NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => Falcon 4.0 => Topic started by: Jotte on March 23, 2002, 17:06:51

Title: JAS Gripen för SP.....
Post by: Jotte on March 23, 2002, 17:06:51
Bara en liten förfrågan bland NOSIG's medlemmar för att kolla om det finns folk här med "dolda" talanger som skulle vara till nytta i ett projekt under F4UT paraplyt att förverkliga en, om möjligt, realistisk JAS 39 Gripen i F4.

Har ingen uttalade talang själv egentligen, men funderar på att åtminstånde försöka bygga den externa 3d modellen. Alltid lättare med målstyrt lärande. ;) :)
Title:
Post by: SledgeHammer on March 24, 2002, 16:25:56
Tja, LightWave är jag ganska hemma i, likaså Maya. Och Photoshop samt AfterEffects.
Jag hjälper gärna till!
Title:
Post by: Fozz on June 19, 2002, 13:48:42
Gripen projekt är jag gärna med i också!
Har modellerat en redan, dock lite för highpoly för att vara med i Falcon4, men det går att fixa.
Ett smakprov finns att beskåda:
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/gripen.jpg

Lite fakta kan jag även bistå med. Fick lite utbildning på Gripen när jag låg som flygmek på F10, samt har en icke hemlig utbildningspärm om Gripen.
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 14:18:17
Haha, ja, kolla i nyhetsforumet... :p Vilken pärm är det Fozz, famkurs eller ABF?

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: Lupson on June 19, 2002, 14:42:24
Är också intresserad av en Gripen i F4, fast jag vet inget om hur man skulle gå tillväga för att implementera en. Finns dock en hel del information ang. planet på:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/gripen

Bl. a. fina någorlunda högupplösta cockpitbilder

http://www.canit.se/~griffon/aviation/gripen/cockpit/cockpit.jpg
Title:
Post by: loke on June 19, 2002, 16:04:14
Detta kommer att behövas i och med europa-teatern som kommer. En viggen-modell vore ju inte så dumt det heller.

Någon som vet vilket tidsperiod europa-teatern kommer att utspela sig i?
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 16:16:23
Åh, kolla! Mitt gamla kontor! Alldeles bakom tornet till vänster i den länkade bilden. :)

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: Jotte on June 19, 2002, 17:03:41
"Lite" för highpoly. :D  Snyggt jobbat. Den hamnar på hedersplats (skrivbordsbakgrund) :) Har du fler sånna bilder?
Kan man får "beställa en med markattack vapen? :)

Vore kul om det fanns Viggen och Gripen i F4. :) Är lite "småförtjust" i båda dessa tingestar.
Title:
Post by: Fozz on June 19, 2002, 17:30:01
Jodå, har fler bilder. Kan nog göra en speciell till dig om du gärna vill. Mycket roligare om man har ett mål att jobba mot.
Dock så är Gripen planet nerlagt så jag jobbar inte vidare på det. Jag har gjort Durandals, MK84 och Maverick robotar som jag kan lasta på. Även om Mk84 och Durandals inte är helt realistiska på en Gripen.
En testbild på Durandals. Dock inte färdig.
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/durandals.jpg

Jobbar för fullt på en Fulcrum nu.
Med lite tur så kanske jag kan göra en kortfilm där en Grip och en Fulcrum har en liten dogfight. Vore riktigt kul.
Min Fulcrum ser ut så här just nu:
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/fulcrum5.jpg

Har någon en bra ide vad man kan göra med dessa modeller så är jag intresserad. Jag modellerar mest, är väldigt dålig på komma på vad man ska göra med dom sen.
Title:
Post by: griffin on June 19, 2002, 17:51:20
Åh! Underbart!

Jag vill vara med! Vil vill vill! :D Har länge velat göra/delta i nåt sånt och tanken har funnits länge! Är man Gripentokig så är man!

Jag kan bistå med programmering i olika former om det behövs - jobbar trots allt på ett spelutvecklingsföretag :)

Kan kanske även bistå med andra resurser (scanna, 3D expertis, modellering, texturframställning etc) om jag frågar någon på jobbet snällt. Här kan jag dock inte lova nåt innan jag frågat - men kunskapen finns allt! Konstigt vore annars :)

Jens/Griffin
Title:
Post by: Fozz on June 19, 2002, 20:11:40
Griffin, vi borde slå oss ihopa och gör en ÄKTA Gripen simulator.
Jag jobbar också på ett spelföretag, men som grafiker. :)
Vore riktigt kul att starta eget och enbart producera hardcore flygsimmar baserade på svenska flygplan.
------------

Och ft, du undrade tidigare vilken JAS pärm jag hade?
Jag är inte säker, hittar inget namn eller nåt i den, men det kan vara OSM. Men det är en utbildningspärm för flygmekaniker, och tar upp värdelöst vetande, delserierna, motor, styrsystem och diverse andra saker. Innehåller även övningsuppgifter.
Jag var egentligen ingen Gripen mekaniker, utan höll på med SK60, men då dom fick flygförbud så fick vi meka Gripen tills våra plan fick flyga igen.
Jag är ytterst tacksam för det, då man är inbiten Gripen fantast.
Title:
Post by: griffin on June 19, 2002, 20:30:02
QuoteOriginally posted by Fozz


            Griffin, vi borde slå oss ihopa och gör en ÄKTA Gripen simulator.
Jag jobbar också på ett spelföretag, men som grafiker. :)
Vore riktigt kul att starta eget och enbart producera hardcore flygsimmar baserade på svenska flygplan.
------------

Och ft, du undrade tidigare vilken JAS pärm jag hade?
Jag är inte säker, hittar inget namn eller nåt i den, men det kan vara OSM. Men det är en utbildningspärm för flygmekaniker, och tar upp värdelöst vetande, delserierna, motor, styrsystem och diverse andra saker. Innehåller även övningsuppgifter.
Jag var egentligen ingen Gripen mekaniker, utan höll på med SK60, men då dom fick flygförbud så fick vi meka Gripen tills våra plan fick flyga igen.
Jag är ytterst tacksam för det, då man är inbiten Gripen fantast.

Kul! Jag har alltid drömt om en bra Gripen simulator med hyfsat korrekta Svenska landskap att tuta omkring i. Tänk att få slänga i 5:ans växel (err... ;) ) och svepa över skärgården och klippa sjömärken med vingarna! Wooo!

Jag har väl insett att göra en simulator är en ganska mastig uppgift så jag antar att det mest realistiska sättet är att utnyttja en färdig plattform, som t.ex. Falcon 4 SP. Förutsättningen är ju dock att det går att modifiera plattformen hyfsat enkelt och där torde ju F4 vara väl lämpad.

En annan sak är att verkligen komma igång och att få nåt gjort. Här är ju förutsättningarna optimala - vilka är bättre lämpade än Nosigs medlemmar? Större motivation och intresse får vi leta efter! Teknisk kunskap om både spel och flyg finns!

VAD VÄNTAR VI PÅ?!?!?! :D :D

(Men för att återgå till din fråga - fasen, om vi kunde övertala våra chefer att fixa en svensk flygsim i .. tja, 25 miljoners klassen. Skulle bli en hyfsat bra kvalitet på en sådan produkt, hehe)

Jens/Griffin
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 21:24:36
Ptja, lyckas vi bara få igång en grafikmotor som klarar det så är det inte omöjligt alls, skulle jag vilja påstå! Systemsimulering är lite tricksigt och tar tid, framförallt att avlusa, men är inte direkt svårt - när man väl förstått systemen! Och där kunde ju jag vara behjälplig, så långt det går utan att hamna i konflikt med min arbetsgivare eller sekretessen.

För er som är nytillkomna så är jag utbildad inom flyg men har en bakgrund inom data. Jag har under det gångna året bl a gjort systemsimulatorer (motorkörningssimulatorer) för utbildning av tekniker. Detta för SAAB Aircraft, d v s den del av SAAB som numera har hand om eftermarknaden på de civila typerna.

Får dänga i lite mer HD, fixa backupmöjlighet och dra igång Linuxburken härhemma som CVS-server... ;)

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 21:27:42
Fozz,
dina flygplan är toksnygga! Rekommendationer på bra böcker för att lära sig modellera i Lightwave? Provat GMax och kommit fram till att det inte håller måttet alls, arbetat en del med AutoCad och Mechanical Desktop som är lysande för tekniska ritningar/modeller men kanske inte så lämpat (eller avsett) för den här typen av arbete.

Mig-29:an saknar fackelkastare, är det en skolversion eller har de gjorts i andra versioner utan fackelkastare numera?

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: loke on June 19, 2002, 21:33:59
Håller med. En gripensimulator skulle vara något.

Jag har programmerat i massor av år... (ni skulle tycka jag var en gammal gubbe om jag berättade hur många) och jag har aldrig haft lusten attt programmera spel annat än som hobby.

