NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => IL-2 / CoD / BoS => Topic started by: KeyCat on July 22, 2013, 18:54:39

Title: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on July 22, 2013, 18:54:39
Först nu börjar CoD likna något och det tack vare frivilliga som släppt Team Fusion Mod...

Team Fusion Mod (http://www.youtube.com/watch?v=7vo5GRTIq0Q#ws)

Modden hittas här:

 http://theairtacticalassaultgroup.com/forum/forumdisplay.php?f=100 (http://theairtacticalassaultgroup.com/forum/forumdisplay.php?f=100)

/KC

Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on July 26, 2013, 14:10:48
Ser ju onekligen rätt vackert ut.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on October 18, 2013, 18:32:45
Team Fusion Patch 4.00

 http://vimeo.com/77082835# (http://vimeo.com/77082835#)

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: bALoO on December 25, 2013, 21:11:34
Nu åker TF 4.0 in. Skall försöka få lite flygtid under ledigheten.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on January 17, 2014, 18:50:17
4.01 på G!

    https://vimeo.com/84343913 (https://vimeo.com/84343913)

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Salsam on January 17, 2014, 22:04:10
Flyger du det KeyCat? Köpt det men inte lirat det något  :-[
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on January 18, 2014, 09:57:26
Det var ett tag sedan sist men brukar flyga Spit på ATAG servern när tillfälle ges. Med TF 4.0 är det en helt ny sim, rekommenderas!

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on January 18, 2014, 10:27:46
Här är ett exempel på ATAG action (normalt är external view avstängt). Där brukar vara 75+ piloter i luften prime time :D

  IL-2 Cliffs of Dover Team Fusion Mod V4.0 - ATAG server MP (http://www.youtube.com/watch?v=r4nND-wLQjY#ws)

Mer info och address till TS3 servern hittar ni här...

  http://theairtacticalassaultgroup.com (http://theairtacticalassaultgroup.com)

/KC

Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on January 18, 2014, 11:28:00
Target fixation vid 5:15 straffade sig. Känner igen mig så jäkla väl. :)
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 02, 2014, 10:15:46
Team Fusion update January 31st 2014 - 4.01 Work in Progress  (http://www.youtube.com/watch?v=4dDHyStop0w#ws)

:)

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: bALoO on February 02, 2014, 13:25:49
Ser hur snyggt ut som helst. Det är roligt att de orkar driva simmen vidare.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on February 02, 2014, 15:56:17
Ojoj, jäkligt läckert med bombmattorna och ljudet där. Bra även med splitter från bomberna som faller. Slutscenerna med stridsvagnarna var ju riktigt bra, även om man är van vid långt bättre grafik idag. Ibland är det inte bara utseendet som spelar roll, utan ljud och atmosfär!

Dessa moddar bygger alltså på IL-2 Sturmovik - Cliffs of Dover?
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 02, 2014, 16:18:45
Ser hur snyggt ut som helst. Det är roligt att de orkar driva simmen vidare.

Ja, Team Fusion gubbarna är otroliga!

Körde på ATAG servern igår och agerade gunner i en HE-111 med en snubbe från England. Vi formade upp med 3 andra HE-111:or innan vi svängde ut över kanalen. På två av rundorna hade vi fighter eskort som följde oss hack i häl och vårt plan lyckades slå ut en radaranläggnig.

Det var ~96 piloter on-line när jag kollade och teamwork på bägge sidor. Hade varit skoj om ni "slet er" från WT och joinade här istället, om någon flyger bombare är jag gärna gunner - kom igen nu Salsam, jag vet att du vill!  8)

Visst det är inte 100% buggfritt men TF fortsätter att göra underverk :)

Quote
Dessa moddar bygger alltså på IL-2 Sturmovik - Cliffs of Dover?

Korrekt!

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on February 02, 2014, 16:36:37
Hehe, jag behöver bara slita mig från WoT och alla filmerna jag inte sett än... och köpa spelet... och kapa benen på skrivbordet (vilket aldrig verkar hända). :D
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 02, 2014, 19:57:48
WT har väckt mitt WW2-intresse åter, så jag har tankat hem alla Team Fusion patchar nu. Dessvärre verkar steam vara nere så jag kan inte köpa CoD-spelet ikväll :(

Men det kommer!
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Salsam on February 02, 2014, 20:52:59
Hehe du känner mig för bra KeyCat... redan tankat ner det och lagt in patcharna  ;) och givetvis är det bombare eller 110a jag är mest sugen på att flyga  ;D
Dock, från vad jag förstått, så är man rätt toast i bombare om man inte har gunners med? samt att jag ännu inte sett något bevis på att bombsikte motsv. fungerar som skulle göra det möjligt att flyga annat än störtbombare?
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 02, 2014, 22:07:19
Är också installerad, patchad och klar. Har mest känt lite på en Spitfire mot lite Stukas. Skjuter slut min ammunition väldigt fort... och ingen börjar brinna, fast störtar det gör de ju. Planen (kör på full realism) känns oerhört mycket "tyngre" än i War Thunder. Troligen helt korrekt?

