NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: AndersO on June 21, 2007, 16:18:41

Title: Haveri rapport Gripen
Post by: AndersO on June 21, 2007, 16:18:41
http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2007_03.pdf (http://www.havkom.se/virtupload/news/rm2007_03.pdf)

Inverterat och överstegrat är visst inte så kul.
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: griffin on June 21, 2007, 21:00:33
Otroligt intressant läsning. Mer flytid åt våra eminenta flygförare...
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Bax on June 23, 2007, 13:29:43
Att han var inverterad framgick inte riktigt i tidigare information. Mycket intressant läsning, lite skrämmande att flygtidsuttaget är så lågt för personal med BFT.
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Magnus on June 24, 2007, 19:46:50
Har läst hela rapporten också och den var oerhört bra och detaljerad. Man lär sig väldigt mycket om hur ett JAS plan fungerar faktiskt.
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Mr_Pyro on July 07, 2007, 20:29:49
Klassiskt fall av interface problem mellan flygstol och spak ;-)

Skrämmande att killen tillåts flyga med endast 5 flygtimmar under de senaste 12 månaderna!!!
Är ju vettigt att stabspersonal får ut och flyga så att de ej tappar kontakten med verksamheten men det är väl det man har 2 sittsiga kärror till....

Märkligt att man inte utbilldar piloterna i ett tillvägagångssätt för hur man skall ta sig ur en superstall!
Han gick tydligen in i DLM (DirektLänk Mod) 2 ggr, utan att försöka göra några relevanta spakrörelser. Nu var ju endast DLM till för utprovnings fasen av systemet men detta borde ju ingå som standard i Fas 1 under flygutbildningen.

De utlösande faktorerna till haveriet var att han ej avbrött loopingen vid lågfartsvarning (vMin) samt att han ej drog ner gasen på tomgång, villket krävs för att man skall kunna vagga sig ur stallen. Han nöjde sig med att endast gå ur EBK läge.

Piloten hade över 1000 timmar i Draken, superstall kan ju inte vara någon nyhet, direkt.
Vad var standardförfarandet för att ta sig ur en superstall i Draken?


Nu är det ju lätt att sitta tryggt bakom skrivbordet och vara kritisk, en annan hade säkert skitit på sig om man hamnat i en Superstall i inverterat läge i RL :-)
Tur att det bara blev materiella skador.

/Mr_Pyro



Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Nauwa on July 07, 2007, 20:38:00
Standardförfarandet vid superstall med Draken var - HOPPA !!!
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Rivvern_ on July 07, 2007, 20:48:27
Lol @ Nauwa
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Mr_Pyro on July 07, 2007, 21:06:59
Hehe!

Nån som har länken till filmen på Österikiska Drakar som tränar superstall?
Ingick detta som träning i Österike så borde man ju ha tränat det i Sverige också :-)

För övrigt så vore det märkligt om Gripens AUM (Automatiskt Urgångsmod) läge inte  skulle kunna programeras till att själv initiera minskat gaspådrag och "gungning" för att ta sig ur en superstall. SFI instruktionen är ju typ att man skall släppa spaken och låta flygplanet själv klara av problemet.
Är piloten medvetslös, tex efter kraftig G-belastning, hjärtfel, splitterskada eller annat så kan han ju knappast minska gaspådraget själv.
Har man inte tillräckligt mycket erfarenhet av själv navigerande system (Neuron mm) att man kunde låta flygplanet själv flyga hem och landa på bas om piloten blir satt ur spel?

Dom är ju inte direkt garatis dessa underbar maskiner.
Ahh visst jag glömde bort att vi har ju alldeles för många fpl i försvaret, fler än vad vi behöver ;-)

/Mr_Pyro
Title: Replying to Topic 'Haveri rapport Gripen'
Post by: Nauwa on July 07, 2007, 21:57:36
Visst tränade man superstall med Draken i sverige också, då med monterad spinnskärm som gjorde att man kunde ta sig ur. Normalt så skulle man dock inte försöka ta sig ur superstall om man inte hade enormt god höjd och gynnsamt läge, det är helt ofattbart hur fort den sjunker (ramlar) när den ligger i fullt utvecklad superstall, då var enda åtgärden att hoppa. Piloter är mer värda än flygplan som bekant