NOrdic SImulator Group
Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Swebeast on December 19, 2008, 16:27:05
-
Skapade första tråden ;D Bjuder på kladdkaka på nästa LAN enligt uppgift :D
Hojta till när ni har en äkta version så vi kan börja träna lite :)
-
Yo! Ska smaka gott med kladdkaka. Det är ju en favorit!
-
Rysk ful till fulversion fungerar. Dock vet jag inte om Fin engelsk och ful rysk fungerar.
De jag vet som kommer köra ful tills dvdn släpps är jag, justin case, salsam och kanske saslam.
-
Kan man få en abc123 beskrivning av hur man installerar ful rysk och sedan gör den till rugelsk ;)
-
Är du vaken control? Äh.. Jag drar iväg ett sms.
-
Installerat och ett första mission utfört... TS strular och tyvärr har och kommer jag tvingas jobba i helgen men jag har åtminstone fått in det på burken :D
-
Har vi några intresserade för en flygtur i dag Söndag 21/12?
Jag har kört en snabb tutorial med Salsam denna morgon och det funkade bra (även med tangentbord).
-
Har vi några intresserade för en flygtur i dag Söndag 21/12?
Jag har kört en snabb tutorial med Salsam denna morgon och det funkade bra (även med tangentbord).
Går det att köra fulversion tillsammans med finversion?
-
Vi kan väl testa?
edit: jag har ver 1.0
-
Ska försöka lösa mitt TS problem bara....
-
Vilken TS-server gäller nuförtiden?
Jag provade IP: 193.11.109.52 men den fungerade icke....
-
http://fjutt.adm.gu.se/~baloo/forum/index.php?topic=4829.0
edit: alltså ts.anrop.se
-
Är online på TS nu! Någon som vill ta en enkel liten runda så hojta till!
-
Jag fick ingen kladdkaka!
-
Jag fick ingen kladdkaka!
Bara om det spelades Black Shark...och det gjordes det inte (mer än RedRiver's och mitt lilla test)...läs det finstilta i kontraktet....om du hittar något.... :D
-
Hrmpf! Du behöver begå självkritik och be frugan att lära dig baka en god kladdkaka... ;)
-
Tänkte vara online lite ikväll om någon vill flyga med en glad amatör. Jag kan grunderna för att framföra helikoptern och jag har min lilla "key chart" och checklista som jag febrilt fipplar med när jag behöver trycka på någon knapp. Har inte skjutit ett enda skott än, men man lär sig mycket fortare med någon erfaren på andra sidan TS. Så... vad sägs? Någon som är intresserad ikväll?
Finns på TS/MSN just nu.
-
Tänkte testa lite MP missions. Ska köra lite nu i veckan och det vore ju roligt med lite coop! Finns på TS.
-
Ok, hinner inte ikväll men någon annan dag vore fint. Sista dagen på jobbet imorgon, sen är det semester i... hmm... 8,5 veckor. :)
-
Ja jädrar.. 8,5v jag har hittat ett intressant uppdrag som vi kan testa!
-
Jag kan nog vara på, om jag kan få multiplayer att fungera med min skärmsetup. Hört lite rykten om att det kan vara trickigt. Får se hur kvällarna artar sig!
8,5v. Lärarjävel. Jag som tänkte vara mallig statsanställd... :D
-
Låter bra rivern, vi behöver något lagom svårt att flyga. Jag är helt grön och har svårt att få iväg blyet i rätt riktning då och då. Ibland gör man någon hastig manöver och befinner sig plötsligt upp och ner. :)
-
Jag har:
A) Utplånat oskyldiga fordon på en bergsväg.
B) Lärt mig hur authover inte fungerar.
C) Utplånat mig själv längs en bergsväg.
D) Upptäckt att man har för lite kanonammo för att utplåna allt med hjul och alla vakttorn på en flygbas.
E) Blivit portad från kollektivtrafiken i Uzdgptjzfiklmistan på tid och evighet. Men det var faktiskt inte jag som lade bussgaraget på alldeles lagom avstånd från flygplatsen. Även detta måste följdaktligen vara sossarnas fel!
F) Lyckats invagga mig själv i en förhoppning om att jag listat ut hur UV-26 fungerar. Detta skall nu provas. Skall hitta någon tid på morgonen då det är lagom mörkt men inte för pissemörkt för att missa alla hårda saker i omgivningen.
-
F) Lyckats invagga mig själv i en förhoppning om att jag listat ut hur UV-26 fungerar. Detta skall nu provas. Skall hitta någon tid på morgonen då det är lagom mörkt men inte för pissemörkt för att missa alla hårda saker i omgivningen.
Du vet väl att den aldrig var tänkt att användas i mörkerstrid...?
-
Du vet väl att den aldrig var tänkt att användas i mörkerstrid...?
Bristen på nattoptik har antytt det, men fyrverkerier skall fasenimig avnjutas nattetid! :D
-
Jag har:
A) Fullständigt dominerat motståndet med min A-10 i Lock on Flaming Cliffs. Flugit hem och gjort en perfekt landning.
B) Satt mig i min Ka-50 och kört "Weapons employment"-träningen och känt mig helt dum i huvudet. Jag har nog att göra med att bara hålla mig i luften utan att agera röjsåg i skogsdungarna.
C) Svurit åt den omvänt exponentiella inlärningskurvan (från "satans jävligt svårt" till "lättare") i DCS: Black Shark.
D) Börjat fippla med mina aktier istället.
Jag behöver en onlinestund med någon som kan guida mig istället. Jag svär och slänger kepsen med reflexerna åt hå-vete varje gång jag haft igång spelet. Hilfe!
-
Idag är första dagen som jag känner att jag faktiskt har lite koll på allt från flyga till vapensystem och motmedel! Börjar t o m få lite hum om hur navigationssystemen kör. Måste lära mig rätta upp tröghetsnavigeringen bara, den driver faktiskt rätt bra... såg jag nyss. Kan man uppdatera den från GNSS?
Får ta och prova MP någon kväll!
-
A) Fullständigt dominerat motståndet med min A-10 i Lock on Flaming Cliffs. Flugit hem och gjort en perfekt landning.
Hojta nästa gång, jag flyger gärna som din wingman i LOFC. Var dock länge sedan jag flög så föredrar något enkelt till att börja med!
/KC
-
Detta vore idealiskt som ett startmission.
Kall start. Möjlighet till uppstartsträning. Annars kan man köra fuskarmetoden.
Närliggande stad fullmatat med fientliga mål. Närmaste delen utan luftvärn och ökat luftförsvar ju längre in i staden man kommer. Många mål så man ska kunna återvända flera gånger och öva utan att de tar slut. Övningsflygning över basen går ju alltid göra.
Gemensamt mål att rensa staden på fiender vilket kan behöva samarbete genom att märka ut mål o.s.v.
Vilka är på att flyga ikväll? Säg en ungefärlig tid isåfall.
-
Jag flyger gärna Ka-50 en sväng ikväll. TS vid 21-tiden?
KC: Lovar att säga till nästa gång. Har jag dig på MSN? Hmm... verkar inte så...
-
Tackar Rivern så mycket för en trevlig flygtur igår. Även om vi aldrig kom fram till målområdet lärde jag mig en hel del... typ. Synd bara om befolkningen i vår egen stad, som tvingades utstå projektiler, missiler och raketer mot sina arbetsplatser och lägenheter, men det får de faktiskt utstå om de ska ha piloter som kan träffa målet när situationen väl är skarp! :)
Ska ta mig en liten flygtur nu på morgonen och se vad jag kommer ihåg. Bästa knappen igår var trim-knappen och auto-hover. :D
-
Tack själv! Jag tyckte det var riktigt kul! Du flög väldigt bra Horizon för att vara en rookie. Nästa gång försöker vi tas oss fram och ge verkanseld på lite mer fientliga mål.
Jag ska ordna en signatur till dig med så du blir lika cool som oss andra!
-
Ojoj det tackar man för. Jag har övat lite till nu och kört "instant action"-uppdraget några gånger. Lyckas smyga mig fram mot den lede fi och skjuta både missiler, raketer och kanon mot dem, men när jag ska flyga hem gör jag shish kebab av mina rotorer. :)
Har iaf mappat det viktigaste till min joystick nu så jag slipper sitta och titta i tangentbordet hela tiden.
-
Jag är lite osäker på vad som gäller för lördag söndag men hoppas på att det kan bli en del Black Shark. Jag har hittat flera intressanta missions som jag gärna hostar. Har vi några intresserade och vilka tider passar er?
-
Jag skall fan inte uträtta mycket vettigt i helgen, så hojta till på MSN när det är på G. Ligger jag inte på gräsmattan med en god bok och pillar naveln så är det mycket troligt att jag är på. :)
-
För mig är det kvällen som gäller i så fall. Dotter i säng runt 19-20, sen lite äta, sen rock 'n roll.
-
Ok! Skall höra med frugan. Vi säger 20.00 då om inget annat sägs.
-
Sim: DCS: Black Shark
Datum: 20/6
Tid: 20.00
Server: RedRiver @ 217.210.200.143
Lösenord: hejsna
Uppdrag: Ambush
Ikväll kör vi lite soft. Vi satsar på att ta oss upp i luften och kanske avfyra lite vapen. Begränsat antal platser till detta uppdrag så om det dyker upp fler folk så löser vi det. Välkommna!
Deltagare:
RedRiver
ft
Horizon
Watar
-
Kör ni imorgon kväll (21/6) så är jag på!
-
Tack för en trevlig flygkväll! Återkommer kanske med en debriefing.
-
Tack själv,
Som nykomling på NOSIG och rookie i Black Shark så var det jäkligt kul att hänga med.
Ska nu sätta mig och plugga vapensystemen till nästa gång ???
-
Välkommen Watar! Det är alltid trevligt med nytt blod. Det finns en presentationstråd här någonstans längre ner på forumet. Men det är helt frivilligt.
Vad säger ni andra om Black Shark imorgon söndag? Jag spikar inget förrens vi har ett hum om när vi kan. Jag gissar på att jag kan runt 20.00.
-
Efter det vanliga fipplandet med knappar och trim och fan och hans moster så gick det ju riktigt bra till slut! Start, navigation, hitta fi, bekämpa, återvända hem och sen landa. Gick ju alldeles för bra med tanke på att jag inte har en aning om hur motmedel eller ECM fungerar (om det finns någon sån). Kontrollerad störtning med upptagning strax ovanför gräset går också bra om man är påskjuten.
Intressant att det inte går att låsa redan bekämpade mål. Känns lite b att eldledningsdatorn skulle kunna känna av sånt, men men...
Idag lärde jag mig vad en datalänk är för något. Nästan i klass med den länk svenskarna använde i sina Draken på 60-talet. :)
"KVARLIGG" för en basic BARCAP och sedan "NYTT MÅL" följt av kurs mot främmande företag. Om man bara såg fienden optiskt kunde man även skicka "OSÄKERT" till piloten för att förbereda honom på att målspana själv. :)
Och såklart... välkommen Watar! Nästa gång får vi förhöra oss om vem du är osv. ;)
-
Ja, välkommen Watar, kul med ett nytt namn!
Riktigt roligt var det, Black Shark lämpar sig rätt väl för MP. Jag måste helt klart slipa på mitt taktiska uppträdande och läsa igenom ABRIS-bitarna en gång till. Dessutom borde det tamigsjutton gå att få Shkvalen att hamna på datalänkade mål per automagi men det fick jag inte riktigt till.
Horizon, går utmärkt att låsa bekämpade mål. Nattetid går det ofta inte att låsa upp saker p g a att de syns för dåligt men när man väl satt eld på dem går blir det oftast lättare.
Jag saknar min millimetervågsradar och IR-optiken. :(
-
Vad säger ni andra om Black Shark imorgon söndag? Jag spikar inget förrens vi har ett hum om när vi kan. Jag gissar på att jag kan runt 20.00.
Kan vara lite tight om tid imorgon kväll för min del men jag hänger gärna på om möjlighet finns. Ska sätta mig imorgon (idag) bitti och börja lära mig vapensystemen så jag faktiskt kan bidra med något vid nästa flygning :P
Lagt in ett kort inlägg i presentationstråden (http://fjutt.adm.gu.se/~baloo/forum/index.php?topic=2074.msg53291#new)
-
Horizon, går utmärkt att låsa bekämpade mål. Nattetid går det ofta inte att låsa upp saker p g a att de syns för dåligt men när man väl satt eld på dem går blir det oftast lättare.
