NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Övriga/Gamla godingar => Topic started by: Lupson on March 05, 2014, 22:30:20

Title: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 05, 2014, 22:30:20
http://www.warfaresims.com/?page_id=1101 (http://www.warfaresims.com/?page_id=1101)

Någon som spanat in? Är väl att betrakta som en renodlad uppföljare till fina gamla Harpoon, en spelserie jag hade ofantligt kul med för sisådär 20 år sedan. Verkar simulera i stort sett varenda vapensystem som finns och hela världskartan finns också att tillgå.

Enda kruxet är väl att priset är $80, lite saftigt för något jag troligen bara hinner "pröva på" lite grann.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Subroc on March 06, 2014, 06:06:45
Med tanke på priset så kan det vara värt att tänka igenom en extra gång. Man bör antingen tycka harpoon är det bästa spelet nånsin eller så är man som jag och nördar in sig i uppdragseditorn och bara sitter och testar massa "omfall" typ "skulle en fyrgrupp su-35 kunna slå ut Visby om man placerade ett patriot pac2 batteri vid slite" det finns en hel del störande saker i spelet tex så tar en ombeväpning av viggen från jaktlast till rb15 last 6 timmar, har inga direkta siffror men det låter väldigt mycket. Den stora fördelen med spelet är ju att den innehåller så jädra mycket units, har man bara datorkapacitet för det så går det i princip att sätta upp hela svenska invasionsförsvaret anno -80 inkl marin, KA, LV och sensorkedja. Har ingen uppfattning om hur pass bra de olika systemen simuleras men av vad jag hört av andra så ska det vara bra och jag tycker själv att det känns trovärdigt
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 06, 2014, 10:05:00
Tja... jag tycker ju Harpoon 1 ÄR ett av de bästa spelen någonsin och jag är verkligen inte främmande för att sätta upp scenarier jag tycker är intressanta. Det fanns ju en expansion til Harpoon 1 som var ju i Östersjön med bl.a. svenska enheter och jag minns väl hur jag satte upp scenarier utifrån Operation Garbo etc. Minns också någon variant med amerikansk Carrier Battle Group (neutralt Norge) som skulle bekämpa svenska flygbaser men som fick problem med svenska ubåtar.

Den stora skillnaden mot idag är väl att jag har rätt skralt med tid att spela och ett sånt här spel kan ju suga episka mängder tid.

Får se hur jag gör, är föräldraledig för tillfället så tid *host* kanske går att uppbringa mha rätt mutor till de små :D
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: ft on March 06, 2014, 22:00:05
Intressant, mycket intressant! Som sagt, något för när man har ett halvårs ledighet. Eller "ledighet", om man verkligen har en chans att göra sånt då?
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 09, 2014, 22:07:24
Det fick bli ett köp i varje fall. Passade bra att någon har byggt ett vad det verkar komplett scenario för "Midvintermörker" (http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=3562183 (http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=3562183)) nu när jag precis läst boken. En "blh42", har något vagt minne av att jag sett det nicket här eller möjligen på Steel Beasts forumet. Får återkomma när jag hunnit testa lite!

Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Horizon on March 10, 2014, 21:49:08
blh42 (George) är killen som värvade mig till Grey Council (dök inte han upp här i forumet först och promotade lite?). Han lämnade senare corpet och gick med i något merc corp. Han jobbar som IT-specialist i Stockholm. Har ett företag som testar säkerhet osv. Var för övrigt tidigare (typ C64/Amiga 500-tiden) medlem i någon (halv)känd demogrupp. Red Sector kanske? Fan, jag minns inte... Jo! Defjam var det! Google är din vän. :)

Kul att du läst Midvintermörker till slut. Vad tyckte du om den? Har du läst uppföljaren Midsommargryning? Den också riktigt bra tycker jag.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 10, 2014, 23:36:01
Ah, Eve var det ja! Av någon anledning funkar inte blh's scenario med min uppatchade kopia av spelet, får se om jag kan jaga rätt på honom via något forum och kolla ifall han kan "fixa" scenariot på något sätt.

Midvintermörker var kanske lite över förväntan faktiskt. Jag uppfattar ibland Cornucopia som en rätt negativ bloggare, men tycker inte boken blev särdeles "gnällig" utan var ganska balanserad. En ruskig bladvändare var det! Läste till 01:40 härom natten...



