Datorn stänger av sig automagiskt?

Started by Subroc, December 04, 2006, 10:38:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

#8
Klocka ner! GÅ in i bios och klocka ner processorn så mycket det går. (beror lite på hur ditt bios ser ut). Men gör ett försök. Min tjejs dator kan jag inte köra normal fart på.. Det funkar inte.. Men klockar jag ner den ett hack så går den prima. Surt men sant.

Dum fråga... Du har väl inte överklockat?


Subroc

har funderat på värmeproblemet också, men jag kan ju köra BF2 och alla andra tunga spel utan att detta händer.

igår avmarkerade jag autorestart funktionen samt ominstallerade fs9
nu funkar det ännu sämre, så fort jag försöker starta en flight så stänger maskinen av
sig när den har laddat ~50% verkar alltid vara när den ska ladda in terrain.

nope inget överklockat. ska kolla upp om jag kan ställa ner hastigeheten i bios ä'ven om det känns som ett steg tillbaka :/

griffin

#11
Men om det bara är fs så känns det mer som att nåt falerar nånstans i grafikkedjan, från DirectX upp till själva spelet. Värmeproblem borde ge strul konsekvent för alla spel i så fall.

Ett åar saker du kan göra för att åtminstone kunna bocka av dem och minska sökfältet:

- Minnestest
- Faktiskt kolla temp, MBM eller liknande. Inte troligt, men för att utesluta.
- Om inte testat, stäng ner alla onödiga program. Jacka ur nätverk och kör utan brandvägg och antivirus.
- Laborera med grafiksettings. Kan det vara nån inställning där som strular? Testa olika upplösningar.

Som det ser ut verkar det ju vara mjukvara trots allt. Och om det är fallet, borde nån annan ha råkat ut för samma sak. Då borde info finnas på nätet, gäller bara att hitta den...

edit:

en sak jag insåg senast jag hade hårdvarustrul är att man borde ha en uppsättning extra hårdvara... det har man ju oftast inte... men OM du har möjlighet så testa annat grafikkort och se om problemen försvinner.

Vilket leder mig till nästa tips, har du provat att ta bort grafikdrivisarna och installera om? Med bort menar jag inte bara uninstall, flera grafikkortsprogram behöver en extra vända med ett dedikerat removerprogram med...

edit 2:

Jag kanske går lite väl snabbt fram. Tycker helt klart det verkar vara fs9 relaterat eller möjligtvis DirectX. Men allt som går att felsöka kring grafik borde nog testas.
snappahead

Dubble0zero

#12
Jag hade några liknande problem förut, men den stängde inte av datorn, bara frös allt.
Då var det nån inställning som jag hade gjort som mitt grafikkort inte klarade av...
Jag kommer inte ihåg vad jag hade pillat på, men det var nån grafikinställning i FS...

Edit: Jag letade upp min gamla tråd om där jag hade problem, och det som var grafikinställningen var andra problem...
Jag har ingen aning om hur jag löste det där med att den kraschade...
...000... =)

Rivvern

QuoteOriginally posted by Subroc



nope inget överklockat. ska kolla upp om jag kan ställa ner hastigeheten i bios ä'ven om det känns som ett steg tillbaka :/

Jag vet.. Men det är värt ett försök.. Du kan ju iallafall se om det är hårdvarurelaterat om den inte krashar.

Subroc

okej, nu börjar jag ändå tro att det har med värmen att göra..
Har kollat så jag har senaste drivisarna till alla enheter
testade för säkerhets skull att ta bort cfg filen (även om jag vet att jag inte fillat i den)
då lyckades jag köra i ca 30 min (detta på samma installation som tidigare inte gick att starta alls) sen helt plötsligt när jag ska välja från ATC menyn så stänger datorn av sig.