News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - zebra

#61
Gå in i Falcon-topiken så finner du mer under LAN.:)

z.
#62
Ok, gubbar.
Då har vi checkat möjligheterna med lokaler mm.

Vi skåningar tänkte bjuda in till LAN fredag till söndag, den 21-23/2003.

Vi samlas efter förmåga på fredag kväll och kör och tutar till söndag någon gång när man själv vill börja avveckla.

Vidare kommer vi ut med detaljer om allt som behövs inför helgen men till att börja med så ville jag få ut informationen till er så att ni kan boka upp den helgen, vilket vi hoppas ska passa majoriteten av er......

Anmälan....

Antingen VET du att du kommer eller så TROR/HOPPAS du att du kan komma.
Anmäl dig genom att maila till mig...
alessandro.haln@telia.com
...och säg om du "vet" eller "tror"

*Skriv namn (för och efter)
*alias.
*Var du utgår ifrån (dvs hemort eller dyl.)
*e-mail,
*Tel nr. (mobil om du har)
*om du har bil eller vill samåka med någon.

Jag kommer att göra två listor.En med dem som har definitivt anmält sig och en med dem som är osäkra.

Jag vet ännu inte om man måste begränsa antalet för att det ska vara praktiskt. Med tanke på logi, nätverk mm.
Har ni någon erfarenhet när det gäller max. deltagare i f4?

Senast två veckor innan Lanet så skulle vi vilja veta def. om du kan komma eller inte. Uppdaterade deltagarlistor kommer ut på antingen på den här "topiken" eller på hemsidan, såvida Weas kan fixa det. Maverix kommer tyvärr vara off line eftersom han flyttar snart.

Hoppas vi blir riktigt många....

Välkomna/Sandro:p

#63
Falcon 4.0 / LAN-träff
December 07, 2002, 15:04:21
Nu fan är det dags för lite action igen. Är det ingen som är sugen på en träff framöver?
Skulle vara kul om vi kunde få ihop 8-10 pers som är sugna på att köra F4 från fredag till söndag.
Med oss i bagaget har vi erfarenheterna från tidigare LANs så det ska väl kunna fungera bra.
Min fråga är om något intresse finns för ett LAN i februari. Har någon förslag på var vi kan vara eller att någon  kan tänka sig att hålla i kalaset?

Vi i Hbg kan tänkas att köra en repris men vi vet också att det blir långt att resa för en del.
Om man kunde få till något mer centralt så skulle det vara det bästa.

Tyck till gubbar så kör vi igång. Tiden tickar och snart är det vår....

Sandro:p
#64
Aktiviteter / LAN / Var tog servern vägen???
November 22, 2002, 18:49:31
Var tog servern vägen?? Försökte logga in mig på TS1-servern men hittade den inte.
Är den nere tillfälligt eller?

z.:-/
#65
Om Nordic Simulator Group / Zebra alive and f-ing.
November 12, 2002, 18:21:45
Hej gubbar,

Ringde Telia idag (igen) Det tog inte mer än en kvart att komma fram. Jag frågade vad som hade gjorts eftersom jag inte hade hört något ifrån dem.
Svaret var att jag var uppkopplad och redo,,,  men inte fasen hade man skickat ngn bekräftelse på det. Hur som helst...... Hem och "plugga in".... Halleluja!!!

Nu är man tillbaka och sugnare än någonsin. Mav har uppdaterat mig så jag har hört att F4 kampanjen är i full gång. Kul.

Vi ses snart... flygnördar;)

Sandro
#66
Helt andra saker / JAS kontra EF
October 17, 2002, 16:50:27
Köpte en flygtidning när jag var i Tyskland härom dagen. Det stod en del intressant om 4:e generationens jakt och om att JAS, som första plan i operativ tjänst, kom att sätta minimi standarden för efterföljande multirole plan. Artikeln tog också upp Euro Fightern och dess "DASS" Defence aid system.... någonting....  :-OO  vilket skulle automatisera motmedels-arbetet för piloten i stressade lägen.

Jag undrar...

Har JAS något liknande?
Hur fungerar DASS mot IR-missiler?
Hur utvecklat är JAS i förhållande till övriga (kommande) 4e generationens. flyg?

Artikeln tog också upp JAS:ens datalink-förmåga. Är JAS:ens datalink bättre utvecklad än motsvarande flyg?

Det var en himla intressant och det är kul att se en utländsk tidskrift som behandlar JAS och som beskriver JAS som ett mycket kompetent stridsflyg. Frågan är bara om de själva hade skrivit eller om de bara hade tagit underlag och fakta från SAAB.

