NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => Falcon 4.0 => Topic started by: simulacra on June 16, 2005, 15:56:45

Title: AIM-120 användning
Post by: simulacra on June 16, 2005, 15:56:45
Tjena tjo, allihop! jag drog in falcon 4 med sp4.2 för nån vecka sen eftersom det började suga i flygsimtarmen.
MSFS2004 var ju kul en stund med trackir och vectorexp. men snart tröttnade jag.

Nu är det som så att jag har lite problem med hur man använder radarn i kombo med amraam's, jag gör så att jag kör tws och försöker designatea mål, ibland buggas de och markeras som en triangel, ibland händer inget alls.
Att verkligen låsa missilen på målet verkar omöjligt, ibland händer det, ibland händer det inte, bore vs slave verkar inte göra ngn skillnad.

Kan då ngn snäll själ här beskriva för mig hur systemen funkar och vad jag gör för fel?
Vilka parametrar måste vara uppfyllda för att en amraam ska låsa på ett mål?
Avståndet verkar inte göra ngn skillnad då jag ibland kan låsa på 15 nm men inte på 2 nm.
Det blir snabbt tråkigt att inte komma ngnstans nu när jag äntligen börjar få tålamodet att köra F4 på högsta realism.:-/
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Obizzz on June 16, 2005, 17:26:04
Det där borde ctrl och bax ha koll på jag minns faktiskt inte men det brukar inte vara nåt problem när jag kör så det kan inte vara så svårt :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on June 16, 2005, 23:27:08
Ja, det skiljer lite i olika versioner (som vanligt)
Jag är lite osäker på hur realistisk SP4 är om du inte använder BMS samtidigt men rent allmänt så måste du köra Avionics i "realistic" i setup.
Sen skulle jag råda dig att använda TMS funktionen - alltså mappa Target Management Switch till joysticken och inte tangentbordets keypad"ins" för att locka targets. TMS har olika funktioner beroende på modes.
Se oxå till att programmera den med hold funktion (så den repeteras då den är aktiverad" eftersom flera funktioner är time sensitive).
Andra lägen då den inte låser:
Målet använder jammer och stör din radar
Han manövererar ur din lob - vanligt på nära håll
Kör du med TWS så scannar radarn mer än målet som du låst vilket gör att han lättare kan komma undan.
På nära håll skulle jag rekomendera att gå över i ACM läge och vertikal scan och manöverera in målet längs din "lift line"
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Oden on June 16, 2005, 23:30:44
Med Amraam räcker det att du buggar målet - vad gäller Sparrow och grabbarna SARH så måste du dock gå STT och hålla den låsningen tills det smäller.
STT är en fördel även med aktiva robotar som Amraam då det ger en högre träffsäkerhet - nyttja det om tillfälle ges (uppenbara fördelen att inte STT'a är naturligtvis mot enklare motståndare som har en radarvarnare från IKEA och inte ser dig förrän du låser - gäller ju även avancerade killar men de vet ju redan att du är där)

Edit: Ninja'd av Bax :'(
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: simulacra on June 17, 2005, 02:24:46
hmm, vet inte om jag kan köra in bms nu eftersom jag har dragit in bazt srtm terrain över korea ovanpå min sp4.2 install.

Men jag har iaf dragit in en "real hotas" setup i min cougar där jag har designate på hatten under wpn release men eftersom jag fort kör tutorialuppdragen så kan jag inte tänka mig att målen jammar mig.
Som det känns nu så verkar det som om låsningen fungerar lite hipp som happ, jag har inte provat att skjuta en amraam när målen bara är buggade, men hur avgör missilen vilket mål den träffar? ibland buggas ju flera mål på en gång...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on June 17, 2005, 16:33:52
Har du Cougar så kör en så realistisk setup som möjligt.
Kolla så att du använder TMS up/down/left/right på Target Management  hatten och att din statement text innehåller /H i Foxy filen.
Om du kör TWS eller RWS blir förfarandet lite olika.
Om RWS så ser du flera targets utan riktnings vektor du kan då bugga ett mål och få vektor och sen gå över i STT och få en ring runt målet och endast det målet synligt. I detta fall skall du kunna skjuta Amraam redan vid buggning.
Vid TWS så ritas vektorer ut på alla mål, det ser då ut som RWS med en buggning(övriga contacts i RWS har ingen vektor). Om du skjuter nu i TWS mode så blir det en maddog. Du måste alltså låsa ditt mål med ring runt i TWS för att få rätt mål.
Jag känner att det här är svårt att förklara :-/
Men ge det lite tid så löser det sig nog, det bästa är att få lite guidence oå ett LAN.
Jag rekomenderar starkt BMS som framförallt har en betydligt bättre/verkligare radar bearbetning. I stort sett allt kan nås från HOTAS.
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 03, 2005, 02:00:29
Det här påminner lite om min fråga i en annan tråd, och nu blir jag lite osäker igen. Det är sant att målen ritas upp med vektorer (som trianglar) i TWS utan att man gör något själv. Som jag fattat det kan man bugga ett mål i TWS (1x numpad0) och skjuta redan där, samt låsa på det i STT (2x numpad0). Först i sista fallet får väl målet en ring runt sig?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 03, 2005, 07:46:32
QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Det här påminner lite om min fråga i en annan tråd, och nu blir jag lite osäker igen. Det är sant att målen ritas upp med vektorer (som trianglar) i TWS utan att man gör något själv. Som jag fattat det kan man bugga ett mål i TWS (1x numpad0) och skjuta redan där, samt låsa på det i STT (2x numpad0). Först i sista fallet får väl målet en ring runt sig?

Stämmer.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 03, 2005, 23:35:57
Ok, men eftersom man då kan skjuta AIM120 både från buggat och låst tillstånd i TWS, när är det praktiskt att använda det sista?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 04, 2005, 00:07:46
Låst (STT alltså) ger en större träffsannolikhet eftersom radarn bara koncenterar sig på målet och inget annat. Menar du "andra" (inte "bugga light" alltså) så ger det väl iaf fördelen att man får målet presenterat i HUD'en. Nu får snart någon av experterna uttala sig, jag börjar få slut på information. ctrl sitter säkert och skrattar åt mig... :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 04, 2005, 18:23:20
Nu har jag nog förvirrat till det i onödan här... målet får precis som Bax säger en ring redan vid buggning (1 x numpad 0).

Ok, Horizon, det ökar träffsannolikheten med låsning (2 x numpad 0), men målet presenteras i HUDÃ,´en redan vid buggning (bugga light). :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 04, 2005, 20:51:03
lol, nu ska vi se... jag benämner dem såhär:

1. Föra radar cursor över ett eko och få den att fastna där = "Bugga light" (här kan man fråga AWACS om friend or foe).

2. Bugga light och sedan låsa en gång på målet = "Bugga".

3. Bugga och sedan låsa en gång till = STT.

Riktig sörja det här. :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Control87th on September 04, 2005, 23:14:30
Med undantag av några F4AF testflighter har jag legat lågt med Falcon ett bra tag nu (och kommer att ligga lågt tills ATPL-teorin och IR-certet är klart).

