News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - JStar

#1
Hej hopp!

Min OFP-verksamhet har legat rätt lågt på sistone, speciellt med tanke på att jag under det senaste året (räknat från typ den här veckan) gått från att ha varit ungkarl till en-barns bonuspappa till tvåbarnspappa.

Ville dock meddela att min server fortfarande lever med en tämpligen "ren" OFP installation samt en Teamspeak-server... och om jag i skrivande stund tar en "uptime" på den så visar den...

Quote[root@mickeslinux ofp]# uptime
19:44:22  up 205 days,  3:19,  1 user,  load average: 0.00, 0.06, 0.05

Min TS2 logg visar att servern startades om senaste gången...

Quote-------------- log started at 24-05-04 17:37 -------------
---------------------------------------------------------------
24-05-04 17:37:49,ALL,Info,server,      Server init initialized
24-05-04 17:37:49,ALL,Info,server,      Server version: 2.0.19.40 Linux
24-05-04 17:37:50,ALL,Info,server,      Starting server with port: 8767
24-05-04 17:37:52,ALL,Info,server,      Server init finished
24-05-04 17:37:52,WARNING,Info,server,  TeamSpeak Server daemon activated

Inte så pjåkigt if I do say so myself. :)

Just precis nu har jag lagt upp lite fler uppdrag på den... nämligen hela Flashpoint Resistance-kampanjen som MP Coop.

Ni får gärna tipsa mig om uppdrag att lägga upp på den. Notera dock att jag vid det här laget faktiskt känner mig väldigt anti till att lägga upp mods på servern eftersom det så gott som oundvikligen medför en extra arbetsbörda. Så kravet på uppdragen är INGA MODS. Möjligen kan jag tänka mig lägga upp ett minimalt antal mods typ kgetys Editor Addon... men NoSig-moddarna eller FDF kommer förmodligen aldrig att hamna på servern. Jag vet, jag är en grinig djävel på detta... that's just me.

IP-numret är som vanligt 217.210.1.249 och passwordet är det vanliga. Detta gäller både OFP och Teamspeak. :)

/J
#2

Moddade "Wake-up Call" lite så att det blev mer MP-vänlig. Nu är det 1-6 spelare, coop, och end trigger utlöses (förhoppningsvis) av att alla kvarvarande spelare (inte bara gruppledaren) går in i målområdet. Dessutom är beväpningsalternativen lite bättre (det finns p-skott till alla).

Kan laddas hem här. (592 kb)

Uppdraget finns uppladdat och klart att köra på min server. Kräver inga som helst mods.

/J
#3
Spelade med Vanheden och DubbleOZero (tror jag det var) häromledens. Vi testade uppdraget "Wake-Up Call" från CWC kampanjen (för de som har glömt bort det: 3 black-ops skall döda lika många Shilkas).

Ett problem man har under det uppdraget är att om larmet går så kommer det att fara runt en djävla massa stridsvagnar och stridsfordon. Och i värsta fall så sticker målen iväg någon annanstans. Så helst vill man vara så diskret som möjligt uppdraget igenom. Tyvärr går det inte att spränga ett bepansrat fordon på ett diskret sätt. Dessutom står målen så spridda att det är omöjligt att spänga alla tre samtidigt med fjärrkontrollen. Slutligen så vill man att om någon gruppmedlem dör så skall man inte vara förhindrad att utlösa laddningarna ändå.

Så vi kom på en idé: sätt timern på väskladdningen typ en 20-45 minuter framåt. Se till att alla mål exploderar samtidigt. Tyvärr gick det inte så bra för oss den gången men konceptet visade sig kunna fungera. Så jag testade det i SP.

Tyst och smidigt förde jag runt mina AI. De fick gå på "Hold Fire" mest hela tiden. När fiender behövde bekämpas (typ Shilka-besättningarna) så gick det utmärkt att kräla till en så där 50 meters avstånd, tilldela AI'na varsin fiende och själv ta den sista själv. Kommandot "Fire" gör att de enbart skjuter det tilldelade målet och sedan går tillbaks till att vara på "Hold Fire". På det viset skjuter alla samtidigt och ingen i fiendegruppen hinner trigga alarmet. (Notera att detta går utmärkt i MP också. Om bara alla spelare har "upptäckt" målen så kommer gruppledarens tilldelning av mål att synas tydligt).

