Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - F16_Filur

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 180
17
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
« on: January 01, 2017, 17:40:29 »
Radarvarnaren för de ryska planen visar rätt mycket info, men ser väldigt primitiv ut. Där ligger bra tutorials ute för hur man använder den, ända tillbaka till Flanker 2.0-tiden. Men om jag plockar ur minnet så är där 5-6 lampor undertill som indikerar vilken typ av radar det är frågan om, prickarna runt om visar varifrån i ens hemisfär man blir belyst, en fast lysande ring runt hela RWR visar att radarn låst på en, och när den blinkar med pip att en missil avfyrats. Troligen gäller detta bara för radarmissiler, dvs den plockar inte upp Sidewinders och dylikt, men jag är inte helt säker där. Cirkeln "räknar ner" med allt färre lampor ju närmare missilen kommer.
Den visar också vilket hot som är mest prioriterat, men jag har glömt hur, och den här sista grejen är vad man lätt missar om man bara försöker förstå den intuitivt. Att förstå denna RWR till 100% är avgörande för ens överlevnad.

Att man kan skjuta AA10 både som radar och IR betyder mycket, särskilt då i ER- och ET-varianterna. Börja med en ET som tvingar honom på defensiven, och kanske 10-20 sec efter launch en ER. Avfyrar man då dessutom en R när dessa är i slutfasen sig blir det svårt för honom, förutsatt att man är högst och snabbast när fighten börjar. Planerar man att skjuta tre robotar på det sättet får man hålla farten hög hela tiden medan man gör F-pole för de två första. Annars tänker jag att man kunde dra av farten efter att ha avfyrat dessa för att minska closure rate, men det förutsätter ju att man VET att ingen kan nå en.

Craig Penrice, testpilot för Eurofighter i något program från Discovery:

"...and it also means you can be at 40000 ft within a minute from takeoff, and only five miles down the road from the runway you took off from. It´s rocket ship territory that really."

"Translated into a fighting situation, basically for air to air, the plane that gets the highest, the quickest, and fastest, is going to have the best first shoot opportunity. So the higher I am, and the faster I am, the greater range any given missile with have for at least my airplane, so I want to get as high and fast as I can as quick as I can. That´s where excess thrust is always a boost.

Man kan tänka sig att nuvarande JAS ligger i lite underläge för denna typ av prestanda jämfört med Su-27-derivaten och Mig-29, samt undra hur mycket den kompenserar för det genom mindre radarsignatur och troligen mer avancerad ECM.

Samt hur JA37 stod sig mot JAS i det avseendet. Har för mig de officiella skrytsiffrorna för JA37 var 0 till 10000 meter på under 90 sek, och då räknande dom nog från att planet började rulla, och inte från när det lättade från banan.

Hur menar du med "får tumbleweed"?

18
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS: AJS-37
« on: December 26, 2016, 11:58:57 »
Viggen är nog f.ö. första planet någonsin som jag avser försöka lära mig "från grunden". Jag har aldrig riktigt sett nöjet i att göra ramp starts, ha idiotkoll på hur man ställer in positionsljus eller ha exakt korrekta procedurer för hur man taxar. För mig är det vapensystem och kanske framförallt taktik kring hur man får eld i målet utan att själva äta gräs som lockar med flygsimulatorer.

Men den här gången ska jag verkligen ge hela ramp-start prylen ett seriöst försök.

Hur resonerar ni?

Ingår inte en checklista man kan skriva ut? Det är väl ingen som kräver att man ska lära allt utantill. Kolla Mayday/Haverikommisionen, trafikflygarna läser innantill, borde vara samma med de militära. Sen när man gjort det ett antal hundra gånger lär det förstås sitta.  :) Det är nog lättare att bara köra navigering, flygning och landningar under den fasen man tränar på checklistan. Vapensystemen skulle jag tränat separat och så tidseffektivt som möjligt, byggt träningsmissions med start i luften, och försökt bli bra på ett system i taget.