Då var det extra skumt att varken jag eller Rivern kunde låsa en bekämpad Abrams där i början när jag kom med. Hmm...
-
Ja det är någon bugg. Säkert något "osynligt" som är i vägen. Tror säkert att det går att låsa från en annan vinkel.
-
Sim: DCS: Black Shark
Datum: 21/6
Tid: 20.00
Server: RedRiver @ 217.210.200.143
Lösenord: hejsna
Uppdrag: A bold plan (4 platser)
Provide initial attack by fires and flank security for an air assault on an airfield. Remove the Enemy armour capability to allow the friendly infantry to capture the airfield and bring in your reinforcements by IL76. Hold the Airfield against georgian mechanised counterattack.
Backup uppdrag:
Red Snow - MP (6 platser)
Overwatch (8 platser)
Deltagare:
RedRiver
Swebeast
ft
-
Jag ska försöka haka på ikväll!
-
Jag är nog också på!
Swebeast,
har du fått någon ordning på multimonitor i MP? För mig hamnade hela jämrans MP-interfacet långt utanför den fysiska skärmen vilket gjorde det något svårt.
-
Jag är nog också på!
Swebeast,
har du fått någon ordning på multimonitor i MP? För mig hamnade hela jämrans MP-interfacet långt utanför den fysiska skärmen vilket gjorde det något svårt.
Nope, jag lade av med multimonitor när jag fick frame dips...väntar på patch (som drööööjer). Funkar multimonitor i MP, förresten...har fått för mig att det inte gör det...?
-
Har jag möjlighet hänger jag gärna på men det ser mörkt ut just nu.
:-\ Tydligen måste man ha ett liv utanför datorn osså...
-
Nope, jag lade av med multimonitor när jag fick frame dips...väntar på patch (som drööööjer). Funkar multimonitor i MP, förresten...har fått för mig att det inte gör det...?
Multimonitor fungerar, men användarinterfacet blir helknas. De knappar man behöver trycka på finns inte på den fysiska skärmen, vilket kan upplevas som ett problem. :)
Med något verktyg man kunde ha körande i bakgrunden blev det bättre, man kan i alla fall hitta igen knapparna även om det ser väldigt lustigt ut, och fungerar faktiskt. Satt precis och provade. Man behöver inte klydda med spökmonitorer.
-
Om bara dottern vill somna så är jag med. :)
-
Tack för sällskapet ikväll! Det var mycket pang pang. Både i fiendens plåt och vår.
Tycker vi är värda ett stort "Mission Accomplished!"
Här är kvällens bästa landning: ft!
kan inte lägga upp bild... kommer senare.
edit: Varför kan jag inte lägga till attachement?
-
Två skärmdumpar... Ett sönderskjuter pansarskytte förband och sedan ft:s landning.
(http://lh5.ggpht.com/_EBvpE14Z3oo/Sj_n7wiulLI/AAAAAAAAAyc/CRgKjsFcWBU/s800/DCS%202009-06-21%2020-55-04-39.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_EBvpE14Z3oo/Sj_n-ZUk0UI/AAAAAAAAAy4/_GiFZAZHQtw/s800/DCS%202009-06-21%2021-42-17-34.jpg)
-
Jag kan se bilderna!! :D
Snygg landning ft! Själv lyckades jag äta en SA-14, Stinger eller något annat hemskt en bit in i uppdraget. Mission "dra på mig eld så de andra kan se var fiendens fotsoldater är" fick inte det utfall jag hade tänkt mig. :)
-
Ja, vi andra hovrade tryggt på våra skjutplatser och fnissade åt dåren som flög fram...."Don't worry Mr. President I'll save you!!"...typ... ;)
-
Har spenderat mycket tid på Panzertard's Midget Tossers senaste tiden.
Trevligt folk och bra ping tider.
(http://nsf-norway.net/uploads/monthly_08_2009/post-1-1249897830.jpg)
(http://nsf-norway.net/uploads/monthly_08_2009/post-1-1249897834.jpg)
(http://nsf-norway.net/uploads/monthly_08_2009/post-1-1249897839.jpg)
http://nsf-norway.net/index.php?showtopic=7268 (http://nsf-norway.net/index.php?showtopic=7268)
-
:)
-
Haha! Watar. Du får ta med mig nån gång! Skulle gärna köra mer MP om det bara fanns servrar som gick att lira på.
-
Vad går sådan MP ut på? Är det dogfight eller coop?
-
Vad går sådan MP ut på? Är det dogfight eller coop?
Finns både och, jag föredrar dock co-op.
-
Då tycker jag att vi bestämmer en kväll när vi kör på den servern. Eller ja, hojta när ni tänker köra.
-
Tänkte jag skulle försöka logga några timmar ikväll. Förhoppningsvis på Midget-tossers om den är uppe.
-
Midget-tossers var nere men kvällen spenderades på Swiss Heli Fighters istället. IP: 62.202.45.90
Riktigt roliga missions och trevligt, seriöst folk även där. Ping runt 60
Apropå ingenting: Hur gör ni andra TrackIR användare när ni måste titta på Shkval skärmen länge? Huka sig ner och luta sig framåt ger ju en gam-nacke som heter duga. Kom efter ett tag på att jag kunde lyfta på häcken, centrera TrackIR och sedan sätta mig igen, då hamnade jag mitt framför Shkval'en utan alltför mycket rygg-problem. Nån som har nån annan teknik som funkar?
(http://www.rangedahl.org/temp/swiss.jpg)
Ska precis lyfta och ge oss iväg på konvoj-jakt
-
Mappa upp funktionerna zoom in och zoom out under "cockpit view". Sen kan du zooma in. Smidigt. Ett tips är att mappa upp zoom reset oxå.
-
Mappa upp funktionerna zoom in och zoom out under "cockpit view". Sen kan du zooma in. Smidigt. Ett tips är att mappa upp zoom reset oxå.
Får använda dem lite mer aktivt. Har mest användt Z-axeln på TrackIR vilket gör att man bonkar huvudet i HUD kontrollerna och måste huka sig ner för att titta under dem. Note to self: hitta nåt bra ställe att mappa zoom på stickan.
-
Kommer nog vara inne på Swiss Heli Fighters ikväll igen.
Vore kul om nån mer vill/kan hänga på.
IP: 62.202.45.90
-
Nice. Om James och frugan håller sig lugna så dyker jag upp. Finns du på TS? Lägg till mig på msn (windows live) om du inte redan gjort det. rivvern hos hotmail.com.
-
Jag hoppar in på TS när jag kör igång, och lagt till dig på MSN
-
Kommer nog inte kunna delta förren vid 22-23 tiden. Over and out
-
rgr, då loggar jag in däromkring också då
-
NOSIG divisionen smyger bland höghusen, RedRiver till höger om mig
(http://www.rangedahl.org/temp/2009-09-05.jpg)
-
Nice! Det var riktigt kul att smyga runt husen där. Vi skulle nog gjort så i början istället för att rusha rakt in och bli nedskjutna.
-
Jag tänkte vara med en sväng igår men precis när jag skulle starta kom jag på att jag inte har patchat till senaste versionen så jag åkte till 5-F och köpte 39000 enheter Antimatter Charge M istället. :)
-
Vi gör ett nytt försök nästa helg. fredag eller lördag?
-
21:00 ikväll. Vi kör något enkelt där vi kan öva navigation, vapensystem och missilspammande.
-
Förhoppningsvis har min internet-lina stabiliserat sig tills dess. Just nu är det så #¤"%#¤%#¤%& ostabilt så det är inte sant...
Kan jag så kommer jag.
Visst fasen, man måste bli godkänd på TS servern numera. Får försöka fixa det innan...
-
Det var väldigt ensamt i BS kanalen :'(
fick trösta mig med zombieslakt i codwaw istället 8)
Vi får försöka vid senare tillfälle
-
lol, jag fastnade framför en film med frugan. Så pålitlig är jag. :D
-
Nytt försök i helgen?
-
Om det är ok så hänger jag gärna med på en sväng.. hmm jag kan ju vara spanare åt er.. hehe
kommer att bli nedskjuten ändå skulle jag tro.. lol
Vad behöver jag göra för att kunna joina er på TS ? Har ni en uppe hela tiden eller gör ni tillfälliga.
MvH Tony
-
Vi har TS, adress finns i någon av trådarna högst upp i forumet. Man behöver dock regga sig, så vi får se till att fixa det. Tror faktiskt att jag själv inte är reggad än. :) Och självklart ska du med och flyga. Vi är inga experter på något sätt. Vi flyger för att det är kul och försöker lära av varandra. Vissa kan mer, andra kan mindre, men vi lär oss ständigt.
-
Ja jag hittade TS servern kommer in men kan inte logga in på tex Black Shark rummet.
Ha ha jag har bara flugit i en vecka nu.. eller jag har mest kollat på träningsfilmerna,
Flygningen funkar hyfsat men att använda vapnen går mindre bra.. men man lär sig som du säger.
Jag gillar att man kan klicka i cockpit.. det gör det lite lättare att komma ihåg allt tycker jag.
Kommer ihåg hur det var att lära sig alla keycommands i LoMac tog sin tid... för att inte tala om
F4 :-)) fick lägga ner det tillslut..
Ser ut på eran sig som om ni har svenska skins på Ka-50 .. stämmer det?
-
Ja jag hittade TS servern kommer in men kan inte logga in på tex Black Shark rummet.
Man måste regga sig på TS servern. http://anrop.se/news.php?readmore=682 (http://anrop.se/news.php?readmore=682)
Om det är nån som är intresserad ikväll så kan vi väl göra ett försök
-
Ja jag tycker att vi tar en liten sväng ikväll. Ska vi säga vid 21-tiden? Jag ska lägga dottern och krama frugan och lite sånt först.
-
Ja jag tycker att vi tar en liten sväng ikväll. Ska vi säga vid 21-tiden? Jag ska lägga dottern och krama frugan och lite sånt först.
Låter som en plan, hoppar in på TS runt 21
-
Dragon2781 har släppt många väldigt bra uppdrag i sin missionpack (http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=43361).
Rookie Terrorists skulle kanske kunna vara lämplig OM vi vill ha bad guys med i bilden men ändå inte bli alltför svårt.
###########
Rookie Terrorists
###########
(http://www.spare-time-pilots.de/Gamefiles/BlackShark/Mods/DragonsMissionpack/Briefings/Rookie_Terrorists.png)
Yesterday a group of local militia has assaulted and captured a delivery of discarded military vehicles.
Several BRDM, MTLB and T-55 have fallen into the enemies hands, among them five Stinger-MANPAD.
What worries us even more: this group has also captured six red-blue trucks loaded with explosives two days ago.
Today they have announced themselves as a new terrorist group and threatened to use these trucks for bombing assaults.
We have to find and destroy these trucks, before they can be used for a terrorist attack.
Our intelligence service has located the camp of the terrorists near a mountain lake.
Along the road leading to the camp, there are six bridges that have been secured by checkpoints set up with the stolen military vehicles.
-
Ha ha den var jag ute och spelade på just nu.. Nice bana..
Jag är gärna med om pojken har somnat.. får se om jag hinner med.
-
Ser kul ut, men då får du vara server. :)
-
Tack för trevlig flygning. Kul uppdrag med mycket att skjuta på. Synd bara att jag ska vara en så förbenat kass helipilot... Har ju fullt upp med att bara hålla helikoptern stilla så jag kan sikta på något. Sista kamikazeräden mot samhället berodde på att jag tappade kontrollen och störtdök in på dem, sen bar det raskt utför. :)
-
Tack själv :) Det var ett lagom svårt uppdrag tycker jag.
Horizons kamikazeräd i stillbilder (http://www.rangedahl.org/temp/horizons_sista_strid.wmv) 8) ;D
-
Ah jag missade det roliga. Kommer med nästa gång hoppas jag.
Av någon anledning kan jag inte se bilderna.. men det kanske är
Horizon som har blockat dom.. ;-))
-
Tack själv :) Det var ett lagom svårt uppdrag tycker jag.
