NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Övriga/Gamla godingar => Topic started by: KeyCat on May 27, 2013, 21:25:14

Title: Wargame Air Land Battle
Post by: KeyCat on May 27, 2013, 21:25:14
Någon som testat? Verkar som fighten sker här i Norden. Lite hektiskt i 10 vs 10 MP matcher men kanske skoj ändå?

http://www.wargame-ab.com (http://www.wargame-ab.com)

/KC


Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Horizon on May 27, 2013, 22:08:43
Inte testat, kollar med intresse.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Lupson on May 27, 2013, 22:39:38
Sitter också och kollar lite Youtube-klipp. Verkar vara lite som World in Conflict, men i Skandinavien och multiplayerorienterat. Kul iaf att man kan lira med en massa klassiska svenska units man inte sett sedan man lirade Steel Panthers II för 10-15 år sedan. IKV91, Lvbv, Pbv302, Strv103 osv :-)

Kanske testas.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Lupson on June 10, 2013, 16:13:55
Kunde inte hålla mig, köpte Wargame: Air Land Battle igår på Steam. Inte för att jag egentligen har tid att spela, men två "Skirmish"-matcher hann jag köra sent igår kväll.

Visst - detta är i grund och botten ett RTS, men det är väl mer åt Company of Heroes-hållet än typ Starcraft. Dvs. riktiga enheter med enligt uppgift vettiga stats och verklig taktik funkar betydligt bättre än tank-rush etc. T.ex. så har en RBS-56 BILL ett maximalt skjutavstånd om ca 2200 meter, precis som den verkliga förlagan (enl. wikipedia iaf). Mina Strv 103 har ingen stabilisering, men den förlängda 10.5cm kanonen har mycket riktigt bättre precision och genomslagskraft än förlagan som sitter i Centurion/Strv 102/104. Osv.

Det är heller inte lika "realistiskt" som min gamla favorit Steel Panthers eller för all del Close Combat / Combat Mission, framförallt i hur man "köper" sin uppsättning enheter inför strider etc. Men i själva tillämpningen verkar det finnas riktigt mycket djup, många detaljer att grotta ner sig i och mycket att lära sig.

Jag körde med ett 100% svenskt "deck" och i min första match fick jag svinstryk av tjeckerna. Blev helt massakrerad av artilleri, helikoptrar och flyganfall. Att gruppera alla sina enheter alltför tight är ingen bra idé, speciellt när man inte har med sig ordentligt med eget luftvärn.

Andra striden, denna gången mot Sovjetarméerna lyckades jag vinna. Smartare gruppering, vettig placering av luftvärn, utnyttjande av höjdskillnader etc. och det funkade bättre även om jag fortfarande måste lista ut hur man bäst "skyddar sig" mot artilleribekämpning och flyganfall. Som exempel placerade jag en pluton 103C i någon som kan likna hull-down och dom delade ut bra stryk. Men vips så kom några Frogfoots och gjorde livet mycket surt för dem. Omgruppera ibland är nog en mycket god idé.

Grafiken är riktigt fin och det hela flyter på utmärkt på mitt gamla 5850.

Kan tänka mig att detta är sjukt kul att köra coop några pers ihop.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Subroc on June 10, 2013, 18:02:24
Tycker spelet är riktigt kul, håller mig mest till skirmish och kampanjläge men AI är hyffsat taktisk när man kör på de högre svårighetsgraderna så motståndet brukar vara bra ändå. Jag kör mest svenska decks dock något moddade för att få tillgång till rbs77. Helt klart värt pengarna, dock är användar interfacet lite yxigt och det saknas för mig självklara funktioner som samordnad framryckning dvs att alla enheter håller samma hastighet som enheten med den lägsta maxhastigheten
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Horizon on June 10, 2013, 20:06:53
Hur många kan köra tillsammans?