Bugga light som du kallar det, räckar för att fråga awacs men inget mer.

Bugga ger i Falcon så vitt jag vet lika bra träffsannolikhet som vid SST så vida låsningen är kvar hela tiden, enda fördelen i spelet är att det är mindre risk att låsningen tappas. Att verkligehetn säkert är annorlunda... I ämnet kan sägas att i Falcon är det helt meningslöst att behålla låsning efter "Pitbull".

STT ger i spelet fördelen att låset sitter kvar hårdare, minde känslig för beaming/chaff... Nackdelarna är framförallt att det tjuter som faan hos FI samt att man inte längre får uppdatering på andra kontakter.

Kul att det är lite Falconaktivitet i NOSIG igen. :D
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Lupson on September 05, 2005, 10:36:55
Nu måste jag ställa en seriös fråga angående AIM-120 användning - kan man bekämpa två eller flera mål samtidigt?

Så här gör jag, men jag vet inte om det fungerar.

1. TWS mode
2. Bugga mål 1. Fox 3.
3. Flytta cursorn till mål 2, bugga. Fox 3.

Fungerar detta? Jag vet ju att man kan invänta pitbull för att sedan byta mål, men vid det laget är ju risken uppenbar att Ivan nr 2 har dragit iväg en AA-10 el. motsvarande mot mig.

Någon som kan klargöra?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 05, 2005, 15:08:01
Jag är liksa intresserad som Lupson över svar....

Vore också kul att höra vad Flygvapnet använder för term för "pitbull" (handover kanske)? I F4:AF säger ju en röst dessutom "pitbull"... har vi något liknande?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Obizzz on September 05, 2005, 16:00:21
Hmm det finns nåt i TWS där man kan bugga flera mål och byta med stepknappen, var längesen jag använde det i Falcon men ska kolla upp det när jag kommer hem om jag har tid. Det var Bax som lärde mig det så han vet nog :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 05, 2005, 17:33:47
Jag minns oxå nåt sånt, och med en sökning på bax och step hittade jag tråden:
http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=2427&page=2

:)

"Obizzz: Stepp bug - att flytta låsningen mellan trackade kontakts i TWS utan att behöva köra coursern över och designate (uusch vicken svenska det blev)"

"Obizzz: TMS Right i TWS mode, lås först på en och sen kan du enkelt "toggla" mellan kontakter mycket smidigt medan man "sorting targets" "

"F-16 radarn kan tracka flera mål i TWS men bara länka till en AMRAAM åt gången tills den går "autonom" dvs countern börjar räkna ner med T prefix."


Verkar bara återstå att hitta knapparna/tangenterna för detta. TMS right = ctrl + right arrow - ligger under HOTAS i keymapen. Annars finns det ingen knapp eller så i 2D för detta, utan det sköts genom TMS-knappen (target management switch) på joysticken. Ligger precis under den röda Weapon Release knappen - se F4:AF manualen p308.

edit: verkar inte möjligt att bugga flera mål samtidigt då eller?, bara att snabbt växla mellan dem utan att själv behöva fibbla med radarmarkören. Fixar den här TMS right även buggningen av nästa mål, eller måste man göra det själv?

Var sitter den realistiska låsknappen på HOTAS förresten?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on September 05, 2005, 18:07:04
Tjena boys,

CRM-TWS som aldrig "pausar" radarn på målet kan bygga tio trackfiles i en lista. Du buggar en track genom att antingen designera buggen eller genom TMS höger som då buggar högst prioriterade track. TMS höger igen stegar buggen till nästa track i listan.

Första TMS down från STT skickar tillbaks radarn till buggad track, nästa TMS down droppar  buggen men behåller listan, tredje TMS down droppar alla trackfiles och börjar bygga om listan medan fjärde TMS down skickar tillbaks radarn i CRM-RWS mode.

Genom att i TWS mode i tur och ordning bugga tilltänkta mål (om dessa inte sammanfaller med range vilket är default) så att trackfile listan sorteras om, kan du skjuta en 120 och vid pitbull genom TMS höger bugga nästa tgt i trackfilelistan och nytt 120 skott. Skulle tro att detta är snabbaste sättet att skjuta när det drar ihop sig. Ibland kan det annars vara lite körigt att från STT hitta korrekt tgt, särskilt med tgts sorted within a flight.

I RL har i alla fall MLU också en Two Target SAM som är en primär search submode som ger dig möjlighet att tracka två mål samtidigt som du behåller en RWS scan volym på det andra icke buggade målet.

Utan att veta mechanization i detalj så kan jag misstänka att Two Target SAM är att föredra eftersom den har tätare uppdatering genom att den koncetrerar sig på bugged tgt och volymen kring non bugged tgt. Skulle också tro att även Two Target SAM ger dig möjlighet att med TMS höger växla buggen mellan två tgts och därmed komma till snabbt skott efter första pitbull. Det känns som att detta skulle kunna vara preferred launch mechanization för multipla 120 med viss bibehållen SA BVR.

Eftersom det här inte är det "host host" mest öppna samtalsämnet bland RL drivers så får vi väl gissa lite också ;) Mycket av oavanstående förändras i och med mjukvaruuppgraderingar på såväl plattform som vapen. Vi kan nog utgå från att nuvarande versioner ger möjlighet till rippel 120 skott med inflightupdates till flera missiler utan att behöva vänta på att första 120 går pitbull. Skulle bli förvånad om inte detta gäller både Two target SAM och TWS mode!

Crossing fingers för att "grabbarna" fixar till en del av det här till kommade release ;)


Filur - med låsknapp antar jag du menar TMS up (designate) som är upp på fyrvägsswitchen (höger tumme) närmst weapons release knappen på stickan.
/slammer
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Lupson on September 05, 2005, 18:25:18
F16_Filur & Slammer87th: Tack för Era svar! Förklarar det mesta. Har själv aldrig använt mig av TMS-funktionerna utan jag brukar alltid nöja mig med TWS och buggning för att sedan byta mål efter pitbull. Trodde faktiskt i min naivitet att F16 skulle klara att guida fler än en robot åt gången, men vad vet jag....
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 05, 2005, 19:05:31
Ja, tack Slammer87th! Ser nu oxå att det är TMS up jag tänkte på. Söker dock förtydling på en del saker.

QuoteGenom att i TWS mode i tur och ordning bugga tilltänkta mål (om dessa inte sammanfaller med range vilket är default) så att trackfile listan sorteras om, kan du skjuta en 120 och vid pitbull genom TMS höger bugga nästa tgt i trackfilelistan och nytt 120 skott.

Menar du här att man själv först måste bugga de tilltänkta målen för att TMS right ska funka? Och vad menas med "om dessa inte sammanfaller med range vilket är default"?


QuoteFörsta TMS down från STT skickar tillbaks radarn till buggad track, nästa TMS down droppar buggen men behåller listan, tredje TMS down droppar alla trackfiles och börjar bygga om listan medan fjärde TMS down skickar tillbaks radarn i CRM-RWS mode.

