NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: Lupson on December 28, 2015, 11:53:54

Title: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on December 28, 2015, 11:53:54
Slog till på Steam-rean och köpte Arma3. Har kört lite single-player tutorial missions. Kul och snyggt!

Kommer knappast hinna spela online så jag är lite sugen på tips på bra Single Player-moddar, tredjepartskampanjer, grafik/ljudmoddar etc.

Känns som att modscenen rör sig en del till Arma3, tittar man på Steam Workshop finns det hur mycket som helst men hälften verkar vara zombie-grejer.

Tips?
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on December 30, 2015, 00:52:17
Måste tillägga att jag hittills verkligen gillar Arma3. Har kört en bit på kampanjen nu, precis blivit klar med "Death Valley"-uppdraget.

Spelet är bra mycket svårare än gamla Operation Flashpoint. Jösses vad många gånger jag fick stryk på Blackfoot Down. Men jägarns vad tillfredsställande det är när man lyckas ta sig genom ett uppdrag på ett riktigt bra sätt utan att dö. Bl.a. ett frivilligt uppdrag där man ska kolla upp en kvaddad APC, fick på klassiskt vis smyga mig på, knäppa en fi, omgruppera, smyga på från ny position och ta nästa osv. Försök med frontalt anfall slutar sällan väl...

Måste dock säga att mortars skadeverkan känns våldsamt överdriven. Jag har sett skarpskjutning med 81 mm IRL och i jämförelse med de "puffarna" så framstår ju Arma-granaterna som mini-nukes från Fallout...
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Subroc on December 30, 2015, 09:02:13
Workshop är bara knas, kör på Armaholic.com
eller så har anrop.se en repository för arma3sync (Modhanteringsprogram) där de mesta använbdbara moddarna ligger.
Masterarms har en modsamling liggandes på PlayWithSix men då PWS är snäppet värre än att fastna med förhuden i blixtlåset så avråder jag.

Grundmoddar som är bra att ha är:
CBA (brukar vara krav för många andra moddar )
http://www.armaholic.com/page.php?id=18767 (http://www.armaholic.com/page.php?id=18767)

Unitmoddar:
RHS russian armed forces och RHS US armed forces (samtida Ry och US units)
http://www.rhsmods.org/ (http://www.rhsmods.org/)

Leights OPFOR (irreguljära units)
http://www.armaholic.com/page.php?id=27353 (http://www.armaholic.com/page.php?id=27353)

Öar:
CUP Terrain pack (alla gamla officiella öar från Arma1 och Arma2)
http://cup-arma3.org/downloads/download-terrains-pack/ (http://cup-arma3.org/downloads/download-terrains-pack/)

Sen om man vill ha svenska units så:
Swedish Forces Pack (Några buggar men massa content)
http://www.armaholic.com/page.php?id=20042 (http://www.armaholic.com/page.php?id=20042)

Swedish Army Mod (Tror buggfritt men bara gubbe med några Svenska vapen)
http://www.armaholic.com/page.php?id=28643 (http://www.armaholic.com/page.php?id=28643)

Ljud/Grafikförbättringar förbättringar:
Blastcore (Förbättrar explosioner, tracers och annat)
http://www.armaholic.com/page.php?id=23899 (http://www.armaholic.com/page.php?id=23899)
JSRS (ljud mod, har inte kört själv men folk säger den är bra)
http://www.armaholic.com/page.php?id=22150&highlight=JSRS (http://www.armaholic.com/page.php?id=22150&highlight=JSRS)

Speltekniska förbättringar:
ACE3 ("Realism addon", massor med funktioner)
http://ace3mod.com/ (http://ace3mod.com/)

ACRE2 (Radio mod, ger typ riktiga radiofunktioner i spelet. onödigt om man bara kör SP)
https://forums.bistudio.com/topic/181471-acre2-stable-release/ (https://forums.bistudio.com/topic/181471-acre2-stable-release/)

TFAR (Samma som ovan men är inte riktigt lika djupt ned i radiosimuleringen)
http://radio.task-force.ru/en/ (http://radio.task-force.ru/en/)
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on January 01, 2016, 19:55:32
Stort tack!

CUP hade jag redan lagt in via Steam Workshop, även CBA A3 fanns där. Blastcore och JSRS har jag lagt in nu också.

Om man lägger in ACE3 och aktiverar den modden, påverkas även Single Player / kampanjen då?

Funderar lite på svårighetsgraden där som kanske blir ännu värre med mer realism ;)
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on January 03, 2016, 11:23:04
Har kört några uppdrag på "Adapt" nu. Det blir ju inte enklare om man säger så. Har börjat fuska med "Unlimited saves" för att slippa spela om vissa tråkiga transportsträckor.