Uppdraget började ca 0340. Laddningarna beräknades till att explodera 0430. Förutom lite strul vid sista målet då en patrull upptäckte oss och fick bekämpas (vilket orsakade en mindre mängd kalabalik) gick utplaceringen bra och vi drog oss upp till utgångsområdet och lade oss i slänten att vänta på fyrverkeriet.

Det var med en viss mängd skadeglädje som jag genom kikaren såg att en fiende-officer kom promenerande förbi målet jag observerade just som laddningarna smällde av. Och som planerat så small alla samtidigt. Vid det laget befann vi oss 100 meter från utgångsområdet och fienden hade inte en chans att reagera innan vi var borta.

Tyvärr upptäckte jag en sur överraskning: om du sparar uppdraget i SP och sedan laddar in igen (t.ex. för att du blev skjuten... eller för att du lade dig att sova för natten och fortsatte på morgonen) så försvinner timern från väskladdningarna. Lustigt nog var det ingen på Flashpoint-forumet som hade postat om detta. En indikation att just timerfunktionen inte är så väldigt använd. ;)

/J
#4
DCS / Flaming cliffs / Checking in
May 12, 2004, 13:49:08

Hej hopp! Har köpt mig ett eget ex av LOACS nu. :)

/J
#5

Tja, jag hade ju redan tidigare avanmalt mig. Men det som verkligen satte spiken i kostan var att igar kl 0840 satte jag mig pa planet till Spanien. Detta fick jag veta mindre an 24 timmar innan.

Sa just nu sitter jag i Madrid och programmerar mitt i en hoper koreaner som spelar ett slags bizarrt chicken-race om vem som gar forst... sa lange inte chefen ar kvar da forstass. Men inte for att det ar fragan om effektiv arbetstid. Ah nej, det ar bara fragan om att vara dar. Och det dar med att visa hansyn genom att inte plinka pa sin mobil finns inte. Kanske pa grund av att normalt sa bryr sig inte kollegorna men det gor det ju lite slitigt for oss tysthetsalskande svenskar. :p

Anyway, hoppas ni hade kul pa F7. :)

/J
#6

Skåningar och andra sydlänningar som skall på studiebesöket, hör av er här för samordning av transport.

/J
#7
Min Linux-maskin är nu igång med en TS 2-server och en OFP-server på IP nummer 217.210.1.249.

Saken är den att jag har noll koll på hur man konfigurerar OFP-servrar. Jag tror exempelvis inte att någon av mod-foldrarna är aktiva just nu. Tips mottages mycket tacksamt.

EDITED: Password och admin-login för OFP-servern samt password för TS2-servern är samma som för Nosig's TS2 server. Testa lite och kommentera sedan är ni vänliga.

/J
#8
Jag börjar gilla OFP allt mer och mer... speciellt som det är möjligt att få lite pli på vad ens korkade AI-kamrater sysslar med. Detta är något som jag irriterat mig mycket på i andra spel. Höjdaren är ju Delta Force-serien där AI-kamraterna mest bara strulade till det, fick alarmet att gå och agerade sedan bara måltavla åt Fi. Det gick lättare om jag i inställningarna stängde av AI "medhjälparna".

Men i OFP har man alltså fått ordning på detta. Ibland blir det till och med riktigt vackert.

Exempel 1:
Vi passerar ut på en halv-ö för att ta hand om ett läger och luftvärn. Efter att ha blivit røv-rända i förra omgången lämnas KSP-skytt och en skytt till kvar i en buske. De beordras att lägga sig ned och bevaka riktning bakåt.

Strax efter anfallet på lägret är klart rapporterar vakterna att en båt närmar sig. Aha, det vara därifrån de kom förra gången. Kutar som en skållad hamster tillbaks till övergången mellan fastland och halvön. Under tiden bryter strid ut och det hörs massor med "smatter smatter pang pang". När jag kommer förbi buskarna ser jag att mina skyttar lever och är vid god vigör medan fiendens trupp på minst ett halvdussin är en hög lik som dog så fort de kom av båten. Nice work boys! (Själv hinner jag precis sätta ett p-skott i båten som bouns).

Exempel 2:
Gruppen på 5 personer anfaller en postering i en by. Vi anfaller uppifrån en sluttning. Jag förbereder för anfallet genom att beordra "Cease Fire" och placerar sedan ut gubbarna på en snygg linje genom att ge dem "Move"-kommandon. Säger åt dem "Go Prone", "Halt" och "Watch Direction".