Menar du att det funkar så i F4:AF? Har inte läst hela manualen än, men p308 beskriver bara två TMS down från TWS.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on September 05, 2005, 19:22:03
Nejdå, TMS right funkar direkt men när tracklistan byggs automatiskt så görs det baserat på range. Eftersom det inte alltid är range som avgör vad du tänker skjuta på kan du behöva "bygga om" listan för att TMS right skall bugga din tilltänkta nästa 120-mottagare.

Jag refererar till BMS och har ingen erfarenhet av AF, även om skivan har stått i hyllan sen release :p
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Obizzz on September 05, 2005, 21:08:50
Jag slapp ju ta reda på vad det var jag mindes iaf för ni andra gjorde det åt mig, tack! :D

Tack Slammer!
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 05, 2005, 22:35:30
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Menar du här att man själv först måste bugga de tilltänkta målen för att TMS right ska funka? Och vad menas med "om dessa inte sammanfaller med range vilket är default"?

Alltså det gäller att hålla koll på svengelskan här :-)
I TWS behöver du inte bugga målen (föra cursorn över målet) utan den skapar en tracklista själv. Om du sen buggar eller låser ett mål så kan du flytta låsningen mellan målen i tracklistan med TMS höger.
Om man släpper låsningen innan pitbull så har du en maddog som i sig kan generera en träff om man har tur. Men taktiskt kan det ändå vara intressant eftersom Fi kanske redan har gott defensive vilket har gett dig möjlighet att jobba på nästa mål.
Personligen försöker jag alltid få pitbull och köper tid genom att "notching" åt höger eller vänster dvs svänga ifrån målet så mycket jag vågar utan att gå gimbal dvs få målet utanför radar konen.

mvh
bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 05, 2005, 23:26:37
Ja, jag förstår hur Slammer menar med "range-biten" nu.. tänkte helt fel i början på nåt sätt :-OO :D

Intressant det du skriver Bax, har ännu inte provat någon form av F-pole metod med gimbling här än... eller ska kanske kallas A-pole med AIM120? Använder du HSD displayen då vid notchning?

Sedan detta med Maddog... skjuter man en helt utan radarlås så söker den upp vad som helst, men om du bryter radarlåset strax innan handover så flyger den väl fortfarande till en förprogrammerad punkt i lufthavet och söker därifrån... en punkt som jag antar uppdateras under färden? Att bryta låsningen på det viset funkade väldigt bra mot enstaka mål i LO förut (AA-12 missilen), men sen hur realistiskt det var vet jag inte.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 06, 2005, 07:49:45
Jag använder radarn vid notching (eller hur det nu stavas). Bara att svänga undan så att ekot hamnar så långt ut åt sidan som möjligt. Bra taktik att använda mot Mig-29 och Su-27 i F4 eftersom de ofta rusar på rakt fram. Tänk bara på att de själva nästan alltid skjuter på max range och att deras missiler är snabbare än AIM-120 vilket innebär att de träffar dig först om du inte "notchar".

Min taktik mot 29'or och 27'or är att skjuta på r-max, notcha så mycket som möjligt och sedan vända ryggen mot dem med full fart så fort jag får pitbull. Funkar rätt bra mot AI, men humans är smartare än så... :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: ft on September 06, 2005, 09:35:37
Filur,
helt rätt. AIM-120 har ett eget tröghetsnavigeringssystem som styr mot en punkt där roboten räknar med att kunna hitta målet med sin egen radar och gå active. Medan du har låsning på målet får roboten uppdaterad målinfo via datalänk, vilket gör att det är mer sannolikt att den har ett bra utgångsläge för låsning och målföljning när den kommer nära nog för att använda sin egen radar.

Jag har hört, men lyckas nu inte hitta något som bekräftar detta, att datalänken sker genom modulering av radarstrålen. Är det på det viset är det ännu ett bra skäl att inte låta radarn fladdra omkring åt alla möjliga håll.

Mvh,
  /Fredrik
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: SledgeHammer on September 06, 2005, 11:29:58
Kapacitet för att använda AIM-120 infördes med Operational Capabilities Upgrade (OCU), så mycket vet jag. Även jag har för mig att datalänken går via radarn. Letar lite...

http://www.pakdef.info/pakmilitary/airforce/ac/f16.html (http://www.pakdef.info/pakmilitary/airforce/ac/f16.html)
http://www.avitop.com/interact/radar.htm (http://www.avitop.com/interact/radar.htm)
http://www.vectorsite.net/avf16_2.html (http://www.vectorsite.net/avf16_2.html)
http://www.voodoo.cz/falcon/versions.html (http://www.voodoo.cz/falcon/versions.html)
http://www.csd.uwo.ca/~pettypi/elevon/baugher_us/f016.html (http://www.csd.uwo.ca/~pettypi/elevon/baugher_us/f016.html)

Det verkar som om du har rätt =)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 06, 2005, 22:19:39
Ännu en AIM120 fråga, vad har bore/slave valmöjligheten egentligen för funktion? Om jag skjuter utan radarlås i defaulta slave så blir det Maddog. Skjuter jag med bore blir det oxå Maddog - vad är idén?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 06, 2005, 22:41:14
Uhm... boresight gör ju att radarn låser på det som är rakt framför planet. Så kör du med bore och lägger korset (dit nosen pekar) över ett annat plan så låser radarn automatiskt. Skjuter du sedan din Slammer så är det ingen Mad Dog.

Men kopplar du bara över till boresight och drar iväg en Slammer så blir det såklart Mad Dog.

Eller menade du något annat?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 07, 2005, 00:30:21
Mja, jag menar inte att gå in i ACM bore, utan att välja osb BORE på sms MFDÃ,´n (vänstra sidan).

edit: Märker att om jag har ett mål buggat i TWS eller SAM med aim120 och växlar till BORE så försvinner DLZ-symboliken och cirkeln på HUDÃ,´en blir större. Precis som i slave fortsätter den att blinka så länge jag är inom Rmax2. Detta händer redan utanför missilens autonoma gräns. Stänger jag av radarn blinkar inte cirkeln.

Har bara svårt att komma på anledningen till att använda BORE? Förstår att man använder missilens egna radar direkt, men till skillnad från tex Mig29Ã,´s missile boresight kan man här inte låsa på målet med missilens radar (som alltså kunde funka som en backup i visuellt läge ifall fpl radar ur funktion).

edit2: Kan också nämna att step bug funkar väldigt bra. "TMS right" för en direkt till TWS från RWS, och i TWS behöver man inte först manuellt markera något av målen för att kunna "step bugga" mellan dem.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 07, 2005, 09:38:36
Som jag tolkar det så betyder Slave att du slavar radarns scanning till din MFD och den rörliga cursern. Man kan alltså säga att det är en backup till MFD'n. Man kanske vill ha en annan informaton på MFD'n eller den är trasig.
Själv använder jag aldrig ren Bore därimot ofta vertical scan i visuella dogfight situationer eller om jag vill scanna av närområdet då radarkonen är begränsad.