Dock om jag skulle få chansen att utveckla en Gripensimulator... Oj! Då skulle jag nog ta den.
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 21:43:51
Vad tror ni som kan grafikbiten, har ett gäng glada hobbyister en chans?
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 21:43:54
Dubbelpost...
Title:
Post by: griffin on June 19, 2002, 21:44:01
Fasen, om vi skakar loss lite flis har vi ju ett gjutet utvecklingsteam för en svensk simulator vettja! Här finns ju verkligen folk med rätta kunskaperna!

Fozz: angående dina modeller... syftar du på scener/filmer? Ett överkurs projekt kunde ju vara att duplicera den mindre smickrande men ack så effektiva demonstrationen av Gripens katapultstol under vattenfestivalen :) Eller varför inte en grym vägstart, med svenskt landskap i bakrunden (har några bilder för insperation där!). Lågflygning över svensk skärgård är aldrig fel... Jag kan fortsätta tills ni tröttnar! Jag skrev en gång en egen raytracer och skulle göra en film av och med den. Då var jag i dessa tankebanor. Dessvärre var tracen inte riktigt så bra som de verktyg du jobbar med så det slutade med några bollar...

Har du implementerat rörliga delar på modellerna? Det är annars nåt jag skulle vilja se! Hjul in och ut, luftbroms och kontrollytor... det skulle göra en film mycket mer trovärdig. Dessutom kan man göra en film ganska enkel då men ändå häftig. Tag bara ovan nämda start. Piloten testar rodrerna, drar på gas. Munstycket vidgas när EBKn drar på...Broms släpp... ryck, iväg. Skulle få mig gråtfärdig. :D

Nej, nu skall jag tagga ned lite... Men kul är det! Bra ide med att göra en Gripen modell i F4 - men hur gör vi om vi menar allvar? Rent praktiskt?

Jens
Title:
Post by: KeyCat on June 19, 2002, 22:06:54
Fozz, grymma bilder på Gripen och MiG-29! Ser att du har EKTV så de är säkert inte långt ifrån mig fysiskt heller ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 22:08:00
Skall vi göra allvar av det behöver vi få ihop en trovärdig presentation. Det vill säga en omvärld, statisk terräng och dynamiska objekt. Sedan måste där finnas ett ramverk för att plugga i en 3D-cockpit med reglage och displayer. Lägg ett ljudsystem till detta.

Har vi väl kommit så långt och skapat en enkel demo-cockpit med rudimentära möjligheter att "flyga" så har vi verkligen något att visa upp och lär få mota bort frivilliga med våld!

Därefter skall något i "bakom" det hela. Först och främst en dynamisk modell för flygplanet. Förmodligen är en gripen med elektriskt styrsystem faktiskt enklare att modellera än ett reguljärt, möjligen med undantag för post-departure-biten av flygenvelopen. Sedan systemsimulering. Som bekant kan sådan göras nästan hur komplex som helst, men bygger man upp det hela på ett vettigt och logiskt sätt behöver det inte vara så jäkligt ändå.

Därefter måste man få ihop styra omvärlden. Initialt kan man ha statiska objekt som går att interagera med (läs: måltavlor). Därefter kan det vara dags att få in lite liv och rörelse, antingen med scriptade förflyttningar a'la Il-2 eller AI-styrda på vägnät. Luft-AI är ett större projekt såklart...

Sedan kan man såklart bygga på med kampanjmotor. Det kan i vart fall inte bli sämre än t ex Il-2 på det området... ;)

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: loke on June 19, 2002, 22:34:30
Skall man se realistiskt på det så måste man inse att det kommer att kosta mycket pengar. Det ft säger stämmer mycket bra.

Man skall inte underskatta hur mycket arbete det är. Hur många fira simulatorprojekt har inte startats för att sedan kollapsa på grund av att det helt enkelt är alldeles för mycket att göra och ofta har de bara en riktigt engagerad programmerare.

Jag skulle uppskatta två till tre år för ett team på säg 4-5 personer. Bara lönen för dessa skulle kosta över 5 miljoner. En förläggare får man knappast innan man har något att visa upp eller några tidigare projekt så man kan bevisa att man kan det man säger. Alltså återstår onvestmentkapital eller personlig investering till man har ett fungerande demo.

Tyvärr måste jag säga att det hela låter mycket svårt att genomföra, hur kul det än skulle vara.

Jag hoppas att jag har fel. :-)
Title:
Post by: Phlerp on June 19, 2002, 23:03:10
Åååååh!! Jag får tårar i ögonen. En gripensimulator har varit en dröm för mig sedan början av nittiotalet. 1993 kom ett litet program som hette Flightsim Toolkit, som gjorde det möjligt att göra egna simulatorer. Allt utom själva simulatorn fick man göra, objekt, karta, flymodeller osv. Tyvärr höll den väl inte riktigt måttet ens på den tiden. Hur som helst så kunde jag ju inte hålla fingrarna borta och gjorde en gripensimulator som tills för några år sedan varit ett pågående projekt. Det skulle blivit en ny version av FST (Flightsim Toolkit), jag var inblandad i projektet, men det flöt ut i sanden när Simis (som gjort FST från början) slutade höra av sig och en av huvudutvecklarna drog sig ur.
Naturligtvis slutade jag jobba på mitt men hade lyckats med att få ihop en minuts animation till demosimulatorn med gamla Lightwave 5 och min P200 (tog låååång tid att rendera på den tiden). Inte mycket att hurra för nu för tiden, men då var jag ganska stolt över animationen. Eftersom det inte blir något mer av FST så har jag lagt ut filmen här: http://w3.informatik.gu.se/~ht/fst.avi observera att den inte är färdig så den slutar lite abrupt.

Min gripensimulator kan vara lite svår att köra med dagens operativsystem så den ligger säkert på min burk hemma men om någon är intresserad och kör dos så kan jag lägga ut den på nätet.

Hur som helst så skulle jag hugga av mig foten för att få vara med och jobba på en gripensimulator. Har programerat i många år men det är först nu som jag börjat göra något i C eller C++... Vet inte hur mycket jag kan bidra med.
Title:
Post by: Phlerp on June 19, 2002, 23:05:54
Ja, tyvärr måste jag ju hålla med loke.... Men hur är det man brukar säga, man vinner inga segrar om man inte krossar några ägg... eller är det att man inte skall falla i gropen man grävt innan man hoppat över bäcken? ;)
Title:
Post by: ft on June 19, 2002, 23:08:04
Man får såklart ta så mycket färdigt som man kan. Hur mycket jobb är det t ex att få ihop en 3D-värld, med de verktyg som finns tillgängliga idag? Flex, med sitt Combat-Helo, har gjort det på inte särskilt lång tid alls.

De flesta hobbyprojekt jag följt har stupat på att de börjat alldeles för stort. De har haft storstilade planer och skissat på kampanjsystem, världstäckande uppdrag, alla triljarder flygplans om skulle modelleras, integration av mark- sjö- och luftstrid och så vidare... när fokus initialt måste ligga på grundbyggstenarna. En värld att existera i, ett flygplan att flyga i och interfacet.

De har siktat på månen, engagerat hundratals människor som tyckt det lät fantastiskt och producerat en massa dokument. Sedan tar det tid innan dokumenten blir till Den Bästa Simulatorn Någonsin och folk droppar ur. Ptja, sedan finns det Flight Gear som blev något, SAR som jag postade en länk till, ett enmannaprojekt som blev något. OpenSim, eller om det var den andra, blev något och sedan tog han som höll i det hela och tog anställning på ett icket namngivet företag och tog koden med sig, efterlämnande en rad storvulna löften...

På den sista tiden har dessutom landvinningarna i 3D-paket och processorkraft gjort utmaningen betydligt mindre. Man behöver inte längre progga modellen i assembler och optimera allting till max för att göra det körbart. Det blir inte marknadsledande, men för första gången kan det som var marknadsledande för ett par år sedan och idag är allmänt tillgängligt, mäta sig.

Mvh,
  /Fredrik
Title:
Post by: loke on June 19, 2002, 23:16:17
Flexman har ju hållit på rätt länge med sin simulator. I alla fall minst ett år. Dock så vet jag inte hur mycket effektiv tid han har programmerat på den.

Jag tror att det viktigaste är att få till en 3D-värld samt en enkelt FM så att testare kan börja flyga omkring så snart som möjligt, detta gör att folk håller intresset uppe.