Sedan är det bara att vänta på lämpligt tillfälle... ligga med kikaren och rapportera alla kontakter... och ge dem kommandot "Open Fire". Så fort jag rapporterar in en kontakt är AI:n på den och duschar med bly. Funkar utmärkt.

Exempel 3:
Gruppen på 8 personer skall anfalla en konvoj. Turligt nog går vägen i en dalsänka. Jag placerar ut gubbarna uppe på ena sidan enligt tidigare ("Move", "Halt", "Go Prone", "Watch Direction" och "Cease Fire"). Sedan hittar jag en bra obs-position.

Konvojen kommer. På håll kan jag ge order som "5,6,7, target T-72", "3, target BMP". När konvojen är tillräckligt nära rapporteras till mig "3, ready to fire", "7, ready to fire" o.s.v. När alla rapporterat klart är det bara att beordra "All, Open Fire". Big badda-boom! Pansaret flyger i luften på 2 sekunder.

Dock blev här lite strul. Skjutglada som de var började pansarskyttarna skjuta sönder lastbilarna som vi var intresserade av. Vad göra? Aha! Man kan skapa team! Ok... pansarskyttar i ett team och alla andra i ett annat. Efter "All, Open Fire" väntar jag på att pansaret skall dö och beordrar sedan "Team Green, Cease Fire". Worked like a charm. :)

/J
#9

Efter långt om länge har jag nu tagit mig igenom både Cold War Crisis och Red Hammer-kampanjerna. Nu har jag börjat på Resistance... och som bekant är det väldigt viktigt att hushålla med vapen där. Att köra micromanagement på varje AI för att få dem att springa och hämta vapen suger. Det jag undrar är alltså:

Finns det någon mod som göra att man kan säga till en eller flera AI "Samla ihop alla vapen från döingar i närheten och lägg i lastbilen/ammolådan/whatever"?

/J
#11
Hej hopp!

Efter att ha gått från att vara deltids-lurker till att ha spelat den första omgången OFP med NoSig-gänget har jag en fråga. Det jag undrar är om de personer som hade problem med Teamspeak 2 Release Candidate 1 har provat de senaste versionerna av TS 2?

Sedan RC 1 har det kommit tre stycken RC 2 med buggfixar för både klient och server. Kan det inte vara dags att testa TS 2 igen?

Fördelarna är flera:

- Avsevärt förbättrat användargränssnitt
- Avsevärt förbättrat administrationsgränssnitt.
- Nya ljud-codec:s. Bland annat "Speex" som finns i många varianter och som har klart bättre ljudkvalitet för samma bandbredd jämfört med gamla codecs. Speex kan köras riktigt snålt om man vill... ner mot ca 5-6 kbit/s.
- TS 2 utvucklas kontinuerligt och det finns en dialog mellan utvecklarna och användarna på forumet.

Frågetecknet är givetvis om de som hade problem med TS 2 RC 1 fortfarande har det. Men trevligt vore om det kunde göras ett fält-test med den nya TS 2:an och se hur det funkar.

Vad tycker ni?


EDITED: Provade just med Dubble0zero. Det funkade. Han hade inga problem att komma in på min server. Vi hade lite hackande ljud vid tillfällen, vilket är underligt för det har jag inte haft alls tidigare. Kanske det berodde på min dator som varit lätt sjuk ikväll. Men vi hade i alla fall inte problemet med att han inte kom in på servern.

/J
#12
Om Nordic Simulator Group / FN drar sig ut Irak
March 17, 2003, 23:30:50

På nyheterna nu... FN drar sig ur Irak. Inspektörerna packar.

Måtte gudarna välsigna alla... nu smäller det.

/J
#13
Om Nordic Simulator Group / US vs EU, uppdatering
February 21, 2003, 12:59:04

Mot alla odds anfaller inte USA irak... åtminstone inte under tidiga 2003. Men de behåller sin truppnärnavor och alla är spända som f-n. Vapeninspektionerna fortsätter... ömsom med Irak's samarbete och ömsom med krångel och byråkratiskt trassel.

I Israel stiger spänningarna. Fredsförsöken skjuts i sank, speciellt som Palestinierna är griniga över att bli inmurade. Självmordbombningar kommer då och då, givetvis följt av israeliska vedergällningar. Saken blir gradvis värre och FN förbereder nya resolutioner mot Israel.