*** Spoilervarning nedan ***




Här och där känner jag väl att det fanns lite logiska luckor som irriterade mig något och vissa stridsskeenden i framförallt luften kändes kanske lite otaktiska? Om man nu har en aktiv radarrobot och en 8-ship(?) 39C, varför då ge sig in i en gigantisk furball med MiG-29:or, som dessutom kan tänkas ha jävligt dåligt med soppa redan? Hur de kunde få starta 39:or från Visby och verka var också aningen knepigt med tanke på luftherraväldet. Sen ges ubåtarna för lite prime-time. Det skall vara två svenska ubåtar, vad händer med dem? Ett par torpederingar av eskortfartyg rapporteras, men här känner jag en viss lucka. Svenska ubåtar i Östersjön lär ju vara extremt svåra att hitta. Gotlands-klass 2012 bör betyda 6 st Torped 62 med ca 40 km räckvidd per ubåt. Inbillar mig att ubåtarna borde ha kunnat ställa till med bra mycket mer oreda än vad som beskrivs i boken.

Markstriderna är det jag verkligen inte känner mig hemma vid så de delarna uppskattade jag verkligen. Kan dock tyckas att de hade väldigt bra verkan med CV9040C kanonen jämfört med vad jag upplevt i Steel Beasts Pro PE och detsamma gäller väl omvänt - i det spelet (som ändå skall simulera skador, penetration etc. mycket precist) så känns det som om både Strv 122 och CV9040C klarar bra mycket mer träffar av ATGM etc utan att "alltid" bli utslagna.

I ett mer verklighetstroget scenario gissar jag att ryssen flugit in fler attackhelikoptrar och kanske också satt in ännu mer markattack, men som Wilderäng själv uttryckt det så har han väl gett avkall på vissa ryska förmågor för att hålla spänningen vid liv ur ett svenskt perspektiv.

Har precis börjat på Midsommargryning och ***spoiler igen*** känner jag visst obehag inför det som hittills händer med en svensk militärkupp och återtagande av Gotland. Ser fram mot vad som händer rent stridsmässigt, hoppas jag blir överraskad för hittills har boken känts väldigt förutsägbar på ett antal punkter.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Horizon on March 11, 2014, 06:37:54
*** Mera spoilers angående Midvintermörker, men inget om Midsommargryning ***








Lars var ju själv "pansarslusk" så han har ganska bra koll på den typen av strid tror jag. Håller med dig om att det fanns en del saker att fundera på i boken, men så är det ju ofta. För att det ska bli spännande måste man svänga till det lite. Den stora behållningen med böckerna är att jag som "gotlänning" har koll på i stort sett alla platser de befinner sig på. Oftast behövde jag inte ens kolla på kartan för att hänga med. Roade mig lite i somras med att åka omkring och "återuppleva" lite. Bland annat landstigningen vid Ireviken var kul att följa i huvudet. I den senare boken brakar det loss ordentligt på ett annat ställe där jag spenderat mycket tid, kul!

Håller med om den där känslan inför militärkuppen, det var inte riktigt så man hade sett det framför sig. Samtidigt vill man ju ha revansch, så vafan... :) Något mer som lämnade lite knepig eftersmak var de där bråken mellan SIG/SOG och hon polistjejen. Man hade ju hoppats att de hade kunnat samarbeta mot en gemensam fiende istället för att ge sig på varandra. Den tryckta stämningen mellan polis och militär finns för övrigt även i Midsommargryning.

Trevlig läsning!

Edit: Lars har för övrigt skrivit klart en ny bok som släpps i sommar. Inte samma scenario som i de två tidigare, med krig och sådär, men tydligen en väldigt mörk historia. "Stjärnklart" heter den och kan beskådas här > http://www.adlibris.com/se/bok/stjarnklart-9789187135910 (http://www.adlibris.com/se/bok/stjarnklart-9789187135910)
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 26, 2014, 20:49:51
Läste klart Midsommargryning för en dryg vecka sen. Den var bra, men jag håller nog Midvintermörker som ett par snäpp bättre med en mer påtaglig "realism"-känsla.

**** Spoilers nedan ****





Vissa grejer kändes kanske lite krystade. Då tänker jag nog inte främst på de militära stridsscenerna utan kanske mer på den där käcka polisen Mia som är så väldans duktig. Att det skulle bli någon form av stormning av bergscentralen utanför Vansbro fattade man väl också redan precis i början när vägarna in beskrevs alldeles för utförligt.