Sist jag skrev en 3D-värld som man kunda flyga över så var den delen färdig på några dagar (dock så var det givetvis inga texturer, världen såg hemk ut, och det fanns ingen FM, men det funkade och man kunde ha kul med den. :-) )

Men som sasgt. Det behövs nog definitivt pengar för att få igenom ett sådant projekt.
Title:
Post by: Fozz on June 20, 2002, 00:08:10
Tjo, mycket snack här nu. Trevligt.

ft, för att lära sig Lightwave. Hmm, skulle nog rekomendera Dan Ablans "Inside LW7" bok. Han har skrivit flera som är ganska bra. Kolla http://www.insidelightwave.com/

Och angående fackelkastare, den ska helt klart med, men jag har faktist ingen aning om hur den ser ut eller var den sitter.
Har inte lyckats identifiera den på bilderna jag har av Mig29.
Mig29 kastar facklorna uppåt eller hur är det? Du får gärna upplysa mig.
------------

Griffin, min Gripen modell har animerad huv, luftbroms, landställsluckor, EBK, samt de flesta kontrollytor. Alla utom framkantsklaffarna. Dock är det inte helt rätt animerat än, klarar inte att rolla tex. :)
Och göra en film där man ser en start från en vägbas vore förbannat kul! Ser lite buskar och träd, en liten trädgård. Plötsligt rullar en fullt bestyckad Gripen fram ur buskarna. :)
Har en testanimering som visar lite. Den är full av buggar och inte rätt animerad, men...
http://hem.ektv.nu/~ekt003911/gripen2.avi

Känner lite för att fixa till det sista på Gripen modellen nu.
Där är mer detaljer samt en hel del på texturerna att göra.
Och där är inget modellerat landningsställ.
-------------

Keycat, jag bor i Ängelholm på Villan. Så vi är säkert nästan grannar!
-------------

Och slutligen. Jag tror själv också att göra en Gripen sim från scratch är en oändlig uppgift.
Modda en befintlig simulator låter som en mer rimlig ide, och F16 i Falcon4 är ju inte så långt ifrån en Gripen egentligen. Lite tweakad fysik så, kanske.
Men att göra cockpiten och alla instrument lär vara otroligt svårt.
Men allting går. Men det tar tid.

Title:
Post by: KeyCat on June 20, 2002, 00:17:50
LOL, tänkte påstå att vi säkert var grannar i mitt förra inlägg och det verkar vi ju att vara eftersom jag också bor på Villan :D

Skulle vara skoj att se hur du tillverkar de coola 3D modellerna någon gång eller bara träffas över en kopp kaffe...

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title:
Post by: Horizon on June 20, 2002, 00:22:13
Jag tycker att det är jättekul att ni ens vågar tänka tanken att skapa en Gripen-sim! Jag kan inte ett skvatt om programmering och rendering och grafikering och sånt, så jag kan inte hjälpa till med mer än glada tillrop och tjo och tjim. :)

Men, som min svärmor brukar säga: "Det är ofta drömmen som har ett värde!". ;)
Title:
Post by: SledgeHammer on June 20, 2002, 00:35:04
Kan ju upplysa om att både Gripen och Viggen är på G till SP, kanske tom i SP4.

*jubel* =)
Title:
Post by: Lupson on June 20, 2002, 00:42:09
Har också tillämpat mina C/C++ kunskaper i en liten 3D-"motor" baserad på OpenGL. Jag har hämtat det mesta ur olika tutorials från den excellenta tutorialsidan nehe.gamedev.net

Den läser in en höjdkarta, renderar den med texturer samt läser in en ful modell. Sen kan man kan gå omkring och mouselooka, skjuta små bollar som exploderar i explosioner samt förstora, typ sniperscope. Trots att jag lånat de flesta ideérna och en hel del kod från sidan ovan tog det mig mycket möda och besvär att få ihop det hela. Jag har inte pulat på bra länge med grafikmotorn just av anledningen: Vad ska jag göra med det?

Vad jag vill komma fram till är att jag också gärna skulle vilja bidra med det jag kan till en Gripensimulator, men det känns som om det är en lååååång väg att gå bara...hellre då en spelbar Gripen i F4. Kan folk göra hyggligt spelbara A-10, Mig-29 etc. bör väl en hyfsad 39:a inte vara omöjlig?

Vill någon titta på / pula med min "grafikmotor" så kan hela paketet hämtas på:

http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/3dengine.zip

VARNING: Slarvigt programmerat och kommenterat!
Title:
Post by: Horizon on June 20, 2002, 00:42:11
*mera jubel*

*river ner lite applåd-åskor oxå*

:p
Title:
Post by: Phlerp on June 20, 2002, 01:01:09
Luppe!!!!!
Hade ingen aning att det var du som var uppe och flög härom dagen. Varför tar du inte med dig joyen till inst och flyger med oss på skolan???
Title:
Post by: Phlerp on June 20, 2002, 01:47:07
@Fozz:
Jag är normalt inte speciellt lättimponerad när det gäller 3Dsaker, men jag måste säga att jag blev ganska impregnerad av dina bilder och framför allt den lilla filmen som du lyckades producera med så kort varsel. Hur gjorde du marken? Är det riktiga foton lagda på en sfär eller?

Jag har som jag nämnde tidigare, fuskat lite med LW och skulle jättegärna vilja bidra till en Gripenanimation. Just nu har jag ett litet projekt med en 105mm haubitz. Den är väl sådär 60-70% färdig men jag kan nog forcera arbetet om du tror att du har användning för den. Man måste ju ha något markmål för Gripen att sjkuta på, även om det råkar vara en amerikansktillverkad haubitz... men det är det nog inte så många som ser :)

Hur som helst så har jag ett screenshot på hur den ser ut ännu så länge här: http://w3.informatik.gu.se/~s99ber/105.jpg
Hoppas att den är detaljerad nog.
Title:
Post by: Fozz on June 20, 2002, 09:17:36
Phlerp, din haubitz ser bra ut. Vore väldigt kul o få spränga den i luften. :)
Filmen på min Gripen gjordes inte nu, utan den är väl närmare ett halvår gammal eller så. Marken är ett foto jag tagit. Jag jobbar lite på att göra ett helt 3D landskap där man kan flyga, men, det är inte lätt att få det o se snyggt ut.
Title:
Post by: Fluff on June 20, 2002, 09:20:52
@luppe

Tyckte nästan att jag kände igen rösten lite men hade för mig att jag hört att du var från Växjö (fast det var nog någon annan). Håller med om att du borde ta tag i stickan o släpa dig hit.

/Fluff
Title:
Post by: ft on June 20, 2002, 10:15:18
Problemet med en trettinia i F4 är att den inte lär fungera som en trettinia och inte flyga som en trettinia. :(

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: ft on June 20, 2002, 10:22:03
QuoteOriginally posted by Fozz
Och angående fackelkastare, den ska helt klart med, men jag har faktist ingen aning om hur den ser ut eller var den sitter.
Har inte lyckats identifiera den på bilderna jag har av Mig29.
Mig29 kastar facklorna uppåt eller hur är det? Du får gärna upplysa mig.

Din trettiniofilm är otrolig! Fackelkastarna har jag på bild i något antikt nummer av Flygvapennytt, jag kan hitta igen det men jag har tyvärr ingen scannertillgång just nu. De måste finnas avbildade mer lättillgängligt tycker man.

De sitter i två förlängningar av fenorna, rakt fram över vingarna nästan till början av framkantens kurvning. De kastar facklorna inåt så att de passerar ut mellan fenorna, ovanför utblåsen.

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: Fozz on June 20, 2002, 11:09:14
ft, ok, så det är DOM som är fackelkastarna.
Jag trodde det var nån sorts aerodynamisk luftskiljare eller nåt för att dela upp luften jämt över fenorna. :)
Anledningen att jag inte modellerat dom är att jag fick lite problem med dom, men det är fixat nu. Kommer lägga till dom senare när jag har gjort klart resten av detaljerna.
Tack för hjälpen iaf.
Title:
Post by: Horizon on June 20, 2002, 11:11:33
Fozz:>>

"Inte lätt att få det snyggt..."

Va!? Jag förstår inte alls hur du kunnat göra en så bra filmsnutt som den du länkade till. Jag tycker den var kanon!

Särskilt när kameran zoomade in på det planet som steg.

Jag förstår ingenting (men så är jag ju ingen programmerare eller grafiker heller). :)
Title:
Post by: Clark on June 20, 2002, 11:24:12
Precis som ft säger så har de flesta sådana här projekt stupat p.g.a. de ville göra allt.
Jag tror att det skulle kunna vara möjligt att få ihop en hyfsad 3D-miljö och åtminstone få ett plan att flyga med FM och en 2D-cockpit. När vi har detta går det ju att lägga till saker efterhand. 3D-modeller av flygplan, markfordon och byggnader kan läggas till efterhand av intresserade.
Som man märker på andra forum så verkar det finnas folk med allt för mycket fritid :) som kan tillföra saker efterhand.
Jag är förvisso själv utbildad programmerare men min erfarenhet av grafik ligger vid ett skolprojekt som resulterade i en riteditor med nästan MS-Paint-funktionalitet i OpenGL.

Men jag är gärna med och hjälper till om det skulle bli aktuellt.
Title:
Post by: griffin on June 20, 2002, 13:25:26
Vi har alltså alternativen:

1. Göra en egen simulator
2. Göra en modell till t.ex. Falcon 4.
3. Vänta till nån annan gör 1 eller 2.

Som jag ser det utesluter inte det ena det andra. Men jag tror mig vara ganska säker på att 1. är orealistiskt hur vacker tanken än är. Ett spelprojekt av en flygsims storlek kostar i runda slänger 10-20 personer, 15-30 miljoner och 2 år skulle jag gissa. Man kan bevisligen komma väldigt långt om man är a) skitduktig b) otroligt dedikerad c) envis d) jobbar som fan. Se bara på X-plane. Men faktum kvarstår - X-plane är nog undantaget som bekräftar regeln. De flesta enmans / frivilligprojekt är ganska begränsade i jämförelse med t.ed. Falcon. Men jag kan ha fel!