Överallt annars bubblar det också. Saudierna är inte postitivt inställda till USA's närvaro och krigshot. Det förekommer protester som sakteliga blir värre och värre.

Usama gör regelbunda video-framträdanden. Framemot 2-årsdagen av WTC-attacken står USA med det pinsamma faktumet att UBL fortfarande är på fri fot. USA's ekonomi är körd i botten och alla är nervösa över hotande krig som drivit oljepriserna i höjden. Därför blir det inrikes protester mot alla de kostnader som läggs ut på att hålla militären igång i Afghanistan och Mellanöstern... man lyckas ju ändå inte få tag på den djävlen.

Vid ungeför den tiden börjar det hetta till ordentligt i Israel. Det börjar närmast likna krig och nu kan inte ens USA skydda dem längre. FN antar en resolution som skall tvinga parterna att sluta. US är dock inte berett att ställa upp med trupp så därför erbjuder EU sig att ta på sig uppgiften. Via Jordanien kliver man in på Västbanken och ställer sig på linjen mellan Israeler och Palestinier. Det börjar lugna ned sig och EU truppen släpps in i Gaza.

Framemot slutet på 2003 kommer dock katastroferna i tät följd. En våg av bombare dödar på några dagar över 200 israeler. Israel vill gå in i områdena och leta terrorister. EU vägrar släppa in dem. Israel gormar och tycker att man har rätt till självförsvar, gnäller hos storebror USA som flyttar ett hangarfartyg närmare.

Ett gäng piloter flyger in över ett flyktigläger med gunships. I över en timme håller de på. Massakern är ett faktum. Bilderna kablas ut över världen och raseriet för de döda civila palestinierna är enormt. Israel åtalar piloterna...men frikänner dem. USA anklagas för slapphet i det att de inte flög in med de patrullerande plan de hade och stoppade massakern. Men befälhavaren hade order uppifrån att inte lägga sig i.

USA är besvärat och Bush-administrationen angrips från många håll. Det har börjat talas om att dra sig ur alltihop. Inom ett år är detval och Bush Jr sitter minst sagt löst i presidentstolen... inget omval för hans del.

Då smäller det i USA... giftgas i tunnelbanor och mjältbrandsutbrott. Över 1000 döda. En man fångas. Han är irakier och påstår sig ha agerat på order av Saddam. Bush tvingas agera. USA går till hårt och snabbt anfall mot Irak.

Men snart uppdagas att mannen ifråga lät sig fångas och att han inte alls agerade på Saddams order... det var en ploj av Osama. USA är halvvägs igenom invasionen och att avbryta nu kommer definitivt inte att se bra ut. Det har varit förluster bland amerikanerna och det blir ett dj'ävla liv om man drar sig tilbaka så att de soldaterna dog i onödan. Det är dessutom som att erkänna ett orättfärdigt anfallskrig.

Dock står det klart för hela världen att USA gått till anfall i onödan. Inga massförstörelsevapen hittas i Irak. Osama skrattar ihjäl sig (dör martyrdöden :p) och hela Mellanöstern exploderar. I USA är dock stämningarna fortfarande att Irak-kriget var rätt. FN och EU står inte högt i kurs.

I Saudi blir det som i Iran 1979: revolution. Kungligheterna försöker desperat få USA att hjälpa till. USA som fortfarande inte hämtat sig från fiaskot i Irak försöker göra något men när man kommer till Mekka och Medina och nitar revolutionärer där, då skyndar de bara på revolutionen. Saudi håller på att falla till revolutionärerna och 1 miljard muslimer hatar nu USA för att de utför militära operationer vid de heliga städerna.

I Israel resulterar det hela i en massiv våg av attentat. Flygaktiviteten i Israel ökar markant och man fruktar nya massakrer. EU har flygstyrkor på plats sedan förra massakern och de går igång på högsta beredskap och lyfter från Jordaninen samt Cypern för att skydda områdena.

En massiv stand-off match går igång. Israeliska piloter provocerar... och vänder... och bröstar sig. Allt är skitnervösa. Mitt i alltihop får befälhavaren på hangarfartyget order att hjälpa till och mota bort israelerna. Men på vägen dit smäller det och flygstriden är ett faktum. När amerikanerna kommer dit kan de inte skilja på EU och israeler från varandra eftersom alla IFF-sändare tjuter "friendly". Det slutar med att USA skjuter ned 3 EU-plan... två piloter dör. EU-planen blir tvungna att försvara sig och 2 USA-plan skjuts ned, piloterna omkommer. Några israeliska piloter orsakar ytterligare en massaker.

