News:

No significant change

Main Menu

Aj

Started by griffin, March 10, 2003, 20:22:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

lol, tack, tack. Jag bär den  med stolthet! Har tränat mycket inför detta skall ni veta. Gått upp tidigt, huggit ved, sprungit i skogen (hör ni tonerna till Rocky låten?). Ätit rätt. Tänkt rätt. Länkat som fan på andra forum... :D

Alltså... appråpå allas vår favorit Aftonbladet, de skrev senast idag om den stora katastrofen att ett flygplan landade med en motor avstängd.... de fick det att låta som det var en atombomb ombord på ett svårt skadat flygplan på väg in för kraschlandning.

Jag gillar deras "vi återkommer med mer information inom kort" strax efter att de själva skrivit att planet landade utan några problem. De vill få det att låta som om halva världen håller på att gå under men tack vare deras fantastiska reportrar som är därute och riskerar liv och lem för att bringa oss sanningen i denna livsagörande fråga... så... ja... ehh... jag ger upp.

Frågan är om passagerarna ens visste att de  hade en trasig motor, för så himla dramatiskt är det väl inte - annat än att man eventuellt måste lägga om rutten pga säkerhetsföreskrifter och man som passagerare råkar på en trist försening? Eller? Det var väl inte så att planet kom med brinnande motorer...

Förlåt, men jag älskar att hata Aftonbladet. Det är nog min hobby. Jag är säkert deras största läsare online :)
snappahead

Obizzz

hehe griffin.. hitta fel på aftonbladet är roligt ja :)

bax kanske skulle kunna informera mer om hur det ligger till med avstängda motorer och dylikt
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

I stort sett så går all flermotorutbildning ut på att komma ner helskinnad med en eller flera motorer utslagna.

Därimot är det upp till befälhavaren att bedöma nödläge eller ej - vanligast är nog att man deklarerar nödläge för att få prioritet in till flygplatsen samt att fire and rescue står stanby.

Haveriutredningar visar att ett fel sällan kommer ensamt - om nu FADEC (full authority digital engine control ) inte kan reglera varvtalet på en motor så kan ju det vara en första indikation på något annat tex att brand någonstanns har förstört en givare. Således är nog de flesta företags SOP (standard operating procedures) att man genast planerar för en landning för att felsöka på marken.

Just när det gäller A330 så fungerar systemet så att autopiloten kompenserar för assymetrisk dragkraft och trimmar om kärran så att det knappt märks. Om man inte flyger själv eller befälhavaren informerar så tror jag inte passagerarna märkte att dom stängde av en motor.

Det kritiska i situationen är när man har låg fart och mycket dragkraft på den fungerande motorn tex om man behöver göra en go around på låg höjd med låg fart.
Då kan den kraft som behövs för att få luft under vingarna vara så stor så att den assymetriska dragkraften blir större än den aerodynamiska styrförmågan. Man ligger under Vmc (minimum control speed) för den dragkraften. Resultatet blir en okontrollerad gir/roll mot den döda motorn.
Detta hände Concorden utanför Paris - piloten fördröjde markkontakt men slog i i ryggläge istället, pest eller kolera!!

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Ja, tack!  Då var det ungefär som jag trodde då (bortsett från att jag inte kan de tekniska bitarna så detaljerat :) )
snappahead