NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Lupson on November 09, 2010, 10:16:36

Title: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on November 09, 2010, 10:16:36
Ja, något är knas med min wingman i kampanjen. Lyckas kanske var tionde uppdrag att få idioten att göra annat än att säga "unable" när jag ber honom "Engage ground targets" eller liknande. Och då är det han själv som rapporterar in mål...

Finns en tråd om det hela på ED:s forum också, men fick inte riktigt grepp på om det gick att göra något åt problemet. Någon här som råkat på samma sak?

En lösning är annars att någon tittar in på TS3 om kvällarna så kan jag få en människo-wingman istället :-)
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 09, 2010, 12:44:29
Jag kan hjälpa till :), men går det att flyga samma uppdrag tillsammans?
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Dejjvid on November 09, 2010, 22:34:27
Ska vi köra imorgon Onsdag då? Jag kan från 1830 och framåt. :)
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 09, 2010, 23:03:51
Jag är inte hemma förrän vid sextiden, ska sen iväg och träna, sen äta, sen kanske jag har lite tid över. :D
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on November 09, 2010, 23:26:33
Lillen somnar i regel senast runt 20:30. Så jag har svårt att komma ifrån före dess. Kikar in på TS3 imorgon när jag är "klar" och kollar läget.

Ikväll funkade faktiskt min wingman, mycket trevligt med lite eldunderstöd. Vi hade som mål att slå ut en artillerienhet, för att komma åt den (utan att flyga en gigantisk omväg) fick vi ta oss fram försiktigt och plocka ett par 23mm AAA på vägen. Hittade en perfekt kulle ca 5 km från målen (som stod helt öppet) som jag använde som utgångspunkt. Sköt alla mina Vikhrar med prio på artilleri och luftvärn och även herr Wingman sköt slut på sina Vikhrar. När jag förstörde den sista artillerienheten fick jag ett fint meddelande "Artillery unit destroyed" eller dylikt, men ändå bara 51% mission complete?!?!

Jag tog mig försiktigt fram för att bekämpa ett tiotal kvarvarande lastbilar och annat, då öppnade några manpads upp och sköt ner min wingman. Jag lyckades dock bekämpa manpads med akan på maxavstånd (ca 2nm verkar det som). Förstörde resten med attackraketer och akan - nu 61% mission complete, men inget kvar i området att spränga enl. kartan.

Nåväl. Jag hade faktiskt läge att nu - för första gången - genomföra ett helt uppdrag inkl. landning, så jag flög hem. Och upptäckte att det där med att landa på en 10x10 meter stor heliplatta fasen inte är enkelt. Efter många försök så hamnade jag ändå fel, rullade av och välte. Boom! Lupson - landing epic fail!

Blir att träna. Lärde mig iaf hur man använder HMS (med mus) för att grovrikta Shkvalen, finns en hel del tid att spara. Men visst behövs track-ir för att det ska bli riktigt bra.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 10, 2010, 06:42:18
Haha, landing fail. Den har vi nog alla varit med om. Kan vara bra att trimma innan du börjar själva landningen, sen trimmar du igen så att vispen står still när du väl satt ner, i med bromsarna (w), (shift+w för parking brake tror jag). Håll tummarna.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Dejjvid on November 10, 2010, 09:13:21
Innan jag ens rör min cyclic så trycker jag ner trim-knappen. Använder ni den konstant, så fort ni använder roder eller cyclic så kommer ni upptäcka ett helt nytt sätt att flyga på! :)

Så fort alla tre hjulen är i backen, så tryck reset trim. Sen står ni blickstilla.. :)
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 10, 2010, 09:47:45
Bra tips Dejjvid!
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on November 12, 2010, 12:03:24
Apropå wingman tog jag en tur i "Georgian Oil War" igår kväll. Wingman ville givetvis inte bekämpa något trots massor av gosiga mål inom skotthåll. Lyckades dock få honom att göra nytta på ett sätt: Jag valde "Flight" och sen "Engage" och slutligen var det väl "Primary mission and rejoin" (På F6 eller F7 tror jag). Då drog han iväg mot huvudmålet (och blev nedskjuten omgående), men jag tror han faktiskt var förmögen att bekämpa något. Kan det vara så lurigt att ED infört någon slags AI-grej hos Wingmen så dom medvetet sparar vapenlast till "primary objective"? Riktigt korkat i så fall, LV-enheter vill man ju bekämpa om dom är i vägen etc.

Uppdraget gick mycket bra, första målgruppen av två bekämpades. Sen kom jag för nära grupp två och fick en SA-16 i stjärten av en Manpad jag missat :-(

F.ö. undrar jag om inte Manpads / IR-missiler modellerats rätt realistiskt, tycker påfallande ofta Manpads inte skjuter när man har fronten mot dem, men vänder man på helikoptern och på så vis ökar sin IR-signatur så "får dom låsning" och skjuter. Kan det stämma? Å andra sidan ser ju utblåsen på Ka-50 ut att vara riktade åt sidorna snarare än rakt bakåt?
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on November 17, 2010, 11:27:37
Hann ta två korta turer igår kväll mellan tvättmaskiner och barngråt.

