NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Övriga/Gamla godingar => Helikoptrar für alles => Topic started by: Clark on June 02, 2002, 22:34:50

Title: Gunshiprecension
Post by: Clark on June 02, 2002, 22:34:50
Hej!

Jag har nu ägt Gunship i ungefär en vecka och tänkte bara plottra ner några tankar om det.
Det är faktiskt inte så illa. Jag har tidigare både flugit Longbow och EECH och gillar dem bägge. Gunship är väl inte riktigt i samma klass när det gäller avionik, men däremot allt annat. Grafiken är faktiskt väldigt bra och framförallt verklighetstrogen. Vädereffekterna är suveräna med regn och åska. Till skillnad från många andra sims finns det mängder av träd, och de kommer till stor nytta. För att överleva i Gunship måste man lära sig att hålla sig gömd. Och träden gör detta möjligt. Här gäller det verkligen att smyga på låg höjd och låg fart bakom träddungar för att kunna slå till vid rätt ögonblick.
Det märks att Gunship i grund och botten härstammar från en stridsvagnssimulator då stridsvagnarna beter sig mycket bättre än helikoptrarna.
Det som drar ned helhetsintrycket är att du inte direkt har någon kontroll över dina wingmen. De flyger längs den rutt du har lagt upp. I och för sig kan du ändra denna, men det hade varit trevligare om de hade följt med dig hela tiden. Dessutom tycker jag att det finns alldeles för många fiender, och du har alldeles för få vapen (realistiskt). Det är svårt att veta vilka fienden du ska slå ut är i mängden vilket gör att du får skjuta på allt. Det finns dock artilleri att tillkalla.
Den FM som följer med spelet är inte särskilt realistisk. Men efter att ha installerat patchen och tagit ner en 3:e-partsFM (alltihopa från HeloSim.com), fungerar det mycket bättre. Det är faktiskt första gången jag har varit tvungen att hela tiden använda rodret för att koordinera mina svängar.
Alltså, Gunship! är inte en särskilt svår besvikelse. Kan vara ganska kul att köra ett uppdrag då och då. Väntar dock med stor förväntan på CombatHelo (combat-helo.com).

MVH
 
Title:
Post by: KeyCat on June 04, 2002, 11:40:36
Clark, tack för din recension! Sågade Gunship rakt av längs med fotknölarna efter att ha testat demon för ett tag sedan.

Kanske idé att testa fulla versionen med tredje parts fixarna vid ett tillfälle. En fråga kvarstår dock... Hur är multiplayer?

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title:
Post by: Clark on June 04, 2002, 19:44:27
Jag har tyvärr inte testat multiplaydelen ännu, så jag vågar inte säga.

Jag ska väl tillägga att om ni är ute efter en hard-core simulator i klass med Longbow-serien, så rekommenderar jag nog ändå att vänta på Combat-Helo. Men annars är Gunship! en klart hyfsad simulator och ett kul tidsfördriv.

Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Jotte on February 12, 2003, 06:27:34
Det har tydligen skett ett genombrott för moddning då de fått reda på följande:
*Platoon composition
*Vehicle details, including weapon loadout
*Weapon specifications, including blast values and guidance type
*Locations on each vehicle for weapon mounts and trooper dismount

Här är nyhetsposten från BioHazCentral:
fng2k from the Gunship! Helipad just announced a huge breakthrough in modding Gunship that should leave the door open to some major new mods and maybe even a new .EXE. Here's the news in his own words...
I've just had an amazing exchange of emails with one of the original Gunship (and EAW) development team. He's been very helpful in the past; in fact many of the mods so far resulted from his advice.
I was faced with a huge job of figuring out the fields definitions in the newly discovered data tables in the gunship.exe file. In desperation, I sent him an email and some info, and some broad questions.

What I got back is incredible.

He sent me a laboriously enhanced spreadsheet naming ALL the parameters in the tables defining Platoons, Vehicles, and Weapon specs! This is a HUGE anount of information, giving us an ability to customize Gunship (and M1 Tank Platoon 2!), at the code level that we've never had before. And it identifies several values that will lead to understanding other tables, which wuill lead to even more possibilities.

It must have taken him many hours to do. Incredible generousity. (I think I can name him publicly now, but I'm just waiting for confirmation before I do.)
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on February 16, 2003, 11:17:05
Ett tilägg på min recension. Jag hade inte testat denna funktionaliteten då recensionen gjordes.
I samtliga helikoptrar kan man också sitta som gunner. Och till skillnade mot t.ex. Longbow kan du här ge kommandon till piloten hur han ska flyga, höjd, fart, riktning. Samtidigt som du sitter nere i siktet och plockar ut stridsvagnar. Mycket häftigt faktiskt.

Och med tanke på fng2k's framsteg lär vi se en hel del nya helikoptrar, nya vapen m.m. inom kort.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 01, 2005, 11:03:49
Köpte Gunship igår för 29:- på GeKås, helt klart värt pengarna!


Lite funderingar bara, hur i helvete är det tänkt att man ska klara av ett enda uppdrag utan odödlighet aktiverat? :P  

Luftvärnet är fan mördande 24/7, och det är knappt så man kan ta sig 100 meter från startpunkten, innan man smulas sönder av närmsta SAM-batteri... Dessutom tycker jag det skulle behövas en bättre AA-varnare för att väga upp för det överlägsna luftvärnet. Som det är nu hinner man knappt reagera innan den lilla rykande pricken har vuxit sig alltför stor...

Annars kul spel som kan göras lite enklare om man som jag har svårt med det taktiska uppträdandet emellanåt, och göras grymt utmanande om man gillar att slicka grästoppar i 20 knops fart... ;)

Rekommenderas!

