NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => Övriga flygsimulatorer => Strike Fighters => Topic started by: 3:e_PetterGul on November 07, 2002, 18:38:22

Title: J29 Tunnan för SFP1
Post by: 3:e_PetterGul on November 07, 2002, 18:38:22


Kolla denna länk för er som längtar efter J29.

http://skunkworks.free.fr/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=319

Själv har jag just skaffat SFP1 och tycker att det e ganska buggit i retailversionen. saknas mycket och känns väldigt "halvfärdigt"

Det jobbas som sagt på många svenska plan nu, Andreas håller på med några och jag har som sagt slagit mig in på tunnan. Varit på flygvapenmuseet i linköping, och tjackat 3 st plastmodeller, och har kommit en ganska bra bit. Cokpiten kommer att bli det jobbiga, men roligaste biten!

målet e ju 6500 polygoner på flygplanet, och det verkar gå.

Det balla med SFP1 är att man kommer att kunna ändra mycket... i princip hela simmet. Det jobbas på en Kuba map och den ser riktigt lovande ut. Efter att jag har gjort Tunnan kommer jag att ge mig i kast med att göra Sverige som map, antagligen norra sverige, och gotland. Kommer att bli ballt att svepa över ett snötäckt granrikt landskap med Viggen !!!
:D


Sugen på att hjälpa till, så kan ni ju höra av er.
känner du dig säker på att rita (2d), eller 3d kan du höra av dig.

En rolig grej är att man kan lägga till egna ljud. ska försöka få kontakt med J29 gänget o höra om man kan komma o spela in lite ljud. Viggen ljud fixar jag lätt då jag jobbar deltid i flygvapnet.


Hör av er om ni har lust att hjälpa till!
:)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on November 08, 2002, 12:23:54
6500???? Och jag som inte ens jobbat på att vara konservativ med antalet polygoner på min Gripen och ändå verkar kunna hålla den under 2000. ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on November 08, 2002, 14:44:10
hmm ja 6500 låter ju lite mycket i mina öron men jag vet inte hur strike fighter funkar med antal plan i luften osv
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 08, 2002, 17:30:32
Usch vad alla är duktiga på 3D, blir riktigt avundsjuk...vill också kunna göra flygplan, stridsvagnar och annat skoj....

....vilket leder till att jag åter tigger 3D-modeller till mitt lilla halvexisterande spel. Stridsfordon, flygplan, träd, byggnader etc. Det mesta är av intresse. Helst 3DS-format men man kan ju konvertera det mesta. Texturer helst i .jpg eller .bmp.

Skulle någon läsare här vara en riktig fena på trigonometri och vektorer så skulle jag bli tacksam om vederbörande kan tänka sig svara på ett par frågor..
Tacksam på förhand.

Som vanligt hittar man screenshots på:
http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/screenshots

och källkod, körbart program etc. på:
http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/3Dengine.zip (Obs: 7 mb)

(koden är hemsk, bara så ni vet..)
/Lupson
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on November 08, 2002, 18:02:39
jag är i princip helt värdelös på att programmera det är ju inte du iaf :)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: 3:e_PetterGul on November 08, 2002, 20:21:27
6500 polygoner är för själva modellen, sen kör man bort faces som inte syns och optimerar, men jag gör en modell som är så exakt som möjligt för att sedan optimera det för strike fighters. Jag vill ha en modell att kunna göra film med, därav så många polygoner..
Tänkte göra ett litet "intro" där den ska vara med..

Ingångsvärdena från Thirdwire o TK är ganska knapphändiga i mailet jag fick av honom sist, men det kommer troligen att komma ett separat program för att konvertera och implemetera flygplan i SFP1.

Det har redan släppts en Mapmaking software, men det e endast få personer som har fått tillgång till det, vilket jag tycker är trist, men det kommer snart att bli tillgängligt för alla.