Horizons kamikazeräd i stillbilder (http://www.rangedahl.org/temp/horizons_sista_strid.wmv) 8) ;D
Haha, notera hur jag gick ner "guns blazing"! Lyckades skjuta ut mig precis innan helikoptern gick i backen och jag blev stående till fots uppe på taket till den stora byggnaden ni ser bredvid kraschen. :D
-
Om allt går som jag vill så ska jag försöka få in ett par timmar ikväll också
-
Jag är på ifall de inte blir alltför sent jag tar mig ur "hockeykväll" med arbetskamraterna ;)
Borde nog vara hemma strax bakom 21.
Fixade in dom där nya banorna från Dragonsnubben så jag ska vara all set!!
-
Jag har besök av mor som bor långt bort så jag lovar inget ikväll. Kaaaaaanske lite senare...
-
Hemma äntligen.. åkte på att skjutsa folket på krogen >:(
Men Luleå vann över Färjestad iaf ;D
Om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med TS adress skulle de vara kanon!!
Jag har provat gå in på tråden vars den ska finnas men verkar inte ha tillgång till den delen som ger adress..?
-
Jag har inte varit inne ännu och kollat att det funkar.
Men du måste regga dig på http://anrop.se/news.php (http://anrop.se/news.php) har jag hört.
Jag har gjort det men inte provat om det funkar ännu.
NOSIG & Anrop TeamSpeak
193.11.106.220:8767
Vi hörs.
-
Ooh tusen tack! jag reggar mig asap..!
-
Tack för ännu en kul Black Shark kväll. Precis när vi trodde att uppdraget var avslutat så blev både Baztid och jag nedskjutna av manpads ett par klick bort på andra sidan av en närliggande sjö. Så det var bara att värma upp ännu en heli och ge tillbaka...
Baztid, ber om ursäkt för det något abrupta avslutet. Precis när jag avslutade BS så blåskärmade datorn, var inte meningen att bara försvinna :(
(http://www.rangedahl.org/temp/2009-10-25.jpg)
En lite för hård landning efter avslutat uppdrag. Natti natt...
-
Ja tack för en första kväll i lite kompetent sällskap :D
Grymt roligt!! Jag kommer nog sitta och tjorva med knappar etc halva dagen imorrn.
Märkte att de bröts lite plötsligt men de är ju så med teknikens under ibland ;)
Natti Natti..
-
Nu när det finns hopp att använda min gamla TIR2 i DCS:BS är jag sugen på köp för jag gillar ju äggvispar, men att flyga utan TIR när man vant sig går ju bara inte!
/KC
-
Ja gårdagen var lite mer lyckad än tidigare trots en heli som då och då bestämmer sig för att balla ur helt och börja svaja som en full fiskmås på ett stormigt hav. :) Sista byn är svår, jag smög fram i 30 km/h och ändå sköt de ner mig. Tycker det var lite orättvist eftersom Baz hängt och hovrat på högre höjd över staden i flera minuter utan att dra på sig någon eld alls... Jag hann knappt sticka nosen förbi en klippa innan spårljusen började hagla. :)
KC: Självklart ska du upp i luften igen, TIR eller inte. Kan inte påstå att jag använder TIR sådär jättemycket i BS förutom att luta mig framåt för att se tydligare vad som händer på Shkvalen. Eller så är jag så invand med TIR att jag inte tänker på hur mkt jag använder den...
-
Ja tack från min sida me.. det var riktigt nice med kvalificerad hjälp
Nu har jag lärt mig att det inte är bra att flyga för fort heller,
man hamnar i backen då.. ;D
Tack ska ni ha killar det var riktigt roligt och suget ökar efter mer
tid i cockpit.
Får se om jag kanske kan logga in lite ikväll.
-
Jag sitter och kör lite nu under dagen.. Sunday = Funday ;D
Blandar lite solo och multi men är inne på TS om någon blir sugen haka på.
-
Är inne och kör lite nu ikväll om det är någon som vill hänga på.
:D
-
Måste fråga.. kanske inte rätt tråd men hittar ingen bättre.
Hur göra när jag har gjort slut på vapnen.
Var måste / kan jag landa om jag bara ska rearm´a?
Om jag har blivit påskjuten kan jag laga på samma ställe eller back to base?
Måste man stänga av motorena när man ska rearm´a?
Om man landar på fel platta och någon joinar kan det hända att han startar på
den plattan jag står på då? och man ställer till det?
-
KC: Självklart ska du upp i luften igen, TIR eller inte.
Blir säkert köp men hösten/vintern är lång. Vad det gäller TIR så är det lika "måste" som joystick för mig, jag kan inte flyga utan och därför jag blev piss på NP's diskriminering av oss gamla TIR1/TIR2 användare. För tillfället får jag min NOE fix med AH-6 i ArmA II men det går ju inte att jämföra med den flightmodel, avionik, beväpning och skademodellering som den "Svarta Hajen" har!
Vet inte hur ni brukar köra men använder ni TactView för era on-line bravader? Stöder ju nu även DCS:BS och suveränt verktyg vid debrief för att se allt som hände/icke hände under era flygningar. Logfilerna blir mycket mindre än om man gör en video och kan enkelt spridas, skulle vara skoj och se ett inspelat co-op mission när ni flyger.
http://lomac.strasoftware.com/tacview-en.php (http://lomac.strasoftware.com/tacview-en.php)
/KC
-
Vi kör väldigt enkelt. Logga in och flyg och ha kul, uppdragen varierar något. Det får inte bli för komplicerat då vi är många som är nybörjare och det finns miljoner saker att lära sig i BS. TacView är säkert bra, men jag har inte satt mig in i det än. Det får räcka med att flyga och snacka och ha kul så länge. Utvärderar gör vi under tiden vi flyger. Typ:"Aj, satan... där bakom kröken kommer det missiler eller nåt flygande!" :D
-
Fick min Tir5 idag! uppade från Tir3.. Stor skillnad på de lilla jag testat! :)
Inviger med några flygtimmar!
Om någon e sugen så finns jag på TS kanalen, är jag inte där får jag stryk av grannen i Pingis tillfälligt >:(
-
Ska se om jag inte kan få in någon timmas Hokum ikväll.
-
Kanske blir nån timme ikväll, inte helt säkert dock
-
Gör ett nytt försök ikväll. ev. kommer det nån från anrop.se gänget också.
-
Ok, får se om det blir Ka-50 eller Warthog, vi är inne i ett litet Lock On-stim just nu. :)
-
Hinner nog med både och ja ;)
Parkerar mig på TS då jag är game on!
-
Vi ska på 15-årskalas vid 18-tiden, men är nog hemma igen till ca. 21.
-
Inte otänkbart att jag kan vilja flyga lite vid det laget. Jag har försökt mig på Convoy Hunt nu några gånger och misslyckats skändeligen. Kräver mer taktik än jag använt för att bli effektivt, helt klart. Saknar en ordentlig mission planner, faktiskt. Jag vill kunna lägga in egna waypoints o s v.
-
Det var kul att "flyga" "lite" igår watar. Det blev ju inte mycket mer innan servern krashade. Tycker man borde kunna ladda ner någon fet missionpack så att vi kan köra en egen server.
Jag kanske kan köra lite ikväll.
-
Jag är också sugen på lite BS ikväll. Uppdraget med konvojen, Hawk'arna som jävlades med oss och försöket till alternativ väg var kul. :)
-
Det var kul att "flyga" "lite" igår watar. Det blev ju inte mycket mer innan servern krashade. Tycker man borde kunna ladda ner någon fet missionpack så att vi kan köra en egen server.
Hur tätt är det med publika servrar för BS och hur mycket folk brukar det finnas en vanlig fre/lör/sön kväll? Har förstått att BS har en egen MP lobby där man ser alla hosts/servrar i en lista vilket är kanon...
/KC
-
Det brukar finnas en 15-20 servers uppe på kvällarna. Lite olika från dag till dag. Finns ett par bra som vi brukar använda, en av dem står i Dyskland. Att ansluta och spela har fungerat fint för mig hittills.
-
Det var kul att "flyga" "lite" igår watar. Det blev ju inte mycket mer innan servern krashade. Tycker man borde kunna ladda ner någon fet missionpack så att vi kan köra en egen server.
Jag kanske kan köra lite ikväll.
Bästa missionpacket enligt mitt tycke är Dragons Missionpack 3.1 (http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=43361), Nästan alla servers kör nåt av hans uppdrag.
Jag hänger på en sväng ikväll, kan nog tidigast komma in efter 21.
-
Tack! Tankar den.
-
Jag är också sugen på lite BS ikväll. Uppdraget med konvojen, Hawk'arna som jävlades med oss och försöket till alternativ väg var kul. :)
Jo, vore kul att få MISSION SUCCESSFUL på den. Får vi ihop fyra man eller fler skulle vi kunna dela oss på två gruppper, ena gänget kör vanliga vägen och rensar enemy FARP + byar och andra gänget tar bakvägen mot konvojen.
-
duke - chew bubble gum.. (http://www.youtube.com/watch?v=H2QL1Sy_9Ag#normal)
-
Tack för en trevlig Black Shark kväll! Mission Successfull! Watar tar reda på hur datalänken fungerar lite mer exakt så kan vi köra mer med den nästa gång.
-
Tack för en trevlig Black Shark kväll! Mission Successfull! Watar tar reda på hur datalänken fungerar lite mer exakt så kan vi köra mer med den nästa gång.
Tack själv :)
Tror jag listat ut hur det fungerar, kan inte säga att jag riktigt förstår logiken i systemet men det verkar funka. Vi får ta en kväll och öva.
Morgondagen ska ägnas åt att strypa Telia men kvällen finns nog ledig...
-
Det var ett intressant uppdrag, lagom svårt. Kul med AH-64'orna som kom farandes. Våra stridsvagnar sköt duktigt på dem, mycket spårljus i luften. :)
-
Jag önskar jag kunde vara med ikväll om det blir något. Men vi ska fira far ikväll istället för imorgon
Kanske kan köra lite när jag kommer hem men det blir nog sent.
Jag försöker komma vidare i den första kampanjen i BS. Har lyckats ta mig över dom höga bergen
in i fiendeland man blir nerskjuten av en annan helicopter efter ett tag.. shit han tog ner tre av oss
före vingman 4 fick honom.. kass. :D
Är det någon annan som har haft problem att komma över bergen?
Dom är riktigt höga, jag har svårt att få min kärra att stiga tillräckligt ibland,
ligger på gränsen med Collectiven hela tiden när jag ska stiga riktigt mycket. Antar att den höga luften
också gör att det är svårare att få bra stigning så klart.
-
Glöm inte anti-ice på rotorerna och man behöver lite fart för att komma över har jag märkt.
-
Googletips: Translational lift.
Kort sagt: Det behövs mindre effekt för att flyga om man har lite fart framåt. Det är därför man kan göra en rullande start med en helikopter som är för tung för att hovra, och därför man inte kan hovra eller flyga sakta på hög höjd.
-
Det blir nog lite BS senare. Mellan 21.00 - 22 kanske. Vi ses på TS om nån vill va med.
-
Vad är nu det här?! Jag ser att två Hindar är kvar på servern! Ni har väl inte svikit ert fosterland genom att åka hem och lägga er?
-
Jag blev förbannad när jag för femte gången blev nedskjuten av en Hind och var tvungen att gå genom hela startproceduren igen. Ett jävla väntande hela tiden... Går det inte att ställa in så att helikoptern är "up and running" när man hoppar in i cockpit? Jag testade bara ramp start i Falcon en gång, nu minns jag varför. Har inte tid att sitta och fippla med knappar. Dessutom får min helikopter ibland rena spelet och vevar omkring som en sjösjuk fiskmås och gungar från sida till sida utan att jag gjort något. Vid nästa start kan det vara helt normalt igen. Jävligt irriterande. Man flyger som bambi på hal is. >:(
-
Det enda svaret på det Horizonten är träning. Jag tycker flygningen går jättebra nu när man kört ett tag. Och ramp starterna går fort nu med.
Hindarna var svåra. Det kan jag hålla med om.
-
Nej, det är inte träning som behövs, det är något som är fel. Jag känner tydligt skillnaden mellan när helikoptern är "som vanligt" och när den börjar bete sig så. Ibland har det hänt mitt i ett uppdrag och ibland är den sån från starten. Jag funderar på om det har att göra med trimmen, ofta börjar det när jag trimmar. När allt är som vanligt kan jag flyga riktigt bra nuförtiden, men när den dummar till sig åker jag omkring som en full... tja, fiskmås.