Militärt var det inte alls så intensiva och "gastkramande" stridsscener som i första boken där jag ständigt hade en känsla av att det skulle gå käpprätt åt h-e vilken sekund som helst. Man fick åtminstone en bild av ett svenskt insatsförsvar skulle kunna mäkta med 2023 ifall politikerna faktiskt skulle få tummen ur och investera rejält i toppmodern materiel. Aster-30, Meteor, LV på nya korvetter och nya ubåtar till exempel. Huruvida en rote Gripen NG skulle stå sig mot en rote Su-50 där de senare har stealthteknik, thrust vectoring och 270 graders AESA-radar osv kan man såklart bara spekulera i. Eller iofs - jag kan ju faktiskt pröva i Command: Modern Air/Naval Operations som i sin senaste patch har lagt till bl.a. Meteor på Gripen C från 2016 och givetvis på NG. Skulle tro att man kan snoka reda på Aster-30 och se hur den i spelet skulle kunna hantera ett antal inkommande kryssningsmissiler osv.

Jag blir väl inte riktigt klok på Wilderäng - han är intressant så till vida att han kombinerar ganska skilda åsikter från hela den politiska höger/vänsterskalan vilket också märks i hans böcker. Speciellt i den senare är det nästan onödigt mycket referenser till elbilar och energibrist - Peak oil är väl lite av Wilderängs paradnummer annars. Men väldigt aktuellt med tanke på Ukraina och hur lite Västeuropa vågar göra utifrån dess beroende till den ryska gasen.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on March 29, 2014, 20:29:43
Med senaste patchen (1.03) funkar f.ö. blh42's Midvintermörker-scenario. Riktigt genomarbetat tycker jag. Utan att spoila för mycket så går det hittills väldigt bra för Sverige i min genomspelning :)
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on April 11, 2014, 10:41:28
CMANO är verkligen en tidssink av rang. Skulle "bara" spela vidare lite på min "Midvintermörker"-save igår kväll. Helt plötsligt var klockan 23:50 och jag hade alltjämt svårt att slita mig.

Luftkriget går väldigt bra, har faktiskt inte förlorat en enda 39C än. Känns som att det är en väldigt stor fördel att ha en aktiv radarjaktrobot jämfört med ryssarnas SARH-robotar. Skjuter man en Rb-99 tidigt så tvingar man i regel motståndaren att manövrera och således tappar deras robotar låsningen.

Däremot så är det knivigare på marken. Strix är en fin kamrat, däremot tycker jag mina Strv-122 har förvånansvärt stora problem med T-90A. Får kika på statsen i database-viewern vid tillfälle.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Subroc on April 12, 2014, 22:42:28
Får ta och testa midvinter scenariot, sitter mest och testar olika what-ifs, har gjort lite smidiga import filer för ex flygbaserna i kaliningrad samt LV och radar enligt vad jag kunnat hitta i öppna källor. Kan slänga upp dom här i tråden när jag är färdig.

Jag stör mig fortfarande på att logistikdelen är lite fishy i CMANO. Har inte fått nån respons på mina påtryckningar om att 6h är satans lång tid för att lasta attackbeväpning. Sen stör det mig att man är tvungen att flyga med full last på planen, "nä du saknar två IRIS i inventory så vi vill inte hänga dina 6st rb99" vafan. Satt och läste lite om 1:a attack eskadern och en metodik var att anflyga med större delen av styrkan även om man inte hade tillräckligt med attackbeväpning till alla plan, bara för att mätta fiendens luftförsvar.

Testade f.ö att lägga till sea sparrow (tror jag det var) på visby korvetterna och jävlarns vad användbar den blev
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on April 13, 2014, 13:06:19
Vore grymt med lite templates!

Har också stört mig på 6h reload på attackbeväpning. 30 minuter på AA-beväpning funkar väl även om det är långt från flygvapnets berömda 10-minuters ombeväpningstid. Har du någon tråd på matrixgames-forumet där du försöker påverka dem? Jag kanske också kan gå in och begära samma sak.

Hur gör du förresten för att lägga till alternativ beväpning på Visby-korvetterna? Innan sista patchen ville jag lägga till Meteor på Gripen NG samt Gripen C från 2016, men hittade inget sätt att göra det inifrån spelet. Är det en extern databas-editor?