MEN... Troligare är dock att man kan fixa en modell i Falcon. Och en hel del går det väl ändå att pula med fysikparametrar - eller?!?! Hur som helst, om man skall göra en egen sim är en mod till Falcon ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och nåt att ta på. Prototyping är bra! Så jag röstar för det - då kan vi i princip kicka igång direkt. Går det sedan bra - ja då kan vi se oss om efter en 3D motor eller nåt sånt!

Det är i alla fall vad jag tycker!

SledgeHammer: Vilka är de på de som sitter på 37 och 39 till SPx? Borde inte vi vara självskrivna medhjälpare till ett sådant projekt,  om det nu behövs då...

Jens/Griffin
Title:
Post by: ft on June 20, 2002, 15:38:16
Originally posted by griffin
"1. Göra en egen simulator
2. Göra en modell till t.ex. Falcon 4."

Det går IMO inte att få en trovärdig 39 i F4. Ayes cockpits är fantastiska, men icke desto mindre är de heladen begränsade av att avioniken bakom är den i en F16. För att få 39-system behöver vi definitivt tillgång till koden. Kanske om vi kan hitta den ursprungliga läckta koden och vara nöjda med den... kanske... men då blir det å sjunde sidan jävelsvårt att distribuera något vi lyckas åstadkomma.

"3. Vänta till nån annan gör 1 eller 2."

1) har redan gjorts av andra. Kolla in www.flightgear.org till exempel, eller SAR som jag länkade till i helikopterforumet för ett tag sedan. Koden till bägge dessa simulatorer finns ute. Dessutom har jag koden till Mig Alley liggande här, den släpptes som kanske är bekant. Alla dessa skulle kunna utgöra en startpunkt.

Om några av er med lite utvecklingsvana vill ha Mig Alley-koden, ge mig er elpost eller säg till på ICQ så skickar jag över den, 13 meg. Jag har bara tittat på den som hastigast och inte fått något att kompilera men så är också windows som programmeringsmiljö något som jag först använt på senare tid.

Mvh,
 /ft
Title:
Post by: Clark on June 20, 2002, 15:55:52
Finns en finsk kille som håller på med en F/A-18 sim:

http://www.saunalahti.fi/jourait/
Title:
Post by: Lupson on June 20, 2002, 16:48:00
Finnen verkar ju ha jobbat en del med sin simulator om man säger så...
Sett till den förmodade arbetsbördan så är väl ett moddningsprojekt av t.ex. Mig Alley-sourcen att föredra. Fast vet jag hur livrädd jag blev när jag kikade på Quake 2 sourcen, så att bara hugga tag i en source och pula den till något annat är inte alldeles okomplicerat.

@Fluff, Phlerp - Att ni gick på informatik tillsammans med Baloo var ganska lätt att lista ut, trodde ni loggade vem som dolde sig bakom "Lupson" online häromdan, men TeamSpeaks ljudkvalitet är kanske inte perfekt :)
Måste dock erkänna att jag INTE listat ut vem Fluff är än, Phlerp och Baloo är däremot avslöjade. Och nej, jag kommer inte från Växjö.. :)
Title:
Post by: loke on June 20, 2002, 16:52:22
QuoteOriginally posted by Clark


            Finns en finsk kille som håller på med en F/A-18 sim:

http://www.saunalahti.fi/jourait/

Man kanske skulle kunna gå med hans projekt, och använda hans arbete att bygga en 39'a med som sedan kan integreras i hans simulator?
Title:
Post by: bALoO on June 20, 2002, 21:13:55
@Luppson: ledtråd är att Fluff var din fadder när vi började plugga på Info.
Title:
Post by: Triton on June 23, 2002, 22:45:46
Nu är jag ingen fena på flightmodels, men med tanke på vad F4UT har åstadkommit med F-16:s FM så borde det inte vara omöjligt att fixa till en hyfsad FM till Viggen och Gripen?

Knepiga skulle väl vara att skaffa fram tillräckligt bra data (thrust, drag osv) att jobba med, men data om Viggen borde väl vara överkomliga eftersom det är en såpass gammal modell? Gripen är ju så ny så att det mesta är väl sekretessbelagt så det är nog en hårdare nöt att knäcka.

Låter som det finns en del här med insikt i det hela, nån kanske kan få fram de icke-sekretessbelagda uppgifter som finns?

Spånar bara lite, jag skulle jättegärna flyga Viggen och Gripen i SP3. :)
Skulle gärna hjälpa till med det, men jag har inga grafiska kuskaper och kan inget om att koda heller.
Title:
Post by: Phlerp on June 28, 2002, 15:50:26
Eftersom vi alla verkar vara överens om att en hel simulator är lite väl svårt och att andra redan håller på med Viggen och Gripenmodeller så kanske vi kunde fundera på att göra ett Svenskt eller Nordiskt scenario. Det jag sett av Europacampaignen så täcks bara nedre delen av Sverige. Vore roligt med en campaign med Sverige som huvudarena.
Title:
Post by: Horizon on June 28, 2002, 18:07:54
Ett litet inlägg i debatten som inte har något som helst med ämnet att göra:

Phlerp:>> Var kommer din signatur ifrån? Jag såg "Repmånad" (för första gången!) härom dagen och där användes den meningen. Nu är det bara så att jag misstänker att det från början kommer från en annan film...

Eller?

:)
Title:
Post by: Fluff on June 28, 2002, 19:58:30
@Horizon

Den kommer säkert från någon annan film, eller iaf förekommer liknande meningar i andra filmer. Phlerps .sig uppkom emmelertid lite väl nära inpå att vi hittade en divx av repmånad för att det skall vara en tillfällighet :D


/Phluphph (som oxo tycker det är lite fräckt med ph)
Title:
Post by: SledgeHammer on June 29, 2002, 18:42:32
Jag råkar faktiskt pilla lite med att åstadkomma ett flygbart Sverige (ett av många projekt just nu, men de går alla mer eller mindre framåt). Jag hojtar till om/när jag behöver lite hjälp, tex med tile ritande för att saker och ting ska se ut som svensk terräng.
Title:
Post by: Phlerp on June 30, 2002, 19:56:02
Borde man inte ändra på en del objekt oxo? Vore kul med små röda stugor med vita knutar ute i skärgården. :) Och det behövs ju iaf nya fordon.
Title:
Post by: Horizon on July 01, 2002, 00:00:08
Jag kan rita en saffransfärgad Volvo C70 som kan få figurera lite här och där... :p

Man har ju monterat några såna i sina dar, så jag borde ju kunna rita en i Paint åtminstone... :D
Title:
Post by: Phlerp on July 01, 2002, 13:05:36
Tj....:D  Jag tänkte ju mera på strv122 istället för M1A1, strf90 istället för Bradley osv... men en majonäsgul volvo kanske passar in i kategorin volvo istället för toyota ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on July 10, 2002, 23:57:15
Tja om ni tänker genomföra något så är jag med kan hjälpa till med grafik 2D/3D och annat som behövs men inte involverar programmering...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on August 12, 2002, 18:29:16
För de som inte följt tråden på f4community så kan jag meddela att jag jobbat lite med en gripenmodell några dagar nu. Det verkar som om den kommer att hamna på strax under 2000 polygoner. Hur den ser ut överlåter jag till andra att bedömma, men just nu är det praktiskt taget bara luftintagen och några mindre detaljer kvar. Sedan krävs det ju texturer och sånt, men det riktiga jobbet börjar när den skall konverteras till F4. Jag har pillat lite med LE och det är väl egentligen inte så svårt, men det tar ganska mycket tid. Är det någon här som har jobbat med LE tidigare, eller kanske någon som är mer intresserad av det än jag? Isf vore jag tacksam för all hjälp eftersom jag då istället kan fortsätta med de mindre detaljerade versionerna för längre avstånd.

Jag kommer att posta lite skrinsjått här när jag har en färdig modell.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on August 12, 2002, 21:19:04
Jag är inte omöjlig på den punkten...har gått med i Yahoogroupen men har inte satt mig in i hur det fungerar än. Har iaf ganska mycket tid att lägga fram tills att nollningen börjar så jag kan ta mig en titt iaf. Men jag lovar inga mirakel! Cockpiten har jag inte jobbat vidare på alls men det verkade ju som om någon snubbe på F4Community höll på med en sådan så det kanske inte är så kritiskt i dagsläget.