Lurar på om det kan ha något med joysticken att göra, den är ju rätt gammal nu. "Gasen" hänger sig lite då och då och jag undrar om inte själva stickan också börjar bli sliten i sina pottar eller vad det nu är som sitter där inne.
Och ramp starten går inte fort, det tar 2-3 minuter att komma i luften och jag är otålig... och på dåligt humör idag....
-
Det jag funderar på är om det har något med AP'n att göra. Jag råkar ut för det nån gång ibland när jag gör en hastig inbromsning på låg höjd att den släcker ned alla tre AP Hold funktionerna, antingen står de och blinkar eller så slocknar de helt och det känns om man sitter i en liten båt, det gungar och kränger åt alla möjliga håll. Fort slå på dem igen och återfå kontrollen innan man går ner i nån stackares potatisland.
Plockat ihop lite trådar om detta
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=35444
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=36246
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=44785
Angående stickan så är det nog troligt att den börjar ge upp. Jag använder inte gasen alls på min längre, för opålitlig. Sen börjar rodret ge upp nu, deadzone blir större och större. Så det blir nog snart att inte äta på en månad och köpa en G940 istället.
-
Tack watar, ska kika på det där första du sa om AP'n. "Som att sitta i en liten båt som gungar och kränger" var en bra liknelse! Precis så känns det. Första posten här beskriver det klockrent:
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=44785
Det kanske är dags att pensionera min gamla trotjänare till slut. Frågan är bara vad jag ska ha istället. Vill inte ha några pedaler för det har jag inte plats med, vill hellre har twist handle för roder. Sen hade jag helst inte haft separat gas och sticka heller för det tar också så jäkla mycket plats. Nackdelen är att jag aldrig flyger med HOTAS, men jag är ju van sedan tidigare... Ska jag ha HOTAS verkar en Saitek X52 bra, men vad finns det för bra "singlestickor"?
-
Återigen sitter jag här på NOSIG och pekar mot SIMHQ, kika på den här artikelserien vettja!
http://www.simhq.com/_air13/air_426a.html (http://www.simhq.com/_air13/air_426a.html)
-
Ja det är nog AP som hoppar ur. Det är knepigt när den börjar strula. Svårt att få koll på koptern igen.
-
Hehe, ja ni som inte varit fulla fiskmåsar redan kan ju testa att klicka ur den. :)
-
"Det satt en mås på en klyvarbom
och torr i strävan var kräket..."
Värstkustbor... :D
-
Ja jag har samma problem med instabilitet ibland men SimHQ artikeln gav faktiskt
lite ljus över det tror jag.
Men som sagt mer träning kanske rättar till det.
Någon som inte verkar ha samma problem är den här killen, kolla in den och man
funderar lite om det är sant eller inte. Ser nice ut iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=yxMQ5Tc3PXY&NR=1&feature=fvwp
:D
-
Ja jag har samma problem med instabilitet ibland men SimHQ artikeln gav faktiskt
lite ljus över det tror jag.
Men som sagt mer träning kanske rättar till det.
Nu var det ju inte träning det handlade om utan att AP'n kopplas ur och att man behöver slå på den igen. :)
-
Nu var det ju inte träning det handlade om utan att AP'n kopplas ur och att man behöver slå på den igen. :)
Minns jag inte fel så kopplas den ur om radiohöjdmätaren får ett värde mindre än 4 meter eller något i den stilen.
-
DCS:BS 1.01c installerad! När planeras nästa flygning?
Lägger mig på TS och filar vidare på HOTAS konfig ifall någon har lust ikväll....
PS: Minst sagt intressant FM på de här dubbel äggvisparna och skademodeleringen är "top notch".
/KC
-
Jag är sugen men vet inte när jag kan komma loss.
-
ja det skulle vara kul.
Ska se om jag kan komma in lite senare.
-
Snyggt KC! Vi får ta en tur i helgen. FM är minst sagt intressant, en stor del av simmen handlar till en början om att hålla helikoptern på rätt köl. :)
-
Hojta till, jag hänger gärna på om ni ska köra nåt
-
Jag hoppas nog in/ut på TS under dagen/kvällen för lite test, tänkte fortsätta fila på HOTAS. Skulle vara tacksam för en mycket basic combat lektion om någon känner för det, har kommit så lång att jag kan låsa och avfyra 30mm HE/AP samt Vhikr's med hjälp av Shkvalen.
Och om det finns fler här som har gamla (men fullt fungerande) TIR1/2 så funkar även de perfekt i DCS:BS efter man plockat bort NP's djävla "girigbuks-kryptering" i en av DLL'erna, så ännu en gång - UP YOUR'S NP!!!! :)
/KC
-
Jag sätter mig framför burken efter Robinson ikväll.
-
Ligger på TS nu ett tag...
O var e Swebeast nu när man behöver han???? ???
/KC
-
Upptagen nu men kanske är fri senare ikväll. Frugan tapetserar och jag och James kollar forum och lyssnar på musik.
-
...James kollar forum och lyssnar på musik.
LOL har du installerat en LCD-skärm i vaggan? ;D
Sorry jag fick lämna där Hor (telefon) men det kommer fler tillfälle hoppas jag, kanske kollar in senare ikväll, flög lite på STP servern, trevligt folk där...
/KC
-
Ja, STP är fin, en den trefvliga germaner där.
-
Ready to kill. Ligger på TS med en tyst Horizon.
-
Ikväll vart det mycket fipplande med knappar och lite rock n roll, men kul likväl. Eller ja, det var ju ett jäkla drag där när fiendekonvojen plötsligt kom brakandes över fältet och försökte ta vår FARP. Som ilskna bålgetingar surrade jag och Rivern omkring en T-80 och vi sköt 30mm så att bulorna studsade åt alla håll och kanter. :)
-
Ja det där med convoyen var ju riktigt coolt. Jag och Horizonten fick göra en kallstart på plattorna och knappade panikartat igång helikoptrarna medans kulorna ven förbi. Tack för trevligt flygning. Datalänksträning får vi ha nästa gång med öppnare ytor och på privat server.
-
Ligger på TS en stund framöver om någon e på!
Synd jag missade igår men jag hade inte fixat en kallstart ändå, kör med LWIN-Home istället ;D
/KC
-
Tyckte att det här var lite kul:
"The Ka-50 is a big helicopter with lots of moving parts. In fact, if a helicopter is defined as a system of 10,000 moving parts surrounding a hydraulic leak, all trying to get away from each other, then the Ka-50, with its dual contra-rotating coaxial rotor blade system, has 20,000 moving parts and two hydraulic leaks."
:)
-
Ja, ibland känns det verkligen så när man vinglar fram som speedad kråka. I morse märkte jag att trim enbart bör appliceras vid någorlunda stabil flykt annars kan man få sig en rejäl åktur :)
Ligger på TS en timme framöver tills ArmA II CF kampanjen drar igång.
/KC
-
Jag kommer att flyga om 10 minuter ungefär.
-
Körde ett kul uppdrag på en "no-name"-server ikväll. Dagtid (!) och mängder med mål att skjuta på. Skulle ta en bro först, sedan en stad som var nerlusad med MRLS. Mitt i bro-striden dök två Apaches upp. Jag sköt stjärtrotorn av den första med en välriktad salva 30mm HE. Inte mycket som håller ihop då. :)
Jag fick tag på två MRLS innan ett Hawk-batteri fann mig då jag hade råkat stiga ovanför 100-150 meter. Nerlusat med Linebackers och Vulcans runt staden så det tog ett bra tag att rensa. Tyckte mest vi startade om från FARP'en hela tiden. :D
-
Horizon är ett riktigt flygaräss, så länge autopiloten är på! ;)
-
Förlåt att jag inte kom tillbaka inom rimlig tid.
RL satte käppar i hjulen..
Nästa gång..
Nattmission var inte något som tilltalade mig.. :D
-
Hehe, ja vafaen försök du själv koppla ur de där tre små lamporna och flyg ett uppdrag så ska du få se! Då vill jag se dig stilla hovra bakom en bergskam samtidigt som du tittar ner i Shkvalen och letar mål. :D
Nä, flyga på natten var svårt som satanas. Det får bli lite mer övning innan man ger sig på det igen. Jag märkte hur svårt det var att se fienden när jag ställde mig och hovrade rakt över 10 utslagna fiendevagnar och inte såg dem förrän efter fem minuter. :) Men lysraketerna var ganska coola, man får bara se till att lära sig använda dem ordentligt.
-
Hoppas kunna flyga en liten sväng ikväll runt 20-21 tiden, Horisånten är också på...
/KC
-
Vi siktar på 21, då är watar med också. Antingen letar vi trevlig co-op-server eller så skickar vi upp något eget.
-
ok jag ska göra ett seriöst försök att komma dit med. 8)
Kul
-
Nice, vi kanske kan bli fyra-fem stycken ikväll!
-
Jag är med.
-
T minus 65 minutes and counting...
-
Jag är redo om 30. Ska bara duscha.
-
Hawken är död! Länge leve Haw... eller inte. Långfingret till den jäveln. :D
-
Horizonten vår räddare! Den där hawken dödade mig MÅNGA gånger. Ett riktigt svin! Jag tycker det var kul ikväll. Men i nästa mission hoppas jag inte att vi dör lika mycket så vi hinner använda datalänken och skicka targets osv.
-
Hehe, ja nästa får bli aningen lättare. Fast nu vet vi ju vart Hawk-batteriet står så nu är det ju bara att flyga upp och plocka det. :)
-
Jag är troligtvis fri hela kvällen. Blir nog Black Shark ikväll. Om intresse finns kan vi köra en enkel utbildning/träning på datalänken.
-
Försöker joina om jag hinner, skall ut o traska först så blir nog sent om alls!
Var svårt men skoj igår och trevligt att flyga med nytt blod här. Hade varit perfekt med en snabb kurs i Datalänken så man kan dela mål etc...
La upp TacView filen från det första testet igår, det då Horisonten, watar och jag flög rakt in i väggen med bly, vilket bekräftas av ACMI filen. Kolla 11:15:09 då ett av skeppen öppnade upp och spydde ut ~2000 blypartiklar i första skuren (förklarar lagget) som Horisånten och den okände tysken smaka på och sen jag själv ;D
Lite senare (11:16:57) käkade tydligen watar en 9K14 Malutka (?) som avfyrades av en BMP.
Om jag minns rätt så flög vi som följande (rätta mig om jag har fel)...
Ka-50 Pilot #1 = Horisånten
Ka-50 Pilot #2 = den okände tysken
Ka-50 Pilot #3 = vitus
Ka-50 Pilot #4 = undertecknad
ACMI filen (~4.5 MB) hittar ni här: http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125.zip
TacView hittar ni här: http://lomac.strasoftware.com/tacview-en.php
Klart intressant och lärorikt att se vad som egentligen hände för man har ju fullt shå att hålla "dubbel vispen" i luften! Tyvärr funkade inte ACMI filen för sista missionet där Horisånten lyckades nita Hawk'en pga av min crash på slutet innan jag drog, hade varit skoj och sett allt som hände där....
/KC
-
lol, ja jäklar... jag trodde att det var något fel hos mig när allt plötsligt låste sig, men när det sakta började hacka igång igen var luften fylld med spårljus. Spelade ingen roll vart jag svängde, det dunkade i plåten konstant tills jag gick i backen. "Guns blazing"-taktiken fungerade inte alls i det uppdraget. :D
Hawk-uppdraget (om man får kalla det så) var jäkligt kul även denna gång. Jag skulle vilja köra det igen och denna gång skickar vi upp två vispar på berget som sänker Hawk'en. Sen kan vi lättare plocka fienden vid bron, skogsbrynet och inne i samhället. Efter det fortsätter uppdraget ännu längre norrut. :)
-
Sorry, men var för trött och dyngblöt igår efter 2 timmar i ösregn så det fick bli Bear Grylls och en kanna varmt te istället.
Hoppas kunna haka på en sväng nu till helgen!
/KC
-
Gjorde jag en mini bildserie av det intressanta i första test uppdraget häromkvällen för er som inte har TacView ännu, ger ny innebörd till "gå i väggen"...
