NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Arghuleh on September 18, 2015, 08:21:59

Title: Så, är några något aktiva här?
Post by: Arghuleh on September 18, 2015, 08:21:59
Har fått en DCS psykos just nu.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on September 18, 2015, 22:30:17
Jag är lite halvaktiv med DCS. Flyger mest Su-25T och har precis köpt A-10C, så kanske kan jag lära mig lite där också. Inte så att jag flyger varje kväll, men då och då när jobb och familj tillåter. Även fluff och baloo är semi-aktiva. Vi brukar hänga på vår Mumble när det är dags. Kan dock inte lova någon psykos från vår sida. :D
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Arghuleh on September 19, 2015, 10:21:48
Låter fint det, om du behöver hjälp med A10:an så är det bara att höra av dig via PM, det är ju en ganska komplicerad/avancerad maskin. Har installerat Mumble också. :)

Har inhandlat alla träningsuppdrag från denna sida. Gör att lärandet mycket roligare:
http://www3.sympatico.ca/tlaschuk/mapleflagmissions/dcsa10c.html (http://www3.sympatico.ca/tlaschuk/mapleflagmissions/dcsa10c.html)
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Salsam on September 20, 2015, 11:14:48
Nu när jag äntligen fått mina nya spakar och min rigg monterad, är jag sugen på att äntligen lära mig A10C. Är gärna med och flyger med någon, någon kväll, som kan lära en alla tips och trix. Sitter just nu med de medföljande grundövningarna :-)
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on September 20, 2015, 22:54:36
Mycket knapptryckningar är det. Jag gick precis genom ramp start. Jösses, jag behöver ett script. :D

Vi får väl se, kanske kan vi få till lite flygande den här hösten. Det är mycket som krigar om tiden, men tar man bara för vana att lägga sig i Mumble och idla, så kanske det blir lite spontanflygande/lärande.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Arghuleh on September 21, 2015, 12:51:35
Kul! Två styckna plus mig. Vi får ordna något, tipsar gärna om saker och ting men jag är ingen expert.

A10:an är en komplicerad maskin och kan vara svår att förstå sig på. Det som är tuffast att lära sig:
* Hur CDU:n fungerar med waypoints, markpoints och steerpoints + massor med andra funktioner!
* Vapensystemen med alla dessa inställningar. Man måste veta vad man håller på med.

A10:an är faktiskt ändock lätt att starta upp, det gäller ju som sagt att komma ihåg och förstå sig på :). En sak jag lärde mig för inte så längesedan är att man måste vänta på NAV systemet att kalibrera sig innan man aktiverar det i CDU:n, och det tar ca 4 minuter efter att man slagit på CDU:n (man ser den att översta align texten i NAV-sidan i CDU:n, kom inte ihåg exakta frasen, blinkar samt att NAV-system har kalibrerat sig till version 4.0.0.8). Flytta inte heller på flygplanet medans kalibreringen håller på. Annars kommer autopiloten inte fungera, och jag misstänker att systemet blir också mindre exakt.

Okej, blir lite mycket nu, tänk på att allt tycks vara väldigt komplicerat innan man förstår sig på, men därefter är det väldigt enkelt. Så var inte rädda.:)

Är borta på jobb under veckan, men kommer hem på lördag eftermiddag, och är därefter lediga hela veckan.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Arghuleh on September 21, 2015, 13:30:34
Okej, det bästa att komma ihåg saker är att dela upp klargörningen i små grupper.
Exempelvis min klargöring av A10C:

Grupp 1
* På med batteri och DC inverter
* Testa varnings- och brand-indikeringar med dom två testknapparna.
* Testa bränsleindikeringen.
* På med APU och bränslepumpar
* På med radioutrustning och yttre signallampor
* När APU startat upp, sätt på APU AC generator
* Sätt på CDU och och NAV så tidigt som möjligt, då kalibrering tar en 4 minuter att starta upp.
* Kontakta tornet för tillstånd av att starta upp motorer
* Starta högra motorn, vänta tills den är fullt startad.
* Slå på höger motor generator, starta vänster motor, vänta tills denna är fullt startad
* Slå på vänster motor generator
* Slå från APU generator samt stäng av APU:n

Dessa steg gör jag medans motorerna startar upp.