Apropå Midvintermörker finns det en svensk till förutom blh42 som gjort ett scenario på detta. Se denna tråd: http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=3571314 (http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=3571314)

Har inte testat själv.
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Fluff on April 14, 2014, 14:57:35
Lägga till beväpning gör man genom att klicka på "weapon" när man valt enheten och därefter på "add mount" i nederkanten på vapenfönstret. Detta går av naturliga skäl bara att göra i editor-läge dock. Sen får man inte glömma att lägga till eventuella omladdningar i magasinet i de fall vapnet går att ladda om.  Detta funkar även på flygplan men bara när de är i luften. Vad jag vet så kan man inte ändra i de förutbestämda load outs som finns för varje flygplanstyp. Man kan inte heller skapa egna load outs. Detta skall dock vara på gång om jag fattat rätt. Meteor skall dock finnas åtminstone för någon gripen-variant. Vet att jag har gjort ett scenario med meteorutrustade gripar. Databasen är i grunden en sql-lite och går att läsa som en sådan. Dock skall den inte vara helt standard så alltför omfattande editeringar kan vara lite riskabelt.

Det som stör mig mest just nu i Command är att man kan avhaka laserstyrda vapen med rems. Detta gör rb-17 i princip oanvändbar så länge det finns ens halvkompetenta ytfartyg i närheten av målet. En annan sak som stör, dock aningen mindre, är att de omoddade patrullbåtarna (Hugin-typ) endast kan bära 4 stycken pingvin när minsta barn vet att korrekt antal är 6! Men, tar man ett par valium och bortser från dylika skönhetsfel så måste jag säga att spelet är en väldigt trevlig upplevelse. Använder det mest i "sandbox"-läge. Dvs jag kommer på något jag vill testa som t.ex en klassisk invasionsflotta på väg över östersjön 1968 och ser hur många attacklansen med rb04 som krävs för täcka havsytan med kosackmössor. Då spelar jag i editorläge  så jag kan lägga till och dra ifrån enheter allteftersom. Inte ovanligt att det hela avslutas med en välbehövlig ICBM-attack när man tröttnar :) 
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on April 15, 2014, 15:03:52
Hehe, inte lätt med sådana missar. Från 1.03 finns meteor från 2016 på 39C och på NG. Men NG verkar ha samma motor och samma balkuppsättning som 39C. Kan man lägga till mounts eller loadouts på flygplan? Låt säga att jag vill testa NG med 3x4 Brimstone, går det att fixa i editorn? Eller är det databasen man måste in i då?

Dela gärna med dig ifall du har några hyfsat spelbara scenarion. Jag tycker det är roligast att köra scenarier med svenska enheter, finns i stort sett inga medföljande tror jag?

Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Fluff on April 16, 2014, 00:20:26
Du kan lägga till vapen men inte ändra flygplanens fördesignade load outs. Dvs vill du prova Gripen med Brimstone mot en stackars Spansk Watchman-radar (som jag just gjorde) får du gå in på planets weapons-fönster (när planet är i luften) och sedan Add Weapon Record och välja önskad last samt "add selected". Har kan du även plocka bort de befintliga Meteor eller vad du nu har laddat men vill du kan du lasta på hur mycket skoj som helst (kanske finns någon gräns, har inte gått helt bananas i detta avseende). Har inte provat att ändra i databasen men gissar att man kan ändra värden relativt riskfritt men att det kan vara svårare att lägga till eller ta bort rader/records utan oönskade bieffekter.

Mina scenarion är hittills är inte så mycket att skryta med och knappast spelbara. Min plan nu är att sätta mig mer in i eventeditorn så man kan få lite liv i scenarierna. Annars tycker jag det svåraste är att få dem balanserade när man inte kan slänga in ett par Type 45-jagare eller en Kirov  för att jämna ut oddsen.   
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Subroc on May 17, 2015, 23:06:26
lovade ju att jag skulle återkomma med lite templates....

Har gjort en template scenario fil för svenska flygvapnet/marinen/luftvärnet
inte helt 100 men fått med det viktigaste tror jag.

readme:n som ligger i zipfilen är mer detaljerad på vad som ingår

bara att ladda i scenarioeditorn.

inledningen i readme:
"As i mostly make scenarios involving Sweden i got tired redoing the orbat every time so i started on this template and i thought it would be nice to share with the CMANO community.
The template is a guesstimate backed up with some OSINT (mostly Wikipedia). I dont claim to have everything 100% real but i think this is a decent presentation of Swedish Armed forces look like.
I have only included airforce, naval, and anti-air assets or units who play an important role in the Air and Naval arenas. any uncertainties and/or guesses is noted below"
Title: Re: Command: Modern air/naval operations
Post by: Lupson on May 18, 2015, 21:43:13
Stort tack!

Kommer komma till stor nytta för min del.