News:

No significant change

Main Menu

IPRED

Started by ctrl, April 05, 2009, 08:40:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Här kan vi diskutera IPRED.
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Min första kommentar:

Oavsett vad man tycker om fildelning etc. så tycker jag att förespråkarna för lagen är oärliga när de försöker spela bort frågan om proportionalitet.

Tänk vilka reaktioner det skulle bli om det kom ett förslag på ny lag som säger att butiksinnehavare har rätt att med kronofogdens och polisens hjälp få till stånd en husrannsakan om de misstänker att en besökare i deras butik snattat...
Control
87th Stray Dogs VFW


ft

Enig. Typiskt exempel på resultatet när den breda opinionen inte är insatt och när den lagstiftande församligen alltså inte bryr sig.

Tyvärr tror jag att det kommer att förbli så. Enda vägen därifrån skulle vara om piratjägarna börjar sätta efter de välbeställda villaförortsinvånarna som tankar MP3 till husbehov. Då tar det hus i helvete och opinionen tvingar lagstiftarna att backa. Tyvärr är piratjägarna nog medvetna om detta och kommer bara att gå efter högvolymsdistributörer och ungdomar, d v s opinionsmässigt röstsvaga grupper.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Flera av de riktigt kunniga säkerhetskillarna (och tjejerna?) har uttalat sig mot IPRED och säger saker i stil med "En katastrof för integriteten" och "En helt vansinnig lag". Det var samma sak när FRA-lagen röstades genom. Fan, det är snart dags för Mr. "V" att träda fram. :-\
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

IPRED är enligt min mening samhällsfientlig. Hot mot demokratin. Faktiskt. Jag skräms mer av den än eventuella påknackningar OM jag skulle vara en sån som tankar illegalt. Rättsäkerheten är tämligen hotad, men lagen kan få större effekter än så.

Personligen tänker jag inte låta de "vinna" men inte genom att tanka olagligt som aldrig förr.Det finns bättre sätt. Visa att alternativen de erbjuder om man nu vill vara laglig inte är (tillräckligt) bra. Jag tänker inte köpa en CD skiva till, nånsin. Det blir spotify eller liknande för hela slanten. Låna böcker på biblioteket. Om jag skulle köpa film (nåt jag verkligen uppskattar) så tänker jag försöka köpa dem till reapriser eller låna dem på t.ex. bibliotek eller liknande om möjligt.

Det stör mig som fan att jag skitenkelt kan hitta t.ex. alla tänkbara TV-serier, direkt efter sändning, i ett och samma program med två-tre klick. Olagligt. Men vill jag vara laglig är det mycket bökigare, gränssnitten varierar med bolag som säljer tjänsten och kvaliteten och enkelheten likaså. Jag är inte fattig, möjligtvis lite snål till mans, men framför allt är jag bekväm. Hjälp mig vara laglig, skräm mig inte från att vara olaglig.

Fan, om de vill jämställa virtuell stöld med en fysisk dito (jämförelsen haltar!) - i konsekvensens namn (OM man nu fildelar) så borde man börja stjäla sina böcker i ren protest. Man kan samlas ett helt gäng och storma en bokhandel för att minska individens risk, precis som man gör med fildelning.

Skämt åsido... IPRED är skrämmande, men inte på det sättet som man motiverar den med.
snappahead

Salsam

Kan rekommendera Spotify btw...

Horizon

Bra skrivet griffin, mycket bra. Nu ska jag ner och storma Pocket Shop! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Intressant läsning i fallet De fem bokförlagen vs ePhone:

http://www.ephone.se/pdf/Svaromal_2707-09-20090422.pdf

De skjuter verkligen "bevisningen" i sank.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names