Battle of Britain kanske inte är det allra roligaste sett till vad man kan flyga. Spitfire I, II och Hurricanes är ju lite begränsade, likaså 109:orna som också har rätt klen beväpning.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Fluff on February 03, 2014, 16:25:43
Tycker också det känns betydligt mer "rätt" än warthunder. Dock utan att ha gjort de obligatoriska sidvindstesterna :).

Baloo och jag hade tänkt dra igång en multiplayerserver igår men stångade oss dessvärre blodiga i försöken att ens kunna börja flyga. Det var flyknappar som inte visades, flygplansval som inte verkade fungera och kartor som uppträdde minst sagt underligt.  Tips för att få det att fungera mottages tacksamt. Det finns ju trots allt lite servrar uppe som fungerar så det borde ju gå tycker man...

 
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 03, 2014, 16:55:54
Dock, från vad jag förstått, så är man rätt toast i bombare om man inte har gunners med? samt att jag ännu inte sett något bevis på att bombsikte motsv. fungerar som skulle göra det möjligt att flyga annat än störtbombare?

Gunner är inget krav, faktum är att man är väldigt ineffektiv pga av en bug. MG'n skjuter bara när piloten flyger mer eller mindre level  :-\   .... Som tur är är detta fixat i nästa patch från Team Fusion. Det som däremot är ett måste när man flyger mot "proffsen" på ATAG är att teama upp med andra, flyger man och "lonewulfar" så är man ett lätt och hett byte! Precis som i gamla Il-2 så finns det snubbar som är otroligt bra, de flyger många timmar i veckan och dessutom flyger de alltid med en eller flera wingmen. Så att få "röven randad" på ATAG är bara en del av inlärningsprocessen :)

Vad det gäller bomb sikte så finns det i Ju-88 och He-111 vad jag vet men jag har aldrig använt det men kolla denna video...

CloD He-111 Tutorial Part3 Bomb Run (english).mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=bJBqQ6wj09U#ws)

@Lupson: Har inte flugit WT utan kan bara jämföra med gamla IL-2 och om FM är fullt realistisk eller inte är mer än jag kan svara på men tror nog mer på CoD + TF patchen än WT ;)

@Fluff: En sak är säker och det är att det finns knappast någon logik i UI etc utan jag har fått köra "trail and error" men har precis luskat ut hur man hostar ett eget co op mission. Jag berättar gärna hur  via TS/Mumble nån kväll i veckan. Det är inte svårt när man väl känner till stegen...

Sen som jag sa tidigare så är det fortfarande inte buggfritt utan det enda man kan hoppas på är att TF lyckas eliminera dom en efter en.... trots detta så funkar MP förvånansvärt bra och jag har aldrig CTD'at när jag lirat på ATAG servern.

Skoj att ni börjar vakna till liv igen och även om inlärningskurvan inte är vertikal så är vinkeln rätt stor pga av dålig manual, buggar, avsaknad av logik i UI och inte minst att planen är mycket bra simulerade med allt vad det innebär. Tex så bör man justera konvergens per kulspruta/kanon, se till att ha rätt ammunitionsmix i ammobältena, sätta fuses på bomber innan takeoff. Lära sig optimala RPM, bästa kylning etc för de olika planen etc etc.

Jag är långt ifrån expert utan lär mig fortfarande men jag delar gärna med mig av det lilla jag kan. Jag vet åtminstone hur man kommer upp i luften och bränner hål på vattenradiatorn eller nått liknande och skulle jag lyckas komma upp hel så är jag ett lätt byte på ATAG servern men skoj är det ändå :D

Tuben och ATAG's forum är bra källor till info. Vi kanske skulle starta en ny tråd med tipsen samlade och hjälps vi åt så lär vi oss alla snabbare???

/KC

Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on February 03, 2014, 21:13:32
Jag gillade instruktionsfilmen om bombning med Heinkeln!