Även om USA tänkte hjälpa EU ser det fruktansvärt illa ut. USA sköt ned plan som skulle skydda palestinierna. Arabvärlden tolkar det som att USA hjälpte israelerna att begå massmord. Försäkringar från Israel att man den här gången tänker straffa de skyldiga piloterna fallar för döva öron.

Ett onödigt anfallskrig, krigsoperationer i Saudi...och nu detta.  Arabländerna är ursinninga på USA och drar åt oljekranen. EU har fått också fått nog. USA har uppfört sig alldes för klumpigt och tänt en jättebrasa tycker man. EU kräver att USA avlägsnar sig från området. Helst ut ur hela Medelhavet.

I USA är man asförbannade på EU. De uppfattar det som att de försökte hjälpa till - få bort Saddam, hjälpa till mot revolutionen, försöka skydda palestinierna ("trots att hela högen är terrorister som inte förtjänar det" - citat från Bubba Redneck) - och detta är tacken. Samtidigt vet man att den egna oljan inte räcker länge och att man inte är i kondition att invadera Venezuela (mycket olja där). I Irak brinner källorna och det tar mindre än 4 veckor innan den redan bottenkörda amerikanska ekonomin känner känner av oljebristen.

USA förbereder operationer för att säkra oljekällorna i Saudi och vill därför inte lämna Medelhavet. EU fruktar att man själva kommer att bli avskurna från olja om USA tar makten i Saudi...

Och där har vi upptakten till ett varmt krig att bygga uppdrag på. :)

/J
#14
Aktiviteter / LAN / GR: För Kung & Fosterland
February 21, 2003, 10:14:47
Den har nämnts tidigare men nu har den förbättrats... den svenska add-on packen till Ghost Recon:

http://www.theplatoon.com/

M/90 skins, (nästan) alla svenska eldhandvapen, AK5 A/B/C och D samt med M203, M/45B k-pist, AG 90, Ksp90, granater, sprängladdning, ryss-TV...

Clark och jag testade MP igår. Mycket trevligt. Hör av er på ICQ om ni vill vara med.

/J
#16
Typiskt... just som jag skulle posta programmet på SimHQ brakade hela djävla stället samman.

Nå ja... här är det i alla fall för er. Programet kan återuppväcka döda/saknade piloter samt reparera flygplan som förstörts i en kampanj.

Gäller enbart JF-18.

http://www.df.lth.se/~michael/RampStrikeBeGone.zip

[glow tcolor=red, fcolor=black, size=4, strength=5]OBS!!!![/glow] Ytterst experimentellt!
Har inte testats utförligt än.
Används på egen risk.
Väldigt mycket på egen risk!

Ta back-up på er Resource folder innan ni testar detta program.

Läs den bifogade text-filen noga.

/Micke
#18
Jag har funderat på ett Battleset inför H4... ett varmt krig mellan USA och EU. I dagens läge kan man extrapolera fram ett bakgrundsscenario som leder till att USA och EU börjar gnabbas, speciellt om man lägger på faktorn att arabländerna inte gillar USA för tillfället. I scenariot kan man till exempel tänka sig att araberna drar åt oljekranen och EU blockerar alla tankfartyg till USA. Vad tycks?

Fråga är hur man ska få med Sverige i det hela. Måste ju få testa Visby. :D

/J
#19
Hej!

Om det är någon som är villig att deltaga i seriös coop-flygning i F/A-18 på kvällar/nätter så hör gärna av er till mig eller Clark.

Clark-ICQ: 111928177 E-mail: lekfr97@student.vxu.se
J-Star: 6685892 Micke@dsek.lth.se

/J
#20
Falcon 4.0 / Trasig CD, behöver en fil.
August 07, 2002, 13:50:23

Jag har sådan SATANS oflax med mina flygsimulatorer. Först fick jag ett jack i min JF-18 CD... och nu i Falcon... så nu kan jag inte installera den. Kan någon hjälpa mig? Jag behöver filen data1.cab. Detta kräver bra lina dock... den är på 84 meg.

Jättetack på förhand till den hjälte som hjälper mig.

/Micke