Halva nöjet med Arma3 är ju helt klart att testa olika strategier och metoder för att lösa en viss uppgift.
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on January 10, 2016, 16:36:02
Konstaterar att Arma3-kampanjen är bland det bästa och mest inlevelsegivande jag spelat på år och dar. Precis lagom mycket lämnas till spelarens fantasi. Känslan av att genomföra en lyckad operation och få med sig alla gubbar hem är något extra helt klart.

Äntligen har dessutom hårdvaran kommit så långt att terräng, vegetation etc ser fantastiskt ut och känns hyfsat trovärdigt gameplaymässigt.

Framförallt diggar jag de lite friare spanings/patrulluppdragen.
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Horizon on January 18, 2016, 23:57:56
Konstaterar att Arma3-kampanjen är bland det bästa och mest inlevelsegivande jag spelat på år och dar. Precis lagom mycket lämnas till spelarens fantasi. Känslan av att genomföra en lyckad operation och få med sig alla gubbar hem är något extra helt klart.

Äntligen har dessutom hårdvaran kommit så långt att terräng, vegetation etc ser fantastiskt ut och känns hyfsat trovärdigt gameplaymässigt.

Framförallt diggar jag de lite friare spanings/patrulluppdragen.

Låter riktigt kul. Våra patrulluppdrag i gamla Flashpoint har en särskild plats i mitt hjärta. :)
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Lupson on January 19, 2016, 19:13:36
Konstaterar att Arma3-kampanjen är bland det bästa och mest inlevelsegivande jag spelat på år och dar. Precis lagom mycket lämnas till spelarens fantasi. Känslan av att genomföra en lyckad operation och få med sig alla gubbar hem är något extra helt klart.

Äntligen har dessutom hårdvaran kommit så långt att terräng, vegetation etc ser fantastiskt ut och känns hyfsat trovärdigt gameplaymässigt.

Framförallt diggar jag de lite friare spanings/patrulluppdragen.

Låter riktigt kul. Våra patrulluppdrag i gamla Flashpoint har en särskild plats i mitt hjärta. :)

Ja, verkligen. Fina minnen.

Man kan verkligen improvisera. Ett riktigt svårt uppdrag i "adapt"-kampanjen gick mig lite på nerverna, min innästling gick helt okej men jag fick stora problem med fientliga pansarskyttefordon som anlände efter att eld öppnats. Hade dåligt med pv-vapen med i min grupp, och trots något erövrat vapen fick vi tung smisk. Speciellt när en IFV med en 30 mm akan började mata HE från en halv kilometer bort...

Omstart och ny taktik. Tog med mig ett par sprängladdningar och innästlade. Lämnade mina gubbar väl dolda i en täckt svacka och rekade själv den kulle som jag befarade att den där IFV:n utgick från. Mycket riktigt hörde jag motorbuller något hundratal meter bort när jag försiktigt ålade mig närmare. Såg IFVn på 20-30 meters håll - ingen avsutten truppen i närheten. Ålade försiktigt fram till den bakifrån och sköt in en Satchel Charge under den. Ålade bort en bit och smällde av den. BOOOM! Besättningen urlastade omedelbart det skadade fordonet och fick smaka Lupsons 7.62. Kontrollerade IFV:n - skadad, men fungerande kanon - dock ej motor. Men vad står där, 50 meter bort? En lastbil?! Kollade upp den, en repair truck!

Körde fram, IFVn lagad lätt och ledigt. Körde ner IFVn i skogen och lät mitt manskap ilasta.

Egen AI som skytt är ruskigt bra på att hitta mål snabbt och bekämpa, så jag agerade förare och plockade därefter mina objectives en efter en. Fick vara väldigt försiktig några gånger då sammanstöt med andra IFV:er mycket handlar om att mata pilprojektil i den andre så snabbt det bara går.

Nåväl. Uppdraget löstes, utan stöld av IFVn hade uppdraget varit ruskigt svårt även om den huvudsakliga uppdragsdesignen nog inte inkluderar denna IFV-stöld. Hade jag inte gett mig på IFVn var annars planen omgång två att dels ha NVG:er på fler av mina gubbar, egna PV-vapen och framförallt ljuddämpare på min och ytterligare en gubbes vapen.

Hur som helst ett exempel på hur Arma3 tillåter stor egen kreativitet för att lösa en given uppgift. Andra uppdrag är såklart mer strömlinjeformade, jag gillar variationen.

(Erkänner dock att jag slagit på unlimited saves, man dör lite för ofta och mycket för att jag ska ha tålamod att spela om en del långa transportsträckor)
Title: Re: Vilka moddar ska man ha?
Post by: Horizon on January 19, 2016, 22:53:57
Unlimited saves... jag trodde inte att det fanns något annat. Varför göra det onödigt svårt för sig? :D

Kul när man kan köra lite utanför vad spelmakarna tänkt sig. Ju fler såna möjligheter, desto roligare lir.