http://www.dcs-mig21.com/index.htm (http://www.dcs-mig21.com/index.htm)
/KC
Redan köpt. Väntar med spänning. ;)
Ska bli spännande att se om den kurvar lika överjävligt som i de första versionerna av Falcon 4.0 :)
Quote from: Horizon on January 14, 2013, 22:12:28
Ska bli spännande att se om den kurvar lika överjävligt som i de första versionerna av Falcon 4.0 :)
Hehe, MiG-21:an var ju bland det värsta man kunde hamna i knife-fight mot.
Verkar definitvt vara "labor of love"... Själv avvaktar jag och ser vad som händer med F-15E. Börjar också bli dj-vligt trött på att flyga runt i samma geografiska område :/
/KC
Jo. Med överljudsfart börjar det dessutom kännas litet. Haft väldigt kul i FSX på sistone. Nu väntar jag på A2A:s F-104!
Hur går det här? KeyCatÃ,´s länk är tom.
Är väl en tredjepartsgrupp som heter Leatherneck Simulations om jag minns rätt.
Jag har inte följt turerna kring denna men har förstått att det stormat lite. Tror du har namnet helt rätt!
/KC
Tycker RalfiÃ,´s video förklarar DCS: MIG-21 ganska bra. Verkar definitivt inte vara någon turnfigher dock :P
https://www.youtube.com/watch?v=fvq6v9YW854 (https://www.youtube.com/watch?v=fvq6v9YW854)
Härlig video, tackar för den! :)
Det är något speciellt med de här kalla kriget-maskinerna, de har missiler men verkar extremt krävande för att man ska lyckas med något. Kanske en bra kombination.
Man kan se här att det är rätt många länder som ännu flyger den:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_operators (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_operators)
http://www.mig-21.de/english/inservice.htm (http://www.mig-21.de/english/inservice.htm)
QuoteAbout 1000 MiG-21 are still in service all around the world. Most of MiG-21 user countries cannot afford new fighter aircraft. It is no wonder that at least three major upgrade programmes are running.
The MiG-21-93 of RAC MiG / SOKOL (Russia), the MiG-21 LanceR of Aerostar / Elbit (Romania / Israel) and the MiG-21 2000 of Israel Aircraft Industries (IAI) were on display at many recent airshows and aviation fairs. And every upgrade programme has found at least one customer:
MiG-21 LanceR: Romania, Ethiopia and Croatia
MiG-21-93: India
MiG-21 2000: Cambodia, Zambia, Uganda and two other yet unknown countries.
http://www.mig-21.de/english/technicaldataupgrades.htm (http://www.mig-21.de/english/technicaldataupgrades.htm)
Tidigare finns denna för CFS2/FS2002:
http://www.justflight.com/product/mig-21-interceptor (http://www.justflight.com/product/mig-21-interceptor)
Samma sak med L-39 Albatros. Hade varit ultracoolt om även den kommit för DCS någon gång. Vore logiskt att tillföra ett lätt attack/skolflygplan.
Jag har båda två, och testade L-39 lite för sådär tio år sen. Klickbar cockpit och kändes väldigt mycket som ett riktigt plan (tex skevroderbromsen), men hade svårt att komma in i CFS och FS då. Helt andra kommandon för vyer osv.
Quote
The L-39 Albatros was developed in the late 1960s to train Soviet pilots and has since become the most popular jet trainer ever built.
Using software originally developed to train Ukranian Air Force pilots, this expansion includes the L-39 Albatros and the L-39ZA 'Aggressor' variant, accurate scenery of Konotop Air Force Base in The Ukraine, full printed and interactive manuals, and 20 missions for CFS2.
http://www.justflight.com/product/combat-jet-trainer (http://www.justflight.com/product/combat-jet-trainer)
Quote from: F16_Filur on September 08, 2014, 15:51:21
Det är något speciellt med de här kalla kriget-maskinerna, de har missiler men verkar extremt krävande för att man ska lyckas med något. Kanske en bra kombination.
Vet inte varför men själv går jag inte riktigt igång på 50/60-tals kärrorna men vi är alla olika ;)
En sak som är skoj angående DCS: Mig-21bis är att en av utvecklarna är Svensk och bor i Helsingborg.
QuoteSamma sak med L-39 Albatros. Hade varit ultracoolt om även den kommit för DCS någon gång.
Verkar som du blivit hörsammad... det är ju bara ~3.5 månader till 2015 så om det stämmer lär den ju dyka upp inom kort. Vi vet snart om det stämmer...