Har jag förstått det hela rätt i att det är i LE man talar om för F4 var landningsställ sitter, vad som är roder, vad pylonerna sitter och vad som får sitta på dem etc. ?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on August 12, 2002, 23:32:18
Japp, men det jobbigaste är inte sådana saker. Falcon är såpass gamalt att det inte har Z-buffering utan något som kallas BSP-träd (har jag för mig att det heter). Det betyder att du måste dela upp modellen i små enheter (näst intill enstaka polygoner) och definiera i en trädstruktur hur dessa ritas ut i förhållande till varandra ur olika vinklar så att inte vissa polygoner som skall vara bakom, ritas ut sist och på så vis hamnar ovanpå... sk burn through.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: granQ on October 12, 2002, 19:43:52
vet inte om ni vet något men.. tror ni det är möjligt till LOMAC spelet istället.. falcon 4 lever ju men frågan är hur länge.. och projektet lär ta tid.. så varför inte satsa framåt?? ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 12, 2002, 21:37:47
Jag har en näst intill färdig modell på ~1300 polygoner (trianglar) där bara den främre delen på luftintagen saknas (ja, och hjul, vapenbalkar och piloten). Men just nu har jag inte tid att slutföra det. Om någon annan vill så skickar jag gladeligen det jag gjort.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 13, 2002, 01:24:09
slutföra något någon annan har gjort usch brukar ha problem med att reda ut mina egna saker :)

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: granQ on October 13, 2002, 01:37:04
nja.. tänkte eftersom LOMAC är typ uppföljare på falcon 2.0 om jag fattat det rätt så kanske folk vet lite hur det funkar.. alltså om dom tror det blir stöd för modifikationer.. men sen är det ju så att med den grafik motorn.. ja, verkar förbannat snyggt helt enkelt ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 13, 2002, 01:41:42
du menar Flanker 2.0 va och inte Falcon ;) Flanker hette 2.5 till slut förresten
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: granQ on October 13, 2002, 01:47:28
ahh jo flanker självfallet.. är ju mitt i natten.. (man får väl iallafall försöka skylla ifrån sig lite )
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Fozz on October 24, 2002, 15:33:40
hehey!
http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?s=e74ad9f664461f993f8f71314c3737dd&threadid=31875

Någon på Frugals forum är sugen på att göra en 39'a för Falcon.
Han kanske kan överta vårt projekt nu när det ser ut som vi inte kan slutföra det?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Horizon on October 24, 2002, 17:13:07
Haha... ctrl, mannen som gör inlägg som inte har något med tråden att göra... :p
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Horizon on October 24, 2002, 17:16:34
=)

Ja och då kanske jag kan hålla mig hemma så att det blir lite flyga av för en gångs skull... Hjälpte Jotte att komma igång igår, så man kan ju alltid hoppas på att han joinar på söndag. :)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Jotte on October 24, 2002, 17:32:59
Min Gripen bok kom idag också. :)
Fin toalektyr. :D
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: zebra on October 25, 2002, 00:32:51
Vad tror ni gubbar?
Går det att organisera oss för att "bygga" in Gripen i Falcon?  Ursäkta om jag säger "oss", eftersom jag själv inte skulle kunna tillföra något.

G2 Interactive borde finna intresse eftersom detta kan ge ytterligare fördelar mot deras konkurrenter. Att lägga till nya flyg-moduler typ som gjorts i "Operation Flashpoint" med "Resistance" är ju komersiellt intressant. Detta får fler flyg-freaks att tända på F4.
Att låta privatpersoner göra grov-görat för att sedan skörda frukterna är ju vad de gör med F4UT-gänget.

z.:p
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 26, 2002, 00:38:59
Liten update angående min gripenmodell. Min dator vägrar starta, och jag har ingen backup av det enkla skälet att den andra disken som modellen fanns på har kraschat och jag känner inte riktigt för att lämna iväg den för recovery... Det blir en aningen dyrt, och så viktigt tycker jag inte att det är. Jag skall se om det går att få liv i min dator med ett nytt kraftagg men det är för tidigt att säga att det är det som är felet och man vet ju inte hur diskarna ser ut... ;(

I övrigt så blev vi "bara" tvåa i mobiltelefontävlingen på Gotland så det kanske blir lite tid till att flyga nu...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 26, 2002, 01:36:49
och ändå ser den lilla figuren under ditt namn så glad ut!
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 26, 2002, 01:38:34
till vänster om kanske det skulle vara vad är det för en filur förresten har noterat att baloo och fluff oxå har sådana...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on October 26, 2002, 18:48:59
Phlerp: Vilka vann? Mystofonen eller Filur? Eller kanske någon annan..lär ju få höra om det på måndag annars men lite nyfiken är man ju..
/lupson
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on October 26, 2002, 20:14:18
Mystofon? Filur?

Elefantofon vet jag vad det är. Men ni är underliga just nu. :D

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 26, 2002, 20:26:11
men lite nyfiken är du väl allt ft? :D
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on October 26, 2002, 22:25:39
Aldrig sagt annat. :)

 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 27, 2002, 14:42:00
"Mystofon", "Filur" samt vårat "Hårsfjärden '82" är tre av de sex (från början fem) finalbidragen i Sweden Mobile Games (ett slags SM i mobila spel). Dessa tre kommer alla från Institutionen för informatik vid Göteborgs universitet, så vi var ganska stolta över våran totala dominans på Gotland där finalen gick av stapeln i torsdags. Naturligtvis gick ett av våra bidrag och vann de 50 000kr som var prissumman. nämligen Filur. Vad som var ännu roligare är att vissa jurymedlemmar, efter ett par öl på festen, meddelade inofficiellt att våra tre bidrag blev utan konkurrens etta, två respelktive trea. Hårsfjärden som jag varit med och arbetat på kom tvåa på lika många bedömningspoäng som Filur, men vi föll på att vårat koncept var för "banalt"... ett argument som vi ansåg som ett av de främsta argumenten FÖR vårat bidrag... Hur som helst så är vi väldigt glada eftersom både Nokia och Telia är mycket intresserade av att köpa våra spel.

Vad gäller min dator så lever den nu efter ett litet smärre kirurgiskt ingrepp. Felet var "modermodemet själva hjärtat i hårddisken" ;) . Verkar som om alla filer är som de ska så nu skall jag ladda upp min gripenmodell till diverse ställen för att vara på den säkra sidan.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 27, 2002, 14:46:52
Quotevad är det för en filur förresten har noterat att baloo och fluff oxå har sådana...
Det är ju Picachu (eller hur det nu stavas). Om jag har förstått det hela rätt så är det en av de viktigaste pokemonerna... Fast vad vet jag om sånt?
Den är en av defaultavatarerna här på forumet och eftersom vi alla tre kommer från samma ställe så blev det så att vi tog samma figur... Fast egentligen var det Fluff som började och vi andra härmade bara honom.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 27, 2002, 16:52:22
aha kollade inte igenom det där med alla valmöjligheter man hade när man registrerade sig :)

lycka till med ert mobilspel förresten om nu både Telia och Nokia var intresserade...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on October 27, 2002, 17:41:17
Telia och Nokia? Hmm, ja, skaffa jobb på deras spelutvecklingsavdelningar... då blir det LAN varannan helg för de ligger i Linköping. ;)

Iofs jobbade kompisens ex där och hon fick just sparken men ändå...

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on October 27, 2002, 17:43:14
Åh, just ja! Vad utvecklas de spelprototyperna i? Finns det någon PC-baserad simulering av exekveringsmiljön i mobilen eller är det enbart för Java-kapabla telefoner?

Och vilka telefoner ÄR Java-kapabla? Nokia 3410 är väl det... men jag kan fanimig inte med Nokia-nallar. Vilka mer? Vill ha, för det är ett evigt problem att just det jag vill ha i nallen saknas. :)

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 27, 2002, 21:48:29
Jodå, det är Java... eller Java 2ME för att vara mer exakt. Den är ju en aningen begränsad så man måste pilla och fixa en hel del. Sedan är det ju utrymmeskraven också. 7210 som vi hade som primär måltelefon klarar bara av program som är max 64KB, och har en heapsize på strax över 200KB... inte mycket att jobba med direkt :) . Jag tror att Ericsson har några nallar på G men som vanligt är de lite sena. P800 har det har jag för mig. Sedan har ju Siemens haft Javanallar ute et tag, men man vill ju ha färgskärm, allt annat suger hårt.

Vad gäller utvecklingsmiljö så har Nokia emulatorer till sina olika javamodeller men de stämmer väl så där bra med verkligheten så man tvingas ju ändå pilla med programmen i telefonen till slut.