Just nu så suger SFP1 ganska hårt, o jag kan inte rekommendera er att köpa det förrän dom har fått ordning på det. (jag lovar)

*Längtar efter en patch...*




:-/
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: granQ on November 08, 2002, 22:26:56
jo kommer det en rejäl patch så köper jag det.. men det är inte spelbart så som det är nu..
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Mikke_EAF331 on November 09, 2002, 11:43:37
Skulle någon läsare här vara en riktig fena på trigonometri och vektorer så skulle jag bli tacksam om vederbörande kan tänka sig svara på ett par frågor..
Nån fena kan jag inte påstå att jag är, men ställ frågan så kanske jag eller någon annan kan hjälpa...
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 09, 2002, 12:49:36
Mikke: Jag ska försöka förklara begripligt. Jag vill kunna få tag i höjden i en viss punkt i en triangel. Jag har xyz-värden för triangelns alla hörn och (x,z) för den givna punkten. y är den vertikala axeln.

Har prövat att beräkna vinklarna i höjd mellan p1->p2 och p1->p3 för att sedan beräkna höjden utifrån skillnaden mellan den givna punkten och p1 men det fungerade inte. Jag har pulat med att definiera triangeln som ett "plan" och sedan beräkna en skärningspunkt för ett rät linje som går genom trianglen, men det fungerar inte heller. Matematiken bakom den ekvationen förstår jag inte speciellt mycket av.

Har även prövat ett par andra metoder jag hittat på nätet men tyvärr har ingen metod ännu gett ett tillfredsställande resultat. Det känns som om det borde finnas en formel för att lösa problemet. Tyvärr är jag ingen höjdare på matematik så hjälp hade varit trevligt.

Kolla screenshotsen så förstår du nog vad jag är ute efter - att kunna placera objekt precis på marken. Sen kommer nästa problem - att rotera dem så de ligger platt mot alla ytor, men där har jag en del idéer iaf...
Tack på förhand!
/Lupson
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: AndersO on November 09, 2002, 13:31:32
Hej

Om du vet vilken triangel som din punkt är ovanför (antar att det är en heightmap du har) skulle man kunna räkna ut höjden så här, tror jag:

a=y1*(z2-z3)+y2*(z3-z1)+y3*(z1-z2);
b=z1*(x2-x3)+z2*(x3-x1)+z3*(x1-x2);
c=x1*(y2-y3)+x2*(y3-y1)+x3*(y1-y2);
d=-x1*(y2*z3-y3*z2)-x2*(y3*z1-y1*z3)-x3*(y1*z2-y2*z1);
return -(a*x+c*z+d)/b;

triangel=x1,y1,z1 - x2,y2,z2 - x3,y3,z3
punkt= x,y,z

Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 09, 2002, 13:39:15
AndersO: Tackar! Har prövat med en dylik formel tidigare, men jag tror den var avsedd för kvadrater från början vilket kan ha pajat till det hela när jag skulle fixa till den. Ska genast pröva din formel. Tack!

(Det är en Heightmap)

/Lupson
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: AndersO on November 09, 2002, 14:15:52
Eller vänta nu, hmm.. Va så länge sen jag skrev de där, men när jag tittar på kodsnutten ser det ut som om den returnerar markkhöjden, dvs står du på mount everest så returnerar den 8848, eller va de nu är.

Så.. Du får ta din punkts y - retur värdet, om du nu vill ha meter över land dvs. Du hoppar en meter på everest:

8849-8848=1

Va pedagogisk jag är :)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 09, 2002, 15:03:00
Det fungerar nästan...det verkar som om formeln fungerar men jag tror min metod för att hitta aktuell triangel är lite felaktig. Antingen traverserar jag Heightmapen i LOD-nivå-steg, typ var 10:e punkt på mapen blir ett hörn i en triangel. I metoden nu tar jag och avrundar till närmaste "jämna" punkt. Jag tror denna metoden inte är riktigt bra. Den andra metoden är att traversera den länkade listan där all triangeldata finns. Problemet är bara att det blir väldigt prestandakrävande att traversera listan och för varje triangel göra en matematiskt ganska intensiv kontroll för att kontrollera ifall den aktuella punkten ligger i den aktuella triangeln...nog om det...din formel fungerar nästan iaf, ska jobba fram en bra metod att verkligen hitta precis rätt triangel nu också.

