NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => Övriga flygsimulatorer => Strike Fighters => Topic started by: TexMurphy on February 07, 2006, 10:35:19

Title: Inte så tokigt faktiskt... men...
Post by: TexMurphy on February 07, 2006, 10:35:19
Hittade en kopia som låg och skräpade på Tradition så var tvungen att städa lite åt dom...

Blev faktiskt rätt positivt överraskad... speciellt när jag laddat ner alla mod flygplan och Euro 1962 kampanjen.

60tal funkar bra för mig då det fortfarande är mycke flygande och rätt lite elektronik. Nutids simulatorer är ju mer elektronik än flygande...

Dock så tycker jag att flyg modellen känns rätt så mycke arkad även på högsta svårighets inställningarna på bådet flygmodellen och på vapen modellen. Pansarvagnar poppar väldigt lätt, samma med flygplanen.

Sen så känns rodret väldigt konstigt. Detta kan vara pga att jag är van vid WW2 plan. Jag vet att roder utslag ger både en "yaw" effect och en roll effekt. Men här så känns det som roderutslaget ger mer roll än yaw vid minsta lilla roder utslag.

Vore kul att höra med er som kan jet flygplan bättre än mig om detta verkligen är så. En logisk förklaring skulle kunna vara att många jet flygplan faktiskt har störe ving belastning än WW2 planen. Altså är tyngre i förhållande till ving ytan. Mindre ving yta borde kunna göra att rollen kommer snabbare vid roder utslag.

Tex.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Phlerp on February 07, 2006, 11:02:36
Anledningen till att du får mer roll vid yaw jämfört med WWII-flygplan är att detta handlar om pilvingade plan. När du snedställer planet mot vinden kommer den ena vingen att få mindre pilvinge medans den andra kommer att få mer pilvinge, vilket resulterar i skillnad i lyftkraft på vingarna och därmed kommer den ena vingen sticka uppåt medans den andra sticker neråt och du får ett rollmoment. Detta är speciellt känsligt vid låga hastigheter, dvs vid landning. Har för mig att man förlorade en hel del J29-piloter på det sättet. Om du däremot har helt raka vingar så kommer ju båda vingarna få samma vinkel mot vinden (även om den ena vingen blir frammåtsvept) och därmed bör de ha samma lyftkraft.... sedan är det ju inte riktigt fullt så enkelt som jag beskriver det, men i grova drag.

Denna effekt har blivit hårt kritiserad i SFP1 även om det tydligen är så att den ska vara rätt realistiskt modellerad, och därför har TK tydligen tonat ner den i någon av patcherna. SFP1 är på vissa områden riktigt realistisk, men andra hopplöst arkadmässigt och det är ett klart medvetet val av tillverkarna.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: TexMurphy on February 07, 2006, 17:25:16
Tack för förklaringen.

För mig sÃ¥ behöver inte en sim vara tok detaljerad för att vara bra. Det behöver inte vara FalconÃ,´s detalj nivÃ¥. Det viktigaste är att känslan är bra modellerad. Till stor del tycker jag som sagt att den är det.

Dock har jag en fråga till och det är om kannon utvecklingen från 1945 till 1960+. Är det så att det var en hög utveckling på kannonerna under dessa åren? För jämnför man med även de bästa kannonerna i WW2 eran, 20mm hispanno, så känns kannonerna i SFP1 som laser strålar och deras sprängkraft känns som kärnvapen.

Ligger man 0.2-0.5 nm bakom ett bombplan så är det verkligen bara att sikta rakt på som gäller. Behöver inte ta gravitationen i beräkning då avståndet stiger. Detta kan ha med två faktorer att göra att kannonerna på 60 talet hade grymt mycke högre mynnings hastighet och/eller att projektilerna var mycke lättare. Eller då att det är väldigt arkad modellerat. Vore kul att veta om du vet något på ämnet.

Vidare så känns sprängkraften i det närmaste extrem. Flyger jag tunnan som har fyra kannoner så räcker det att jag andas på ett bombplan eller än värre en pansarvagn och det säger BOOOOM. Åter igen så kan utvecklingen rent tekniskt gått fort fram och sprängkraften skall vara högre. Stämmer det eller är det över modellerat?

Men som sagt generellt så känns det som en trevlig simulator i en tids era som känns kul för min del.