Quote
Another new aircraft coming to DCS World later in 2014 will be the venerable L-39 jet trainer, developed by Eagle Dynamics.
...
We also plan for this module to include multiplayer front seat / back seat capability. We believe that this feature will add a new dimension of gameplay for this aircraft and several others like the UH-1H, Mi-8MTV2, Hawk, and C-101.
Själv ser jag mest fram emot dubbelsäte i MP - äntligen!
/KC
Lyckades läsa mig till att en tredjepartsutvecklare jobbat på en L-39 i ett par år men kört fast. ED tröttnade till sist och ska som du skriver nu släppa en egen istället.
Jag går heller inte igång särskilt mycket på vare sig WW2 eller 50-60 talsflygplan i DCS. VK2 är visserligen kul, men känns rätt poänglöst i nuvarande DCS-theatre med endast något enstaka samtida flygplan att utmana etc.
Fanns en stor lista över planerade DCS-moduler från både ED och tredjepartare. En 39 Gripen fanns faktiskt med långt ner som "planned" på någon lista. Hade varit kul.
Verkar som att jultomten kommer tidigt i år. :)
Det intressanta med 50-60-talsplanen är att eftersom de ännu är i tjänst skulle de kunna möta de modernare generation 3+ och 4 i strid, och då krävs att man har desto mer har koll på realistisk rotetaktik osv. för att ha en chans. Min tanke var att det kanske tvingar fram en mer seriös och historiskt korrekt flygning pga det. Det är denna motsatsernas dynamik som med mitt sätt att se betyder oerhört mycket för att vitalisera denna simulator.
Angående vilken epok man gillar bäst:
Min första tanke är att det är mer tacksamt för en PC att simulera hitech-system än den äldre 1900-talstekniken, men frågan är om det stämmer? Immersionfaktorn och hur mycket av skaparens tanke som komer igenom verkar betyda mer än att man får träna på datorsystem via en PC. Rent konkret skulle nog både WW1- och WW2-piloter haft stor nytta av att träna taktik med dagens hjälpmedel.
Intercepting B-52s with the Kh66
www.youtube.com/watch?v=4AlNvh3gBcI
Tjeckiska Mig-21, ARMY CHANNEL
www.youtube.com/watch?v=CsF4WBNXl0s
Vet inte om MIG-21an är ett stridsplan eller en rymdraket mht alla brytare, mätare och knappar ??? ;D
Hehe. Ser inte direkt lättjobbat ut i cockpit jämfört med moderna stridsflygplan. MiG-21 är lite fulsnygg. Fast mest ful.
Ja, man får vara lite av en masochist för att vilja flyga den saken. :D
Quote from: Salsam on May 17, 2016, 07:40:12
Vet inte om MIG-21an är ett stridsplan eller en rymdraket mht alla brytare, mätare och knappar ??? ;D
Om jag inte missminner mig finns det ett plan som kvalar in ännu närmare i den beskrivningen.
F-104 Starfighter
Ett plan jag gärna hade sett i långsam kurvstrid mot en I-16 eller Zero.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
"
Han avgick som överste 1970 efter meningsmotsättningar med sina överordnade och den politiska ledningen om Lockheed F-104 Starfighter-planens lämplighet."
Kul läsning
http://www.dailykos.com/story/2015/2/2/1360449/-The-not-quite-right-stuff-F-104-Starfighter
QuoteSo what do you do if you're Lockheed and the US Air Force doesn't like your jet? Go back to the drawing board and design a better one, right?
No silly! You'll never make CEO thinking like that! You bribe politicians in other countries to buy it for their Air Forces!
Men vänta nu, är det inte Lockheed som även tillverkar JSF....
Verkar som historien upprepar sig.(http://images.dailykos.com/images/127033/large/Starfighters.jpg?1422875879)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/F-104RogersDryLakeEdwardsAFB1957.jpg/800px-F-104RogersDryLakeEdwardsAFB1957.jpg?download)
Fint.. raketplan?
;D
Quote from: F16_Petter on September 30, 2016, 14:02:27
Fint.. raketplan?
;D
Kul att ni ännu är aktiva! Det är väl här ni håller till nu.
http://svaf.net/
Du kan väl komma loss från det virtuella och bjuda på en tur i en SK60 snart? Kan inte vara så stor skillnad mot att flyga Me262 i IL2FB. Har fortfarande starkt minne av vårt enda mörkeruppdrag i den kärran, samt ett attackuppdrag med (eller var det mot?) Polikarpov I-15 bestyckad med 6 Ãâ€" RS-82 raketer. Var väl 20-30 minuters transportsträcka till målområdet också. :)