News:

No significant change

Main Menu

ATI Radeon

Started by SledgeHammer, December 09, 2002, 19:43:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Lupson

#1
9500Pro ser såå bra ut! Angående drivrutinerna... ATI har ju inget vidare rykte när det gäller drivrutiner men å andra sidan så härstammar väl de ryktena främst från tiden före 8500? Från 8500 och framåt har ju ATI försökt profilera sig som prestandatillverkare och är dom är nog väldigt måna att tvätta bort drivrutinsryktet. Så vitt jag LÄST så har inga större problem rapporterats på drivrutinssidan bortsett från de allra första 8500-drivisarna. Min åsikt är att man nog kan lita på ATI.

(Hade jag varit lite rikare så hade jag nog kunnat tjacka mig ett 9500 Pro som julklapp till mig själv. Men då jag investerade mina sista sura studiemedelsslantar i en diskmaskin idag så får nytt grafikkort allt vänta ett tag till :) )

/Lupson (som aldrig kommer diska igen, hoppas han)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Jag tycker att det verkar som om ATI har skärpt sig på drivrutinssidan. Det är VÄLDIGT många som fortfarande är tveksamma till ATI men när man frågar vad det senaste ATI kortet de testade var så får man svävande och osäkra svar. SÅ gammalt var det... =)

Jag tror att jag ska uppgradera en gnutta nu i jul. Processor och grafikkort låter OK, så man överlever till en seriös Hammer!
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Sådär ja. Min(a) julklapp(ar) till mig själv fixade och installerade lite i förskott (seriös gaming börjag kl 10.00 på juldagen och slutar nångång den 29:e).

Objekt 1: Sapphire RADEON 9700 (ej Pro)

Överklockat till 351/303.75MHz (core/RAM) utan att det hickar. Ett snäpp upp fungerar utan hängning men efter en natt med distributed.net klienten och 3DMark2001SE så såg man vissa knepiga punkter här och var, inte många men ändå. Med nuvarande inställningar så slipper man det och får en 3DMark poäng på 10701, jippiiii! Och det utan allt för mycket pillande på inställnigar.

Återkommer med utförligare kommentarer efter lite spelande nu i veckan =)


Objekt 2: AMD Athlon Thoroughbread XP 1800+

Mitt moderkort (ABit KT7-RAID) supportar inte XP processorer. Fick kapa L1 bryggorna så att kortet ger tusan i multiplierinställningarna samt kapa mig till 16.5X multiplier. Motsvarav väl ungefär XP2000+. Klockrent stabil och jag orkar inte testa var gränsen går då jag måste pilla med de jädrans bryggorna isf... Väl värd sina 800:-


Nu klarar jag mig till att AMD släpper sin Hammer i nån vettig variant! 8-)
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Just ja, 9700 kortet kostade 2980:- och processorn har sjunkit med en 50-lapp... Tänkte köpa ett 9500 Pro men när 9700 "bara" kostade 700:- mer så slog jag till, hoppas att de extra 128 bitarna är värda 700 pix =)

Tycker att det är en ganska prisvärd uppgradering. Men som sagt, mer rapportering senare.

God Jul på er!
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Petade upp FSB 1MHz till 101MHz och pillade till lite vettigare inställningar i drivrutinen.

Tuggade på hela natten utan problem. 1666,5 äkta MHz är väl helt OK för en XP 1800+ (går antagligen mer men jag orkar bara inte med dessa små bryggor för att öka multipliern...) och 10855 3DMarks duger väl.

Nej, nu är det julafton. God jul igen!
Mvh  - Stefan -


Bax

Den stora frågan???
Hur går 9700 ihop med Falcon??
Hur mycket kantutjämning kan du köra?
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

är också lite nyfiken på det då det kommer att sitta ett 9700 i min nya dator sen
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst