Lägga till beväpning gör man genom att klicka på "weapon" när man valt enheten och därefter på "add mount" i nederkanten på vapenfönstret. Detta går av naturliga skäl bara att göra i editor-läge dock. Sen får man inte glömma att lägga till eventuella omladdningar i magasinet i de fall vapnet går att ladda om. Detta funkar även på flygplan men bara när de är i luften. Vad jag vet så kan man inte ändra i de förutbestämda load outs som finns för varje flygplanstyp. Man kan inte heller skapa egna load outs. Detta skall dock vara på gång om jag fattat rätt. Meteor skall dock finnas åtminstone för någon gripen-variant. Vet att jag har gjort ett scenario med meteorutrustade gripar. Databasen är i grunden en sql-lite och går att läsa som en sådan. Dock skall den inte vara helt standard så alltför omfattande editeringar kan vara lite riskabelt.
Det som stör mig mest just nu i Command är att man kan avhaka laserstyrda vapen med rems. Detta gör rb-17 i princip oanvändbar så länge det finns ens halvkompetenta ytfartyg i närheten av målet. En annan sak som stör, dock aningen mindre, är att de omoddade patrullbåtarna (Hugin-typ) endast kan bära 4 stycken pingvin när minsta barn vet att korrekt antal är 6! Men, tar man ett par valium och bortser från dylika skönhetsfel så måste jag säga att spelet är en väldigt trevlig upplevelse. Använder det mest i "sandbox"-läge. Dvs jag kommer på något jag vill testa som t.ex en klassisk invasionsflotta på väg över östersjön 1968 och ser hur många attacklansen med rb04 som krävs för täcka havsytan med kosackmössor. Då spelar jag i editorläge så jag kan lägga till och dra ifrån enheter allteftersom. Inte ovanligt att det hela avslutas med en välbehövlig ICBM-attack när man tröttnar