News:

No significant change

Main Menu

Umeå universitet

Started by Mupp, February 01, 2003, 11:33:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mupp

Jo, såhär är det:

Jag och min bättre hälft funderar på att flytta till Umeå. Studier står på dagordningen. Har sett att några stycken här verkar läsa där, och jag har några frågor att ställa om någon känner sig manad att svara.

Först och främst, hur pass bra är skolan? Flickan har tänkt sig jur.kand. medans jag mer går igång på civilingenjör i teknisk datavetenskap. Nån som går nåt sånt/vet nåt om det? Sen är vi lite fundersamma hur det är med boende och sånt, är det svårt att få nånstans att bo? Har stått i kö några veckor på bostaden.umea.se, verkar vara satans mycket intresseanmälningar på varje lägenhet. Dessutom, var ska man bo? Finns det några ok områden utanför stan, hur funkar bredbandet, vilka ställen ska man undvika osv...

Och hur är stan i övrigt förresten?

Jaja, jag kanske kommer på fler frågor att ställa, hoppas nån tar sig tid att svara...

Mr Jim

Jag bor där sen 2 år tillbaka eller nåt. Ska försöka skriva ett bra svar, nu är jag tyvärr tråkigt bakfull.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

#2
Umeå är jävligt bra, universitetet är mkt bra och inte alls som i Uppsala utan det är som ett campus (dvs alla institutioner ligger nära varandrA). Det enda jobbiga med Umeå som jag ser det är vintern. Den är LÅNG och KALL. Men man vänjer sig faktiskt ganska snabbt.

Studierna är mkt bra här, hade en tjej förut som läste jur kand och hon tyckte det var super. Det kommer nya roliga juridik kurser hela tiden och några som jag funderar på själv att läsa är tex

http://info2.adm.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=%2301787&termin=
http://info2.adm.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=%2301562&termin=

Jag har några synthare till vänner som nästan är klara civilare på data och dom tycker det är super, det jobbiga anser dom är väl att dom ska få börja jobba efter studierna :)
Om du har specifika frågor om just civilare data får du skriva dom så kan jag vidarbefodra till till vederbörande.

Boende kan vara problematiskt ibland då de flesta söker bostad samtidigt som alla andra gör det dvs i början av en termin. Då blir det tajjt. För att få en hyreslägenhet på tex Nydalahöjd (lyx)så krävs det nog att man stått i över 2 år om man vill vara med och kriga (Eftersom det är hur länge man stått på bostaden som påverkar). SUNET bredband får du alltid om du väljer STUDENTLÄGENHETER. Väljer du vanliga hyresrätter får du iofs "bredband" i form av kabelmodem men det är sådär, hade det förut. Dock kan man alltid skaffa Bostream som är bästa kabelmodem vad jag förstått.

Områden som är bra

1. Nydalahöjd är det nyaste och ligger väldigt nära IKSU (sporthall som dyrkas av alla utseendefixerade studenter typ alla, själv simmar jag där och spelar badminton) och väldigt nära Campus. Den enda nackdelen är att man bor en bit ifrån nån mataffär men det anser jag att det är värt. Mkt lugnare än tex Ålidhem etc eftersom det är lite elit känsla där. Många äldre studenter som flyttar hit som tröttnar på ghettot (Ålidhem).

+SUNET

2. Berghem, som Nydalahöjd fast från 60-talet, otroligt nära UNI:

+SUNET

3. Ålidhem är det vanligaste området för nya studenter och även det största, 70-tals byggnader i miljonprojektklass dvs jävligt tråkiga och man förvirrar sig lätt i början. Men det duger och ligger hyfsat nära UNI samt väldigt nära mataffär (i centrala ålidhem).

+SUNET

4. Carlshem och Mariehem. Carlshem ligger längre bort än Ålidhem men är lika bra om inte bättre. Lite lugnare här men en bit ifrån UNI. DOck finns en cykelväg som går förbi ÅLidhem till UNI: Dock har man väldigt bra busstrafik i UMeå vilket är skönt att använda på vintern. Mariehem ligger längre bort än nydala. Rätt litet område men endel studenter bor där. Nära till mataffär.

+SUNET tror jag iallafall på Carlshem

Områden du ska undvika helst är Ersboda för det ligger 7 km från UNI och Centrum. Många klagar att det bor mkt invandrare där men jag bryr mig personligen inte om sånt. Dock är avståndet ganska rejält och man blir lätt "isolerad" dvs att ingen av dina polerz orkar cykla till dig. Dock kan man ju alltid leva på UNI ungefär som jag gör i princip.

Stan är i sig själv mkt bra. 100.000 invånare ca och av dom är 30.000 studenter vilket gör utelivet väldigt vilt men lugnt. Har faktiskt inte sett nåt slagsmål än. Dom brukar uppkomma när studenter går på icke student ställen.

Studentställen är ;

CAMPUS
1. Corona (ligger på campus vilket gör att det är nära och bra), mkt populärt så man bör gå hit före kl 22.00 annars får man stå i kö
2. NH dvs Nationernas hus ligger granne med Corona
3. E-puben ligger på Campus och är ekonomernas pub. Här går det oftast vilt till då civilekonom tjejer inte orkar hålla uppe sin IKSU och perfekta personlighet och blir skitfulla, strippar och spyr. Ganska kul att se dom hålla på där.

STAN

4. Kamenski ligger en bit från Campus och är väl stans politiska vänster tillhåll. Jag tycker det är trevligt här, väldigt litet men trevlig stämning och man kan ofta sitta och diskutera här utan att behöva skrika.

5. Scharinska är teknologernas ställe och det ligger nere på stan vid centrum/kyrkan/bron. Det är ett trevligt ställe i form av en gammal kåk med gamla anor. Det enda jobbiga är att man måste ta sig hem sen men det är ganska skönt att traska en bit så man nyktrar till lite.

ICKE STUDENT på STAN

6. BLÅ. Blå är en dokusåpa. Populärast på tisdagaskvällar då det är halva priset på allt (många studenter drar sig automatiskt hit då). Här är det yta och inget annat som räknas så det blir ett populärt ställe. Vanligaste människor är kroppsbyggare och civilekonomtjejer med blekt hår och vältränade kroppar utan personlighet. Charmigt ett tag antar jag.

7. Nattis/nattöppet...är draggen på fredagar tror jag. Draggen är skit för 18 åringar, jag har själv aldrig varit där men det är lättraggat då det är en massa småtjejer i 18 års åldern som blir jättefulla och ja. Köttmarknad typ BLÅ fast med yngre människor. Här blir det såklart bråk ibland när de hormonstinta småpojkarna ska bevisa sin alpha hane status. Nattis/nattöppet är samma ställe men på Lördagar då det är 23 år gräns här. Ganska trevligt dock väldigt macho (då medelåldern är hög)men vill man bli uppraggad av en dam runt 30 bast är det bra.

8. Rex är typ BLÅ fast 23+. Hit går stans rika eftersom det är djävligt dyrt

9. Den enda "puben" som finns är Machy duck eller mighty duck. Ingen aning, den är trevlig men ligger i centrum så att ta sig hem är alltid ett projekt.

10. Om du tillhör någon subkultur typ Synth eller goth etc så kan jag rekommendera Club Greyscale som brukar vara på nåt fik nere på stan vid båtarna. Glömt bort namnet men här samlas stan subkultur. Tjejer som skär sig på underarmarna för det är kul är ingen ovanlig syn.

Sen finns det fler ställen men detta är dom "största" tror jag.

Har du fler frågor skriv dom eller skicka en fråga till min ICQ!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mupp

Oj, tackar och bockar, hinner inte läsa nu men det kanske kommer följdfrågor när jag väl läst. Tack för hjälpsamheten!!

Mupp

Tja, har läst igenom nu, tackar för beskrivningen av områdena. Funderar på att försöka flytta upp lite tidigare, vad tror du om det, går det lättare att hitta boende då? Och hur ser arbetsmarknaden ut, finns det sommarjobb o dyl att få tag på?

Hur dyrt är är saker och ting, vad kostar det tex att köpa ett busskort. Vi hade i vår enfald tänkt försöka klara oss på c:a halva studielånet för att kunna leva lite loppa när vi gått ut, så ekonomin blir väl lite knaper. Men vi är ju redigt trista båda två, tvivlar att vi bränner några förmögenheter på krogen. Din eminenta krogguide till trots :)

hejhej

Mr Jim

Mupp>Sommarjobb går faktiskt ganska lätt, tyckte jag iallafall bara man försöker och inte bara klagar som många studenter. Det är nog smart att flytta upp tidigare, jag flyttade upp mitt i en termin till Ålidhem.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mupp