Så, någon som kan spelet som har lite tips att kunna komma igång, och att hantera det alltid närvarande LV-hotet?
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 01, 2005, 13:59:27
Jag håller helt med dig, helt omöjligt nästan att överleva. Om om man överlever ett tag så tar ammunitionen slut ändå.
Om man håller sig ett par meter över marken hela tiden och skjuter direkt när man ser en AA så kan det gå, men jag har nog inte klarat ett enda uppdrag än så länge faktiskt.

Men det är kul! Med en riktig radarvarnare och en något mindre träffsäker AI så hade det varit riktigt, riktigt bra.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 01, 2005, 15:54:31
Just "feg"-taktiken har jag lyckats relativt bra med, och nu kör jag en av de amerikanska kampanjerna med tålig, men icke oförstörbar hkp...


FYFAN VAD JAG ÄLSKAR IR KOMBINERAT MED HELLFIRES OCH LITE FRAMRYCKANDE RYSKT PANSAR!

:D


Hur fungerar artilleriet?
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 01, 2005, 16:30:06
Quote
Originally posted by simon

Hur fungerar artilleriet?


Hmm, jag tror du sköter det via kartan om jag minns rätt. Men jag ska kolla i manualen så fort jag kommer hem.

Det märks rätt väl att det är en stridsvagnssimulator i grunden i Gunship, vilket gör striderna mer intressanta då stridsvagnarna inte bara är statiska mål.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 01, 2005, 18:21:32
Varför, oh varför, börjar piloten få ett eget liv så fort jag går över till kartvyn?
Det är otroligt irriterande och stör uppträdandet ordentligt.

Dessutom undrar jag varför skytten ibland avfyrar vapnen på eget initiativ, egna initiativ när man smyger sig på målet är fan IG.... ;)

Saknar en manual, följde inte med vare sig på skivan eller i fodralet...
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 01, 2005, 20:06:18
Jag har manualen här som PDF då det är vad som följde med mitt spel.

Den är bara på 1,6 mb så om du vill ha den så bara kontakta mig på ICQ 11928177.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 02, 2005, 08:39:46
Har inte ICQ, msn?
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 02, 2005, 08:50:10
Nej, använder bara ICQ tyvärr. Men jag kan ju faktiskt testa att maila den, den är ju inte så stor. Skriv ett mail till "lars.ekstrmer at telia.com" så skickar jag den.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: granQ on November 02, 2005, 10:55:07
har också laglig gunship som samlar damm, kanske installera om vi skall försöka oss på MP någon dag.

Clark, lust sätta samman en zip med "allt man måste ha för skall bli bättre spelupplevelse", kan se till den kommer upp på nätet sen.
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 02, 2005, 11:24:15
Javisst, det kan jag kolla upp ikväll och försöka samla ihop till nåt trevligt.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 02, 2005, 19:14:50
Låter bra granq, och Clark!
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 04, 2005, 13:20:41
Det finns några få saker som kan vara bra att ha:

Officiell patch - Denna gör spelet mer konfigurerbart och gör att det går att ändra FM. Jag har en mycket trevlig FM som känns betydligt mer realistisk.

ModM8 - Patch av FNG2 som enablar bland annat ökenterräng och vinterterräng. Rekommenderas. Kolla här för mer: http://www.simwarrior.com/gunship/index.html

Hi-Res patch - Den här gör att även objekt längre bort är i hög upplösning vilket förbättrar utseendet avsevärt, framförallt när man använder CPG-vyn.

Jag kan zippa ihop de här tre och skicka till granQ eller nåt, så slipper ni leta runt på nätet.

/L
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: simon on November 04, 2005, 13:42:03
Skitbra!  :)
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: granQ on November 04, 2005, 21:27:47
skicka till:

daniel :p granq.se


där: :p  är istället för @ så slipper jag förhoppningsvis massa spam också.
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 07, 2005, 22:12:16
Nu har jag skickat en zip-fil till granQ med lite patchar.

Jag skickade inte ModM8 då den är lättare att ladda ner från sidan jag länkade till innan.

Jag bifogade en liten readme-fil med installationsinstruktioner. Fråga om det är några konstigheter.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: granQ on November 09, 2005, 10:57:43
Clarks zip med patchar (http://www.granq.se/ofp/gunship_patchar.zip)

Trodde skulle vara större viserligen, men en kom tänka på en sak. Kanske använda NOSIG och göra som "spelstandard".

Fråga, har dom i någon patch lyckats göra så man startar på en bas, på marken och får flyga ut.. älskade det i Hind, brukade titta på flygplanen som kom och lyfte =)
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Clark on November 09, 2005, 13:54:02
Ja, den blev inte så stor när jag inte inkluderade ModM8 (den var enklare att hämta från nätet). Jag skickade med lite viktiga filer så att man slipper söka runt på nätet.

Nej, tyvärr finns det ingen möjlighet att starta från marken vilket är synd då det aldrig känns som man har nåt "hem".

Om du vill uppleva det mer som i Hind så kör EECH, det är en mer komplett simulator.

/C
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: granQ on November 10, 2005, 22:16:45
jo om jag kunnat.. gjort "ALLT" prövat på så många datorer.. får aldrig riktigt det att funka.
Title: Replying to Topic 'Gunshiprecension'
Post by: Fozz on November 11, 2005, 17:33:00
Nu blev jag också sugen att dra igång Gunship! igen. Spelade det i LAN för många år sedan, troligen utan några patchar, och det var en blandat upplevelse. Grymt kul att spela 2 stycken, en pilot och en gunner i samma helikopter, men tyvärr så synkade det ur hela tiden för oss. Mål som den ena såg fanns inte för den andre.
Men grymt tillfredställande att slänga iväg ett par hellfires på framryckande tanks och se träffarna (som spränger av tornet) med IR kameran.