Zoran Djinjic mördad... =(

Started by Horizon, March 12, 2003, 16:06:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jävligt trist, med tanke på att han var en av de reformvänliga vid sidan av president Kostunica... :-X

http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_5031005.asp

Hoppas att det inte påverkar Serbiens väg in i den Europeiska gemenskapen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ingen som har en kommentar ens? Ni kanske inte intresserat er för Serbiens fortsatta öde efter NATO-bombningarna för några år sedan?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

Det hela ser ganska hopplöst ut i världen just nu, det som hänt i fd Jugoslavien är bara ett smakprov på de tradiga saker som hänt bara för folks hunger efter pengar. (på ett eller annat sätt, handlar det bara om pengar o makt)
Det som irriterar mig mest är olika gruppers respektlöshet för lag och ordning och då menar jag olika maffiaorganisationer, ryska, serbiska och inte att förglömma Bandidos och Hells Angels, ett djävla sätt mot hederligt folk.
Serbien är just nu fullt av korruption och grov brotslighet som tyvärr aldrig kommer att lösas, det finns inte någon tro på några reformer hos folket, de flesta jag talat med av mina vänner nere i Belgrad är mycket skeptiska och saknar den gamla "Tito" tiden, då var det faktiskt ett land med mycket glädje och hopp.

Istället för att satsa pengar på miljardprojekt så som ett nytt stridsflygplan skulle man kunna satsa allt på lag och ordning i det egna landet och kartlägga dessa laglösa svin och utan någon traditionell rättslig prövning "knäppa" dem en efter en.


Maverix:-I

Obizzz

jag har ärligt talat för dålig koll på läget där nere för att kommentera vet ju knappt vem killen var men jag har fattat att det var en av de bättre
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mr Jim

Horizon>Skulle kunna skriva flera sidor, vi diskuterar saker som dessa varje dag på UNI. Men som sagt ovan, organiserad brottslighet blir livsfarligt när det bildar oheliga allianser med staten. Dom kommer få det tufft att rensa ut. Tror 95% av den serbiska specialpolisen/säkerhetsstyrkorna var med i diverse fuffens under balkankriget.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

En som det är jäkligt roligt att diskutera Balkan och framförallt att lyssna på hans föreläsningar är Örjan Sturesjö. Han är nog en av få som är kompis med alla sidor nere på Balkan och lika välkommen var han än kommer. Det jag finner intressantast är att den bilden Balkankännare (och för den delen också andra säkerhetspolitiska analytiker i t ex Kurd, Tjetjenien och Afghanistanfrågorna) ger så markant skiljer sig från den tillrättalagda bild som ges i svenska media.

/BEQ

Jotte

Tragiskt men knappast förvånande tyvärr. :-/
Som Jim sa, det finns ett "gott" gäng pland de där specialpolisenheterna. De gjorde tom klart för FN soldaterna att de skulle avsluta vad de påbörjat så snart de fredsbevarande/tvingande styrkorna försvann.


ft

BEQ,
låter intressant. Någon aning om var man kan få en mer rättvisande/annan bild än den vi får via media?

 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus