News:

No significant change

Main Menu

AGP 1x mot 4x

Started by Andreas, January 18, 2003, 12:18:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Hur mycket skiljer sig AGP 1x mot 4x.
Visste inte om att mitt grafikkort stödde det :-OO :p
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

Jo förstod att hastigheten hade dragits upp lite :D tänkte mer på _hur_ pass mycket snabbare det är.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

KeyCat

Fyra gånger ;)

Om ditt grafikkort och moderkort stöder AGP4 så är det värt att testa... Har jag läst olika saker om AGP och vissa påstår att det gör skillnad andra påstår att det inte spelar så stor roll. För min egen del vann jag ett antal fps i bland annat F4 när jag enablade AGP4 och FastWrites och "alla bäckar små" heter det ju :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Moje

Det kan nog stämma att du märker skillnad mellan 1x och 4x (eller 2x)
Det finns en hel del testat, rapporterat och diksuterat på nätet i olkia forum. En del blir gråhåriga för att de inte lyckas få 4x att fungera stabilt, men 2x går "rock-solid". De flesta (alla jag sett) svaren säger att det skiljer ytterst marginellt mellan 2x och 4x, dvs får du 40 FPS med 2x stabilt så blir det mindre än 45 FPS vid 4x och instabilt.
Kolla ex.vis på http://forums.viaarena.com/categories.cfm?catid=6 där finns det otaliga posts om försöken att "nå" 4x med VIAs chip och nVidias kort. Alla svar går ut på att det är marginellt, likaså om du lyckas med "Fast-writes enabled" eller inte.

KeyCat

#4
40 fps > 45 fps är en ökning på 12.50% vilket inte är så illa för en enkelt tweak om dina grejer funkar med det, som sagt många bäckar små ;)

Ville också tillägga att jag kör AGPx4 med FastWrite enablat på mitt MSI-6830 KT266 Pro (VIA chipset) med ett GeForce 2 GTS och det är "rock solid". Kommer nu inte ihåg exakt vad min ökning var i olika simulatorer men det blev iallafall bättre fps överlag.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Hmm, sådana enorma hastighetsökningar har jag aldrig upplevt enbart genom att pilla med AGP och/eller fast writes... och jag har testat en hel del på olika MB och grafikkort.
Mvh  - Stefan -


KeyCat

Hittade min egen gamla tråd som jag postade när jag enablade AGPx4 och FW på mitt moderkort och ser nu att jag själva fick en ~20% ökning i F4 :)

http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=699

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Jotte

Var i hela Hälsingland ser man vilken hastighet AGP:n går på ens dator, alltså vad den är inställd på?