Kul att det går framåt Filur !
Har du Cougar ? isåfall rekomenderar jag så riktig profil som möjligt då kan du tex komma åt EXP mode direkt genom pinky switch :-)
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Andreas on September 07, 2005, 10:12:27
Jag använder Jagstangs AF-profil. Hur skiljer den sig från den du använder Bax?
Den profilen du skickade för ett tag sedan till mig var ju för BMS2.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 07, 2005, 18:22:27
njaaa..syftar du på analoga axlar till cursorn ?
Jag har hela tiden planerat för bromsar på mina pedaler men har funderat på att strunta i det.
Vad syftar du annars på ?
Ursprungs filen var nog till BMS 2 men jag har konstant uppdaterat till riktiga callbacks, alltså TMS, DMS,NWS, Trigger1 och 1 osv.
Den enda som inte stämmer är Trim switchen som jag har vy kontrollen på, plus några sekundära funktioner som jag får med pinky switchen tack vare en logisk sekvens som ger riktig pinky funktion om den hålls ner korta stunder och modulerar stickan till nya funktioner om den hålls nere längre.
Vad jag funderar på att göra om är att använda fler DirectX buttons till switcharna.
mvh
bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 07, 2005, 21:45:40
Ja, jag har Cougar. Självklart blir det en riktig profil så småningom. :)

Du skriver:
"Själv använder jag aldrig ren Bore därimot ofta vertical scan i visuella dogfight situationer eller om jag vill scanna av närområdet då radarkonen är begränsad."

Det verkar som att du tror jag menar ACM Bore när jag nämner detta. Vad jag menar är att man kan växla mellan bore/slave via en osb på högra MFD medan jag tex är i TWS och har en AIM120 vald. Detta försätter en aldrig i ACM Bore, men jag har ingen aning om vad knapptryckningen gör?

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att slave är en backup till MFDÃ,´n? Det enda jag vet är att slave är valt default när man kallar upp missilen.


QuoteSom jag tolkar det så betyder Slave att du slavar radarns scanning till din MFD och den rörliga cursern. Man kan alltså säga att det är en backup till MFD'n. Man kanske vill ha en annan informaton på MFD'n eller den är trasig.
Själv använder jag aldrig ren Bore därimot ofta vertical scan i visuella dogfight situationer eller om jag vill scanna av närområdet då radarkonen är begränsad.

Kul att det går framåt Filur !
Har du Cougar ? isåfall rekomenderar jag så riktig profil som möjligt då kan du tex komma åt EXP mode direkt genom pinky switch :-)
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 07, 2005, 23:17:26
Jag menar att Bore inte Slave är en backup.
mvh
bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Andreas on September 08, 2005, 15:42:29
QuoteOriginally posted by Bax
            njaaa..syftar du på analoga axlar till cursorn ?

Ja det är nog analoga axlar jag tänker mest på. Vad innebär det rent praktiskt?

Såg att det ska komma med i nästa patch till AF.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 08, 2005, 18:21:26
Jag förstår ändå. inte :)

På vilket sätt skulle bore kunna användas som backup i MRM-läge?



QuoteOriginally posted by Bax


            Jag menar att Bore inte Slave är en backup.
mvh
bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 08, 2005, 23:35:49
Andreas: rent praktiskt betyder det större noggranhet. Du använder en proportionell analog axel istället för en diskret (jämför Amiga joystick med nuvarande). Naturligtvis finns inga axlar kvar för proportionella bromsar men detta är ändå inte simulerat i falcon (antar att utvecklarna har Cougar)

Filur: Jag har ingen aning vad man skall använda Bore till men helt klart är att man skjuter Amraams utan datalänk. Då man använder sidewinders med Bore så slavas inte längre missilens "öga" med radarns mål. Varför man skulle använda denna metod - ingen aning men kanske om man plötsligt får ett mål framför sig medan man är låst på nått annat man kan då snabbt skifta Bore/Slave läge med "Cursor enable" som skall mappas på microstickans tryck switch.

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 10, 2005, 21:09:29
Låter vettigt Bax, tack. edit: Måste vara så att man genom bore kan skjuta en maddog och fortfarande behålla lås eller track på ett mål. Ska testskjuta. Är det då ett flyende mål utanför Rmax2 borde inte missilen kunna hitta det eftersom den inte ska ta höjd vid en maddog.

Undrar förresten om piloten ropar ut "maddog" i det här läget?

-->AIM9

Tänkte på det med AIM9 bore, om man skjuter i det läget du beskriver här, bör man uncage först?

Har också en känsla av att om man väljer uncage så blir resultatet detsamma oavsett bore eller slave?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 11, 2005, 03:15:12
Har testat några gånger och det verkar tveksamt om den verkligen skjuts utan datalänk. Piloten ropar ut Fox3 medium vid Rmax1 och vid ett tillfälle tog den dessutom höjd direkt efter.

Kanske bara är en knapptryckning i nuvarande läge. Om någon kunde jämföra om det är likadant i F4 vore bra.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 11, 2005, 11:04:31
Filur: Jag har testat scenariot och det funkar som i teorin (obs att jag kör en icke spridbar version av F4 - ej AF). Jag låste på mål gick över i Bore - missilen stack rakt fram och missade målet, målet var utanför missilens egna radarkon. Switchade sen direkt till Slave och sköt igen - missilen stack direkt till vänster i riktning mot målet.
För AIM-9 så är det så att den uncagar automatiskt vid låsning om slave - i Bore läget måste du själv Uncage för att verkligen verifiera låsning (det är klart att om man verkligen vill smyga på nån så är detta rätt approach "Snooz radar" och köra IR med Uncage.
Jag tror att jag har läst nånstans att om man Uncagar fastän man kör i Slave så får man ökad gimbal vinkel för att låsa sin IR ?
Det viktigaste som jag märker många glömmer med sina Heat (om man inte kör dogfight mode) är att kyla IR sensorn - trycka på warm i MFD, och sen stänga av den eftersom ädelgasen som kyler har begränsad tidsgräns.

mvh
Bax
edit: hörde aldrig vad rösten sa då jag alltid har den egna rösten avstängd och pratar själv Edit
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 11, 2005, 14:56:44
QuoteJag tror att jag har läst nånstans att om man Uncagar fastän man kör i Slave så får man ökad gimbal vinkel för att låsa sin IR ?

Detta står i SP3-manualen! Kommer säkert på fler AIM-9 frågor, men tar en egen tråd för det :) .

Misstänker att bore bvr funkar annorlunda (som det ska) i din version. ;) Apropå egen röst, snackade nyligen med en kille som använder röststyrning i F4 och (AF) - via ett program som heter Shoot.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: SledgeHammer on September 11, 2005, 17:01:24
BAX: Håll dig till AIM-9X då så slipper du oroa dig för att kylmediet ska ta slut =)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on September 13, 2005, 14:49:29
Ahaa.. det visste jag inte om AIM-9x.
Kollade upp i realism patch manualen - intressant :-)
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: SledgeHammer on September 13, 2005, 18:27:29
Det har sina fördelar att släpa på en frys ibland =)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 24, 2005, 09:55:48
Fick det här från MLU-manualen.