Ka-50 Pilot #1 = Horisånten
Ka-50 Pilot #2 = den okände tysken
Ka-50 Pilot #3 = Vitus
Ka-50 Pilot #4 = undertecknad
Här möts vi av första skuren, notera också att en BMP/BTR har pejl på Hor och skjuter med sin MG från vänster.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_01.png)
Samma som ovan fast från en liten annan vinkel.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_02.png)
Hor och den "okände tysken" tuggar bly, jag dumpar ett par flares i ren desperation.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_03.png)
Sen är det min tur, sekunderna senare går jag i baken.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_04.png)
Vitus som halkat efter en liten bit klarar sig längst och duckar en första missil men #2 och #3 (AT-3) är redan på väg.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_05.png)
Ser ut som en proximity träff för den smäller lite ovanför Vitus men skadan är tyvärr skedd, he is going down!
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_06.png)
Sist en bild över samma area men med "SAM/AAA Letahl Range" påslaget.
(http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091125_07.png)
TacView kan rekommenderas. Endast en av oss behöver logga när vi flyger sen kan vi bara dela runt filen och ladda TacView lokalt för att i lugn och ro studera vad som egentligen hända sekunderna innan man gick i backen.
/KC
-
Coolt! Nu blev jag sugen på DCS: BS! :-)
-
Haha, det hade varit kul att ha lite vanliga screens från uppdraget också. Wall of lead är bara förnamnet på det där. :D
Lupson, iväg och handla så hänger du på oss i helgen! Man lär sig snabbt det viktigaste med lite onlinehjälp. :)
-
Coolt! Nu blev jag sugen på DCS: BS! :-)
Nu när jag kan flyga Ka-50 med TIR2:an + annonseringen av FC 2.0 så är det IMO klart värt de ~280.00 SEK som det kostade mig att köpa nedladdningsversionen trots att den har begränsade installationer, det enda som jag retar mig på men man kan inte få allt här i livet.
DCS: BS är en mycket värdig ersättare till gamla Longbow 2. Flightmodellering, skademodellering, avionik och hela 3D cockpiten plockar ju lätt kronan från LB2 och det har sin charm att "spaka rysk hårdvara" även om jag inte glömmer min första "flamma" AH-64:an :D
/KC
-
Ka-50 Pilot #1 = Horisånten
Ka-50 Pilot #2 = den okände tysken
Ka-50 Pilot #3 = watar
Ka-50 Pilot #4 = undertecknad
Korrigering: Pilot #3 var Vitus, jag var bara åskådare på detta mission då det bara fanns 4 slots tillgängliga.
-
Korrigering: Pilot #3 var Vitus, jag var bara åskådare på detta mission då det bara fanns 4 slots tillgängliga.
Ahh sry, ber om ursäkt till er båda, skall fixa det och sen lära mig skilja på er lite bättre...
/KC
-
Korrigering: Pilot #3 var Vitus, jag var bara åskådare på detta mission då det bara fanns 4 slots tillgängliga.
Ahh sry, ber om ursäkt till er båda, skall fixa det och sen lära mig skilja på er lite bättre...
/KC
No problem :)
-
Jag tänkte mig en tur senare ikväll. Är nog online runt 21, men lägger mig på TS så länge.
Flyger lite nu (21:15).
-
Ligger på TS en stund framöver om någon är på...
/KC
-
Måste tyvärr städa. Suck..
-
Och jag har sett Iron Man som lite lördagsunderhållning. Kul film.
-
Och jag såg 2012 idag på bio. Inte värt besöket...
Försöker logga in på ts för att se om något kul är på gång men de blir bara "error".
Någon flygsugen ikväll?
-
Inga problem KC,
Jag ska försöka komma ut lite ikväll lägger mig på TS sen så får vi se om några fler kommer in.
Har lekt lite med ett mission som skulle vara kul att prova, har lagt 5 Black Shark för oss att hoppa i.
Har inte gjort ett helt nytt själv utan har omarbetar ett från singelmission som heter Guntlet.
För att komma in i tekniken lite fortare så är det bra att ha något att titta på.
Vet inte om jag har dator som klarar att hosta men det märker vi.. annars kanske RedRiver kan hjälpa till,
det verkar ju funkar rätt hyfsat för honom när han är server.
Ses
-
Ligger på TS nu.
-
Mission fil skickas.
*Uppdaterat Wp mm. 29/11 21,00
*Lagt till en Farp, för slot nr 5, så funkar det bättre :) 29/11 22,30
-
Här är länk till ACMI filen (~10 MB) av kvällens flygning då RR och Vitus blev jagade av en Hind de sista minuterna, skall studera den senare, kanske lär man sig något...
Ka-50 Pilot #1 = RedRiver
Ka-50 Pilot #2 = Vitus
Ka-50 Pilot #3 = undertecknad
http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091129.zip (http://keycat.no-ip.com/tacview/TacView_091129.zip)
PS: Om någon undrar varför det var lite "misshaps" i början då #1 plöjer fåror för "rabbor" så vaknade James och behövde vallas en sväng av RR
För er som kommer norrifrån rabbor=kålrötter ;D
Tack för trevlig flygning RR och Vitus!
/KC
-
Här är länk till ACMI filen (~10 MB) av kvällens flygning då RR och Vitus blev jagade av en Hind de sista minuterna, skall studera den senare, kanske lär man sig något...
Ja, att vända ryggen till och fly ;)
-
Tack detsamma! Det blev ett märkligt uppdrag. Speciellt när jag hamnade ovanför vägspärren utan att bli beskjuten.
-
Ja, att vända ryggen till och fly ;)
Haha, precis vad RR och Vitus gjorde och de lyckades bägge ducka första AA missilien men åkte dit på den andra, Hinden verkade smart nog att skjuta två AT-6:or med lite mellanrum. Själv var nästan hemma på FARP för sängen kallade så jag hade tur...
BTW, skoj o se dig igen och hoppas du joinar lite MP nu när jag till slut lyft mitt embargo mot DCS:BS, kan behöva alla tips jag kan få ;)
/KC
-
Online nu, på TS, jag och KC.
-
Inne på TS och väntar på action!
Kan va afk lite av och till pga matlagning etc..
-
Inne på TS och väntar på action!
Kan va afk lite av och till pga matlagning etc..
Vi slutade spela precis innan du kom. Kanske blir lite mer senare ikväll.
-
hmm ok.. Jag fick mig lite kills på en av sparetime servrarna iaf!
ikväll blir de film och chips för mig :-\
Får inte så bra flyt på min speltid just nu!!
-
Jag är på klockan 20.00. Over and out.
-
Vi blev fett överkörda i uppdraget "Outposts". Där skulle vi behöva lite fler pilötter. :)
-
Ja det var ju ett intressant uppdrag....tyckte våra AI-armébrödrar i vagnarna var lite slöa när fi helt plötsligt gjorde en rusning mot vår FARP. Inte varje dag Bitchin´Betty börjar ropa "Under attack" under uppstartssekvensen på plattan :laugh:
-
Tackar RedRiver för en trevlig flygtur igår. Nu kan jag det där med Datalink igen :laugh:
Ser nu fram emot filen till mitt Logitech G15 (uppstartsekvens), RR...dock anser jag att en riktig Black Shark-simmare starta MANUELLT ;)
-
Någon dag långt in i framtiden ska jag lära mig starta manuellt. :)
-
Tackar RedRiver för en trevlig flygtur igår. Nu kan jag det där med Datalink igen :laugh:
Ser nu fram emot filen till mitt Logitech G15 (uppstartsekvens), RR...dock anser jag att en riktig Black Shark-simmare starta MANUELLT ;)
Tack detsamma! Jag håller med om att man ska starta manuellt. Men ibland kan det vara bra att kunna köra automatisk uppstart.
Här är tråden. http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=45462&highlight=g15
Med detta macro så startar helikoptern riktigt snabbt cold and dark to airborne in 1:40!
-
Måste man ha ett sånt tangentbord för att det ska fungera? Om inte, hur gör man?
-
LWIN-Home fur alles! ;D
BTW, någon som planerar flygning ikväll?
/KC
-
Man behöver nog ett tangentbord. Vet inte om man kan köra något script. Kan inte sånt. Uppstartsprocessen är iaf snabbare än den inbyggda.
-
Uppdraget med artilleriattacken och sedan broarna var kul!
-
Japp..fast take-off inne i en inhängnad med två små master med "stödtrådar" var ju lite klurigt :laugh:
-
Ett lagom svårt uppdrag tycker jag
Vart dock lite intressant när kärran slutade svara på alla tangenttryckningar ??? Upptäckte efter en stund att windows aktiverat Tröga Tangenter och ctrl var intryckt hela tiden, avaktiverade detta och helikopter lyssnade igen ;D
-
Hur gick uppdraget? Klarade ni det?
-
Hur gick uppdraget? Klarade ni det?
Nej, real life knackade på cockpit dörren...
-
Vi får ge det en chans till de närmaste dagarna. Nu vet vi var artilleriet står och kan slå ut det innan vi blir helt massakrerade.
-
Jag tycker det är roligast att bli attackerad på något sätt. Det blir lite mer liv i uppdraget än att bara flyga runt och hitta stillastående mål.
-
Jag tycker det är roligast att bli attackerad på något sätt. Det blir lite mer liv i uppdraget än att bara flyga runt och hitta stillastående mål.
Håller med och i det avseendet var väl gårdagens uppdrag ganska kul va? Kan vara bra att ha i minnet om man ska testa att göra uppdrag själv också.
Edit: Online nu, finns på TS. Klockan är... 20:49
-
Trevlig flygning ikväll med KeyCat och Horizon...smyga upp längs ravinen..skjuta kapade lastbilar med sprängmedel...vilken jäkla smäll :laugh: ..och bli påskjuten av en lite kille med en stor kanon...jag skyller min krasch på vajsing med styrautomatiken ;)
-
Tack för ikväll Horisånten och Swebeast!
PS: Garanterar att Jotte hade varit avundsjuk om han sett Hor göra "Indianen" i sin Ka-50 ;D
/KC
-
Hehe, jag Ka-50'n visade sig vara perfekt för detta ändamål. Det fattades bara lite indianmusik och trummor. :)
"Ravinuppdraget" är kul, särskilt när man släpper lastbilen för nära sig och hamnar i tryckvågen när det smäller.
-
Jag kör en stund nu. Klockan är 20:25.
-
Det jag funderar på är om det har något med AP'n att göra. Jag råkar ut för det nån gång ibland när jag gör en hastig inbromsning på låg höjd att den släcker ned alla tre AP Hold funktionerna, antingen står de och blinkar eller så slocknar de helt och det känns om man sitter i en liten båt, det gungar och kränger åt alla möjliga håll. Fort slå på dem igen och återfå kontrollen innan man går ner i nån stackares potatisland.
Plockat ihop lite trådar om detta
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=35444
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=36246
http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=44785
Angående stickan så är det nog troligt att den börjar ge upp. Jag använder inte gasen alls på min längre, för opålitlig. Sen börjar rodret ge upp nu, deadzone blir större och större. Så det blir nog snart att inte äta på en månad och köpa en G940 istället.
Hittade ett inlägg på DCS forum om det problem som vi försökte lösa för ett tag sen,
Originally Posted by Speed_2
Here's a thing that may help:
Never attempt to engage autohover before you can see your airspeed displayed on your HUD. If you can't see your airspeed on your HUD, some kind of nav system is still warming up, and engaging your autohover will cause you to lose your AP channels. Why, I have no idea.
Secondly, because after the AP channels disengage you fly kind of crazily, you have to disengage the now-flashing AP channels before you can re-engage them again, and you have to do it while looking down and not at where the chopper is going, it's a good idea to bind your AP channels to your HOTAS somehow. I have them on my toggle switches on mode 3 of my X52.
-
Ja, vi löste faktiskt det där precis efter det kom upp till diskussion. Hittade svaret här:
http://www.simhq.com/_air13/air_430a.html
Auto Hover
When Auto Hover is engaged, the autopilot references the helicopter's current position over the ground, called the hover point. The relative position of the hover point with respect to the helicopter is shown graphically on the HUD by a square box, called the hover point deviation marker and on the HSI by the intersection of a horizontal and vertical bar. If the Bank and Pitch channels are active, the autopilot will provide control feedback to move and keep the helicopter over the hover point. If the Altitude channel is active, the autopilot will provide control feedback to maintain the assigned altitude. The Heading channel functions the same as in Attitude Hold.