Grupp 2
* Slå till brytare CICU (ger bl.a. ström till MFD displayerna), JTRS (Joint Tactical Radio System, t.e.x. datalänkar mellan piloter), samt IFFCC brytaren i mittläge.
* Tryck på ENTER på UFC för att genomgå IFFCC test, rör inte på joysicken förrän testet är klart, sätt IFFCC till när testet är klart.
* Slå till syretillförseln, samt aktivera stolutskjutningen.
* Testa syretillförseln.
* Slå till dom fyra SAS switcharna, anti-skid samt noshjulsstyrning.

Grupp 3
* När MFD startat upp, välj Load All vid OSB 10.
* När NAV är färdigkalibrerad:
** Aktivera NAV i CDU:n
** Välj EGI navigation  (framför joysticken)
** Slå till Radar altimeter samt EAC.
** Kontrollera så att inget indikeras i indikeringspanelen.

Grupp 4.
* Kontrollera FLAPS, speedbrakes och styrning genom att manövrera dessa.
* Tryck på kalibrerings-knappen för takeoff.
* Justera SAI (Standby Attitude Indicator).
* Sätt countermeasure system till 'Ready'.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on September 22, 2015, 21:13:48
Haha, lätt som en plätt. Jag tackar för upplägget, nu ska jag bara försöka memorera var knappjävlarna sitter i cockpit också. :D

Det är lite lustigt att det är så väldigt många steg för att utföra en i grunden ganska enkel manöver. Jag kan tycka att det inte är särskilt användarvänligt, vad än tillverkaren av flygetyget säger. Jag menar, 15-20 knapptryckningar och fipplande med menyer bara för att få iväg en Maverick? Går det inte att få det enklare än så? Jag slår vad om att förfarandet är mycket enklare i en Gripen. ;)
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Lupson on July 20, 2016, 23:10:42
Har faktiskt DCS-aktiverat mig själv lite det senaste. Började med att "skumma genom" DCS: Viggen-tråden på officiella forumet (den är på 256 sidor) och kände ett rejält flygsug komma åkande i mach 1.1.

Installerade om allt från scratch, aktiverade mina moduler (A-10C, BS2, CA) och lyckades vara hyfsat effektiv i mappandet av HOTAS-funktionerna till min fina gamla X36:a.

Det tog några vändor i Instant Action, men nu har jag iaf hyfsad kläm på Akan, AGM-65, CBU-87/97, Arak och ev. också GBU-12. Återstår främst allt annat :)

Första gången jag kör med EDGE-motorn, det har ju helt klart blivit riktigt snyggt, men min burk (se sig.) har stundtals vissa problem med frameraten. Nu blir det ju skralt med speltid under semesterveckorna men framåt höstkanten hoppas jag på mer DCS:ande från min sida!

Ser fram mot AJS-37:an. Verkar som Leatherneck-gänget går in för det till 100% med markradar, Rb05, Rbs15, Bk90 osv. Ser fram mot att lista ut hur man sätter waypoints för Mjölner eller för den delen göra låghöjdsanfall i mach 0.95 med 16 st 120 kg splitterbomber över en artillerigruppering el. motsvarande. Intryck jag fått efter att ha läst forumtråden etc. så verkar ju AJS-37 primärt haft sjömål som huvuduppgift medan markattack främst handlar om snabbt in, ut och hem. Inte A-10 stuket med långa loiter-tider och viss förmåg att verka över tid på slagfältet.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Salsam on July 20, 2016, 23:29:15
+1
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on July 26, 2016, 18:30:29
Kul att du är igång igen, Luppe!

Jag ligger tyvärr lite lågt igen. Min bror avled hastigt för ett par veckor sedan och den senaste tiden har varit överjävlig. Jag försöker avleda tankar och sånt med lite Internetsurf då och då, men mer organiserat spelande/flygande får nog läggas på hyllan ett tag. :(
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Lupson on July 26, 2016, 21:21:57
Fy, beklagar Horisonten.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Lupson on August 14, 2016, 00:41:34
Äntligen klarat av att slå ut allt på Instant Action i min A-10C (med lite hjälp av min wingman förstås). Var helt winchester med 1 T-72:a kvar men den fick min wingman in en GBU-12 på.