Line-of-Sight Option (SLAVE or BORE) - OSB 19. If SLAVE is selected, the missile is condi-tioned to launch against the bugged target. If BORE is selected, the missile is launched straight ahead with it's radar active. To help prevent an inadvertent AMRAAM launch, two switch actions are required to visually fire an AMRAAM. With no FCR bugged target or when BORE is selected, the uncage button must be depressed and held while the weapon release button is depressed in order to fire the missile. If SLAVE is selected with a bugged target, depressing the weapon release button will fire the missile.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 24, 2005, 11:15:56
QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Fick det här från MLU-manualen.

With no FCR bugged target or when BORE is selected, the uncage button must be depressed and held while the weapon release button is depressed in order to fire the missile.

Detta gäller alltså för att skjuta en så kallad "Mad dog"? BEQ, kanske hade du klarat dig den där gången om jag hade varit tvungen att trycka på sådär många knappar innan skott... ;)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 24, 2005, 12:32:29
QuoteOriginally posted by BEQ


            Det tror jag inte. Det var ju avsiktligt, eller hur? :)

Jag försökte faktiskt rädda dig från en Mig-21 som smög sig på oss från höger. Att sedan en Slammer har en radarkon på 220 grader var mer än jag visste. Mad dog verkar inte ens vara säkert om man har sin wingman rakt bokom sig. :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: F16_Filur on September 24, 2005, 15:02:00
Ahhh.. gjorde du självmål!? Jag trodde ni duellerade.. Måste sett häftigt ut att se den vända och komma tillbaka :). Låter som att man inte är riktigt säker själv ens en gång!
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on September 24, 2005, 16:28:12
Jag flög wingman till BEQ och låg klockan fyra strax ovanför och kanske 200 meter bakom honom. En Mig försökte smyga sig på oss radartyst (vi höll på och sorterade bland Mig-29'or framför oss om jag inte minns fel) och jag svängde åt höger samtidigt som jag sköt en mad dog på 5-10 nm avstånd. Missilen flög först rakt fram mot Mig'en, sen vände den tvärt vänster (typ 90 grader) och låste på BEQ. Han hann höra "Slammer inbound!" från piloten sedan var det klart. Snacka om pinsamt när man väl får flyga wingman till en riktig stridspilot första gången. Nästan så man tänkte skicka ett vykort och be om ursäkt. :D
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: simulacra on February 11, 2006, 03:05:41
Nä, nu känner jag för att lägga ner falcon helt och hållet, nu är resultaten så varierande att det inte är kul längre, problemet är ju att man i "träningsuppdagen" sätts i en riktig stridssituation, jag får 4 slammers mot 8 fiender, grattis lixom.

Så här gör jag, jag dyker upp i planet i luften i "AIM-120" uppdraget, drar på motorn eftersom den är satt på idle som default, tiltar upp radarn till center eftersom den tittar ner by default, får upp 4 tagets på radarn varav de närmsta 2 är mig25or.

Jag buggar leaden för 25orna eftersom wingman:en ofta sticker när hans lead blir nedskjuten, OFTAST så får jag ner honom, men inte alltid.
Trycker på "M" för mrm-mode, väntar på att jag ska ligga in rmax och rmin, oftast brukar ett bra läge dyka upp runt 15-14 nm kvar till målet, vi säger att jag tar ut som som best case scenario, notera att det är BEST case scenario, så aim-120s kan alltså undvikas av ryska flygplan från 60talet, grattis till en god utveckling hughes.

Nåväl, en mig 25a nere och den andra sticker, bra då kan jag rikta uppmärksamheten mot de 2 mig29or som finns runt en 30 nm bort, jag ser den klart och tydligt, men det gör inte radarn, väntar lite till, fortf inga kontakter, ARGH! går över till acm bore eftersom man hört att det ska funka, icke, han har redan försvunnit under mig och med inget annat kvar än ett par slammers så är man död, speciellt eftersom planet tappar fart så fort man rör sig.

Nu kör jag bms2 och grejer men ÄNDÅ så är resultaten inkonsekventa, jag fattar inte hur det är tänkt att det ska funka!
STT vill jag inte använda eftersom himlen är alldeles för ovänlig för att man ska våga göra sånt.
Hur är det tänkt att man ska köra kampanjen om man blir nedskjuten av minsta lilla rote mig25or?

Just nu har jag inte cougarn igång eftersom jag väntar på min FCC, men jag ser inte riktigt hur stor skillnaden blir eftersom jag inte vet vad jag vill göra med alla grejer som en hotas ger mig tillgång till, visst en tms är väl bra, men exakt på vilket sätt ger det mig bättre resultat? problemet jag har är inte att jag har dålig tillgång till radarn, utan att radarn beter sig puckat och inkonsekvent...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Rivvern_ on February 11, 2006, 07:57:09
Välskrivet! Jag är dock inte så kunnig och därför har jag inga svar på dina problem.  ;)
Lycka till...

Nu går jag och lägger mig igen. OS har ju inte börjat...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Control87th on February 11, 2006, 08:49:21
Äldre kärror är definitivt inte sämre än dagens i alla sammanhang. Skall du exempelvis skjuta ner en draken som flyger från dig i full fart så ska du va bra nära för att slammern skall hinna i kapp. Mig 25 är två grymma motorer på ett chassi som är gjort för att flyga fort...

Man kan diskutera vettigheten i träningsuppdragen... vad gör man i alla annat än extrema situationer om man är ensam mot fyra fiender?

Ser dem klart och tydligt? har du labels på? Nåväl radarn bör konsekvent få in även jammade fi på 25nm, lite osäker på exakt hur det är i olika BMS-versioner.

"...är resultaten inkonsekventa,..." Är inte Falcon underbart säg :D Ena uppdraget kör fi en horisontell bracket, nästa går en mot dig lågt medans den andra ligger kvar och lockar osv.

Taktiken jag skulle testa i ovanstående situation om jag bestämt mig för att inte fly, är att ta höjd, minst 25k, se till att jag är minst 30nm från närmsta fi, vända och köra full fart mot dem. ca 19-23 nm från fi skjuter jag ett skott och vänder omedelbart 180... tar avstånd, höjd och repeterar.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on February 13, 2006, 09:16:42
QuoteOriginally posted by simulacra
Nä, nu känner jag för att lägga ner falcon helt och hållet, nu är resultaten så varierande att det inte är kul längre, problemet är ju att man i "träningsuppdagen" sätts i en riktig stridssituation, jag får 4 slammers mot 8 fiender, grattis lixom.

hmm.. om jag inte minns fel så är det väl 4 fiender. 2 Mig-25 och 2 Mig-29.
Brukade själv använda den TE'n som quick action. Kan inte säga att jag alltid lyckades men knepet är att prioritera mål. Om man inte slår ut båda Mig-25 i första vändan så är det svårt. Vad jag minns så kom Mig-25 lågt och Mig-29 högt. Ett knep är att vända kall efter första engagement för att få distans att bygga höjd och fart för Mig-29.
Dessutom fick man göra lite snabba inställningar när man kom in i cockpit. tex CAT 1 switchen och motmedel inställningar. Jag går in i TWS och får picture och går definitivt STT vid skott och endast MRM eller Dogfight om man är i turning fight. HOTAS ger dig antenn elevation som är praktisk och snabb samt möjlighet att snabbt välja radar läge.

