News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Arghuleh

#1
Okej, det bästa att komma ihåg saker är att dela upp klargörningen i små grupper.
Exempelvis min klargöring av A10C:

Grupp 1
* PÃ¥ med batteri och DC inverter
* Testa varnings- och brand-indikeringar med dom två testknapparna.
* Testa bränsleindikeringen.
* På med APU och bränslepumpar
* PÃ¥ med radioutrustning och yttre signallampor
* När APU startat upp, sätt på APU AC generator
* Sätt på CDU och och NAV så tidigt som möjligt, då kalibrering tar en 4 minuter att starta upp.
* Kontakta tornet för tillstånd av att starta upp motorer
* Starta högra motorn, vänta tills den är fullt startad.
* Slå på höger motor generator, starta vänster motor, vänta tills denna är fullt startad
* Slå på vänster motor generator
* Slå från APU generator samt stäng av APU:n

Dessa steg gör jag medans motorerna startar upp.

Grupp 2
* Slå till brytare CICU (ger bl.a. ström till MFD displayerna), JTRS (Joint Tactical Radio System, t.e.x. datalänkar mellan piloter), samt IFFCC brytaren i mittläge.
* Tryck på ENTER på UFC för att genomgå IFFCC test, rör inte på joysicken förrän testet är klart, sätt IFFCC till när testet är klart.
* Slå till syretillförseln, samt aktivera stolutskjutningen.
* Testa syretillförseln.
* Slå till dom fyra SAS switcharna, anti-skid samt noshjulsstyrning.

Grupp 3
* När MFD startat upp, välj Load All vid OSB 10.
* När NAV är färdigkalibrerad:
** Aktivera NAV i CDU:n
** Välj EGI navigation  (framför joysticken)
** Slå till Radar altimeter samt EAC.
** Kontrollera så att inget indikeras i indikeringspanelen.

Grupp 4.
* Kontrollera FLAPS, speedbrakes och styrning genom att manövrera dessa.
* Tryck på kalibrerings-knappen för takeoff.
* Justera SAI (Standby Attitude Indicator).
* Sätt countermeasure system till 'Ready'.
#2
Kul! Två styckna plus mig. Vi får ordna något, tipsar gärna om saker och ting men jag är ingen expert.

A10:an är en komplicerad maskin och kan vara svår att förstå sig på. Det som är tuffast att lära sig:
* Hur CDU:n fungerar med waypoints, markpoints och steerpoints + massor med andra funktioner!
* Vapensystemen med alla dessa inställningar. Man måste veta vad man håller på med.

A10:an är faktiskt ändock lätt att starta upp, det gäller ju som sagt att komma ihåg och förstå sig på :). En sak jag lärde mig för inte så längesedan är att man måste vänta på NAV systemet att kalibrera sig innan man aktiverar det i CDU:n, och det tar ca 4 minuter efter att man slagit på CDU:n (man ser den att översta align texten i NAV-sidan i CDU:n, kom inte ihåg exakta frasen, blinkar samt att NAV-system har kalibrerat sig till version 4.0.0.8). Flytta inte heller på flygplanet medans kalibreringen håller på. Annars kommer autopiloten inte fungera, och jag misstänker att systemet blir också mindre exakt.

Okej, blir lite mycket nu, tänk på att allt tycks vara väldigt komplicerat innan man förstår sig på, men därefter är det väldigt enkelt. Så var inte rädda.:)

Är borta på jobb under veckan, men kommer hem på lördag eftermiddag, och är därefter lediga hela veckan.
#3
Låter fint det, om du behöver hjälp med A10:an så är det bara att höra av dig via PM, det är ju en ganska komplicerad/avancerad maskin. Har installerat Mumble också. :)

Har inhandlat alla träningsuppdrag från denna sida. Gör att lärandet mycket roligare:
http://www3.sympatico.ca/tlaschuk/mapleflagmissions/dcsa10c.html
#4
Har fått en DCS psykos just nu.
#5
Vill bara skriva att det blev inge' Janes F/A-18, tyckte DCS World med dess alla moduler var bättre.

;D
#6
Tack!
Jag ska leta på amazon också men har för mig att amazon bara funkar i USA. Vi får väl se. Och angående LAN-spel så kanske man nog behöver lite övning innan dess. Jag får nöja mig med Longbow 2 tills vidare. Nu sitter jag och rullar tummarna tills min dator kommer. Det är rena tortyren att få vänta. Skärmen har jag iallafall hämtat ut, det blev en Hyundai L90D+ 19 TFT, och låda med nätaggregat har kommit till posten idag.

Vad sägs om datorn då:

AMD A64 3500+ Winchester S939
Moderkort Asus A8V-E Deluxe S939
Kingmax DDR400 2x512Mb
PowerColor X800XL 256Mb PCIe
Hitachi 7k250 160Gb
Hyuandi L90D+ 19 TFT
LÃ¥da: SKL3000B
Nätaggregat: Seasonic Super Silence 460W
Saitek X36F samt X35T (Joystick och throttle med inbyggt roder)

Det känns i plånboken, men gött blir det. :p
#7
Hej!
Råkade surfa in på denna sida!
Skaffar ny dator nu och är sugen på införskaffa Janes F/A-18 (vilket jag drömt om länge). Men jag har ej hittat det någonstans (det kom ju i för sig ut 1997). Har skickat e-post till EA-kundtjänst men deras svar var Jane's är inte deras ansvarsområde mer, jag kommer inte heller in på www.janes.ea.com, verkar som sidan inte är tillgänglig mer. Vet någon var man kan vända sig? Något företag som säljer gamla spel, ej begagnade. Vet någon var Janes Combat Simulations tagit vägen? Jag vill ha spelet med instruktions-bok i pappers-format. Jag har själv Longbow 2 och vet hur ovärderlig en instr.bok i pappersformat är.
/Jompa