Start-rutin BEQ?????

Started by TrakDah, October 12, 2003, 20:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Nån som kan delge den exakta startrutinen för "Kalla-kriget-era" militära flygplan (Viggen/Draken) med följande beskrivning som mall?

Quote1. Starter, either mechanical or pneumatic turns the low pressure compressor section to get the N2(engine) gauge rising and the N1(fan) speed should also slowly increase.

2. At about 20-25% N2, the fuel is added so the Fuel Flow gauge should increase to show fuel flow to the primary fuel nozzels.

3. About 2-3 seconds later there is a light of the fuel and ITT/EGT/FTIT needle begins to move and starts to rapidly increase to about 500 degrees F.

4. As the engine speed increases(N2) the secondary fuel will start so the fuel flow gauge should show an increase in flow about doubling once N2 is over 40%.

5.Once the secondaries kick in the N2 increases more and the ITT/EGT/FTIT will jump up to about 700 degrees then settle back down to about 500 as the N2 stabilizes around 50-60%.

6. The N1 fan gauge should have slowly increased the entire time to stabilize at about 10% less then the N2 speed.

Vi vill ha det för de ryska fpl i LockOn....

/TD

Bax

Precis, förfarande och siffror skiljer sig melan typerna.
Några saker brukar därimot vara ganska lika.

Quote1. Starter, either mechanical or pneumatic turns the low pressure compressor section to get the N2(engine) gauge rising and the N1(fan) speed should also slowly increase.

2. At about 20-25% N2, the fuel is added so the Fuel Flow gauge should increase to show fuel flow to the primary fuel nozzels.


Startern brukar vara kopplad till High-Pressure shaft och roterar alltså N2 eller HP compressor. På Turbo-Jet motorer "kalla-kriget eran" så var N1 väldigt lite eller ingen "Fan" alls och istället en Low-Pressure compressor.

Ignition (typ tändstift) brukar slås på innan fuel-flow, risken är annars stor för bränsle explosion. Om man misslyckas med en start så finns procedurer för "dry motoring" dvs att köra startsekvensen utan fuel-flow för att garantera att inget bränsle ligger kvar i kammrar och turbin steg.

BEQ: Det finns väl inget hemligt över drakens startsekvens längre - kan du inte fråga nån instruktör på jobbet ?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


TrakDah


Swede

Var det inte Draken som hade ett speciellt startbränsle, som ibland hamnade i mopeder?

Inte min mening att hamna utanför ämnet
:-X

ft

Man sprutar in isopropylnitrat i domen man kan se i mitten av fläkten i RM-6:an. När det sedan antänds driver förbränningsgaserna en liten turbin som drar igång själva motorn. Tror det är en frikopplingsanordning där också för att bespara motorn att dra runt startern under drift.

Snuskigt giftigt och ett elände att hantera.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Swede

är det något likande som användes som bränsle till RB05?

Hört att det bränslet också är mindre hälsosam.

Ghost

Bränslet i Rb05 var Hydine + rödrykande saltpetersyra om jag inte missminner mig.
Länge sedan jag gick kursen:)