Skulle vara kul att veta mer så ni som känner er, mer eller mindre bevandrade, kan väl komma med inlägg.

z.
#67
Aktiviteter / LAN / Övning i Helsinborg
September 03, 2002, 19:56:23
Maverix och jag tänkte köra ett mini-lan på Mavs jobb på lördag i syfte att öva diverse moment. Någon (i närheten) som är sugen på att hänga på. Vi kör en heldag.
Vi vänder oss till skåningarna men visst är vem som helst välkommen

zebra
#68
Falcon 4.0 / Vad händer ikväll??? 2002-08-18
August 18, 2002, 12:50:26
Hej gubbar,

Det har nämnts att vi ska samlas för lite flygning på nätet ikväll. Ca 20.00. Är detta spikat? I så fall undrar jag över server -IP och teamspeak-IP.

sandro
#69
Falcon 4.0 / Ohhh en sån serie.....
August 14, 2002, 10:51:03
Maverix och jag har under den senaste veckan övat i en campaign (veteran, 100% realism) och det har fungerat super. Under den inledande fasen hade vi vissa problem som resulterade i att vi förlorade ett par plan men sedan har det flutit på. Vi är nu uppe i 8 missions utan förlust med en killing rate på i snitt 9 kills/mission. (Skadade plan ej inräknade) Visserligen har det varit svettigt stundoms när vi tampats med både Su27 och Mig25 (som har en jäkla förmåga att smyga sig på) men vi har gått segrande ur striden.
Vi är inne på dag 2 och Kina gick med redan under första natten. Fi. lade en stor vikt på att bomba våra snabbt avancerande marktrupper så vår prioritet har legat på att skjuta ned så många bombplan som möjligt samtidigt som vi bara engagerar jaktflyget när vi tvingas till det. Samtidigt som den ene av oss tar sig an bombflyget så söker "skyddet" efter fiende-jakten. Alltför oftast dyker de upp från sidan eller så finns de bakom attackplanen.  Vi är hela tiden noga med fördelningen så att den ene inte gör slut på sina vapen före den andre.

Eftersom det blir stressigt värre för Lead så har vi ett par viktiga saker som vi försöker att hålla på.

Wingman gör inget annat än hänger på och "håller tyst" i möjligaste mån.
Lead sköter allt snack med Awacs såvida inte Wingman anbefalls att ta över kontakten.
Lead informerar hela tiden om ny heading så att wingman lättare ska kunna hänga på.
(HSD-displayen (den högra) är nyttig när man vill hålla koll på lead/wingman och se vad denna låser på)

Detta är inget nytt men ack så svårt att hålla sig till. Men går det vägen så  blir det sååå mycket lättare för Lead att ta snabba (taktiska) beslut villket är en förutsättning för att vinna striden.  

En annan erfarenhet som vi gjort är att försöka hålla sig till BVR fight. Med Mig25 i området så blir det inte lätt att hålla dem ifrån sig men å andra sidan så är deras dogfight kapacitet lika med noll. Under våra nattmissions så har vi uteslutande beväpnat oss med Amraams eftersom vi under inga omständigheter velat ge oss in i dogfight. SA:n försvinner direkt och risken är stor att man dyker i backen. Vid strid mot Su27 så försöker vi skjuta först och sedan lägger vi fi. i 3/9-linjen alt. att om fi. viker av först så håller vi 30-graders vinkel (sidled) mot målet för att se på tws vad han gör.

Summa sumarum är att vi har satsat på att ta oss tillbaka och därför hållt oss utanför IR-avstånd. Vi har slagit till snabbt och sedan återgrupperat för nya anfall vid en way point i säkerhet. På så sätt har vi hela tiden haft kontroll över vår SA,  villket är en härlig känsla av kontroll. Jag kan lova att självförtroendet ökar.

Det var några korta tankar som jag vill dela med mig.

Zebra.

#70
Idag sker det... förhoppningsvis. Österrikes regering samlas och tar ett beslut (vilket sker på tisdagar) om man ska säga ja till sitt flygvapens rekommendation att lägga en order på JAS-sysemet till ett värde av 16 mljdr SEK. :D

Det ser ljust ut så följ nyheterna som förhoppningsvis har något att säga ikväll.

Det blå-gula blodet svallar varje gång som vi får slå amerikanarna på fingrarna. Tydligen så låg deras anbud högre i pris, trots att man erbjuder ett "gammalt" system. :-OO Och EUROFIGHTERN är väl inte att tala om när det gäller pris och running costs. ;)

sandro
#71
Har varit borta ett par dagar och nu väl tillbaka så har jag gått igenom alla inlägg om helgens träff. Gott att se att tempen är hög och humöret på topp. Ska bli gôr skôj  (värmlandska) att träffa er alla.

