News:

No significant change

Main Menu

ATI RADEON 9000 PROBLEM

Started by khalifa330, March 04, 2003, 19:13:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

khalifa330

ERE NÅN SOM VET HUR MAN TAR BORT DEN MONOKROMA BILDEN?
Tjena jag håller på med att försöka att koppla min dator till tvÃ,´n
det verkar som kortet inte accepterar att jag kopplar den till tvÃ,´n via RCA ingången på framsidan.
Och jag hittar ingen omställare för SVideo Video out i ctrl panelen till kortet

Tacksam för svar.

Hälsningar Khalifa330
Fly Low, Hit Hard!

Lupson

Jag har själv haft stora problem med monokrom tv-out bild, dock med annat grafikkort. Mitt tips är att titta in på http://www.tvtool.de och ladda hem senaste versionen av programmet tvtool. Där brukar man kunna pilla med det mesta gällande tv-out. Har dock ingen aning om vad för tv-out encoder chip det sitter på ditt grafikkort, kolla så det finns med i listan på supportade chip.

I mitt fall beror problemen på att min tv inte klarar av s-video signalen samtidigt som grafikkortet inte kan leverera annat än s-video. Man kan komma runt problemet genom att löda ihop en speciell kabel (finns ritning på tvtool-sidan).

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Ingången på TVn... har den både kompositvideo och supervideoingång? Om så är fallet kika lite i TVn efter möjligheten att välja komposit eller superläge på ingången.
Mvh  - Stefan -


khalifa330

Tyvärr så har jag ingen S-video ingång på tvÃ,´n jag har endast en vanlig komposit ingång, det kanske finns s-video i scarten.
Jag tycker att det är konstigt att ett nyare kort ATI 9000 från ATI som har blivit lovprisat för dess TV out egenskaper inte kan leverera vad ett äldre kort från Nvidia (ge Force MX 2) kan klara av.

Jag får väl försöka att mixtra med Tv toolen och se vad som händer.

Tack för Hjälpen, jag fortsätter mitt äventyr.

P.S på mitt gamla kort så kunde man välja om man ville ha S-video eller komposit signal.
Fly Low, Hit Hard!

Mr Jim

har du senaste drivrutinerna + control panel från ATI(3.1a)?

Sen finns det två lösningar

1. Så är det en inställning på tv;n, jag kan byta mellan svartvitt och färg på min dosa, scart samt scart/S med färg.

2. Kolla i kontrollpanelen för grafikkortet, det ska finnas en flik vid namn "displays", koppla in TV:n starta om datorn. Aktivera "tv":n och tryck på TV fliken. Gå in på "advanced" och "format". Välj PAL B samt Sverige och vilken typ av kabel du har.

Jag behövde inte ställa in nåt på inställningarna då den hittade rätt själv. Cinema läget i ATIs drivrutiner är otroligt bra. Dom inställningarna hittar du under "overlay" och "Clone Mode Options".

Lycka till!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

khalifa330

Jag tror att jag  har den senaste ctrl panelen  (det får jag kolla upp) samt Catalyst 3.1.
Fram till inställningen av PAL B sverige stämmer det för mig, sedan att välja kabeltyp har jag inte upptäckt. jag får kolla upp detta i kväll.

Angående min TV så har jag två scart i bak som jag har dvd ochvideo kopplat till.
Sedan på framsidan finns det en komposit ingång som jag väljer att koppla datorn till.
Jag har ingen S-video ingång.
Jag hoppas att jag har fel controlpanel, så att detta kan vara problemet eftersom jag inte hittat att man kan ställa in kabeltyp som du nämde.

Sedan märkte jag en annan underlig grej, när jag startade om datorn med tvÃ,´n ikopplad så stängde kortet av signalen till monitorn, vad beror detta på?

Tack en än gång för tipsen jag fortsätter ikväll och mixtra med detta och jag hör av mig då för progress rapport.

Hälsningar Khalifa330
Fly Low, Hit Hard!

khalifa330

Tjena,
Nu har jag provat med de olika förslagen ni har gett  mig, men jag har inte lyckats.  

Jag har skickat ett mail ATIÃ,´s support dem sade att jag får svar inom 10dgr så vi får se vad dom säger.

Det enda jag behöver veta är om jag kan ställa in kortet så att det skickar en vanlig video signal(alltså ingen s-video signal) det är detta som är mitt problem.

Jag har försökt att hitta en slider eller box som man kan checka så att kortet sänder en vanlig videosignal men det enda jag hittar är en inställning för skärpan i s-video läge och det verkar som kortet endast klarar av att sända s-video signal.
Detta är en en gång mycket märkligt eftersom mitt gamla kort klarade av det.
Nästa 3-D korts köp när LO-Mac har släppts blir en nvidia krets om jag inte hittar en lösning på detta.
Det är säkert så att jag har fuckat upp ngn inställning som jag inte har tänkt på.

Tack igen för alla tips.

Hälsningar Khalifa330
Fly Low, Hit Hard!

JStar


Ok... nu är det här djävligt sent inkommet. Men jag hade samma problem. Lösningen var inte att slå om kortet så att det sände video... utan att leta bland "extrakanalerna" på TVn. En av dem bör vara dedikerad för just S-Video. På TVn jag har fanns det kanalerna "0", "Ext1", "Ext2" och så den jag skulle ha "S-VHS".

"Sök, och du kommer att finna".

/J