News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lupson

#17
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
January 01, 2017, 19:56:22
Tack, bra inlägg!

"Tumbleweed
Indicates limited situational awareness; no joy, blind; a request for information."

Dvs, jag får dålig SA helt enkelt vilket inte är alls konstigt då jag kört så lite luftstrid senaste åren.
#18
Helt andra saker / Re: Filmtråden
December 31, 2016, 10:34:07
Är inne på sista sidorna av Leviathan Wakes, dvs boken The Expanse baseras på. Bra! Inga spoilers här, jag lovar.
#19
Allmänt / Re: Uppgraderat riggen
December 29, 2016, 19:17:00
Är jag konstig som vill invertera axlarna på roderpedalerna? Dvs trycker jag vänster fot framåt vill jag att nosen rör sig åt höger. Helt bakvänt, jag vet. Men efter 15 år med roder på X35T som funkar så (fast med fingrarna) så är det svårt att vänja om sig.
#20
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
December 28, 2016, 22:56:29
Har inte rört annat än Ka-50 och A10C på många år i DCS.

Det fick det bli ändring på inför Viggen! Handlade FC3 på rean och det är ju riktigt trivsamt (när man fått till vettiga Hotas profiler)

Har primärt kört Su-27. Säga vad man vill om hur pass användarvänlig avionik den har, men man skojar inte bort 10 AAM.

Kört samma mission säkert 10 ggr, "hawgs to the slaughter" där jag i regel blivit slaktad gång på gång när min rote Su-27 skall ta sig an 4 st F-16 och sedan A10:or på det.

Det är minst sagt viktigt att få robot i luften först, tog ett tag innan jag hittade launch override så jag kunde skjuta utanför normalt envelope. Sedan skall det också erkännas att jag får tumbleweed när det övergår i WVR, speciellt då det rör sig om ett nattuppdrag (dock med bra ljus).

Labels är fusk men nödvändigt för mig nu när jag är så pass ovan att flyga jakt.

Har testat lite F15 också, den känns konstig. En sväng med full AB så är all fart borta och den dinglar som ett asplöv. Men det är nog realistiskt. Radarn är åtminstone mer bekant, likaså RWR. Radarvarnaren i Su-27 sitter dels helt konstigt till lågt i cockpit, dels säger den inte en lekman särskilt mycket.

Viggens är iofs ännu mer rudimentär med 6 st lampor samt olika pip för olika radarsignaler - men AJ37 är 60-talsteknik, Su27 känns lite modernare.
#21
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
December 20, 2016, 19:18:30
Quote from: RedOne/ zalzam on December 19, 2016, 21:51:41
Tapp, tapp, tapp, siter och väntar på att Viggen skall släppas.
Vi kanske blir några stycken som kan flyga ihop, lite som på gamla tidens LAN i Halmstad :)

Ni unga: Vi träffades faktiskt på riktigt :)

Jag kommer säkerligen vara intresserad av onlineflygning.
#22
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
December 18, 2016, 15:37:12
Quote from: Horizon on December 18, 2016, 14:28:19
Jag blir faktiskt lite sugen på Viggen ju mer jag ser den. Vad kommer den att kosta tro?

Gissar på $59, det är väl vad deras MiG-21 kostade när den släpptes. Jag kommer betala vad det kostar, annars lär man väl få vänta på diverse reor.
#23
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
December 18, 2016, 11:23:58
Quote from: Horizon on December 17, 2016, 23:15:13
Kul med grudge match! Noterade att Justin Case som brukade hänga här förr flög en av 37'orna.

Ja, som jag fattat det så är majoriteten av utvecklarna av AJS-37 svenskar, där flera är aktiva på masterarms. Tror Justin m.fl. där tillhör deras QA-team.
#24
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
December 16, 2016, 18:15:01
Quote from: Horizon on December 14, 2016, 22:35:44
Quote from: Lupson on December 12, 2016, 09:10:44
Quote from: Horizon on December 12, 2016, 08:05:13
Jag uppfattar det som att du tänker läsa manualen för barnen så att de tröttnar och somnar snabbt? ;)

Exakt :)

Min far påstår att han körde högläsning ur SäkI för brorsan och mig när vi var små och inte ville somna...

Undermedvetet har det gjort dig till den du är idag... ;)

Hehe :)

Om någon missade det så gjorde AJS-37 officiell multiplayer-debut i en s.k. "Grudge Match" i lördags. Hela sändningen finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=zDR1dxyNgO0

De "lekte" också lite efter själva matchen:

https://www.youtube.com/watch?v=L8jUb67wpqE

<spoiler nedan>





Team röd (MiG-21) hade betydligt bättre samarbete än Team blå (4 Viggen + 4 st F-5E) vilket fällde avgörandet. Dessutom verkade MiG:arna ha stor nytta av att ha AA-8 Aphids i stort antal medan team blå fick nöja sig med diverse Sidewinder-varianter.

AJS-37 är ju egentligen inget flygplan ämnat till annat än enklare luftstrid, men klarar sig ändå rätt hyfsat tycker jag mot MiG-21:orna. En Viggen med relativt lite last / soppa har ju riktigt skaplig thrust/weight och med fart väldigt bra momentan svängförmåga. Gäller dock att kunna utnyttja det samt ta sig i akt för att bli "low & slow", verkar som den stora deltavingen på Viggen gör att den tappar fart snabbt vid kurvande.

Hade Rb-04E salvorna haft korrekt inställning hade man ju troligt slagit ut majoriteten av fientliga flottan i två anfallsvågor, synd att man inte fick se någon markattack av Viggen. Tror inte de fick använda Bk-90 i matchen (RBS-15F var ej tillåten), annars hade nog ett 4-ship med 4 Bk-90 vardera gjort fin slarvsylta av Team Röds marktrupp.