Tack för hjälpen! (Tar gärna emot fler tips i ämnet.. :)  )

/lupson
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: AndersO on November 09, 2002, 15:31:39
En bra grej med heightmap är att man vet direkt vilken "ruta" man är på genom att ta x och z och skala om dom lite.. Gör du så eller?. Behöver ju inte loopa igenom alla trianglarna i heightmapen för att kolla vilken man är i. När man väl vet vilken ruta så är det bara 2 trianglar att kolla, dom som gör upp rutan.

Om det är samma "skala" på heightmappen och koordinaterna så blir det typ så här:

vector p1,p2,p3,heightmap[10][10];

triangel1
p1=heightmap[(int)x][(int)z];
p2=heightmap[(int)x][1+(int)z];
p3=heightmap[1+(int)x][1+(int)z];

triangel2
p1=heightmap[(int)x+1][(int)z];
p2=heightmap[(int)x+1][1+(int)z];
p3=heightmap[1+(int)x][1+(int)z];


Eller nåt sånt, du förstår idén antar jag. :)

Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Mikke_EAF331 on November 09, 2002, 15:44:19
Har alla mina matteböcker på jobbet (slipper se dom hemma på så sätt ;)), men nog borde det gå att lösa med linjär algebra alltid.

Du kan definiera planet utifrån punnkterna i triangeln, och kan du det så bör det saknade värdet inte vara något problem att plocka ut den saknade koordinaten.

http://www.numbertheory.org/book
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Mikke_EAF331 on November 09, 2002, 16:06:52
Har tittat lite mer på länken jag gav och jag tror kapitel 8 kan hjälpa dig om du orkar gå igenom det så att du lyckas förstå det. Jag gav upp för idag, inte för att det är för svårt, men det kan ta ett tag om du inte sysslat med det förrut. ;) Har du tur finns det nån annan här som har det färskare i minnet som kan ge dig ett bra svar direkt. :)

Ah, titta på sidan 178 och framåt.

Ett plan beskrivs som t.ex. 2x-7y+6z=21

Trots att min mattelärare svarade att en maskiningenjör knappast har användning av linjär algebra i verkligheten, så får jag exempel på hur användbar det kan vara då och då. :D
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 09, 2002, 16:26:49
Mikke & Anders: Det är metoden med att avgränsa en kvadrat jag använder, men jag har inte luskat fram hur man korrekt avgör vilken av trianglarna punkten ligger inom. Har prövat lite olika grejer tidigare men då har jag fått väsentligt förändrade höjddata varje gång jag "bytt" triangel vilket förstås ser för j-vligt ut i programmet. Att avgöra "rätt" kvadrat tror jag att jag löst, men som sagt - hur jag avgör vilken av trianglarna det ligger inom det är knepigt.

Matematiskt gick jag Natur på gymnasiet kurs A-E, samt att jag tillbringade en termin på Chalmers (Maskiningenjör) för några år sen. Men jag tokkuggade mattetentorna då.. :(

Ska fundera vidare en stund...
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: AndersO on November 09, 2002, 16:51:34
*Rotar fram lite urgammal kod*

// Check if an object is within another objects polygon. (Seen from above)
short objectwithinpoly (object3dptr a, object3dptr b, polyptr p, vertexptr v)
{
       short c,i,j;
       float x,z,pxi,pzi,pxj,pzj;

       x=a->x;
       z=a->z;

       c=0;
       j=1;
       for (i=0;i<=p->nv;i++){
               pxi=v[p->vert].x+b->x;
               pzi=v[p->vert].z+b->z;
               pxj=v[p->vert[j]].x+b->x;
               pzj=v[p->vert[j]].z+b->z;

               if ((((pzi<=z) && (z<pzj)) ||
                    ((pzj<=z) && (z<pzi))) &&
                     (x < (pxj - pxi) * (z-pzi) / (pzj - pzi) + pxi)) c=!c;
               j++;
               if (j>p->nv) j=0;
       }
       return c;
}


Känns den igen så är den ursprungligen från CGA FAQ:n.

Lite lustigt namn på funktionen, kollar om en punkt är inom en polygon.
Returnerar 0 om utanför, om inte så är punkten x,z inom polygonen.

pxi, pzi, pxj, pzj är förstås punkter från polygonen.