The hover point can be reset to the position directly underneath the helicopter's current position by pressing then releasing the Trimmer button. Similarly, the assigned altitude is updated each time the collective brake is released.
If the helicopter has significant ground speed when the Auto Hover is activated, it will rapidly move away from the hover point, which is stuck to the ground. The autopilot will attempt to correct within its control authority, but at speeds greater than even a few km/hr, the autopilot's responses can get downright ugly. The best way to use Auto Hover is for the pilot to enter a trimmed hover with a very low ground speed (try for 5 km/hr or less as indicated in upper left corner of HUD) over the desired hover point, then activate Auto Hover.
Once in Auto Hover, the pilot can enter the Descent Mode by holding the Route Mode selector switch on the collective to Descent. In Descent Mode, if the Altitude channel is active, the autopilot will attempt to achieve a 2m/s descent rate (within the control authority it has in the collective channel) down to a radar altitude of 4 meters.
As mentioned earlier, if Auto Hover is engaged before the Doppler navigation system has initialized, the autopilot will automatically disengage the Pitch and Bank channels, indicated by the channel buttons going dark, removing autopilot feedback and disabling stability augmentation as well! Check that ground speed indication before entering Auto Hover.
-
Ligger på TS en stund framöver om någon är på...
/KC
-
Ligger på TS för en sväng med äggvispen...
/KC
-
Ligger på TS en stund framöver om någon är på...
/KC
-
Någon som är på ikväll?
/KC
-
Tyvärr inte. Tiden räcker inte till.
-
Tackar Salsam och Redone för en trevlig flygning igår....trots att vi inte såg skymten av varandra (de flög A-10 och jag KA-50) ;D
Vi körde på 104th server, efter 20 min flygning från plattan framt till målområdet kunde jag bara konstatera att samtliga mål redan var utslagna och att luften var tom, förutom en KA-50 till längre bort i horisonten. Hovrade runt ca 10 minuter och tittade på allt skrot som brann för att slutligen bege mig hemåt.
Hade väl flugit i 3 minuter när min heli helt plötsligt fick för sig att dyka okontrollerat mot moder jord ??? Vad hände?
Samtidigt ser jag i chat-listan att spelaren "Man" i en SU-27 fick träff med en AA-10....på "Swebeast" :D Jaha, så det är så det känns att bli nerskjuten av en IR-missil; ingen förvarning :'(
Får väl, som alla andra hardcore simmare, skylla på att jag inte hade mappat mina stickor och att TrackIR:n inte var helt i synk...m.m m.m ;D
-
Jag flög med Ka50 innan du dök upp. Jag gjorde en attack mot fiendens bas vilket inte var mitt primary target. Så det tog ca 30 minuter att flyga. Det fanns shilkas utmed vägen som jag förstörde. När jag var några kilometer från fiendens bas råkade jag i dogfight med en A-10a. Jag matade som en galning på han med kanonen men han fick mig till slut med en aim-9a.
-
Inspirerad av supramk3killens grymma Ka-50 flygande på LAN:et införskaffade jag DCS:BS ikväll när lillen somnat.
Det var en smärre chock att se att enbart key-mappings PDF:n var på 9 A4 sidor. Hade helt klart problem, bl.a. så snurrade min helikopter runt sin egen axel precis hela tiden, mycket störande att hela tiden behöva kompensera med "rudder" samtidigt som man försöker begripa sig på Shkvalen. Men skam den som ger sig, jag har ju upptäckt att min kära X36:as roder ständigt ger ett svagt högerutslag som inte går att kalibrera bort. Men dead-zone är vår vän! Med "game" flight model, någon form av auto-hover/trimmer och ganska många slitna hårstrån fick jag äntligen fason på grejerna och kunde bekämpa ett antal stationära lastbilar med AT-robotar och akan.
Spelet känns ruskigt svårt, framförallt själva flygandet för mig som inte ens kan flyga helikopter i Arma2 eller för den delen Battlefield 2. Så om någon känner för det så tar jag gärna en flyglektion via TS3 nån kväll framöver.
-
Hehe, du har upptäckt "tvålkoppen" Ka-50. :) Jag hade också väldiga problem att flyga rent i början, men man lär sig efter hand. Trimmern är din vän - Ka-50'n med sina motroterande rotorer fungerar som så att ju fortare du flyger framåt desto mer måste du kompensera med roder för att den inte ska lägga sig på sidan. Ett tips är att mappa trimmern till en lätt åtkomlig knapp och hela tiden trimma när du ändrar flygläge, annars blir det ett jäkla spakande för att hålla sig på rätt köl.
Jag flög själv BS ett par timmar igår kväll och påmindes om det luriga med autopiloten och autohover osv. Båda gångerna jag var i luften fick jag smaka på TOW-missiler skjutna av en AH-1 Cobra. Så går det när man hovrar helt synligt och sitter med pannan i djupa veck och försöker förstå sig på alla knapparna i cockpit. :)
Tar gärna en onlinetur i veckan, då kan jag lära dig det lilla jag kan.
-
Skoj att ni blivit på hugget efter LAN'et! Hoppas på lite mer MP lir on-line (vilket är det som funkar bäst för min del) framöver!
Ett annat tips ang. trim är att inte trimma i allt för extrema situationer.
BTW: Klarade ni er undan CTD'er när ni körde ett mindre gäng?
/KC
-
Japp KeyCat inga CTDs tror ctrl hade en CTD men det var i början så allt tycker jag flöt på bra... Jag är frivillig trainer för er som vill lära er lite om black sharkens flygförmågor älskar det spelet och har fått upp ögonen för det igen så jag kommer sitta och nöta det någon timme om dagen. Ni snackar om ts server vilken är det som man ska gå in på tror inte 192.168.1.100 funkar nu :P
-
Kolla denna tråd supram...
http://yllestrumpan.se/forum/index.php?topic=4829.0 (http://yllestrumpan.se/forum/index.php?topic=4829.0)
Tror det är enbart TS3 som är uppe nu.
/KC
-
Jag hade inte en enda CTD på hela lanet, varken i FC2 eller ArmA2. Dock upptäckte jag att MS Security Essentials kan strula till det för en. Tankade hem patch 1.0.2 till BS och så fort jag försökte göra något med den (starta den, klippa ut den osv) så låste sig datorn och MS SE började tugga och använde mellan 50 och 99 procent av CPU-kraften. Enda sättet att komma ur det hela var antingen att starta om datorn eller döda MS SE. Första negativa saken med MS SE, hoppas inte det kommer mer.
Igår kväll körde jag ett kul single mission som heter "Battle" kort och gott. Det är en riktigt "god damn shooting range" vid ett stort öppet fält och både missiler, kulor och MRLS/Smerch-raketer haglar från båda håll när man ska stoppa en amerikansk framryckning. Funderar på om man kan modda det uppdraget till ett mp-mission så kan vi få lite target practise för Luppe och andra nybörjare när väl flyg- och navigeringsgrunderna sitter. :)
-
Fick igår min revansch på Cobrahelikoptrarna i "Battle"-uppdraget. Smög iväg en bit från själva slagfältet, letade upp dem och lät dem smaka sin egen medicin i form av ett gäng Vikhr. Den första träffade fint, men den andra hade jag initialt lite problem med eftersom han var duktig på att ducka för pv-robotar. Men skam den som ger sig, han strök med till slut. Att jag sen gick och dog i samband med en huvudlös attack på låg höjd mot ett kompani Strykers är en helt annan sak. :)
-
Horizon: Nice! Skall försöka finna tid ikväll när lilleman somnat. Då ska jag försöka ge mig på mitt första riktiga uppdrag i Ka-50. Känner mig grymt taggad!
Får se om jag droppar in på TS-servern för lite helikopter-BFM.
-
Jag lägger mig på TS3 och kan nog köra en liten sväng senare ikväll när dotra är lagd i säng och frun har fått lite kvalitetsumgänge. :)
Edit: För de som tycker att de har svårt att flyga rent i Ka-50'n så kan jag trösta med den här. Det ska tydligen vara lite svajigt. :)
http://www.youtube.com/watch?v=g99_sUT-dvY&NR=1# (http://www.youtube.com/watch?v=g99_sUT-dvY&NR=1#)
-
Ja nu sitter jag online och är sugen på att köra lite online FC2 och Ka50 sitter inne på ts bara att skrika på mig så svarar jag där
-
Tack Luppe, Supram och Suris (och KC på ett hörn :)) för trevlig flygtur ikväll! Jag lärde mig en viktig sak och det var Flight Director Mode och när den ska vara på eller inte. Intressant att man suttit timma efter timma i den cockpiten tidigare och aldrig lärt sig det där. Tack Surströmmingen. :)
Imorgon dundrar vi iväg igen, då med fler lediga helikoptrar i garaget.
-
Tack själva. Surströmmingens och Horizons genomgång av hur trimmen funkar, "director mode" etc. hjälpte mig oerhört mycket, nu funkar det helt okej att flyga omkring hjälpligt och skjuta på saker även med "simulation flight model". Har dock problem att få helikoptern att inte driva i sidled när jag hovrar (ej autohover). Det är ingen vind på uppdragen, så det är inte problemet. Möjligt att det är moment från motorerna som påverkar, i viss mån lyckas jag kompensera genom att banka en aning i motsatt riktning och sen trimma.
Kul att flyga ihop också på suprams "rescue the humwee-uppdrag" från LAN:et. Riktigt coolt när supram använde datalänken för att dela ut mål till oss andra, hur man ser shkvalens riktningsvektor som ett gult streck på kartdisplayen etc. Nödvändigt, med tanke på hur mycket svårare det är att hitta mål som helikopter jämfört med t.ex. i en A-10. Blev dock en smula besviken på att AI:n ser(?) och skjuter rakt genom träd...
Ska försöka få lite kvalitetstid i luften ikväll jag också. Loggar in på TS3 isf, gissningsvis tidigast vid 20:30-snåret.
-
Har dock problem att få helikoptern att inte driva i sidled när jag hovrar (ej autohover). Det är ingen vind på uppdragen, så det är inte problemet. Möjligt att det är moment från motorerna som påverkar, i viss mån lyckas jag kompensera genom att banka en aning i motsatt riktning och sen trimma.
Det där är inget konstigt, det är så det fungerar. Har du tidigare trimmat helikoptern för flygning framåt i 100 km/h så måste du trimma om den när du stannar och hovrar annars kommer du garanterat att glida omkring. Det har att göra med fysiken kring en helikopter med motroterande rotorer. Det finns en anledning till att utvecklarna skriver "trimma, trimma, trimma och trimma sen lite till" i de guider som finns att läsa på nätet. :)
Lite om det vi pratade om igår:
http://www.youtube.com/watch?v=AobTSeYyTNo# (http://www.youtube.com/watch?v=AobTSeYyTNo#)
http://www.youtube.com/watch?v=zazolLemVds# (http://www.youtube.com/watch?v=zazolLemVds#)
http://www.youtube.com/watch?v=puGJKaZ6RzI# (http://www.youtube.com/watch?v=puGJKaZ6RzI#)
-
Hehe, hittade även en fin tutorial kring laservarnaren och användandet av countermeasures. Tycker att hans approach på "saken uppe till höger som jag hatar" är rätt kul. Det är ungefär så jag känt för den jag också. :)
http://www.youtube.com/watch?v=5gq1MF3Pl9M# (http://www.youtube.com/watch?v=5gq1MF3Pl9M#)
-
Många filmer ikväll. :) Ungefär så här såg det ut när jag hade min dust med Cobrahelikoptrarna härom kvällen. :D
http://www.youtube.com/watch?v=GARjHdSt-qY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=GARjHdSt-qY#ws)
-
HOLY CRAP!!! vad mycket man har glömt bort när man har lekt med Arma2 malajerna det senaste halvåret!
Tog en provtur idag och det var inte vackert ;D
och det lär väl inte bli bättre av att COD7- Black Ops släpps nästa vecka
-
Du var ju ändå ganska slipad i hajen, watar. :)
Ikväll var vi fem piloter som körde på Suprams server. Tre hajar, ett vårtsvin och en tegelsten. Trevligt, trevligt!
-
Japp, mycket trevligt! Tack till Fluff, Baloo, Supram, Surströmming och Horizon!