Vad jag funderar på är varför CoD är så "ofärdigt"? Det bygger väl på gamla IL-2 Sturmovik som sedermera blev Forgotten Battles och sedan 1946. Hade de inte fått rätt bra snurr på grejerna då? Eller är CoD något som är byggt från scratch igen? Det här med patchar och fixar och uppdateringar påminner mig om gamla Falcon 4.0 i vaniljversion (eller ja SuperPak och allt det där) där det ständigt behövdes pillas med något som inte fungerade. Ger lite dåliga vibbar. :)
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Fluff on February 03, 2014, 22:51:29
Wohoo! Nu fick vi till en fungerande multiplayerserver helt plötsligt. Vet inte riktigt vad vi gjorde annorlunda men helt plötsligt kunde vi hoppa in och ur flygplan och starta och tom skjuta ned ett och annat. Helt annan känsla än Warthunder. Skulle vara väldigt roligt om vi kunde bli några stycken som körde. Tror att man skulle kunna ha en hel del skoj med både coop och dogfight om vi blir ett gäng nosigare.

Gällande ofärdigheten så är det rätt tydligt att de lagt allt krut på planen och flygningen och sedan när investerarna tröttnat och pengarna tagit slut så har de tvingats slänga ihop ett buggfyllt och spartanskt UI  för att kunna sälja något överhuvudtaget.  Trist men bättre än att det är tvärt om.  Moddarna skall dock ha all heder av sitt arbete och av det lilla jag har kört så verkar det inte ha något av falcons kraschbenägenhet (eller defragbehov :))
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 04, 2014, 10:04:18
Var uppe en stund igår kväll i CoD och "tränade" lite. Lyckades iaf skjuta ner en AI-hurricane i Bf-109E av något slag samt några Stukas med Spitfire. Track-IR känns mer och mer som ett "måste".

Är som alltid en del jobb med att hitta rätt kommandon och vettiga HOTAS-mappningar till min legendariska X36:a. Igår var det Alt+L för att tända siktet samt Shift+F1 för att faktiskt titta ordentligt genom det som var mina lärdomar.

GUI:t känns som sagt väldigt opolerat, men det är å andra sidan förhoppningsvis inte där man ägnar merparten av sin tid.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on February 04, 2014, 16:55:26
TIR är i min mening ett måste. Den kommer före alla andra tillbehör. Har man väl vant sig kan man inte vara utan och man förstår inte hur man gjorde innan... :)
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 04, 2014, 17:46:11
...Ger lite dåliga vibbar. :)

Man kan inte få allt för 88:-  ;)

Varför det är så ofärdigt vet nog bara UBI/1C men jag tror precis som Fluff att det handlat om att finanseringen stoppades, synd för man ser att där är potential. Förutom dåligt UI så känns det som att de spenderat 70% av tiden på de vackra cockpitarna, planens 3D modeller samt skademodelleringen.

Resterande tid har fått delas upp på allt annat...jämför man de underbara cockpitarna med det man ser på marken så är det nått som inte stämmer...

Måste ta tillbaks att manualen var helt värdelös. Läste den igårkväll och den ger en hyfsad överblick. Även om många saker utelämnats så är den värd att läsa igenom....

Finns här fär de som inte köpt och vill ta en titt...

  http://airwarfare.com/sow/index.php/downloads32/viewdownload/20-manuals/35-cliffs-of-dover-manual (http://airwarfare.com/sow/index.php/downloads32/viewdownload/20-manuals/35-cliffs-of-dover-manual)

Hittade även en väldigt bra karta över området...

  http://www.abload.de/img/clod_withrailr3kut.jpg (http://www.abload.de/img/clod_withrailr3kut.jpg)

/KC


Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 05, 2014, 09:05:09
Skulle ge mig på några stukas (single mission) i en Hurricane över kanalen. Flög halvt planlöst runt och letade innan jag plötsligt såg alla mina kompisar dra iväg åt ett annat håll så de såg tydligen mer än jag. Hittade ett 10-tal stukas som vi gav oss på, dock utan höjdövertag så min lättja gjorde att jag efter att ha skadskjutit ett par stycken tog en bula rätt i oljekylaren eller vad det nu var. Olja fick jag iaf över hela vindrutan och motorn började låta som en hostande traktor och stannade. Jag dök mot kusten, motorn gick igång(!) igen med en liten smula dragkraft så med största försiktighet lyckades jag precis ta mig fram till ett landningsfält. Väntade så länge så möjligt med att fälla ut stället för att spara energi - förmodligen för länge för när jag satte ner planet så fanns det nog inget ställ ute. Alls. En fin buklandning med väldigt böjda propellerblad. Game over.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Horizon on February 05, 2014, 19:01:57
Men du räddade dagen, plåt går alltid att laga. :)
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 09, 2014, 10:42:40
Drog igång Luftwaffe-kampanjen igår, alla realism settings på max. Det skulle jag inte gjort.