Fick mitt första nattuppdrag. Då jag inte vet om det finns NVG fick jag i stort sett flyga helt på instrument fram till mitt målområde, som ett visst klockslag skulle lysas upp. Hann till min IP precis i tid och pekade nosen mot målområdet enl. Abrisen. En Su-25 meddelar att denne är på väg in och helt plötsligt drar ett stort gäng lysbomber igång över målområdet och visar massor med fina mål för min Shkval. Hann väl bekämpa ca 3 mål under första lysperioden, sen blev det mörkt igen. Su-25:an tog ett varv till och släppte ytterligare ett gäng lysbomber som förvandlade målområdet från natt till dag. Mycket coolt!

(Sen kom jag för nära en ZU-23 och blev nedskjuten, men det är en annan femma)

Mvh Vortex
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Dejjvid on November 17, 2010, 11:34:02
Vi måste ta ett seriöst lir någon kväll. Ju fler desto bättre :) Finns inget roligare än att flyga flera stycken och sprida död, skräck och förintelse. Det räcker med att avsätta 2-3h.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 17, 2010, 18:56:13
På fredag eller lördag ska jag bygga öl och dricka dator med en kompis, så på fredag eller lördag är jag ledig. :)
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on November 19, 2010, 13:11:43
Funkar faktiskt rätt hyfsat att skicka mål till wingmen via datalänken. Men jag tror man måste vara grymt noggrann när man designerar målet, ibland verkar AI:n tro att dom skall flyga till målet istället för att skjuta på det...

Fast AI:n behöver lite programmerar-kärlek, nu är dom högst självmordsbenägna. Att ligga och smyga och pricka in sina Vikhrar på > 5 km är tydligen inget alternativ. Det blir lätta brigadens anfall varje gång.

Får se om jag kan komma ifrån nån kväll i helgen för lite gott helikopterflygande.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on November 19, 2010, 20:06:31
Lupson, det finns en bra videotutorial kring hur man använder datalänken till sin wingman. De går steg för steg genom hur man skickar honom via waypoints till en specifik attackposition och sedan ger de honom mål att bekämpa, ex. luftvärn. Ska se om jag kan hitta videon.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on December 07, 2010, 19:40:52
Kom för första gången på ett par veckor upp i luften igår kväll. Ett par riktigt schyssta kampanjuppdrag hanns med. Skulle bl.a. stoppa en amerikansk offensiv över en flod. Mängder med M1A2 som avancerade över en bro och in mot de rödas linjer. Riktigt tufft att stoppa dom med (1) usel wingman och (2) bara 12 Vikhrar. Det fanns en FARP markerad i ABRIS som några Mi-24 startat ifrån. Jag flög dit och landade. Men att be maintenance om nya vapen funkade inte. Flög hem, men det verkade inte funka på hemmabasen heller.

Frågan lyder: Vet ni om det som regel går att göra rearm i Single-player kampanjerna?

F.ö. blev jag nedskjuten av en F/A-18. Ytterst osportsligt. Hämnades senare på en AH-1:a som försökt pricka mig med TOW:s. Med kanon, muhahaha!!!
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on December 07, 2010, 21:51:06
Bytte du radiokanal till "ground crew" när du försökte få ny beväpning på FARP'en?
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on December 07, 2010, 23:10:50
Horizon: Nix, det ska jag testa nästa gång.

Fortsatte ikväll med två fina uppdrag. Första gången fick jag 70% complete, tyvärr sköt en M1:a bort min ena "vinge" så jag fick flyga hem. Var fullständigt omöjligt att göra en riktig landning med en så skadad helikopter, trots fulla roderutslag etc. gick det inte att få den att sluta rotera och röra sig i sidled. Lyckades dock sätta ned den hårt. Rotorerna rök, landningstället blev skevt - men jag överlevde!

Andra uppdraget blev en fantastisk framgång för de röda. Min wingman funkade perfekt och vi slog nog ut ett 20-tal fordon tillsammans. 100% complete, på väg hem. Då dyker en jävla Cobra upp och jagar mig. Jag försöker vända för att bekämpa med akan, men får en TOW i nyllet från 0.8 nm. Ridå.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Horizon on December 08, 2010, 08:09:34
Hehe, vilket antiklimax. :D

Angående roderutslag. Du kan testa att hålla fullt roder och sedan trimma. Sen centrerar du stickan direkt och testar med nytt roder åt samma håll för att se om det hjälper. Är man väldigt skadad kan det dock vara rätt kört. :)

Jag är sugen på onlinelir i BS, men det är lite high chaparall här hemma med sjukdomar, jobb och gravid fru i vecka 39, så vi får se hur aktiv jag kan vara.
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on December 08, 2010, 08:57:08
Ja, jag är också sugen. Men det är i allmänhet svårt att planera i förväg, beror på när lillen somnar och vilka "uppgifter" jag fått att utföra av sambon. Nu har hon iaf fått en ny dator så jag får ha min egen i fred...
Title: Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
Post by: Lupson on October 06, 2011, 22:57:01
Den här tråden påminner mig om att jag borde ta upp Black Shark igen. Men det får vänta tills jag skaffat en ny dator, fick alltid CTD i min Oil War-kampanj när det blev stora uppdrag. Black Shark känns som ett spel som mår bra av 64-bit OS, mer än min 2gb RAM och inte minst en fet i7:a eller motsvarande från AMD.