Flygandet går allt bättre, nu kan jag oftast manövrera dit jag vill utan att tappa kontrollen fullständigt. Är dock inte 100% kompis med vapensystemen, har påfallande ofta missat att trycka på någon knapp när jag ska skjuta Vihkr och missilerna vägrar åka iväg. Men det kommer...
Oerhört tillfredsställande att metodiskt ta sig fram till en bra angreppspunkt och därifrån spana efter mål med Shkvalen ur lagom skydd&skyl. Men visst, ofta glider helikoptern iväg åt något håll när jag har näsan i Shkvalen, har inte börjat använda mig av auto-hover ännu. Det får bli morgondagens lektion!
-
Jag vill vara med och flyga på söndag!
-
HOLY CRAP!!! vad mycket man har glömt bort när man har lekt med Arma2 malajerna det senaste halvåret!
Tog en provtur idag och det var inte vackert ;D
och det lär väl inte bli bättre av att COD7- Black Ops släpps nästa vecka
Nu när jag äntligen kommit igång med simulatorflygandet igen så har förstås Fallout:New Vegas släppts. Måste motstå frestelsen. Bättre att vänta till vintern när spelet patchats, gått ner i pris och jag är föräldraledig. (som om man skulle hinna spela något som föräldraledig...)
Fast i februari släpps ju Dragon Age 2... och sen väntar säkert Mass Effect 3 runt hörnet också. Lösningen? Mindre TV, mer dator!
-
Du är så välkommen så, ctrl!
Luppe: Autohover behöver ingen lektion, det är bara att koppla ur director mode, sakta ner till under 6 km/h och trycka alt+t, så står du still. :)
-
Du är så välkommen så, ctrl!
Luppe: Autohover behöver ingen lektion, det är bara att koppla ur director mode, sakta ner till under 6 km/h och trycka alt+t, så står du still. :)
Japp, ska testa detta. Sen använda turn-to-target för att få helikoptern att peka dit jag vill skjuta, alternativ peka om med sidrodret och trimma när nosen pekar dit jag vill?
-
Tror inte du ska behöva trimma igen. Jag använder alltid turn-to-target, så jag är inte helt säker. Du får testa. Har precis lagt lilltjejen och väntar på att hon ska sluta sjunga, sen kan jag ta mig en tur. :)
-
Auto-hover gick kapitalt åt skogen. Försöker sakta ner, slå av Flight Director och sedan slå på Auto-hover. I allmänhet sticker nosen iväg åt endera hållet upp/ner, sen oscillerar helikoptern i allt grövre svängningar tills jag får koppla ur och rädda kärran från att störta.
Dessutom verkar Auto-hover on samtidigt slå av de tre autopiloterna som alltid skall vara på. Kärran blir som en tvålkopp efteråt och man får manuellt slå på de tre blåa knapparna.
Funkar iaf hyfsat att hovra mha mycket trimmande och småjusteringar. Är seriöst sugen på en Track-IR 5 nu, att rikta in Shkvalen mha X36:ans coolie-hat tar ju en evighet. HMS måste funka mycket bättre?
-
Den här gamla damen måste behandlas varsamt, den är ju av rysk härkomst. :)
Det måste vara något du gör galet. Du såg ju hur fint det fungerade för mig igår. Är du säker på att du har först trimmat där du står nästan stilla (måste inte göras, men jag tycker att det är lättare) och sedan inte slår på auto hover förrän farten är nere nära noll? Jag slår aldrig på auto hover över 6 km/h. När auto hover är aktiverat kollar du så att du att du inte glider omkring eller sjunker/stiger.
Viktigt att veta med auto hover är att du inte kan slå på den förrän ditt doppler navigation system har kört sin uppstartscykel. Du kan inte heller slå på auto hover om du är närmare marken än ca. 4-5 meter.
Här har du lite mer information, taget från http://www.simhq.com/_air13/air_430a.html (http://www.simhq.com/_air13/air_430a.html)
When Auto Hover is engaged, the autopilot references the helicopter's current position over the ground, called the hover point. The relative position of the hover point with respect to the helicopter is shown graphically on the HUD by a square box, called the hover point deviation marker and on the HSI by the intersection of a horizontal and vertical bar. If the Bank and Pitch channels are active, the autopilot will provide control feedback to move and keep the helicopter over the hover point. If the Altitude channel is active, the autopilot will provide control feedback to maintain the assigned altitude. The Heading channel functions the same as in Attitude Hold.
The hover point can be reset to the position directly underneath the helicopter's current position by pressing then releasing the Trimmer button. Similarly, the assigned altitude is updated each time the collective brake is released.
If the helicopter has significant ground speed when the Auto Hover is activated, it will rapidly move away from the hover point, which is stuck to the ground. The autopilot will attempt to correct within its control authority, but at speeds greater than even a few km/hr, the autopilot's responses can get downright ugly. The best way to use Auto Hover is for the pilot to enter a trimmed hover with a very low ground speed (try for 5 km/hr or less as indicated in upper left corner of HUD) over the desired hover point, then activate Auto Hover.
Once in Auto Hover, the pilot can enter the Descent Mode by holding the Route Mode selector switch on the collective to Descent. In Descent Mode, if the Altitude channel is active, the autopilot will attempt to achieve a 2m/s descent rate (within the control authority it has in the collective channel) down to a radar altitude of 4 meters.
As mentioned earlier, if Auto Hover is engaged before the Doppler navigation system has initialized, the autopilot will automatically disengage the Pitch and Bank channels, indicated by the channel buttons going dark, removing autopilot feedback and disabling stability augmentation as well! Check that ground speed indication before entering Auto Hover.
Auto Turn to Target functions the same in Auto Hover as in Attitude Hold.
Edit: Jag kom på varför jag inte fick markpersonalen att hänga nya vapen på min helikopter igår. Jag hade glömt att slå över radion till "ground crew". :)
-
Här finns även några andra läsvärda artiklar:
Black Shark... Technical, Simplified
http://www.simhq.com/_air13/air_426a.html (http://www.simhq.com/_air13/air_426a.html)
-
Så blir det någon MP aktivitet ikväll?
/KC
-
Horizon: Jag har inte slagit på Doppler navigation system. Behöver man göra det för hand även när man kör "Left-Win + Home" startup? Kan ju förklara en del eftersom det var "ramp start" i uppdraget vi körde igår, medan jag tidigare kört "start with engines running".
KC: Jag kan troligen inte flyga ikväll, upptagen med jobbaktivitet.
-
Horizon: Jag har inte slagit på Doppler navigation system. Behöver man göra det för hand även när man kör "Left-Win + Home" startup? Kan ju förklara en del eftersom det var "ramp start" i uppdraget vi körde igår, medan jag tidigare kört "start with engines running".
Nej, du behöver inte slå på den om du kör win+home. Då startas den automagiskt och fungerar efter att den "spunnit upp". Vet dock ingen exakt tid för detta.
-
Jag sitter och väntar på fler spelare är redo att skjuta lite vikhr missiler
-
Jag måste lägga flickebarnet först, sen göra mig lite mat. Det kan ta allt mellan 30-90 minuter. :)
-
Jag måste lägga flickebarnet först, sen göra mig lite mat. Det kan ta allt mellan 30-90 minuter. :)
Låter bra tack för påminnelsen måste ha nått i magen jag me... men det är bara att skrika till i AFK kanalen när du är inne
-
KC och jag satt till klockan ett inatt och försökte smyga oss på en flygbas i Bride Defense-uppdraget. Det var väldigt trevligt och precis vad en Ka-50 är gjord för. Vi upptäckte också att knappen "p" är dumt att trycka på om man vill kunna mäta in mål med lasern. Jag hade av misstag kommit åt den och när jag efter mycket smygande äntligen skulle skicka ett Patriotbatteri till luftvärnshimlen fick jag inte iväg en enda missil. Mycket irriterande tills jag fick testat i stort sett alla knappar i cockpit och fick igång "auto tracking" igen. :)
-
Vad sägs om en eftermiddagsflygning imorgon söndag, från 13:00 - max 20:00, jag kör gärna KA-50 och/eller A-10 betan.
-
Det låter trevligt, men jag är inte säker på att jag kan delta då jag måste skriva en h-vetes massa omdömen för mina elever. Får se hur långt jag hunnit när eftermiddagen närmat sig. Jag hoppas åtminstone att jag kan köra lite på kvällen (Ka-50 för mig, jag har inte A-10C). Idag ska jag på middag, så sitt inte uppe och vänta på mig ikväll. :)
-
Räcker det inte med att använda den stora IG-stämpeln? Bara att stämpla på och sen ta striden en annan dag.
-
Nattens snikattack gick kanske inte så bra på slutet men skoj hade vi, tack Hårisånten... Här är lite screenshots...
http://keycat.no-ip.com/dcs-ka50/101105/ (http://keycat.no-ip.com/dcs-ka50/101105/)
Blir nog en sväng senare ikväll (om jag inte kör lite ArmA II) och jag kan eventuellt vara med en kortare sväng imorgon em innan det är dags för CF battle.
/KC
-
Kul att du tog så många bilder, KC. I början ser man mig och en human Ka-50 som kör chicken race med blazing guns. Vi lyckades inte träffa varandra, men sen kom KC in så fint och gav honom en salva så han gick i backen. :)
Efteråt steg vi upp på berget och jag lyckades leta fram ett Hawk-batteri som stod och gömde sig bland träden. Tog ut dem en efter en med kanonen medans besättningarna rusade runt som tokiga på marken. Tyvärr upptäckte jag att en secondary kan skada din helikopter om du befinner dig fem meter ovanför en Hawk-launcher som exploderar. Lade mig så fint på buken strax bredvid honom och fick klättra ut och gå i knivnärstrid med de uppretade pjäsbesättningarna. :)
På bild 38 och framåt försöker vi smyga oss upp i en dal för att komma nära inpå en flygbas, men det skulle visa sig att Patriotbatterierna är överjävliga på att leta upp en när man smyger över bergssidan... Ingen radarvarnare har man heller så det gäller att vara uppmärksam på de nästan obefintliga rökstrimmorna från robotarna. Både jag och KC fick smaka var sin MIM...
Ny taktik (bild 49), vi försökte ta oss utmed kusten och lågt och i skydd istället. Fungerade mycket bättre! På vägen fram mot flygbasen gällde det att hålla nere huvudet och samtidigt spana efter manpads. På långt håll fick jag syn på en ensam stackars mager lirare (bild 52) som stod och tittade förvirrat mot himlen med sin SA-16. Skickade hans position till KC via datalänk (bild 53) och en Vikhr gjorde slut på hans lidande (bild 54).
Inte långt därefter hade vi smugit oss fram till ca. 5 km från flygfältet och vi spred ut oss på två sidor om en kulle. KC ropade "klasten är kur!" och steg för högt. Som belöning fick han en robot rakt i ansiktet (bild 55) och fi hade än en gång visat att man inte ostraffat närmade sig dem med onda intentioner. Jag tog det lite mer piano, men vår position var röjd och det dröjde inte länge förrän även jag fick smaka (bild 63). Då hade KC tagit bussen tillbaka till basen och hämtat en ny helikopter, varför spektaklet finns förevigat på bild.
Sista bilden visar KC's sista försök till att erövra basen på egen hand. Något gick fel med hans helikopter även denna gång. :D
Fi fick sig en näsbränna och blev av med ungefär hälften av utrustningen på sin bas. Vi fick oss en ännu större näsbränna och är på semester och laddar inför nästa anfall. Då kanske ni andra vill hjälpa till? :)
-
Härlig sammanfattning! Jag har troligen rätt svårt att komma loss dagtid imorgon, men ska iaf försöka kika in på TS3 på kvällen efter nattning av lilleman etc.
-
Tackar Dejjvid och KeyCat för kvällens flygtur på 104th.