Ett annat sätt skulle ju va att skapa normaler för triangelns kanter... Så att man får 3 st plan för triangeln, tänk visuellt en toblerone ask... Sen tar man bara 3 dotpodukter..

for (i=0;i<3;i++)
 dot=Dotproduct(punkt - triangelpunkt, edgenormal);

om alla dotprodukter är positiva (eller om de va negativa hmm..) så är punkten inuti toblerone asken, och därmed triangeln..

Eller så skulle man kunna räkna vinklar, om en punkt är inuti en triangel så är summan av alla vinklar 360 (en vinkel är vinkeln mellan punkten och 2 hörn av triangeln). Om summan är mindre än 360 så är punkten utanför. Den metoden funkar också på konkava polygoner..


Finns säkert fler metoder, kommer inte på fler nu bara.




Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 09, 2002, 17:49:43
Den sista metoden - den där man räknar vinklar, den bör inte vara så svår att implementera. De andra ser iofs lovande ut, har pulat/snott ihop en Plane-klass som bör kunna fungera till detta ändamål. Men vinkelsumma förstår jag mig på så den blir bra...men jag får ta tag i det imorrn, nu ska jag göra annat..
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on November 09, 2002, 23:58:53
här ser man en tråd med massa nya svar sedan sist jag kollade och blir alldeles till sig och så är det massa jävla uträkningar o skit! skäms på er! :p :) ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Lupson on November 10, 2002, 16:09:08
Vi fortsätter matematikdiskussionen här:

http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=964

Nu blev du väl glad, Obizzz? :)

/Lupson
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on November 10, 2002, 22:58:07
Aj aj aj, har vi en liten adminfacist här? /:=|
Matte är ju bara trevligt ;)... fast det är klart det kanske inte var riktigt det bästa stället.
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on November 11, 2002, 19:45:46
trevligt? i helvete heller :) skapa sig problem att lösa usch :D
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 08, 2003, 21:53:00
Sorry PetterGul, men jag kunde inte låta bli ;) ... Har ingen aning hur jag skall exportera den till SF, men det är en senare fråga. :D :D :D

http://www.viktoria.se/~yorick/P1SF/
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on January 08, 2003, 22:00:43
go Plherp go! den var riktigt bra :)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 08, 2003, 22:06:40
Snygg!
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 09, 2003, 00:46:32
Tackar, tackar.
Är ganska nöjd själv. Utan landningställ går den på 1600 trianglar och bör inte landa på mycket över 2000 slutligen, om ens det. Dessutom tog det egentligen bara en kväll att komma så lång jag är nu. Hade stor hjälp av flygmanualen som jag lyckats komma över en kopia av. Roligt att läsa om hur de tycker att man skall ta sig ur olika sorters spinn och sånt :D .
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on January 09, 2003, 07:40:33
hmmm har du en scanner? ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 10, 2003, 12:52:51
Nog för att jag har en scanner, men det är ju en riktigt tjock liten bok. Det händer iaf inte att jag scannar den på den här sidan av min magisteruppsats ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 14, 2003, 00:18:44
Liten uppdatering
(http://w3.adb.gu.se/~s99ber/j29.jpg)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 14, 2003, 22:04:28
Hmm, vad modelerar du i för progg? Skulle man kunna få modellen i nåt vettigt format? Tänkte testa en sak...
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on January 14, 2003, 23:28:11
tror Phlerp modellerar i Lightwave om jag inte minns fel
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 14, 2003, 23:44:05
QuoteOriginally posted by Obizzztror Phlerp modellerar i Lightwave om jag inte minns fel
Jodå, det stämmer bra. Jag tycker LW ger större kontroll när man skall pilla med enskilda polygoner och så, men jag antar att det är en vanesak. Vilket format vill du ha den i? Jag kan tex exportera till 3DS som ju är det vanligaste och är det du skall ha om du skall fluffa in den i Falcon eller SFP1 eller nåt liknande ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 14, 2003, 23:44:48
Jag har svagt för mig att jag sett det i nån annan tråd men var inte säker, nu känner jag mig lite säkrare =)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 00:14:21
Ja, som sagt var... vilket format vill du ha, och får man undra vad du tänker göra med den?
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 15, 2003, 00:20:14
Jag tar den gärna i LightWave format då jag började mitt 3D pillande med LightWave nån gång på Amigatiden och gärna använder det än. Fast nu har jag börjat pilla med Houdini, mycket trevligt, och BMRT som renderare.

