News:

No significant change

Main Menu

HJÄÄÄÄLP!!

Started by Lupson, January 09, 2003, 20:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Som vissa kanske sett beställde jag en AMD XP1800+ till mitt KT-7-RAID. Detta skulle inte fungera egentligen men eftersom det gör det för Sledgehammer ville jag också försöka.

Sagt och gjort - idag kom mina prylar. Hårddisken fungerade fint. Det prövade jag först. Sen satte jag igång och karvade i processorn med en mycket vass kniv. Jag kapade de tre bryggorna som skulle behövas för att uppnå 16.5x multipel. Jag är väldigt osäker på om jag kapat något överhuvudtaget eller om dom är fint kapade. Det känns "strävt" när jag drar eggen mot det material som är i botten nu. Innan kändes materialet slätt och fint. Jag kapade inte L1 bryggorna, denna processor verkar vara upplåst från fabrik, dvs slutna bryggor.

Hur som helst smetade jag på lite kylpasta och drog igång burken. Hårddiskarna och fläktarna startar snällt men i övrigt är den stendöd. Skärmen tänds inte ens. Jag har prövat att reseta CMOS vilket inte hjälpt. Sätter jag i den gamle processorn fungerar det (uppenbarligen) fint.

Jag har prövat att i BIOS ställa in en "snäll" multipel för att sedan byta ut processorn, men det har inte hjälpt. Kylningen är det knappast något fel på eftersom till råga på allt elände lyckades jag ha sönder clipset som håller fast fläkten. Jag fick rusa till närmsta datoraffär och tjacka en ny fläkt. Den var dock billig, 185:- med en klart kraftigare fläns och tystare fläkt. Godkänd för upp till 2100+. CoolerMaster DP5-6I31C-0Ö hette den.

Hjälp mig! Vad är felet! Måste jag kapa även samtliga L1-bryggor? Kan jag pajat processorn och jag karvat för djupt eller fel? Eller har jag bara sån jävla otur att det som funkade för Sledge inte funkar för mig?

Svara snart alla kunniga!!
/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Streaker

#1
Jag har iofs inte kapat någonting på min prolle. Mina l1:or var också redan ihoplödda när jag fick den men e du säker på att du har kapat rätt bryggor så att du inte har "kortslutit" den på riktigt. Testa på någon annans dator om det funkar. ibland kan det vara så att det strular =) har varit med om det innan med en kompis. Jaja hoppas att det löser sig !!!;) ;)


Ett tips kan vara att gå in på sweclockers.com och gå in i deras forum. Där lovar jag dig att du finner någon som sitter inne med svaret!!!
/ --Maui--

SledgeHammer

Något besök på sweclockers behövs inte och jag betvivlar att kunskapsnivån är högre där...

Jag fick det inte att fungera med L1 bryggorna kvar, var tvungen att kapa dem. Moderkortet är väl där och pillar och resetar multipeln till nåt knepigt värde. Du kan ju börja med att kapa den bryggan som tillkommit på XP processorerna och som inte finns på de äldre. Kanske att det fungerar att ändra multipel via BIOS då? Jag testade aldrig det, orkade inte pilla runt för mycket med de där små jäklarna till bryggor.
Mvh  - Stefan -


Obizzz

på Nosig finns all kunskap man behöver, ganska praktiskt faktiskt :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Lupson

Tack för svaren.

Sledge: Några frågor.
Postade inte din innan du kapade L1 eller var det bara multipelinställningarna som blev kaiko då?

Har du kapat alla dina L1?

Den 5:e, nya L1-bryggan - är det den som är längst ifrån L1-texten?

Hittade en del information om ämnet på http://www.ocinside.de/index_e.html också.

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Lupson

#7
Nej, inget mail i inboxen tyvärr. EDIT: Fortfarande inget mail. Maila om eller posta här.

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X