FB från CDON - förstaintryck

Started by ft, March 24, 2003, 16:44:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

FB anlände idag från CDON. Fakturerat pris 199:-. Känns helt rätt! :)

Hunnit leka lite med det tidigare och nästan uteslutande koncentrerat mig på den nya motormodellen. Första intrycket är att den är hemskt bra! Nivån på anmärkningarna är nere på enstaka diskrepanser mot flyghandboken; Inget varvtalsfall då laddkompressorn växlas upp, sådana saker. Det är bra!

Får se när jag hinner köra igenom det hela ordentligt om jag hittar mer! Min Hurri-motor betedde sig lite underligt när jag var ute och gjorde några studs-och-gå, verkade tappa effekt. Tyvärr fick jag besök och var tvungen att göra den sista till en full-stop istället för att utreda saken.

Långa utflygningar kommer i alla fall knappast att vara tråkiga i fortsättningen.

Det dynamiska kriget (kampanjgenerator är en hiskelig direktöversättning som inte står skvadron långt efter!) tycks inte vara allt det kunde varit. Man kan se vad som hänt med piloter i flottiljen och det finns en frontlinje utritad. Och? Återigen har jag bara tagit en snabbtitt, men det är fortfarande samma taffliga uppdrag och samma taffliga uppdragsbeskrivningar. En levande omvärld, planeringsmöjligheter och så vidare lyser helt med sin frånvaro och likaså känslan av att närvara. Det kunde de verkligen ha gjort bättre!

Många gamla fel följer också med. Hur svårt vore det t ex att ge oss möjlighet att själva välja fällsekvens för yttre laster? Eller bara möjligheten till enkelfällning! Ett antal nya kritiska parametrar tillkommer såsom manifold pressure, RPM, kylar- och oljetemperatur. Dessa är dock fortfarande i vissa fall dolda i kabinen - och kan inte fås i speedbar. I Hurricane tycks bränsle- och oljetryckmätarna vara åt skogen men det kvittar lika eftersom de ändå inte verkade indikera något. Och så det ââ,¬Âintressantââ,¬Â utformade användargränssnittet, som fortfarande inte förtjänar mer omnämnande än en djup suck.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

Ft>Japps 199 kr för mig med! :)
Det är rätt skoj att köra luftwaffe kärror nu på hög höjd, total dominans. Det är dock inåt HELVETE svårt att överleva i He-111 kampanjen, tror iofs att man kan skylla mkt på spelets uppbyggnad men det är ruggigt svårt, saknar brandsläckare i 111:an....med musik blir det nästan tragiskt när man försöker ta sig hem till basen...sen tror jag det är en bugg med ens bombarwingmen, dom släpper inte sina bomber när jag släpper mina. Fixas nog till, första patchen kommer ju slänga in Gladiatorn, hejja F19! :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

#2
Låter bra grabbar. Då kan man förvänta sig sitt ex på posten med ett mysigt inbetalningskort på 199 plus frakt då! Fett!

Skall väl inte ta ut nåt i förhand, men tack för tipset i alla fall! =)

EDIT: intressant FT. Det enda jag kan säga (har knappt testat den fulversion jag har) är att det stör mig att man har exakt samma gränssnitt. Okej, jag erkänner - bättre lägga krut på simulatorn men det känns verkligen inte som nåt nytt när GUI't är indentiskt. Kanske fånigt, men man funkar ju så... Dessutom är det... tja, inte riktigt så som man kunde önska.

Men vad är det mot vad själva simmen är?... Keep reporting! :D

DFL
snappahead

ft

Jag kommer att vara jäveldryg att ha med i coops nu i alla fall. Sitta där och envisas med att varmköra motorn innan start... ;)

 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

för övrigt vill jag hålla med har aldrig gillat UI i IL-2 :(

bara det fixades skulle faktiskt göra en del se t ex EAW eller gamla Operation Overlord man körde på Amigan.

har testat det dynamiska kriget lite har kört 7 uppdrag i finland med en Brewster och jag tycker det finns någon slags bra känsla över det hela som närmast påminner om Red Baron 3d men skulle gärna se mer röreleser på marken (tåg på rälsarna konvojer och framförallt strider vid frontlinjen...) IL-2 har ju redan suveräna 3d modeller för marken varför inte ta och implementera dem i en "krigsmiljö"

lite aktivitet på flygbaserna skulle också vara trevligt både den egna och fiendens räcker ju med att det kör runt lite bilar och sånt för att det ska kännas lite mer levande.. det är just det som är IL-2's (FB) största svaghet allt känns lite väl dött och sterilt :(

behöver ju inte vara som Falcon's dynamiska kampanj (för att använda en hiskelig direktöversättning ;) ) för att det ska vara bra utan de enkla åtgärder jag tog upp skulle ju räcka

vad gäller grafikfronten så är FB huuuur snyggt som helst kör 1280x960 med 2xFSAA och inställningarna i FB på excellent

som slutsats skulle jag ändå vilja rekommendera FB det är trots allt fruktansvärt bra och den bästa WWII sim som går att få men det krävs lite för att det ska bli perfekt..
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Min damp ner idag för 199 plus porto/frakt. Tack för tipset, det måste jag säga var prisvärt. :) Har betalat mer än en hundring mer för en add-on tidigare, så då kan jag leva med lite buggar...
snappahead

zak

Läser med glädje men med litet avundsjuka, hur bra ni tycker att FB fungerar.
Mitt FB har samma fel som CFS3 hade för mig förut, dvs det kraschar ideligen så
att jag får starta om datorn, och dessutom fungerar joysticken med stor fördröjning.
Antar att min processor inte orkar med spelets fordringar. Jag har en P3 på 1GHz
och  grafikkort GeForce 3 Ti 500. Ram 512.  Borde räcka enligt minimispecifikationerna.
Mitt CFS3 fungerar nu perfekt när jag installerat patchen, så jag hoppas att det snart
kommer en patch till FB för jag får inte plats med med ett GeForce 4 i min dator.
Jag måste då byta både moderkort och nätaggregat och det har jag inte lust med.
Skulle vara intressant att veta om någon har lyckats få FB att fungera med en P3.
Zak