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: simulacra on February 13, 2006, 20:42:04
Nej, det finns fler fiender längre bort, och problemet jag har är att skjuta så att missilerna träffar, jag vågar helt enkelt inte bugga den första, skjuta, sen bugga den andra och skjuta eftersom om ngn av missilerna missar så sitter jag och försöker skjuta ner 29orna längre bort medans 25orna har fritt skott...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Bax on February 14, 2006, 10:16:53
Ok, tekniken är att skjuta med hög fart och höjd så man får bästa kinnetisk och statiskt energi övertag.
Vad man gör efter skott är lika viktigt!
Gör en "notch" eller "Beam" och lägg din target i "Gimbal" dvs precis så långt ut i sidan av radarscope som du vågar utan att tappa låsning, du vill inte komma närmare ditt mål. Vid det här laget bör du ha STT för att ha tät uppdatering på målet. Du tittat i HUDen och noterar när missilen går aktiv, counter går ifrån A till T. Då släpper du målet och går in i TWS eller RWS för SA och VIKTIGT om inte bra läge för nytt skott gå kall.
Sätt highest threat i RWR klockan 6 och unload, afterburner eller dyk för acceleration.

En lyckad engagement är en ganska feg historia med maximerad F-pole.
Man tittar in - skjuter - och flyr.
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: simulacra on February 19, 2006, 11:23:37
Ok, men det känns som om jag missat lite falconslur, vad är är notch, beam och gimbal i radarsammanhang?

Nu har iaf fccn kommit och blivit inslängd i jojjen så nu ska jag bara försöka få in jagstangs profil så  man off...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on February 19, 2006, 12:16:22
Tjena Simulacra,

Radarn i våra modernare jaktkärror och aktiva radarjaktrobotar är oftast någon form av pulsdopplertyp. Pulsdopplern har svårare att urskilja mål som inte rör sig mot eller från radarn varför man ibland vill lägga radarkällan på sin 3-9-linje för att försvåra radarlåset för fienden. När buset gör det för att neka dig radarlås så beamar dom dig eller din missil, när du eller good guys gör det samma så kallar vi det notch.

När du skjuter ett fox3-skott så manövrerar du så att målet ligger på gränsen till att flyta av radarscopet (det är det Bax menar med gimbal - egentligen mekaniseringen av radarn så att den inom vissa givna maxvinklar kan titta åt olika håll). Manövern kallar vi crank och när buset gör samma sak betecknar vi det flank. Genom denna manöver kan vi maximera det som kallas F-pole vilket är avståndet mellan eget flygplan och målet vid impact.

Genom som Bax säger en crank och att placera målet på gimbalgräns maximerar du F-pole och minskar risk/tid i fiendens WEZ. Ta t.ex. träningsmissionet du refererar till, öka fart och påbörja stigning med en crank västerut så du behåller 25:orna på scopet, använd TWZ och skjut först den ena 25:an, så fort missilen går autonom (pitbull) så växlar du och skjuter nästa 25:a och så fort den andra missilen går autonom så fortsätter du den påbörjade cranken runt till en pump/out/cold (29:an klockan sex i RWR) gå gator och fortsätt stiga. Målet är nu att skapa distans och vinna höjd för en lyckad reengagement på 29:orna. Du skjuter sedan 29:orna med samma taktik som mot 25:orna!

Det är tur vi kör sim för RL hade jag valt att fega ur och gått gator out tills jag fått uppbackning. Det är genom pump och grinders med mutual support i multiplay som det går att hantera riktigt tufft motstånd - that's F4 :D

/slammer
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Horizon on February 19, 2006, 12:26:38
Notch = flytta nosen lite åt höger eller vänster. "Notching right..."
Beam'a = Lägg objektet som du är fokuserad på klockan tre eller nio i förhållande till dig själv.
Gimbal = kan inte förklara ordet helt enkelt, men med "gimbal limit" så menar man hur långt åt sidan din radar (eller radarn/IR-sökaren i en missil) kan se.

Praktik: Du låser upp ett mål rakt framför dig med STT (single target track) och skjuter en AIM-120. Du notchar vänster så mycket din gimbal limit tillåter (alltså precis så långt ut i kanten att din radar inte tappar låsningen (för att antennen inte kan vrida sig så långt åt höger)). Detta för att inte närma dig målet för snabbt och ge honom chansen att skjuta en missil på dig (som antagligen hinner träffa dig innan din missil träffar honom eftersom AMRAAMSKI är grymt snabb).

Håll hela tiden visuell koll på fienden så att han inte skjuter en HOJ (home on jam) på dig. Skulle han göra det börjar du med att beam'a hans missil (för att tvinga den att svänga så mycket som möjligt (och tappa fart) samtidigt som du droppar chaff och filurar lite fram och tillbaka med din ECM. Stänger du av ECM tvingas missilen gå över i aktiv radarsökning och då borde du få en indikering på detta i din RWR eller TWD eller vad den kallas nuförtiden. Vet dock inte säkert hur detta är implementerat i F4.Ctrl, Bax, någon?

Hmm, inser att detta kan ha blivit lite snurrigt förklarat med alla "(" och ")". Håll till godo och fortsätt fråga om du undrar. :)
Title: Replying to Topic 'A
Post by: Horizon on February 19, 2006, 12:31:48
Vafasen, här sitter man och skriver en lång post bara för att bli omkörd rakan innan mål. Terror. :)

Edit: Hmm, tror nästan jag får ta bort min post. Den låter ju löjligt lekmannamässig när Slammer kommer igång med sitt fikonspråk. Dessutom verkar det ju som att jag helt och hållet hittar på saker i vissa sammanhang. :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: ctrl on February 19, 2006, 12:46:01
:D

Slammer passar på att introducera mer roliga ord ;)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on February 19, 2006, 17:28:46
No way Horizon - ju fler som intresserar sig för och delar med sig av egna kunskaper/erfarenheter och lär av andra, desto roligare blir det att köra Falcon tillsammans!

Det är lätt hänt att det blir lite fikonspråk och där tror jag det många ggr kan bli enklare förklaring från någon som inte är lika (v) "yrkesskadad" som bl.a. undertecknad ;)

Ett litet klarläggande vill jag ändå kasta in i förhållande till din post Horizon! Fi väljer inte, så som det kan uppfattas när du beskriver det, att skjuta ett HOJ-skott. HOJ står för Home On Jam vilket innebär att det förutsätter att du har din jammer igång. På längre avstånd kan vi använda jammer för att minska möjligheten för fi att låsa upp oss men när vi kommer på midre avstånd där fi:s radar ändå bränner igenom jammern så blir jammern istället en "ledstjärna" för missilen att styra mot.

Vi ser detta ibland själva när vi har ett fox3 skott i luften och fi slår på jammern HOJ tänds i HUD:en vilket innebär att missilen guidar på fi:s jammer istället för med hjälp av egen onboard radar.