Tredje gången jag fick "Radiator perforated" och olja över hela huven så fick jag läsa på lite om rekommenderade temperaturer. Kom in på propeller-pitch och varvtal på motorn och oljekylaren. En smärre vetenskap! Men väldigt väldigt roligt att göra en "ground-start" och faktiskt ta sig upp i luften och se till att motorn sköts om ordentligt utan att gå sönder.

När jag väl fått lite ordning på motorn så visade sig nästa problem vara - vart f-n ska jag? Var är den där Dorniern jag ska eskortera? Och inte minst - varför blir den nedskjuten innan jag hittat den varje gång. Försökte med Ground Control och fick visserligen bäringar till "Mission target", men lyckades aldrig hitta rätt ändå.

Fick til slut kolla upp CoD-forumet och tydligen är uppdraget omöjligt att klara om man inte ställer in "Starta i luften" i realism settings. Haha...

Om jag får lite tid över ikväll så får jag ge det ett nytt försök. Var väl lite segt att inte få skjuta ett endaste skott på ett par timmars flygande :)
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 09, 2014, 11:56:33
Hehe...

Har också insett att prop-pitch/varvtal är nyckeln till en frisk motor. Det är olika för olika plan så tipset är att hålla sig till ett och lära sig det först.

/KC
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: bALoO on February 10, 2014, 17:58:19
Första gången jag testade ATAG-servern så kom jag knappt upp i luften. Tog en stund bara att hitta spaken för bränsletillförseln. ::) När väl det var fixat så tog det inte lång tid innan motorn havererat.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 10, 2014, 20:54:31
Fortsätter följetången... Mha luftstart och map markers hittade jag eskortmålet. Det gjorde även ca 8 Spitfires. Även om ett par av dem hade vänligheten att krocka med varandra visade der ju sig hopplöst att försvara Dorniern. Detta trots att mitt kompisgäng med 109:or dök upp ur tomma intet och försökte hjälpa till. Hmm...

Testade lite dogfight mot Hurricanes också.Roligt, men lite frustrerande att sätta in mängder med träffar, inklusive akan, utan mer än lite lätt rök och slutlig ditch i havet. Jag vill se saker brinna!! Brann aldrig ww2-planen? Med tankarna fulla av högoktanig bensin borde det finnas goda chanser att sätta eld på lede fi. Självtätande bränsletankar gör väl sitt till iofs.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: Lupson on February 11, 2014, 10:39:22
Det går sakta framåt. Gillar verkligen mina kanoner på 109:an. Körde en Quick Battle med 8 109or mot 9 Wellingtons och lite eskort. På något vis lurade mina kamrater bort all eskort så jag fick i ensamt majestät ge mig på Wellingtonbombarna. Som verkar ha varit gjorda av papier-maché. Först ett par korta skurar med kulsprutan på lite avstånd för att neutralisera akterskytten, sen in på riktigt nära håll och blåsa på med kanonen. Behövdes inte många träffar innan resten av besättningen gick över till att träna fallskärmshoppning. Fick ner 6 st Wellingtons innan ammunitionen var slut :D

Skall dock sägas att jag fick ta till map markers och lite labels, annars hade jag aldrig hittat farbror wellington efter att ha jagat iväg efter en skadskjuten kollega till dem. Fusk, absolut. Skyller på att jag saknar Track-IR...

CoD har sina kvalitéer, grafiken är verkligen strålande bra och ger en grymt fin höjdkänsla. Är dock inte helt övertygad om AI-piloternas förträfflighet, känns som att de mest krockar med varandra.
Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on February 15, 2014, 17:54:20
TF har tydligen lagt till fler features än väntat så det blir ingen 4.01 utan en 4.2 istället.

 https://vimeo.com/86739215# (https://vimeo.com/86739215#)

/KC

Title: Re: Det krävdes 2+ år samt ett dedikerat modteam!
Post by: KeyCat on March 14, 2014, 08:57:14

Team Fusion Update March 13th 2013 - A Taste of Fusion on Vimeo (http://vimeo.com/88650686)

/KC