Vårat spels hemsida hittar ni här: http://www.skip.informatik.gu.se/~h82
ta gärna en titt på våran utvecklingsdagbok här: http://www.skip.informatik.gu.se/~h82/diary.html (börja längst ner) den har ett visst underhållningsvärde och visar väl vilken nivå vi ligger på... dvs dagisnivå :)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Mr Jim on October 27, 2002, 22:22:14
Jag måste säga att utvecklingsdagboken är helt rätt typ av humor, får för lite monty python på tv ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 27, 2002, 23:50:45
Jag antar att det är en del intern humor eftersom det bakom varje inlägg finns en hel del verklighetsanknytning ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Mr Jim on October 27, 2002, 23:53:40
Det förstår man endå :)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: griffin on October 28, 2002, 10:32:39
Intressant! Håller på att handleda ett exjobb som skall göra spel för nalle. Hade en P800 prototyp här för några veckor sedan :D

Griff
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 28, 2002, 14:13:22
Ja har man en P800 så är det ju en helt annan sak. Den har inte lika stora begränsningar vad gäller minne, och skärmen är ju nästan anständigt stor. Vi testade lite på en Nokia 7650 innan vi fick våra 7210:or och den ör ju också ganska trevlig... synd att den är så dyra bara och alldeles för stor att ha som telefon, den går ju inte ner i fickan (tänk om man sagt det för tio år sedan ;) ).
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: granQ on October 28, 2002, 16:57:15
känner mig så dum, men kan verkligen inte koppla ett java spel för mobiler till en gripen för SP4.. någonstans gick det fel ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on October 28, 2002, 17:24:10
ser man inte den kopplingen så måste man vara dum i huvudet! :p :D ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on October 28, 2002, 19:17:27
Ja det är ju uppenbart :D
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 20, 2002, 16:44:04
Hejhej...

Kanske fel forum men då ni pratar om gripen så..

Har knåpat ihop en liten simulator där man flyger gripen. Väldigt enkel, nästan dumt att kalla de en simulator :)

Flygmodellen trivs bäst i farter under 500 km/h. Börjar "svajja" i farter över.
Inga hjul, så tar en stund att lyfta (pga roteringen blir lite svår :) )
Ingen friktion på marken, isbana...
Inge ljud
Ingen cockpitvy
Inga missiler, fiender och explosioner :(
Grafiken är mest ett test, därav rätt enkel.
+ plus en massa annat oklart

Skulle dock vara kul med lite komentarer. Finns riktiga piloter här om jag förstått rätt? (Dock inget ont sagt om om simulanter, är själv en :) )

Keys:
R   : Reset simulation, start on runway
C   : Reset simulation, start on carrier
1-0 : Thrust
A   : Afterburner
F1  : Chase view
F2  : Remote view
F3  : Stationary view (mouselook wheelzoom)
F4  : Freelook (mouseleft/mouseright moves forward/backwards, or use cursorkeys)
F5  : Detailed model
F6  : Show aerodynamic forces + lowpoly model used for collisions (debug)

Ladda ner här:
http://www.biologigrand.ac/lgh255/

Hejsvejs
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on November 20, 2002, 18:52:40
Försökte köra den på min jobbdator så det var kanske dämt att misslyckas, men jag får bara ett felmeddelande om att den misslyckats köra i fulläge och misslyckats skapa ett fönster. Är det mitt grafikkort som det är fel på?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Clark on November 20, 2002, 20:08:50
Ser riktigt bra ut AndersO. Fungerade bra på min dator iaf. Hoppas på nästa version :)
Bygg gärna vidare, lär väl finnas en massa NoSiG-folk som gärna hjälper till.

/C
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Clark on November 20, 2002, 22:28:59
Vad duktig du var på att uppmuntra grabben, ctrl?

Kraschar mindre än vad Falcon gjorde från början iaf :)

/C
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 07:21:34
Jaja.. Går att stänga som alla andra vanliga windows program.. ALT-F4 ;)

Jo.. ska jobba vidare på flygmodellen.. Som sagt, fungerar bäst under 500 km/h just nu.

Knepigt att det inte gick att starta ens, phlerp...Grafik kortet måste förstås stödja OpenGL. Fast det gör väl de flesta nu..



Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on November 21, 2002, 08:55:18
En kort beskrivning av hur FM är implementerad? Får se när jag kan provflyga...

Mvh,
/ft

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on November 21, 2002, 11:41:45
Riktigt nice! Jag lyckades tyvärr aldrig hitta några styrkontroller förutom gaspådraget så det gick inte att flyga :(

Du verkar ju ha koll på det här men om du behöver hjälp med något openGL relaterat så kan du ju försöka med mig.

Dessutom har jag en implementeringsfråga om du har lust att svara.
Hur har du renderat träden? Billboarding? Har själv problem med att få transparensen att fungera korrekt när jag försöker rendera träd.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 13:57:30
FM bygger på att flygplanet är uppdelat i ett antal ytor, för gripen blev det 7. Canard 2, vingen 4 och fenan 1. Varje yta har en area, CL/CD tabell, hur den är vinklad gentemot kroppen (v form och attack vinkel) och aero/tryck centrum där kraftvektorerna appliceras. Sen för varje simuleringsloop loopar jag igenom alla ytor och räknar ut dess lokala hastighet och alpha, i vilka riktningar(vektorer) lyft och broms krafterna kommer att verka och hur mycket. Sen slår jag ihop dom 2 till en resultat vektor som jag sen applicerar på "fysikmotorn", där räknas ut hur objektet(flygplanet) påverkas av den här vektorn. En vektor som pekar uppåt och utgår från nosen t.ex gör att flygplanet pitchar och rör sig uppåt.

Träden är som i många andra flygsimmar, 2 rektanglar (quads) som sett uppifrån bildar ett + tecken. Inte så snyggt men inte så krävande heller. Transparanten löser jag med alphatesting..

glEnable (GL_ALPHA_TEST);
glAlphaFunc(GL_GEQUAL, 0.5);
och så har träd texturen en alpha värden på pixlar där trädet är..

Konstigt att de inte gick å styra.. Jag antar att du har en joystick? :) Finns inget sätt att styra med tangenter.. Hmm.. kanske får lägga in de.


Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on November 21, 2002, 15:26:19
QuoteOriginally posted by AndersO
FM bygger på att flygplanet är uppdelat i ett antal ytor, för gripen blev det 7. Canard 2, vingen 4 och fenan 1. Varje yta har en area, CL/CD tabell, hur den är vinklad gentemot kroppen (v form och attack vinkel) och aero/tryck centrum där kraftvektorerna appliceras. Sen för varje simuleringsloop loopar jag igenom alla ytor och räknar ut dess lokala hastighet och alpha, i vilka riktningar(vektorer) lyft och broms krafterna kommer att verka och hur mycket. Sen slår jag ihop dom 2 till en resultat vektor som jag sen applicerar på "fysikmotorn", där räknas ut hur objektet(flygplanet) påverkas av den här vektorn. En vektor som pekar uppåt och utgår från nosen t.ex gör att flygplanet pitchar och rör sig uppåt.

Jag höll på lite med en allmän fysikmotor för några år sedan, men en av de saker jag föll på var rotering, alltså med moment och tröghetskrafter och sånt. Hur har du löst det?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 16:19:15
Fysikmotorn är ett "hopkok" av några fysiktutorials från nätet och div böcker.. Mest från Chris Heckers tutorial på www.d6.com. Rotering sker med en 3x3 matris. Trögheten är definerad i en matris också. Sen är det "bara" vanlig euler integration.

Jag är verkligen ingen expert på ämnet. Tror de är nån bugg i just tröghets kalkulationerna och dämpningen. De kan ju oscillicera rätt bra efter ett tag...
Känns lite som PIO's fast tvärt om eller nåt.. :)

Sen har jag nåt problem med att vingen kan stalla men inte canarden vid hög alfa vinkel om man ger fullt höjd sen tvärt dyk.. Blir lite knäppt då, går inte att dyka...



Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on November 21, 2002, 16:30:13
AndersO,
det är ett känt problem med canardkonfigurationer och en av orsakerna till att det inte slagit igenom i civilflyget. Grattis till att ha reproducerat det. :)

Mvh,
 /Fredrik
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 16:36:09
Jaha.. :)

Kanske ska va så då. Fast de känns lite knäppt.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on November 21, 2002, 17:22:27
AndersO: Tack för informationen. Har själv prövat "+"-varianten men har aldrig fått blendingen att funka riktigt ordentligt. Men nu ska jag stjäla dina trädtexturer och använda din alphatestmetod så ska det jävlarimig fungera! :)

F.ö. imponerande med planets fysik tycker jag. Har själv som ett framtida projekt i mitt lilla spel att få någon form av generellt fungerande fysiksimulering för både flygande och markbundna objekt. Men det är en senare fråga. Först träden!!

Förresten märkte jag att min X36:a inte verkar vara ordentligt ikopplad, det var nog därför det inte gick att styra...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 20:03:57
Jovisst, stjäl på bara! Amatörer kopierar proffs stjäl. Träd är viktigt. :)
För övrigt har jag inte pixlat dom själv, använde ett träd textur generator program som jag hittade. Är inte så lagd åt de artistiska hållet.

Va bra.. Började tro de va nån bugg i joystick delen.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on November 21, 2002, 21:03:39
Det funkade fint med din metod och dina texturer. Funderar lite på vilket det bästa sättet att rendera dem är. Just nu förberäknar och lagrar jag x,y,z värdena för varje träd i en array av små structar. Sen loopar jag genom arrayen och hämtar ut koordinaterna för varje träd. Ritar sedan två fyrkanter som bildar "+" mha två triangle_strips. Det funkar ju rätt okej men jag är nyfiken på hur man skulle kunna snabba upp det.