Jag skall skall ta ett exempel när det inte är lika roligt att se HOJ i huden genom att beskriva en engaement från ett onlinemission förra veckan. Under en CAP hade mitt element blivit sorterat på en grupp västerut och fullföljt det jobbet när lead och hans wingman blir ambushade av ett par 29:or. Vi vänder tillbaks mot den punkt där leadelement nu är på väg att merga med fi och jag låser upp trailern samtidigt som min element lead låser leading fi. På grund av den tighta situationen (rädsla för blue-on-blue) så ber jag awacs om en declare trots att jag har blivit targeted på målet av min elementlead. På AWACS-konfirmation att det är en fi tar jag ett fox3-medium skott. Precis innan missilen går autonom så träffas fi av missil från lead element och försvinner från scopet - min missil går autonom och jag skriker maddog på radion ungefär samtidigt som missilen går HOJ på flightlead som flyger jammer på. Amraam är ganska effektiv så efter 5 min i en knappt kontrollerbar viper så väljer lead eject. Jag kan säga att det är inte roligt att debriefa när man har en färsk blue-on-blue på samvetet. Det är i såna lägen man äe dj...t glad att det bara är en simulator! Lärdomen är att aldrig skjuta utan CAF (Clear Avenue of Fire) vilket dessutom hade poängterats både written och verbal under briefing :-/

Ser fram emot LAN:et, det kan ju bli nya chanser till skott på ovetande kamrater :D

/slammer
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: zebra on March 04, 2006, 19:33:52
Härligt inlägg Slammer.  
Hade inte flightlead informerat om att han hade "engagat" ditt mål innan
du engagade?  
Lite nyfiken över kommunikationen då ni var två som sköt mot samma mål.

z.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on March 05, 2006, 16:24:26
Ganska het situation, Vi flög med varje flight på egen Victor kanal och mission koordinering över gemensam Uniform. Med mycket comms igång blir det ibland rätt svårt att hänga med i  allt sambandet, jag var ganska tasksaturated och fokuserade nog mest på att låsa upp och få deklarerat det mål jag invisats mot av min lead (d..v.s. elementlead, jag flög som fyra!  Det är mycket möjligt att flightlead hade deklarerat sitt skott men det passerade nog i så fall från höger till vänster högtalarer utan att avkodas ;)

Det är bara att konstatera att vi som helhet inte hanterade missionet rätt genom att låta det komma till en nära merge med 29:or när vi hade en humanbesatt HAVCAP-flight drygt 30 miles out och dessutom en human fourship CAP-relief inbound, vi borde ha separerat och låtit andra göra jobbet.

Trots att shit happens ibland så ojoj vad kul det är med i bra coopmissions och mycket humans i kärrorna :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: zebra on March 07, 2006, 20:28:51
Håller med dig Slammer,,,
Det är som roligast när man flyger ett antal humans och
kan kordinera flighterna. Ganska häftigt är det när man antingen har en AWACS som sköter det taktiska eller helt enkelt en lead (divisionschef på plats i luften) som dirigerar de olika flighterna utifrån hur hotbilden förändras.  Snacka på situations-anpassat ledarskap.  :)
Tyvärr var det länge sedan som jag var med i något sådant men Halmstad ska väl väcka gamla instinkter igen.

Ser man dig där???

z.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on March 08, 2006, 17:10:59
Zebra wrote
QuoteHalmstad ska väl väcka gamla instinkter igen

Önskar själv att det hade varit som med cykeln - har man en gång lärt sig så behöver man bara sätta sig på sadeln för att det skall va tillbaks! Efter att periodvis ha varit ifrån onlineflygning så har jag smärtsamt insett hur mycket färskvara vasshet i SA och comms m.m. faktiskt är! Kan ju också va så enkelt att undertecknad börjar bli gammal och gaggig :-X

Apropå Halmstad så är svaret ja! Trots gammal och trött så skall det nog till eget dödsfall för att få mig att avstå flygLAN på egen bakgård :D

Grtz
/slammer
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Obizzz on March 08, 2006, 17:26:08
Har du flyttat in i huset?

Fint hus för övrigt :)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: zebra on March 08, 2006, 23:59:13
För att fortsätta på tråden om användandet av Aim120'an.

Maverix och jag (när vi var som mest aktiva) körde en del renodlade TE-missions mot en rote Su27or.  Syftet var att träna så mycket som möjligt för att kanske på sikt fightas mot andra humans.  (Tyvärr blev det inget av det) Helt klart så är adrenalinet på topp när man går i strid mot andra humans.

Hur som helst..  Vi körde 2v2 mot SU27,na

Till en början så tog vi ganska mycket stryk och i regel blev resultatet 2-1 eller 2-0 till Su27. Vill minnas att problemet var att vi beamade/notchade alltför sent och kom man inom 20 miles-radien var man körd...

Nu var det ett tag sedan men i stora drag så "utvecklade" vi vår teknik i olika faser som man grovt kan dela upp i avstånd.

80-60 miles (TE börjar) Vill minnas att vi i regel upptäckte vi Fi på runt 60 miles avstånd men en låsning redan här var inte möjlig.
Vad vi kunde göra var att gruppera och oftast gick vi tätt med ECM påslagen för att neka Fi buggning. Det samma gjorde de.

40-30 miles.  Fortfarande ECM på så kunde lead ändå sortera (välja mål) och delegera. Vi det här läget valde vi att separera vilket vi gjorde genom att växla sida. Dvs rote-tvåan som ev. var formerad "close-formation" kl 8, bröt höger och gick offset. Lead offset'ade  vänster och båda lade vi Fi i "gimbal".

Att notera var att vi också vid ca 50 miles hade gått "burner" (EBK) för att få fart och stigit till strax under 30.000 ft för att få fart och höjd men utan att få contrails.  Dvs vi använde både höjd och fart för att få optimalt läge för våra 120or.

30-25 miles.. Nu går det undan. "Weapons free" är redan givet. Det avståndet som man tyckte sig ha har snabbt försvunnit och du vet inte om Fi redan låst och skjutit.
Vi går nu "buster", ECM av och vi ser nu vem av oss som är målet. I regel är Falcon hyfsat dynamiskt men i det här skedet (tyvärr) något förutsägbart... Vill minnas att Su27-roten väljer att båda gå på ett mål även om de ibland skjuter mot den ena av oss innan de fortsätter mot sitt mål.

Vid 25 miles har vi fått en separation och därmed ser vi tydligt vem av oss som är målet. Den som är under attack borde bryta och sticka fort av bara den,,, men istället vänder han (nästan) nosen mot 27orna och slänger två 120or, båda med buggning, och bryter av omedelbart. Viktigt är att man inte har nosen för länge mot Fi för har du inte beamat dem innan 20nm från dem,, är du som sagt körd.  27na vet direkt att de har 120or inbounds och går "evasive"

Som jag sa, den av oss som är under attack (i detta fall rote-2an) bryter åt det håll som hans lead INTE finns för att öka separationen och nu är det läge att ge järnet i "evasive" manövrering. I regel la vi Fi i 9-3 (eller snarare 8-2) linjen och gick berg och dal-bana för att slösa på AA12ornas energi.

Under tiden ..

Den som inte blev attackerad (i detta fall lead) har legat i offset och evasive-manöver och har försökt hålla sig utanför 25nm-radien, spanandes efter något som skulle tyda om incoming. När Su27orna går evasive kommer de sluta att bugga honom och därmed vet han defenitivt om han är beskjuten eller inte eftersom RWR skulle varna för en incoming ögonblicket som buggningen släpper. (tror jag) Om inget var incoming kunde därmed denna svänga in mot de båda evasive 27orna och lägga sig i ett fördelaktig läge för att avsluta vad den andre hade påbörjat.  I det läget är läget under kontroll för denne,,,

Men samtidigt så svettas forfarande "måltavlan" under sina evasive-försök och jobbar fortfarande på att lägga så mycket luft som möjligt mellan Su27'na och sig själv.  Det skedet var det mest kritiska men fick man bara möljighet att beama i tid så gick det oftast väl.  

Under den första attacken av 2an brukade oftast den ena 27an träffas och om inte den andra tog stryk så kunde vår andra attack, (av lead),  ta honom.

Efter lite träning brukade resultatet sluta med 2-0 fördel oss.  En ganska givande utveckling och träning på en situation som från början kändes omöljig att klara av.

Detta var i stora drag vad vi gjorde.. Historien har def. sina brister och det var ett tag sedan som vi körde detta,, så tänk på att man är glad amatör när du drar era slutsatser..  Hur som helst,, jäkligt kul var det....

:)

z.
Title: Replying to Topic 'A
Post by: Horizon on March 09, 2006, 00:19:58
Väl skrivet Zebra. Nu måste jag in och testa. Själv. :)

Edit: *30 minuter senare*

lol, Mig-25'orna plockade jag flera gånger, men Mig-29'orna hamnade jag i kurvstrid med över land (efter att ha sprungit som en skållad gasell en stund). Kan dock meddela att de serbiska piloterna var bättre än mig på att kurva vilket resulterade i två förnedrande nederlag. Grymt svårt att hinna plocka alla fi i det där TE't måste jag säga.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: simulacra on February 04, 2007, 15:54:16
Sorry för semi-necroposting. ;)

Så då är jag inte SÅ dålig alltså :)
Har nyss dargit in red viper och njuter i fulla drag av vissa av förbättringarna, 6DOF är underbart, men en av de småsaker som jag gillar bäst är hur planet "skakar till" när man släpper ordnance.

Ska nog börja träna lite på BVR-fight ikväll eller i veckan nu när jag blev ledig...

Tack Slammer et al. för de goda råden, får se om jag kan omvända dem i praktik bara, ska nog däremot satsa på att göra egna små TE's där jag kan kontrollera premisserna lite och sakta arbeta mig uppåt mot mer kompetenta fiender...
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: zebra on February 09, 2007, 19:06:29
Härligt att följa snacket killar... :)  

z.
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on February 10, 2007, 15:20:11
Zebra när du fått igång nya nedtankningen så kan du börja använda two target sam mode med AIM120 :D

Det är kanon att kunna "låsa upp" två prioriterade mål samtidigt innnan man kommer inom skotthåll och sedan bara med TMS-right kunna växla mellan dem och faktiskt kunna skjuta två 120 utan att behöva vänta på pitbull, vilket i många fall lätt gör att man inte går out i tid med tråkigheter till följd!

Dessutom underlättas i vissa fall sorting och targeting med fungerande länk 16. Det är rätt sjysst när lead kan bugga ett mål i den grupp han vill ha second element att hantera och som komplement till verbalt över radio också lägga till "DATA" och skicka över målet till 3. Om lead sedan också "skickar" sitt eget mål så kan alla i gruppen se varandras upplåsta mål och därmed minska den potentiella risken att något mål inte hanteras!
 
För att inte tala om hur mycket trevligare det är med IVC och tillgång till "riktiga" VHF/UHF-kanaler in-game! Helt perfekt när man kan lägga varje flight på egen VHF-frekvens och en gemensam UHF för packagekoordinering!

/slammer

Title: Replying to Topic 'A
Post by: Slammer87th on February 12, 2007, 10:49:16
Kan inte låta bli att pusha lite för Falcon! Särskilt nu som ytterligare en version hittat ut på nätet!

Körde några riktigt kul mission igår! Bl.a. ett trevligt upplägg som kan betraktas som en variant av "capture the flag". Red vs. Blue med varsin human 4-ship och en vardera ren AI-flight . Eftersom det nu går att lägga ut egna linjer via DTC (Data Transfer Cartridge) så presenteras en rejäl box ca 80x40 miles i HSD:en med ett blått respektive rött mål i slutet av den fientliga halvan på boxen, samt ett antal röda respektive blå SAM-threats i boxen.      Eget flygfält ligger en bit utanför boxen och ingen får passera över sidlinjerna. Primärt gäller att slå ut det prioriterade målet och återvända hem med så mycket flygplan som möjligt i övrigt är taktiken fri! Riktigt skoj mission och kul som omväxling till ren coop mot AI!

Körde också ett mission med sweep, två rotar CAS och en "FAC" som datalänkade mål till CAS-rotarna som låg i hold i avvaktan på målinvisning! Konstaterade att det krävs att man läst in sig ändå bättre på hanteringen av länk 16 och datalänkning av cursor- respektive steerpointpositions ;)

Det blev avslutningsvis också några 2 vs. 2 och det är bara att konstatera att mot humans i samma flygplantyp och vapen (F16, 2 slammers, 2 heaters var och setup 40 miles) blir det intressanta engagements och lysande möjligheter att testa grinders, cranking, beaming m.m.

/slammer :D
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Andreas on February 12, 2007, 18:58:46
Oooh vad det kliar i fingrarna av att läsa det där Slammer. Dock så har det inte blivit något flyga av sedan november pga trasig jojje... :-/


Dock hade jag stora planer för att söka till 87e men formuläret har varit stängt länge nu...

QuoteThe 87th Application form has been temporarily disabled

Är det pga av den läckta OF-betan?
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: ctrl on February 12, 2007, 19:37:47
87th har haft näst intill intagningsstopp i ca 2 år nu.... varför kan inte diskuteras på öppna forum :-OO
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Slammer87th on February 12, 2007, 20:34:23
Control sluta himla :-OO med ögonen nu GGG ;) skämt åsido så vet du att vi har ganska lika syn på det där :p

Andreas, ta en kontakt direkt med mig om du är seriöst intresserad!

/slammer

Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: Anders R on February 14, 2007, 11:25:51
Skulle vara kul att vara med, men jag får nog damma av mina kunskaper först :-)
Title: Replying to Topic 'AIM-120 användning'
Post by: zebra on February 14, 2007, 11:28:15
Som sagt,, är ruggigt sugen så så snart som jag
kan blir det flyga av.  Antingen den nya versionen som ni
pratar om eller så kommer det snart en update av F4AF- 1.10

Typiskt att jag måste börja tentaplugga snart.

z.