Jepp, man får fråga =)   Tänkte leka lite med en HDRI ljussättning på den. Verkar som en trevlig modell att testa detta med (mao, jag orkar inte göra en egen... .-) )
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 00:22:15
Vilken version använder du?
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 15, 2003, 00:34:44
God damn... kör inte igång Houdini för att kolla versionsnummer med några browsers uppe och OFP-R igång i bakgrunden (iaf inte med bara 512MB i burken)...

Version på vad? =)

LW: 7.5 ("Den senaste"<TM> )

Houdini: 5.5 build 036 (hmm, kanske skulle uppgradera?)

BMRT: 2.6 (*suuuuck* att Pixar lyckades...)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 00:47:31
Ja ja, du har säkert de nyaste och coolaste prylarna ;) ... jag undrade mest så att du inte har typ version 5.6 så att jag måste exportera till något äldre format.

Fil kan hittas här:
http://w3.adb.gu.se/~s99ber/J29_phlerp.lwo (http://w3.adb.gu.se/~s99ber/J29_phlerp.lwo)
Ja och är du intresserad av något mer jordnära så såg jag att min haubitz ligger där oxo:
http://w3.adb.gu.se/~s99ber/howitzer.lwo (http://w3.adb.gu.se/~s99ber/howitzer.lwo)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 15, 2003, 00:49:56
Nja, att jag har 7.5 beror mest på att det kom en skiva med posten... Men det är en annan historia. =-)

Tack, resultat av test kommer... kanske inte snart, men det kommer.
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 00:53:49
bump


Min edit kom senare än ditt svar så nått får man göra för att påkalla uppmärksamheten och så ger det ju ytterligare en post till min blygsamma stat.

Jag skalade om tunnan till lite mer naturliga mått också. Om den lilla kanonen är i rätt skala eller fortfarande 1:72 vet jag itne men det märker du ;)

Väntar med spänning på vad du tänker göra ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: SledgeHammer on January 15, 2003, 00:59:59
Åh, trevligt! Jag ska pilla ihop min julgranskulehållare för montering på mitt kamerastativ sen ska jag placera din haubits bakom uthuset =)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 01:25:16
Kul. Jag har alltid önskat mig en haubitz i trädgården :D.

Den saknar ju lite rattar och handtag, men det syns nog inte alltför mycket hoppas jag.
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: granQ on January 15, 2003, 16:59:15
hur svårt är det att få in tunnan i Falcon4?
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 17:12:04
Tja... ungefär lika svårt som gripen antar jag. Kanske lite lättare eftersom kroppen är mycket renare med färre polygoner som bråkar med varandra. Egentligen är det ju inte så svårt... mest olidligt jobbigt. Om du vill så ger jag dig gärna modellen när den är färdig med texturer så kan du testa själv.

Vi prövade förresten att flytta in modellen i FSP1 idag och det gick på ungefär en minut (kopiera lite filer, fluffa lite här, fluffa lite där). Tyvärr kunde vi inte se flygplanet och jag antar att det beror på att jag inte satt på några texturer ännu.... Återkommer när vi har något resultat.
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on January 15, 2003, 20:36:43
vet inte om jag har sagt det här phlerp men jag har kommit fram till att din 29:a är helt underbar ;)
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Phlerp on January 15, 2003, 20:46:33
Tackar, man rodnar ju :) Det finns fortfarande saker att jobba på och sedan skall det ju på texturer och sånt tjafs. Och en cockpit hade jag tänkt mig om det finns tid över.
Title: Replying to Topic 'J29 Tunnan för SFP1'
Post by: Obizzz on January 15, 2003, 20:51:12
hade gärna hjälpt dig men det är lite mycket just nu gör gärna texturer då jag tycker det är kul :) men kan inte på iaf 2-3 veckor skulle jag tro