Det alternativ jag skulle kunna koda är att använda display lists istället. Men då skulle man behöva "glTranslatef" samt "push och pop matrix" för varje enskilt träd vilket jag misstänker kan käka ännu mer resurser. Hur har du gjort? Sen finns ju vertex-arrayer också men sådana har jag inte kikat på än. Annars kanske man kunde rendera en jättehög med träd och placera dem i en display-list för att sedan ropa på listen varje gång.

F.ö. är ju alphatesting alldeles lysande. Med blendingmetoderna måste man sortera träden innan man kan måla dem, allmänt jobbigt.

Jag fixade iordning joyyen och flög lite, det var trevligt att få flyga virtuell Gripen för första gången sedan Birds of Prey för 10 år sen :) Vet inte om jag gjorde något konstigt men den rollade ganska så långsamt och när man drog fullt i magen så sker rörelsen ryckvis. Ska det vara så?

/Lupson
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 21, 2002, 21:39:01
Jag kör med en displaylist (en hög med träd utan gltranslates, koordinaterna är i "worldspace").

Jo, FM uppför sig lite konstigt.. Rollning är trög i början... sen när den väl börjat rolla tar de en stund att få den att sluta.. Tröghets fel. Och de ska nog inte va så ryckigt nä. Vet inte riktigt varför.. ska testa att öka dämpfaktorer, kanske sätta den beroende på hastigheten..
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: JStar on November 21, 2002, 22:04:27
Ok, jag är IMPONERAD av allt jag sett i den här tråden!

Vill ni ha en civilare i datateknik med på det här projektet count me in! :D

/J
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on November 22, 2002, 10:59:56
Beräknar du anfallsvinklar längs hela vingens spännvidd eller kör du med en "genomsnittlig"?

Gah, vill å ena sidan gärna hoppa på ett sådant här projekt... å andra sidan vore det ohyggligt frustrerande att veta saker men inte få använda sig av dem. Medaljens baksida, kallas det visst... :/

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 22, 2002, 12:13:32
Jag räknar ut alpha för varje yta.. Och en vinghalva består av 2 ytor, så totalt sett blir det 4 alpha värden för vingen. Gränsen mellan ytorna går vid där bakkants rodren splittas mellan ytter och inner. Men det går lätt att dela upp i fler ytor. Jag ändrar anfallsvinkel på vissa ytor beroende på joystick input.. Vet inte riktigt om det är så man ska göra men de funkar hyfssat. Funderade på att modifiera CL/CD värdena beroende på joystick men de blev enklare att göra som de är nu.

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on November 22, 2002, 13:19:46
Testade på en annan dator och fick det att fungera, dock utan joystick så jag kunde inte flyga ordentligt. Men jag är grymt imponerad. Vad är det för format på objekten? Jag skulle gärna testa min Gripenmodell med ditt program. Den kommer nog att sluta på runt 2000 polygoner, är det ok?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 22, 2002, 14:09:44
Hehe.. Får nog fixa tgb styrning iaf. Det är wavefront obj format. Just flygplanet fungerar inte med texturer. 1 unit=1 meter. Ska fixa till modellen, är lite skarvar här å var + att undersidan är lite för plan.

Ska du testa får du byta ut jas.obj+jas.mtl. Objekt inläsningen är kanske inte den stabilaste så bli inte förvånad om det krashar. ;)

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on November 22, 2002, 14:17:10
Men om jag fixar färdigt modellen ikväll och skickar den till dig så kanske du kan testa den. Gillar du den så kan du ju fortsätta använda den ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 22, 2002, 14:51:41
Oj snabba ryck hehe.. Får se hur ja gör.. Kommer nog att fortsätta modellera lite, de är ju ganska kul om än lite tidsödande.

Men visst!, kan ju testa..
anders.olofsson@biologigrand.ac

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on November 22, 2002, 21:10:44
AndersO:
Inspirerad av din display_list och dina höga fps mitt bland träden (~80 på min burk), tryckte jag in ca 850 träd i en lista och jämförde med att rendera dem "löst" jämfört mha display list.
MT står för MultiTexturing som jag använder på terrängen vilket påverkar prestandan ganska mycket.
Helt utan träd:
MT|ej MT
101/195 fps

Små träd (0.6 units breda 1.0 units höga) 1 unit = 1 meter (är tanken iaf)
MT|ej MT
90/150 vanligt
88/155 display_lists

Stora träd (3 units breda 9 units höga)
MT|ej MT
25/32 vanligt
28/33 display_lists

Den stora prestandaskillnaden kom alltså när jag minskade ner storleken med ung. 10 ggr på träden. Ytmässigt är minskningen 45 ggr... Alltså verkar mitt prestandaproblem med träden vara fillratebaserat.

Jaja, hursomhelst är det riktigt trevligt att ha någon annan svensk som sysslar med OpenGL och som gillar simulatorer. Hoppas jag kan fråga mer saker i framtiden! (Du får också gärna fråga!)

Mvh Lupson
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 22, 2002, 23:20:47
Jo.. Jag tjänar inte så mycket på displaylists heller, trots 6000 träd. Tricket är att ha dom glest förstås.. Dom är utspridda på 3km*3km.  15m * 10m är storleken. Är dom inte glest placerade sjunker fps:n rätt mycket.

Ska försöka få till lite fluffiga 3d moln också, men då måste de till lite sortering..

Hehe.. Jo OpenGL är rätt ok att programmera med.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on November 23, 2002, 01:22:27
Hmmm.. tog lite längre tid än jag trodde. Har nu fixat luftintagen, men det finns fortfarande lite detaljer kvar och dessutom glömde jag ta med konverteringsprogrammet från skolan så jag väntar med att skicka den till dig tills efter helgen. Bara av nyfikenhet, hur många polygoner har du använt för den modell du gjort?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: AndersO on November 24, 2002, 12:00:59
Tror den låg på kring 1900 trianglar.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Jotte on January 10, 2003, 13:38:08
För att återföra tråden till sitt ursprung efter excusioner både hit och dit ;)
Phlerp, hur går det med Gripen modellen för SPx?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on January 10, 2003, 13:46:36
Obizzz vill ha en Gripensim nu! :D
Title: Replying to Topic 'J
Post by: Lupson on January 10, 2003, 14:41:24
Obizz: Tja..vill du flyga runt med en Gripen med världens sämsta och ofärdiga FM kan du ju ladda hem mitt lilla projekt... du får iaf njuta av Phlerps urläckra Gripenmodell som jag totalt förstört med en betongtextur...

http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/3Dengine.zip

Observera att du måste ha en joystick för att kunna styra och ett gasreglage för att kunna få fart på planet...
..dessutom måste man (förmodligen) kopiera de två .dll (openAL32.dll och EAX_någonting.dll) filerna som ligger i huvudmappen till windows/system32. Att du sen kommer tröttna på ung. en minut är en annan fråga...

När jag får tid igen ska jag jobba vidare med "simulatorn". Har massor med idéer men ingen tid... :(

/Lupson
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Jotte on January 10, 2003, 14:47:33
Efter Obizz lilla utspel så kanske min fråga till Phlerp missas på föregående sida så här komemr den igen ;)
Hur har det gått med Gripen till SPx?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on January 10, 2003, 14:50:20
QuoteOriginally posted by Lupson
När jag får tid igen ska jag jobba vidare med "simulatorn". Har massor med idéer men ingen tid... :(

Släpp magisteruppsatsen och komplexitetslabben och jobba med viktiga saker istället :). Du får helt enkelt skriva om simulatorn i uppsatsen istället :D

Vad gäller "betongtextur" så är den ju ganska söt ;) och jag får väl skylla mig själv att jag inte gjort något bättre själv. Funderar lite på hur många polygoner extra det skulle bli att lägga till landningställ. Satt och pillade med det på J29:an igår och det blev mer än jag räknat med (dock klart innom gränserna för SFP1). Att lägga till luckor och sånt tar ju en del :-/
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on January 10, 2003, 15:13:57
Phelrp jo tack jag vet HATAR landningställ jävla luckor ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on January 10, 2003, 16:21:41
QuoteOriginally posted by Obizzz
Phelrp jo tack jag vet HATAR landningställ jävla luckor ;)
Mitt erbjudande om att du kan få "ta över" min Gripen om du vill pilla in den i Falcon står fortfarande kvar. Jag kan nog tom relativt snabbt fixa både landningsställ och ett antal LOD (level of detail). Men mappa texturer och framför allt exportera till Falcon har jag ingen tid att göra de närmaste månaderna. Verkar som om det är minst lika mycket arbete som att göra hela modellen från grunden.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Obizzz on January 10, 2003, 16:25:03
jag har tyvärr en del att göra själv så det skulle nog inte gå fortare :-/
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on January 10, 2003, 17:48:40
QuoteOriginally posted by JotteEfter Obizz lilla utspel så kanske min fråga till Phlerp missas på föregående sida så här komemr den igen ;)
Hur har det gått med Gripen till SPx?
Jag lyckades missa den på den här sidan också. ;)

Bättre sent, som jag brukar säga (Fluff och Baloo vet vad jag menar ;) ). Om mitt senaste inlägg inte besvarar din fråga så kommer här en liten lägesrapport:
Flygplanet som sådant är 90% klart. Det saknas fortfarande luftbromsar med tillhörande "gupp" för servon samt landningställ samt även pilot. Jag tror att det borde landa under 2500 polygoner, men man vet aldrig när det gäller luckor och sånt som skall karvas ut i flygkroppen. Sedan skall det naturligtvis göras ett antal versioner av flygplanet med lägre LOD, men min erfarenhet är att det brukar gå ganska snabbt. En aningen svårare är då att mappa upp texturerna på ett snyggt sätt så att man slipper pinsamma skarvar. Slutligen tillkommer det stora arbetet att konvertera till Falcon. Jag har läst igenom manualen och testat lite, men insett att det är ett riktigt hästjobb. Till på köpet gör sig resten av livet gällande och kräver en del tid. Men vem vet jag kanske får lite tid under våren och fixar till något.

