Tänker inte använda lätt-tolkade ord...

Started by TrakDah, December 08, 2002, 13:44:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Jag vill INTE att ni kommenterar detta inlägg med konkreta frågor och/eller påståenden!!!
[glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=3]Ni får INTE "Quote" det under några omständigheter![/glow]

1a intryck: på alla vis bättre än föregående utgåva. OK hastighet på min tusen-processor. Det mesta fungerar redan nu, men jag känner att jag e ringrostig som någon som legat fastkedjad på botten i slussen för länge.
Nu har jag inte testat intelligensen nåt vidare, men jag vet att det är som föregånde plus förbättringar. Vari vet jag inte ännu, och det spelar mindre roll för det är ändå inget någon kan påverka i detta skede (dom vet om vilka fel/brister som finns, och gör det dom kan/hinner). Sittbrunnen funkar riktigt bra, men e självklart inte tryckbar. Man kan exempelvis själv ställa rotationshastighet för "nacken" o dyl.

Hela förnimmelsen är som att komma tillbaka till den första versionen, fast med alla de förväntningar man skulle ställa på motsvarande titel idag. Det innebär att det är inte F4. Det är mer som flygsimmens Excel: En flygmotor, ett AI, en grym planerare och alltsammans paketerat i ett gränssnitt som ger dig valfrihet. Det lämpar sig inte (såvitt jag ser idag) för långa pågående krig mot en av datorn kontrollerad miljö, utan är perfekt för att sätta upp snabba scenarier. Mer som en tränare än som en strid. Precis vad jag gillade med ettan.
Åter till jämförelsen med Excel: det är inte en databas, men räcker långt även för mindre databaser (=tabeller).

Ljud e helt fantastiskt. I externa vyer får man ljudvallsknall och allt!

Har vissa problem med uppdateringsintervallet vid regn och tät bebygelse, men så har jag som sagt bara en tusenprocessor. Inget som nåt snabbare inte råder bot på :)

Jag har självklart vissa klagomål, men de är dels inte viktiga egentligen, dels kommer jag inte redogöra för dem här.

Hittills inte hunnit kolla på hur olika vapensystem beter sig, varken mark- eller luftburna, ej heller hur datorn räknar på siktlinje vid begränsad sikt (fuskades rejält med detta i föregående utgåvor)

Den begränsade "lek" jag gjort med ombordsytemen visar på det jag sagt förr i dessa forum: Det handlar inte om att göra allt till 100% som på riktigt. Det handlar om att visa på de skillnader som finns och hur avgörande de kan vara vid strid. Det finns inget självändamål i att varje ratt och spak e med, bara systemen har de brister och styrkor de har på riktigt vid normal användning.
Nu ser jag framför mig hur alla skruvar sig på sina stolar: "är det en lättsim?". NEJ. Den är precis så "tung" man själv gör den, men det finns ingen 10-minuters motorstart, ej heller sjuttio-elva kanaler att ratta in. Ej heller kan man trycka på varje enskild knapp på skärmarna. Men de lägen som finns med är medtagna seriöst. Det resultat man kan förvänta sig av att använda ett system är väl återspeglat. Att använda datorkraften i en amerikansk kärra hjälper dig i strid trotts att ryssarnas flyger bättre. Som exempel: det går knappt att få tag på en helikopter från en rysk kärra nattetid, medans det omvända tydligen är ganska enkelt (se dock ovan min kommetar om sikt). Alla som flugit föregående Flanker-versioner vet vad jag menar. Bara mer av det :)

Är det CFS3? Onej - fan så mycket bättre. Kom ihåg: CFS3 är ett spel, detta är Excel. Å så ser det sjuhelsikes bra ut hela tiden!
Är det IL2? Mjoe, fast jag vet inte riktigt ännu. Men IL2 är också det mer ett spel än denna.
Är det Xplanes? Nä och ja, Xplanes är ännu mer bara en "yta" för olika flygmodeller och väderförhållanden. Detta är dessutom en stridsmiljö med allt det innebär i fråga om vapen, intelligens, kollisioner. Xplanes har ju "bara" väder och vind att ta hänsyn till. Se detta som en "yta" för flygvapenstrid.
Kom ihåg att hela serien har sina rötter i ett projekt där Sovjetiska flygvapnet beställde en billig PC-baserad "trainer" - detta lyser fortfarande igenom. Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. Detta är en återgång till rötterna men med slimmat utseende.

Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först X-(
Denna gillar jag redan nu. Tror jag håller på att bli återförälskad :p

/TD

Horizon

Jag fattar inte varför du skriver en massa om man nu inte får ställa en enkel fråga eller så. Du kan ju lika gärna ta fram din dagbok och skriva i den då. Eller? :-OO

:-OO

:-OO

:-OO

:-OO

Ja ja, det kanske är något jag inte har fattat än. Kanske någon förklarar för mig imorgon. Vad vet jag... :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Antagligen för att han har ett NDA avtal eller för att han fått kopian av nån som lyder under det ;)

Men nu spånar jag bara.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

TrakDah

Stämmer rätt bra det Jim, jag har ett NDA som klart säger att jag inte får yttra mig. Men läser man mellan raderna är det spridning av koden samt negativ press som är förbjuden, detta förklarar t ex varför "previews" aldrig är negativa: de som skriver dessa undertecknar liknande NDA.


Vill ni ställa frågor kan ni skicka mig privata Messages. Om jag kan besvara frågan kommer jag att lyfta hit frågan med svar.

/TD

Horizon

Aha, nu är stackars noob med på vad det handlar om. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

Maverix....:-OO :-OO :-OO :-OO :-OO  Fattar ingenting?


griffin

Fattar inte vad? NDA? (Non-Disclosure Agreement)...

Sånt kör vi med på jobbet. För att skydda saker som inte släppts än och ha en rättslig möjlighet att komma åt folk om det skulle läcka "känslig" information innan den är officiell.

I just spelsammanhang kan det helt enkelt handla om att man inte vill få problem med en pre-release pga att allmänheten tror saker om den som i den riktiga versionen inte stämmer.

T.ex. så är ju alpha/beta versioner ofta buggiga och ofullständiga samt med all sannolikhet dåligt balanserade. Betatestarna vet detta och får leva med det, men det skulle ställa spelet i dålig dager om gemene man/kvinna såg allt detta och trodde att spelet skulle bli så. Därför kan jag tänka mig att man inte vill att folk skall skriva dåliga saker, förrän spelet släppts. Då kan de få skriva vad de vill och det är i nån mening schysstare eftersom de kan basera det på vad som släppts och inget annat.

Mina 5 cent iaf.

Eller, var det det du undrade om i över huvud taget?
snappahead

griffin

Hur som helst, kul med lite förhandsinfo om en sim som jag ser fram emot mycket! Kommer stå i min hylla så fort det bara går!

- Hur är fartkänslan, i synnerhet på låg höjd?

- Hur funkar det med landskapet, lyckas de skarva det med byggnader bra? Ser det snyggt ut, och utan för mycket repetitioner?

- Fysik? Bra?

+ tusen frågor till :)

Griffin
snappahead