Om de nu i simulatorn har byggt in möjligheten till samma mindgame som de riktiga piloterna erfar, och man sen tar genvägar, vad får man då? Jag tror det kan funka att lägga sig på en lite lägre nivå ifall man kör attackuppdrag ihop med andra, men börjar man respawna för att köra planet till samma typ av furball om och om igen, då är det kört. Då kan man lika bra börja döda zombies i något FPS-spel.

Hur lång tid ska det då ta innan man är "varm i kläderna" ifall man tar det superseriöst? Jag vet inte, allt från någon vecka till ett par månader.  Det beror nog mycket på om det finns frågetecken som behöver redas ut, eller om all information man behöver är serverad.

Finns rätt många kandidater i den här serien nu, måste bara få till att bygga någon form av rigg för stol, hotas och pedaler.

19
Humor! / A2A Simulations Piper Cub, Heidi
« on: October 17, 2016, 13:28:23 »
https://youtu.be/bNCxMcmuK9w

We haven´t talked much about passenger onboard...

Från 3m30s och 5m30s

20
Allmänt / Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« on: October 14, 2016, 12:47:34 »
Inte så insatt i det där nuförtiden men körs allt i en DCS World och så köper man till olika moduler för flygplan, helikoptrar med mera?

Stämmer bra det. DCS World är gratis och innehåller Su-25T (bra flygmodell) och en civil variant av P51 Mustang som jag bara testat en gång och inte direkt imponerade på mig. Kändes överkänslig. Jag hade säkert kunna försöka optimera joystickkurvorna men kände inte för att lägga tid på det. Kanske är den förbättrad nu, eftersom World hela tiden uppdateras. Kollar du FSX-avdelningen här på Nosig så ska denna vara bättre:
http://www.a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=53

GrmlZGaming går igenom en del moduler och kan konsten att snacka nonstop.
https://www.youtube.com/user/GrmlZGaming/videos

Samma sak här, fast kanske lite mer som en manual.
https://www.youtube.com/user/504smudge

DCS - TF-51 MUSTANG - Flying Tips (504smudge)
http://www.youtube.com/watch?v=cRnQMByjOjM

Den där racingriggen du har på bild ser väldigt bra ut. Känns som att något motsvarande för flyg vore nödvändigt för att få simulerandet meningsfullt.

21
Slår helt klart Mikael Carlson på fingrarna. Ser ut att bli ganska hög wingloading dock, men förstår att du föredrar hög toppfart och boom´n zoom.

Blir det trimmad Zündappmotor med jackad kolv som kraftkälla?


Nästa projekt?

22
DCS / Flaming cliffs / Re: DCS:MiG-21Bis
« on: October 11, 2016, 15:14:59 »
Fint.. raketplan?
 ;D

Kul att ni ännu är aktiva! Det är väl här ni håller till nu.
http://svaf.net/

Du kan väl komma loss från det virtuella och bjuda på en tur i en SK60 snart? Kan inte vara så stor skillnad mot att flyga Me262 i IL2FB. Har fortfarande starkt minne av vårt enda mörkeruppdrag i den kärran, samt ett attackuppdrag med (eller var det mot?) Polikarpov I-15 bestyckad med 6 × RS-82 raketer. Var väl 20-30 minuters transportsträcka till målområdet också.  :)

23
Flygplankort - Media / Re: Instruktionsfilmer
« on: October 11, 2016, 03:23:39 »
Cliffs of Dover , Tipps and Tricks Evasive Maneuvres with the bf109
https://www.youtube.com/watch?v=sC6YQTW-Yws

Vingglidning, Hartmann-trick (troligen kvickroll som avses) med mera.


Cliffs of Dover Weapons Setting Tutorial, 109 and Spitfire
https://www.youtube.com/watch?v=uaM5jFf5omo

Apeoftheyear

24
Helt andra saker / Re: Boktråden
« on: July 15, 2016, 15:18:29 »
Nils från SVT (meteorologen) tipsade om "Freakonomics" i Babel.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=freakonomics

Jallai´s första bok i uppdaterad utgåva. Har nämnt den förr.
http://www.bokus.com/bok/9789198131536/spionen-pa-fra-20/

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 180