Det bästa vore om någon kunde tänka sig att hjälpa till, kanske inte ta över helt utan snarare att man delar lite på arbetsbördan.


PS
Om man vill ta en titt på hur modellen ser ut just nu så är det som Lupson nämnde bara att testa hans lilla simulator.
DS
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: granQ on January 10, 2003, 22:18:52
har ju gjort en del för flashpoint så borde kunna lära mig konventeringen om det kommer till koda.. men finns väl folk som kan sånt redan men om det behövs så släng upp en länk så läser jag det som god natt saga ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on January 10, 2003, 23:19:29
http://groups.yahoo.com/group/F4LE/
Du måste anmäla dig för att kunna ladda ner programmet, men det är gratis och helt ofarligt. Förutom programmet LODEditor finns här en utmärkt community att få hjälp av. Egentligen är det inte så värst svårt, snarast pilligt och tidsödande.
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on April 15, 2003, 18:24:40
Har själv suttit och fifflat lite med ett projekt tidigare..Jag och en god vän till mig spånade lite på att göra en gripen till falcon...Jag började fiffla lite med cockpiten, men kom till korta vad det gällde bilder på "down" vyerna åt sidorna.
Kodningen av pitten borde inte vara några som helst problem sedan jag numera lärt känna en av killarna som kodar åt Aeyes...(Ett cockpit unikum). Om någon vet vart man kan få tag på bilder / skisser över panelerna eller sidvyerna i en 39'a skulle jag vara mycket tacksam.

Tyvärr tappade min 3D kompis intresset för vårt projekt, och avsade sig all medverkan, så om det finns möjlighet skulle jag även vilja testa Phlerps modell..jag menar..känner en del killar som nog skulle kunna hjälpa till att falconisera den=).

Fridens Liljor

Weezer 185th

Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on April 15, 2003, 18:26:53
Inga problem... Just nu är den dock inte riktigt klar. Den är alltså inte ordentligt skinnad och den saknar några små detaljer. Men det går ju att fixa. Vill du ha den som den är eller vill du vnta tills jag hunnit fixa till den?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on April 15, 2003, 20:01:02
Jag skulle kunna tänka mig att testa den som den är....och även framgent köra den färdiga modellen...Hoppas det är ok med dig Phlerp?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on April 15, 2003, 23:29:10
Jorå inga problem. Då kan jag just nu koncentrera mig på andra plan *hint* *hint*. Vart skall jag skicka den?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on April 16, 2003, 16:00:26
Du kan maila den till fritte@kotten.ac

Weezer
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on May 27, 2003, 18:45:34
Tro inte att Projekt-39 ligger på is:)
Jag körde fast ganska ordentligt i början, när jag SJÄLV försökte implementera Phlerps underbara modell...Har nu lyckats slussa iväg arbetet till folk som kan det. Cockpiten är under programmering (görs av en av programmerna som hjälper Aeyes).
Det största problemet just nu, är flight model datan...Modellen kommer att testas med Data från F-18, vilket i sig INTE riktigt överrens stämmer med verkligheten, så om någon känner för det, och vet hur man gör..vore det bra med en VERKLIG flight model...för vår underbara "Gripen"..

Fridens Kastanjer..
Weezer
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Phlerp on May 28, 2003, 13:25:41
Jag tänkte eventuellt pilla lite mer med den modellen... om ni skulle ha nytta av det iaf. Det saknades ju några saker på den.  Eller har ni kommit så långt att det kanske bara skulle göra saken svårare om jag började komma med nya saker?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Triton on July 10, 2003, 16:15:45
Har hört från säker källa att både Gripen och Viggen är på gång att infölivas med FreeFalcon-paketet framöver.... verkar inte som om de är med i FF2 eftersom andra plan ligger före i turordningen men så småningom så. :)

Tjena Weezer, så du har hittat hit också. :D
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on August 11, 2003, 09:31:33
Phlerp min vän,
Har du pillat lite till på modellen?? Har varit i kontakt med lite modell folk, och DIN model har fått ordentligt BRA betyg...Vore kul om du kunde kontakta mig..via mail eller så..behöver diskutera lite saker..=)

Fridens kastanjetter,
Weezer
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Violator on September 03, 2003, 00:34:02
Ööhh, ok det är inte Gripen men jag såg nåra beta-shots (tror de var på Frugals) från
SP4 och minsann fanns det inte en bild av en Viggen! Ingen aning om den är flygbar
dock!
Har en fråga oxå: är Track-Ir värt dom 1495:- den kostar?

Åh f-n är det en till från Staaan här? Vad är oddsen?
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Clark on September 03, 2003, 17:06:52
Jodå, både Gripen och Viggen är med:

(http://ourworld.cs.com/Valandtomp/FreeFalcon/JA37_02.jpg)
(http://ourworld.cs.com/Valandtomp/FreeFalcon/JA37_04.jpg)
(http://ourworld.cs.com/Valandtomp/FreeFalcon/JAS39_02.jpg)
(http://ourworld.cs.com/Valandtomp/FreeFalcon/JAS39_01.jpg)

/C
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Lupson on September 03, 2003, 23:48:42
Oj vad läckert! Skall bli roligt att testa i SP4 när/om det släpps..
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Clark on September 04, 2003, 09:20:13
Nja, jag hittade bilderna på Frugals World och de är från FreeFalcon2-betan. Så jag vet ej om de kommer ingå i SP4, vilket jag verkligen hoppas de gör...

/C
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: BEQ on September 05, 2003, 11:23:25
Härmed deklarerar jag att om de ingår i SP4 kommer jag att börja köra Falcon igen. :D

/BEQ

.. det kanske kommer att ske ändå... ;)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Triton on September 05, 2003, 16:46:12
QuoteOriginally posted by Clark


            Nja, jag hittade bilderna på Frugals World och de är från FreeFalcon2-betan. Så jag vet ej om de kommer ingå i SP4, vilket jag verkligen hoppas de gör...

/C

Den stora skillnaden mellan FF och SP är allokeringen av CT-numren som jag förstått det.... men man kan hoppas att de börjat snacka sinsemellan så att de kan samordna DB'na. Om inte annat så går det antagligen att lägga till Viggen och Gripen modellerna från FF till SP4, kanske med en F4Patch-addon så man kan lägga till dem utan att sabba sin install. :)
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on September 08, 2003, 16:05:07
QuoteOriginally posted by Violator


            Ööhh, ok det är inte Gripen men jag såg nåra beta-shots (tror de var på Frugals) från
SP4 och minsann fanns det inte en bild av en Viggen! Ingen aning om den är flygbar
dock!
Har en fråga oxå: är Track-Ir värt dom 1495:- den kostar?

Åh f-n är det en till från Staaan här? Vad är oddsen?

Två till... bodde på Norrböle till -95. :D

 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: ft on September 08, 2003, 16:07:39
Vafan... boggien är inte tiltad på 37:an! Skandal! :D

(Ja, man skall alltid gnälla på något)

Kul, kul! Även om jag nog lär fortsätta flyga en någorlunda riktig F-16 isf något annat som är hophackat så gott det går med F16-avionik.

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: weezer on September 09, 2003, 08:47:36
Violator...Har du nån ICQ?? eller e-mail? Vore kul att ha kontakt med ett näraboende Falcon freak som en själv!

Weezer
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: Assassin on September 13, 2003, 14:24:32
Mer Gripen bilder.

http://www.freefalcon.com/forum/viewtopic.php?t=1539

Iof FreeFalcon men det är snyggt...
Title: Replying to Topic 'JAS Gripen för SP.....'
Post by: BloM on May 02, 2004, 00:39:58
Jag vill bara dra igång tråden igen! Hur gick det med gripen modellen? Vad händew med altl? orkade bara läsa första sidan ja vet ja är lite tråkig:P