Edit: Hmm, nu har jag kollat lite till och har fattat att det är ett sånt där spel där man flyttar runt en massa trupper som sedan ska slåss på egen hand. Hmm...
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Subroc on June 11, 2013, 06:30:40
Man kan köra 1vs1 upp till 4vs4 och alla varianter därav eftersom man tilldelas "startpengen" per sida, så en 1vs4 är hyffsat jämn förutom att det blir svårt att hålla reda på alla anfallsriktningar. Det finns även ett 10vs10 läge på särskilda kartor, detta har jag bara provat som hastigast men jag upplevde det som grötigt och mer team-deathmatch än taktisk tänkande.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: zebra on June 13, 2013, 19:57:01
NÃ¥gon som vet om den finns till Mac?  Köpte WG "European Escalation" för nÃ¥gra veckor sedan, till Mac, och den är hur kul som helst. Men det skulle vara kul att köra MP pÃ¥ Air Land Battle...  :)
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Horizon on June 13, 2013, 20:07:44
Har kollat lite till och måste nog säga att jag skulle vilja ha lite mer "fps-läge" om ni förstår vad jag menar. Har aldrig riktigt fastnat för den typen av spel där man sitter von oben och styr trupper i drag och där man inte är direkt involverad i striderna. Men det är ju det som är det fina i datorspelsvärlden, det finns något för alla smaker. Hoppas ni finner det roligt! :)
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: KeyCat on June 15, 2013, 10:00:31
Tack för infon Lupson och Subroc, skoj med Strv 103 för den var jag mek på :)

Får se om det blir köp, verkar lite mycket klickande så kanske håller mig till Men of War när jag känner för lite strategilr...

/KC

Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Lupson on June 15, 2013, 18:39:02
Jo, en av de mest efterfrågade ändringarna är ju att kunna pausa och ge order (i single player). Det funkar iofs ändå och GUI:t är riktigt lättjobbat överlag (med något undantag). Men det behöver helt klart klickas en del, framförallt precis i början av varje match då man vill vara snabb fram för att erövra 1-2 områden som ger löpande poäng att köpa mer enheter för.

Jo, Strv 103 har sina poänger i spelet. Framförallt sjukt hög Rate of Fire: 15 skott/minut jämfört med t.ex. Strv 104 som har 6 skott/minut. Dock så tror jag dom bommat lite med L/62:ans prestanda då den på 103A och 103B har samma genomslagsförmåga som den klassiska 10.5:an i Strv 102/104 (och alla andra som använder L7:an). På 103C har dom buffat upp genomslagsförmågan lite, möjligen att den versionen fick en bättre pilprojektil?

Man får iofs ta alla stats lite för vad de är, ett Cold War RTS med ca 800 enheter där varenda kotte har åsikter om vilka enheter som är "overpowered" respektive "underpowered".

Det ÄR lite jobbigt att ha 103C som bästa tillgängliga vagn när det står T-80 på andra sidan. De andra stora NATO-nationerna har ju i regel något trevligt, M1A1, Leo 2A4, Challenger I osv. som är generationen nyare. Allmänt sett verkar dock T-80U anses som bästa strv i spelet.

Nu handlar å det tredje spelet om så mycket mer än bara tanks. Några RBS 56 grupperade i tät skog/bebyggelse gör livet surt för vilken T-80 som helst. Attackhelikoptrar är svinjobbiga att tas med. En del flygplan släpper CBU:er eller ännu värre (i spelet) ett par Mk-84 i nyllet på dig. Spelet har ju det klassiska RTS-inslaget av sten/sax/påse, alla enheter har sina styrkor och svagheter.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Subroc on June 16, 2013, 09:22:54
jo fast sten/sax/påse momentet är ju närvarande i verkliga drabbningar också. Testade igår att skapa ett "deck" som låg så nära det gick en IB77 med inslag av lätta attacken, den lyckade faktiskt kicka nöten ur en AI som köpte t80 och attackhelis hejvilt. Placerade huvuddelen av mitt inf i städer/skog kring viktiga knutpunkter, om fi viftade med sina t80 öppet och precis utanför skottvidden för mina pv soldater var det bara att kalla in 2-3 sk60 för raketanfall med påföljande rökläggning mellan strv och mina styrkor. Sen beordrade jag framryckning för en pansarskyttepluton som gick i närstrid med t80.

Dock hade jag lite tur att datorn inte köpte nått jaktflyg eller överdrivet mycket luftvärn.
Hade jag spelat i mp tror jag dock inte att min taktik hade blivit långlivad.
Title: Re: Wargame Air Land Battle
Post by: Horizon on June 16, 2013, 19:19:58
Fast när ni lägger upp det så där låter det ju ganska spännande... hmm... :)