Så nu är jag åter hyggligt komfortabel med att leverera AGM-65 (ej mha TGP dock), GBU-12 med auto-lase, GBU-38 (många knapptryck i TGP-läge...) och förstås arak samt akan. Insåg bl.a. att GBU-38 lämpar sig rätt dåligt för punktmål, satte en sådan 2-3 meter från en T-72:a som inte blev förstörd. Raketerna är nog mest menlösa, kräver nog direktträff för verkan. Kanske finns någon annan typ med bättre effekt på mjuka mål.

Har även pysslat lite med CBU-97, vet att det skall finnas någon inställning man ska kunna göra för vindavdrift. Nu kikar jag på lite skorstensrök och får höfta "offset" för att kompensera vindavdrift när jag siktar inför CCRP-släpp. Sen tar det ju ofta 20-30 sekunder(?) innan substridsdelarna på CBU-97 väl börjar verka efter att kapseln öppnats.

Nu är det väl bara 99 andra saker med A-10:an kvar att lära sig för lite mer seriöst flygning än Instant Action :) Kollade åtminstone en radio-tutorial idag. Minns att jag försökte lära mig jobba ihop med en JTAC för några år sedan, det var ruskigt krångligt vill jag minnas.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on August 15, 2016, 18:47:22
Din ihärdighet imponerar! :)
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Lupson on August 16, 2016, 12:27:12
Hehe, tack.

Fick rejält med smisk igår när jag försökte ge mig på ett uppdrag där man skall anfalla grupper av mål på låghöjd då det finns rejält med SA-11 som inte vill något hellre än att skjuta ner dig. Problemet med att anfalla ex.vis BTR-80 är att deras j-vla KSP är rätt farliga om man flyg rakt mot. Dessutom begränsas man rätt mycket av att verka på lägsta höjd, kort tid att se/låsa med AGM-65, klusterbomber flyger man för lågt för att kunna nyttja, Mk-82 air kräver direkt överflygning, attackraketer är allmänt värdelösa osv.

Kanske går att köra någon form av DTOS även med A-10C så man slipper överflygning? Ser dock bara CCRP och CCIP men jag har väl eg. bara skummat ytan när det gäller A-10C. Motmedelsystemet/ECM är en annan grej jag måste lära mig (på nytt). Har helt glömt bort hur det fungerar.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Salsam on August 19, 2016, 11:59:02
Jag vill också vara med!  ;D
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Salsam on August 22, 2016, 13:33:41
Tänkte köpa mig Gazellen om någon är sugen på att hoppa in som min gunner  ;)
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Lupson on August 22, 2016, 20:56:21
Tänkte köpa mig Gazellen om någon är sugen på att hoppa in som min gunner  ;)

Antar att även gunnern behöver äga Gazelle-modulen?

Jobbar vidare med A10, igår körde jag med JTAC, fixade med radiofrekvenser samt pillade med Jammer-inställningar.

Hann också med att försöka släppa en snakeeye på lägsta lägsta mot Tunguska. Jag fick ett par 30mm stora presenter rätt i nyllet precis före släpp så det var inte någon bra idé. Alls.
Title: Re: Så, är några något aktiva här?
Post by: Horizon on August 22, 2016, 22:48:23
Tänkte köpa mig Gazellen om någon är sugen på att hoppa in som min gunner  ;)

Antar att även gunnern behöver äga Gazelle-modulen?

Jobbar vidare med A10, igår körde jag med JTAC, fixade med radiofrekvenser samt pillade med Jammer-inställningar.

Hann också med att försöka släppa en snakeeye på lägsta lägsta mot Tunguska. Jag fick ett par 30mm stora presenter rätt i nyllet precis före släpp så det var inte någon bra idé. Alls.

Dålig stämning spred sig i cockpit, som den gode Lars Wilderäng hade beskrivit det. ;)