a humbling experience". Jag var stolt när jag kunde ligga stadigt under bogsering, sedan tog han i baksits över och flög lådor runt propellerströmmen. Bara för att. Upp som en sol, ner som en pannkaka!

Själva flygandet gick bättre, något har man visst lärt sig av datorflygandet. Frågan jag fick var vad jag hade flugit förut. Det värmde. Det var kul att flyga Bergfalke också, man bör som ha gjort det tycker jag. Här har de bara en K8 kvar av dukflygplanen. Den har kanske inte 97 i glidtal, men man känner när (och hur) man flyger i alla fall! Tog mig ett par svängar att lista ut att det krävdes en stadig känga på pedalerna, sedan flöt det på bra. Jag tyckte att det var lika bra att baksitsaren fick hantera landningen, och tur var det. Ingen vana vid den sortens luftbromsar så jag trodde vi var alldeles för högt på final... själv hade jag nog följt en femgraders glidbana in. :)

Din (?) artikel om silver-C var fantastisk läsning, snacka om motivation! Skall läsa de andra på kafferasten imorrn och ser fram mot en ny uppsättning snarast. Jag kommer att tjata. ;)

Ha det,
  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
(No subject)
« Reply #3 on: March 20, 2002, 00:37:04 »
Förresten, provat SFS som jag länkade till? Åsikter?

Mvh,
  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus