News:

No significant change

Main Menu

Iron Eagle?

Started by Andreas, December 10, 2002, 06:38:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Men då hade jag rätt: en av de få filmer som har MiG:ar i sig är den svenska Hamilton, låt så vara på grund av klantighet, men ändå! :-D

/TD

Mikke_EAF331

Jag har suttit och sett Hamilton på 4an senaste fredagarna och kan bara konstatera att den i mångt och mycket känns som en kalkonfilm. Kunde inte komma ihåg att den var så dålig när jag såg den på bio, men nu...

Den enda som känns rätt och gör sin roll bra är väl GRU-officeren som var med i Fiendens fiende också.

Måste nog se om Vendetta också, se om mitt minne är lika fel för den också, för den är så långt jag kan minnas den bästa filmen om Hamilton.

[gnällmode]
Kalkonigt i Hamilton: Flygplanen som byts, scenerna på rysska tundran då dom ska undanröja alla spår, Stormares överspel (ok, jag HAR svårt för Stormare i nästan alla filmer), en svensk officer på uppdrag med en Desert Eagle (sponsrade av IMI?), rysska intercontinentala missiler som är typ 2 meter långa, mm...
[/gnällmode]
Mikke_EAF331, C.O. EAF

griffin

QuoteOriginally posted by TrakDah


            Men då hade jag rätt: en av de få filmer som har MiG:ar i sig är den svenska Hamilton, låt så vara på grund av klantighet, men ändå! :-D

/TD

hehe, det verkar så =D
snappahead

Phlerp

QuoteOriginally posted by Mikke_EAF331Jag har suttit och sett Hamilton på 4an senaste fredagarna och kan bara konstatera att den i mångt och mycket känns som en kalkonfilm. Kunde inte komma ihåg att den var så dålig när jag såg den på bio, men nu...
Tycker Skarsgårdsfilmerna var ganska hyfsade, men så tillhör ju också de första böckerna de då Guilliou (felstavat?) fortfarande vill ha något sagt och inte bara tjäna pengar. Att Hamiltonfilmen är så kalkonig får jag nog skylla på att det är en norrbagge som regiserade den och att de nödvändigtvis skulle göra både film och TVserie av den.

Lupson

Tyckte filmen var godkänd då jag såg den då den kom, åtminstone sett till tidigare svenska försök till actionfilm. Har inte läst någon av böckerna filmen är baserad på så jag kan inte uttala mig om hur väl storyn är implementerad eller om filmens kalkonegenskaper härstammar ur två sugiga böcker.

Men om man jämför Hamilton med ex Fiendens fiende eller Vendetta så är själva produktionen och kameraarbetet väldigt mycket snyggare. Exempelvis introt i tv-serien Hamilton tycker jag är jäkligt snyggt filmat. Jämför man då med Vendetta och Fiendens fiende suger exempelvis kameraarbetet och bildkvalitén stenhårt.

Fiendens fiende gick ju på tv för några veckor sedan - att se Peter Haber i den rollen är lite lustigt med tanke på de roller han brukar spela nuförtiden. Han ser verkligen stenhård ut i Fiendens fiende - när man sedan ser "Tomten är far till alla barnen" så är det totalt obegripligt att samma skådespelare kan ha varit den Hamilton som han gestaltade i FF. Och Stefan Sauk i Vendetta..njae...

Har inget emot Stormare faktiskt, tycker han är en fullgod skådespelare som dock lite väl ofta verkar få spela roller där han ska föreställa någon mer eller mindre psykstörd person - tänker främst på Minority report och Armageddon...

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Clark

Hamilton är nog förmodligen en av de absolut sämsta svenska filmer som gjorts, och faktiskt en av de sämsta jag sett. Mycket p.g.a. Stormares usla skådespel. Tacka vet jag Fiendens Fiende eller Vendetta. Stefan Sauk är den bästa Hamilton, och Fiendens Fiende den bästa filmatiseringen. Den enda som följer boken mycket bra, och mer en spionthriller än en actionfilm.

Och Horizon, Mel Gibson är enligt mig bättre än Peter Stormare så du kan vara lugn...

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

TrakDah

Kollade just på sista delen av Hamilton, och mycket riktigt: FA18, F14 och MiG29 i en salig röra. Är inte 100% men det kan ha varit F15 med, fast i den vinkeln är det svårt att skilja melan dem och MiG29.

/TD

Horizon

Clark:>> Okej, jag är lugn. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names