Jag kom loss först efter 21 pga. förkyld och grinig son (han är 11 månader, svårt att resonera med honom ibland), så då hade mina wingmen redan varit i luften ett bra tag. Vi utgick dock gemensamt och jag fick lära mig hur man ställer in radiofrekvensen för att vi skulle hitta varandra via datalänk och lite annat trevligt. Tyvärr fick KeyCat sin sedvanliga CTD precis när vi kommit fram till vår första punkt för mer metodisk avspaning av terränglådan. Dejjvid och jag konstaterade att området var rensat och gick vidare mot nästa steerpoint. Jag höll mig ett antal hundra meter bakom vilket nog var klokt, för nästan utan förvarning small en LV-robot in i Dejjvids kabin. Game over. Jag hade precis fått syn på en ensam M1 8-9 km bort och avancerade över det extremt platta landskapet på bara 4-5 meters höjd. Det gick fint, såg en SAM-launch från Tor-enheten som knäppte Dejjvid, men jag släppte lite motmedel och kröp vidare mot M1:an. På 7 km sköt jag min första Vikhr - som ganska omgående slog i backen. Verkar inte funka klockers att skjuta på alltför låg höjd. Nästa försök gick bättre, men ytterligare en Vikhr krävdes för att slå ut stridsvagnen. Kl. 1 skymtade jag en hel fordonsgrupp, så jag slewade över Shkvalen och identifierade vad som såg ut att vara 5 fordon. Robot iväg mot det första målet, en M1:a, men åter gick den i backen. Fick göra om samma procedur med lite mer höjd för att få fram robotarna och den första M1:an strök med efter två träffar. Men köfordonet ville inte agera sittande anka - jag hade tur och såg LV-roboten gå iväg så jag kunde släppa motmedel och gå ner på lägsta höjd och klara mig. 25 sekunder senare slog min Vikhr in i Avengern ;D Tre försvarslösa M1:or kvar, 5 Vikhrar. Ytterligare två M1:or bekämpades, men den siste klarade min robotträff från den sista Vikhr-roboten. Då small det till och min helikopter blev ett brinnande inferno. "Killed by building" stod det, men jag gissar på antingen Stridsvagnskanon (jag var vid det här laget ca 2 km från målet tror jag) eller ev. något helt annat. Ingen laservarning dock, så det bör väl inte varit M1:an.
Kul var det hur som helst, synd bara att jag tappade mina rotekamrater i förtid.
-
Kul att du överlevde längre än jag :) Jag hade spelat sedan 1900 så min sambo krävde lite uppmärksamhet. Jag hoppas vi kan sammanstråla igen så vi kan köra ett ordentligt mission :)
-
Ja det var skoj så länge det varade, kollade i loggfilerna och det stämmer med tidigare CTD'er...efter ca 75-90 minuter så kommer den som ett brev på posten :-\
Tog några screens men tror inte jag han ta några när du var med Lupson, kan ses här...
http://keycat.no-ip.com/dcs-ka50/101110/ (http://keycat.no-ip.com/dcs-ka50/101110/)
Skall iväg och träna så blir nog inget för mig ikväll.
/KC
-
Ingen laservarning dock, så det bör väl inte varit M1:an.
Kan mycket väl varit en strv för om jag minns rätt är detta en annan bug som innebär att LWR'en inte varnar i MP om hosten kör FC2 (vilket jag tror 104th gör).
/KC
-
Lirade lite igår kväll på 104th. Men bristen på teamwork och ingen TS gör att det suger feting. Dock var det äckligt roligt att smyga omkring inne i städerna på 5m höjd. En kille skickade faktiskt DL-mål. Så när man kom inom skotthåll så använde man DL Ingress funktionen och poppade upp sköt, sedan ner igen :)
-
Det där sista vill jag lära mig. Jag kan skicka och ta emot mål, men vet inte hur jag får Shkvalen att gå direkt till målet när man slår på den.
-
Dejjvid guidade mig genom detta för någon vecka sedan men gammal som man är har jag redan glömt det :P
Vad sägs om att starta en ny tråd och samla simpla steg-för-steg SOP's för dessa grejjor... typ denna som jag börjat på...
HMS - Head Mounted Sight
------------------------
1. Pull down HMS [H]
2. View at target are (solid circle = within Skhval FOV, blinking circle =
outside Skhval FOV).
3. Slew the Skhval sensor to current HMS cursor position by pressing
uncage Skhval button [ O ]. Then fine slew as usual and lock any targets.
4. If you want to look up another area just aim with the HMS sight and
press uncage Skhval button [ O ] again, you will see a cross in HMS sight breifly.
5. If in hover mode with auto turn ON [Q] the heli will automaticly turn the nose to
head the new target area but it will take some time so be patience.
Sjävklara saker när de sitter men när man inte flyger regelbundet är det lätt att glömma. Hjälps vi åt borde vi få ihop de viktigaste ganska snabbt. Bra eller dålig idé???
/KC
-
Bra idé!
Jag flyger gärna en liten stund senare ikväll om jag inte somnat av utmattning innan dess. :)
-
Vi kan ta en träningstur någon dag. (helst idag söndag). Så kan vi träna på att skicka DL till varandra och använda DL ingress.
-
Får se om jag hinner, skriver omdömen för mina elever nu, ska sen planera fem veckors historiaundervisning och därefter träna. Sen blir det att hjälpa svärpäronen att lyfta möbler och därefter fars dags-middag. Någon som har nåt uppåttjack så att saker och ting går fortare? :D
-
Hade varit kul att flyga idag men datorerna åker snart ner i flyttlådor... i värsta fall är jag endast online via jobbet i några veckor framöver.
-
Nu har min sambo bestämt att vi skall iväg och äta middag. Men efter bedömt 1900 någonting så kan jag lira.
-
Hade såklart gärna varit med, men är på farsdagsmiddag x antal timmar till. Dessutom har lilleman 39 graders feber och vaknar hela tiden när han somnat.
-
Jag har gjort ett multiplayer mission som vi kan träna med sen. Ni får säga till när ni kan så får vi försöka pussla ihop något. Jag kommer befinna mig på TS3 ikväll iaf.
-
Jag och Lupson har testat mitt mission, och vi använde oss av datalänken och utförde några olika sorters attacker. Lupson fattade galoppen snabbt, och efter en stund kunde han spara ner mål och skicka dem riktigt fort. När vi var winchester vände vi hemåt igen.
Min wingman (Lupson) var ivrig på att landa (för ivrig) och satte helikoptern i en dunge 300m från flygfältet. Han fick följa med mig i externalview när jag landade, så han kom iaf spirituellt i mål. ;)
-
Gött mos Luppe! Nästa gång använder ni er av en Daisy cutter och röjer en landningsplats bland träden innan du går ner. :D
-
Jag och Lupson har testat mitt mission, och vi använde oss av datalänken och utförde några olika sorters attacker. Lupson fattade galoppen snabbt, och efter en stund kunde han spara ner mål och skicka dem riktigt fort. När vi var winchester vände vi hemåt igen.
Min wingman (Lupson) var ivrig på att landa (för ivrig) och satte helikoptern i en dunge 300m från flygfältet. Han fick följa med mig i externalview när jag landade, så han kom iaf spirituellt i mål. ;)
Tack för lektionen, nu känner jag mig hyggligt bekant med datalänken, mycket användbart! Grymt bra sätt att på behörigt avstånd lagra in stationära mål, eller att målfördela till flera helikoptrar.
Apropå min "landning" var det faktiskt så att dejjvid tyckte jag skulle slå på navigations- och positionsljus. Medan jag febrilt letade efter rätt knappar fick jag "overspeed" på helikoptern samtidigt som jag såg att jag var på väg in i en kraftledning. Spaken i magen och... kras. Rotorbladen flög iväg i små bitar.
Alltså - allt var dejjvids fel! ;-)
-
Haha! ;D
Nu har jag även lagt in lite Hawk batterier, lite stygga AAA och SAM's.
Så nu finns det en grande finale som man måste vara riktigt försiktig med :)
-
Haha! ;D
Nu har jag även lagt in lite Hawk batterier, lite stygga AAA och SAM's.
Så nu finns det en grande finale som man måste vara riktigt försiktig med :)
Låter trevligt trevligt!
-
Någon som vill lira lite BS2 ikväll? Alltså tisdagen den 15 November 2011... ;)
Jag kan hosta något mission så kan vi flyga runt och spränga lite saker.
-
Någon som vill lira lite BS2 ikväll? Alltså tisdagen den 15 November 2011... ;)
Jag kan hosta något mission så kan vi flyga runt och spränga lite saker.
Just ikväll passar det inte så bra (tränar fotboll), men jag är gärna med och flyger någon annan afton.
-
Jag ska köra lite iaf. Finns på ICQ, detaljer finns i profilen.
Kan nån skicka PM med lösen till TS3? Jag har bytt dator.
-
På fredag kväll och lördag kväll kan jag lira. Sambon skall nämligen vara borta båda kvällarna. Så då får jag spela.. ;) Så skicka bort era husdjur så kör vi! :)
-
På fredag kväll och lördag kväll kan jag lira. Sambon skall nämligen vara borta båda kvällarna. Så då får jag spela.. ;) Så skicka bort era husdjur så kör vi! :)
Lördag kväll är jag inte hemma, men fredag kväll borde funka efter att lillen somnat och middag har ätits. Dvs. runt 21-snåret.
-
Finns på TS nu.
-
Jag ligger på en öppen TS3 server (IP# 46.16.232.101) en stund framöver och testflyger, har skapat en kanal vid namn NOSIG aså det är bara att joina den om någon har lust att testa 1.2.7.
/KC
-
Nu är jag uppdaterad och klar. Måste bara göra något åt skrivbordet först, vill inte riskera handleden igen. Det tog några dagar innan den kändes bra igen... =/
-
Hojta när du har lust...
/KC
-
Hoppar in lite vid 18 tiden ikväll. Ska göra ett nytt försök att starta upp A10n :-)
-
Fanken, jag missade detta. Har suttit och kollat på natten UFC-sändning från Japan och efter det försökte jag förstå mig på varför en av mina aktier blivit en 300 kilos sjunkbomb.
Lägg dig gärna på vår Mumble när du är i flygartagen.
-
Var inne på Mumble :) men det kommer fler tillfällen. Just nu är det intermitent flygning som småbarnsförälder.
Btw någon som har ett bra tips på hur jag kan mappa "Center TiR" samt "PTT" för TS/Mumble på mina TM WH i DCS? Gör jag det genom TARGET så fuckar de ju upp mappingen med sin "Virtuella joystick" :-(
-
PTT behöver du väl inte ha? Eller skriker ungen mycket i bakgrunden? ;) Vet förresten hur det är med småbarn, man får vara glad för den tiden man får. Ens egna intressen sätts lite på "hold" ett tag och det är bara att åka med. :)
Centrera TIR göres original genom F12 om jag inte minns fel, men måste du centrera den så ofta? Jag brukar göra det i cockpit på marken och sedan behövs det inte igen. Fast jag sitter kanske mycket mer still än dig. :)
-
Nja, Voice activation är inte helt ultimat när ungen skriker i huset :-/
Gällande TiR så har jag ett fönster i bakgrunden som spökar och gör att jag ofta behöver centrera om TiR och jag skulle vilja ha det på spaken, typ Leverer+DMS down eller något sådan enkelt och snabbt
-
Gällande TiR så har jag ett fönster i bakgrunden som spökar och gör att jag ofta behöver centrera om TiR och jag skulle vilja ha det på spaken, typ Leverer+DMS down eller något sådan enkelt och snabbt
Det där känner jag igen, jag har också ett fönster bakom mig och det gör att TIR lever rövare ordentligt. Jag har dock en riktig mörkläggningsrullgardin som jag kan dra ner och då är problemet borta. Det finns såna bra saker att köpa på IKEA om du får för "makten" där hemma. ;)
-
Komme köra lite UH-1 ikväll och kanske någon vända A10C. Lägger mig på Hotshots TS och våran mumble vid 18-19 tiden
-
Siktar på lite DCS 1.5 flygning imorgon söndag vid 19-20ish. SU-25/A10C/UH-1.
Lägger mig primärt på Eddies TS men ska försöka komma ihåg Mumble med. Välkomna att hänga på!
-
Noterar. Vi får se om jag kan komma ifrån, hade varit kul med en sväng i något som kan flyga och inte väger runt 100 ton. :)
-
Flygning ikväll igen... lägger mig på TS och kanske Mumble med
-
Var är alla?
-
Ja, det är för jäkla dåligt drag här. Jag önskar jag hade mer tid, fler timmar på dygnet. :(
-
Som sagts tidigare så kör jag normalt söndag kvällar från 19, men idag får det blir förmiddagsflygning då det är farsdagsmiddag i EM/kv