I Helsingborgs Dagblad så var det i söndags en artikel om att 6 st Gripen med utr. och manskap (50 man) ska ned till forna Östtyskland för att strida mot ett förband med Mig29. Det är kö till att öva mot det förbandet och efter sommaren kommer den att byggas om för att omskolas till Euro Fightern. Hur som helst så JAS ner och testas i hetluften. Inget dåligt äventyr för JAS-piloterna. Det blir första gången som JAS testas mot utländskt flyg.

Alla kan väl hålla ögonen öppna efter mer information. Man vill ju veta vem som vann.

sandro
#72
Aktiviteter / LAN / UTRUSTNING!!
March 16, 2002, 16:56:43
Hallå glada flyg-freaks,

Man är lite nervös nu inför det kommande provet. Kommer det att funka eller är vi så många så att det tekniska helt enkelt inte pallar med?

Därför,,,,, vill vi betona det viktiga att vi ser till att ha våra maskiner i topptrim. Är allt ok,,, se helst till att undvika att göra en massa ändringar som riskerar att skapa problem. Labba inte med OS, framför allt byt inte OS om det redan fungerar. Inte den här veckan i alla fall.

Gå igenom utr. listan så att ni har med er allt. Vi planerar för fullt för att det ska fungera praktiskt i lokalen. Dvs, så lite sladdar som möjligt på golvet. Se till att er nätverkssladd är minst 5 m.
Det finns en del som sagt att de har 128 mb minne. Glöm det,,, tom 256 är på gränsen. Som ni förstår,, vi är ute efter det optimala som F4 kan erbjuda. Blir det teknik-problem med en dator så får vi lösa det,,, men under tiden så kan den maskinen inte delta i flygandet. Vi  vill inte slösa tid, när tid är det som vi har minst av.

Hör av er till Boban om ni har några frågor om det tekniska eller lägg gärna till om det är något som saknas i utrustningslistan.

Vi ses på fredag.

Sandro:p
#73
Aktiviteter / LAN / LANET AVBLÅST!!!!!
March 14, 2002, 20:28:20
Ha ha,,, skojade bara lite :p
#74
Hej gubbar,

Håll ögonen öppna på hemsidan. Har mailat Petter en massa info som han lägger ut på sidan snart.

sandro

#75
Falcon 4.0 / En kul historia från Desert storm.
February 22, 2002, 23:09:01
Boban,,, du som inte har hunnit lika långt i boken kan sluta läsa nu eftersom jag går händelserna i förväg.

Jag läser för tillfället Vipers in the storm skriven av Keith Rosenkranz, en F16-pilot som deltog i Desert Storm. En intressant bok med en del vinklingar som jag skulle vilja prova på framöver. Denne man är förresten kontrakterad som teknikal advisor för Falcon V-projektet.

Hur som helst...

I boken berättar han om en händelse då två piloter skickas tillbaka till Usa pga olika skäl.

Den ene av dem tillhörde 421:a och verkade vara en minst sagt "lustig" typ. Det hela hade börjat med att han fått flygförbud under en period. Anledningen var att när han hade slut på bomber odyl så gick han över till att "strafa" irakiska SAM's, dvs peppra dem med kanon. Jag undrar vilken höjd han höll. Hur som helst så var inte befälet alltför nöjd över denna taktik så killen fick lugna sig på marken ett tag.

Efter en tid så fick han komma upp luften och efter att ha tappat bort sin wingman så går han lös på irakierna med samma föredömliga taktik samtidigt som han förbannar befälen som tidigare hade gett honom flygförbud. Hans problem var bara att allt som sägs spelas in tillsammans med HUD-filmen. Smart kille.....

Den andre piloten tillhörde 4:e och han lyckades med en smärre tabbe,,,, eller två. Första gången i striden hetta råkade han trycka iväg en AIM-9 rakt ut i luften.... Detta hände då han gick över från A-G mode till A-A- dogfight mode samtidigt som han fortsatte att hålla in launch-knappen. Resultatet .... som ni förstår. Hans befäl var schyssta och sa att detta kan hända i striden hetta,,, dvs att man är så uppumpad av adrenalin så att man helt enkelt inte släpper knappen.  Problemet var bara att tok-fan går och gör samma grej igen en kort tid senare. Hans kollegor/wingmen tyckte inte det var lika kul längre och kände väl ingen större lust att flyga med honom.... AIM-9 gör ju som sagt ingen skillnad på "friendly" eller "bandit".

Ska bli intressant att se vem som står charaderna när vi ses på lanet.......

:p  Zebra.
#76
Falcon 4.0 / High tech
February 21, 2002, 23:33:09
KOLLA IN DESSA TVÅ INFO-ANIMERINGAR.... RUGGIG FRAMTID,,, ELLER ÄR DEN REDAN HÄR.

http://www.lmaeronautics.com/gallery/videos/products/ada/ucav/index.html