Tex
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Phlerp on February 07, 2006, 19:50:19
Antingen är kannonerna övermodellerade eller så är skademodellen undermodellerad... ingen har riktigt kommit fram till vilket. Sedan är det ju så att det ju faktiskt handlar om kanoner, dvs projektilerna är inte bara rena blyklumpar utan innehåller spängämnen (något en del plan åtminstone i början av VK2 saknade). Det betyder att ett plan kan inte ta alltför många träffar innan det börjar bli jobbigt. I SFP1 verkar bränslet vara extremt flambart och minsta lilla träff i en bränsletank resulterar i en explosiv brand. Ska bli intressant att se hur VK1 simulatorn TK jobbar på med SFP1 som grund blir angående detta. Spränggranater var ju inte direkt något man använde i flygplanen på den tiden.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: TexMurphy on February 07, 2006, 19:54:53
På tal om VK1 o VK2 plan.... hur är det med vridmoment i SFP1 flygmotorn... med eller inte?

Jag har funderat på att ladda ner några lite äldre plan men skulle jag göra det men finns inte vrid med så är det ju lönlöst att flyga propar...

Tex
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Phlerp on February 07, 2006, 20:52:49
Har faktiskt ingen aning alls, men jag vet att folk ständigt påpekar att fysikmotorn är konstruerad för jetplan snarare än propellerplan. Så det kan hända att det saknas vridmoment.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Lupson on February 08, 2006, 18:36:37
Angående flambarhet etc. var det ju väldigt stor skillnad mellan sentida VK2-propellerkärror som gick på mycket högoktanig bensin och 50-talets tidiga jetplan som körde på fotogen. Såg på Discovery någon gång ett MiG-15 vs F-86 program där det konstaterades att .50 caliber kulsprutorna som fungerat så väl under VK2 mot Tyskar och Japaner inte alls var optimala mot MiG-15. Under VK2 verkar det ofta ha räckt med några träffar för att förvandla planet till en flygande påskbrasa medan de i stort sett kunde tömma ammunitionsförrådet i jetdrivna plan utan att de fattade eld pga. fotogen inte brinner alls så explosivt.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Phlerp on February 08, 2006, 18:40:59
Kan tänka sig att TK i sin iver att få till en hyfsat arkadmässig simulator har premierat hollywoodeffekter före realistisk och tråkig(?) luftstrid där det är jobbigt att få ner fienden och utan tuffa eldsflammor.
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: KeyCat on February 08, 2006, 23:32:16
De senaste veckorna eller så har även jag lekt runt lite i SFP1 och håller med TexMurphy att det är en trevlig era och rätt skoj att flyga 60/70-tals kärror även om flightmodelleringen känns mycket förenklad på sina ställen.

Det som dock gjorde mig oerhört besviken var att även efter alla patchar så har multiplayer mycket kvar att önska... Om jag förstått saken rätt så går det inte ens att köra egenhändigt gjorda co-op uppdrag utan man kan bara köra nån slags "co-op instant action" med luftstarter, stämmer det eller har jag missat något???

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: TexMurphy on February 09, 2006, 14:37:30
Någon som vet om det finns någon "svensk kampanj" alternativt en svensk karta och om det finns fler svenska objekt än draken o tunnan (vagnar, båtar, ect)?

Tex
Title: Replying to Topic 'Inte så tokigt faktiskt... men...'
Post by: Phlerp on February 09, 2006, 15:48:44
Vet faktiskt inte hur det är med multiplayer, kan vara som du säger att det bara fungerar med någon slags instant action. Men jag har för mig att jag läst någonstans om att man ska kunna köra uppdrag också, fast å andra sidan finns det ju inte heller någon riktigt bra uppdragseditor ändå. Det viktigaste vid multiplayer ska tydligen vara att alla har exakt samma moddar installerade, annars får man konflikter. Men det fungerar ju iaf vilket är mer än man kan säga om den första versionen som släpptes

Det finns en Vampire med svensk målning någonstans, men jag har för mig att den inte håller så jättehög kvalitet. Jag gjorde dessutom för länge sedan en Centurionstridsvagn, men då med ökenmålning. Dessutom finns det ju en Hawker Hunter som iofs är fel version för att vara svensk, men det är säkert någon som gjort ett svenskt skinn till den kan jag tänka mig.

Svenska kartor har både jag och andra pillat med, men så vitt jag vet har ingen släppt något. Jag höll också på ett tag med att göra Jagare av Hallandsklassen, men det blev tyvärr inte gjort så långt att jag hade något jag var villig att släppa.

Tyvärr är det lite så med SFP1 att en del av det folk släpper håller rätt dålig kvalitet. Inte för att min J29 håller den högsta kvaliteten (skulle helst ha velat göra om den innan jag släppte den), men många plan saknar skuggmodell, har ingen skademodell och oftast har de bara en LOD (den mest detaljerade). Dessutom tenderar många att mappa sina flygplan rätt slösaktigt vilket resulterar i att mycket av texturerna inte ens utnyttjas. Det finns klart fler aspekter man kan lägga på vad som ingår i en modell med högkvalitet, men faktum kvarstår att utbudet till SFP1 är väldigt varierande.