Boban,,, du som inte har hunnit lika långt i boken kan sluta läsa nu eftersom jag går händelserna i förväg.
Jag läser för tillfället Vipers in the storm skriven av Keith Rosenkranz, en F16-pilot som deltog i Desert Storm. En intressant bok med en del vinklingar som jag skulle vilja prova på framöver. Denne man är förresten kontrakterad som teknikal advisor för Falcon V-projektet.
Hur som helst...
I boken berättar han om en händelse då två piloter skickas tillbaka till Usa pga olika skäl.
Den ene av dem tillhörde 421:a och verkade vara en minst sagt "lustig" typ. Det hela hade börjat med att han fått flygförbud under en period. Anledningen var att när han hade slut på bomber odyl så gick han över till att "strafa" irakiska SAM's, dvs peppra dem med kanon. Jag undrar vilken höjd han höll. Hur som helst så var inte befälet alltför nöjd över denna taktik så killen fick lugna sig på marken ett tag.
Efter en tid så fick han komma upp luften och efter att ha tappat bort sin wingman så går han lös på irakierna med samma föredömliga taktik samtidigt som han förbannar befälen som tidigare hade gett honom flygförbud. Hans problem var bara att allt som sägs spelas in tillsammans med HUD-filmen. Smart kille.....
Den andre piloten tillhörde 4:e och han lyckades med en smärre tabbe,,,, eller två. Första gången i striden hetta råkade han trycka iväg en AIM-9 rakt ut i luften.... Detta hände då han gick över från A-G mode till A-A- dogfight mode samtidigt som han fortsatte att hålla in launch-knappen. Resultatet .... som ni förstår. Hans befäl var schyssta och sa att detta kan hända i striden hetta,,, dvs att man är så uppumpad av adrenalin så att man helt enkelt inte släpper knappen. Problemet var bara att tok-fan går och gör samma grej igen en kort tid senare. Hans kollegor/wingmen tyckte inte det var lika kul längre och kände väl ingen större lust att flyga med honom.... AIM-9 gör ju som sagt ingen skillnad på "friendly" eller "bandit".
Ska bli intressant att se vem som står charaderna när vi ses på lanet.......
:p Zebra.
Jag läser för tillfället Vipers in the storm skriven av Keith Rosenkranz, en F16-pilot som deltog i Desert Storm. En intressant bok med en del vinklingar som jag skulle vilja prova på framöver. Denne man är förresten kontrakterad som teknikal advisor för Falcon V-projektet.
Hur som helst...
I boken berättar han om en händelse då två piloter skickas tillbaka till Usa pga olika skäl.
Den ene av dem tillhörde 421:a och verkade vara en minst sagt "lustig" typ. Det hela hade börjat med att han fått flygförbud under en period. Anledningen var att när han hade slut på bomber odyl så gick han över till att "strafa" irakiska SAM's, dvs peppra dem med kanon. Jag undrar vilken höjd han höll. Hur som helst så var inte befälet alltför nöjd över denna taktik så killen fick lugna sig på marken ett tag.
Efter en tid så fick han komma upp luften och efter att ha tappat bort sin wingman så går han lös på irakierna med samma föredömliga taktik samtidigt som han förbannar befälen som tidigare hade gett honom flygförbud. Hans problem var bara att allt som sägs spelas in tillsammans med HUD-filmen. Smart kille.....
Den andre piloten tillhörde 4:e och han lyckades med en smärre tabbe,,,, eller två. Första gången i striden hetta råkade han trycka iväg en AIM-9 rakt ut i luften.... Detta hände då han gick över från A-G mode till A-A- dogfight mode samtidigt som han fortsatte att hålla in launch-knappen. Resultatet .... som ni förstår. Hans befäl var schyssta och sa att detta kan hända i striden hetta,,, dvs att man är så uppumpad av adrenalin så att man helt enkelt inte släpper knappen. Problemet var bara att tok-fan går och gör samma grej igen en kort tid senare. Hans kollegor/wingmen tyckte inte det var lika kul längre och kände väl ingen större lust att flyga med honom.... AIM-9 gör ju som sagt ingen skillnad på "friendly" eller "bandit".
Ska bli intressant att se vem som står charaderna när vi ses på lanet.......
:p Zebra.