List of US air kills in Vietnam

Started by BEQ, June 23, 2004, 10:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Olds flög ju några uppdrag och han vek inte en millimeter utan fullföljde ju ordentligt allt han gav sig in i så jag kan tänka mig att han "bad" om några extra SAMs...

Ner i backen verkar väl rätt troligt. Ni vet väl att första kill i luften under första gulfkriget gick till en EF-111A Raven som fick en Mirage F1 i häcken. Ravenförarn gick ner på lägsta och det gjorde irakiern med. Problemet var bara att det var natt och det klarade inte irakiern.
Mvh  - Stefan -


BEQ

Det var dessutom ett ental irakier som direkt efter start svängde sig ner i backen under just mörker. Läste några livfulla beskrivningar det i bok om F-15E i gulfen, liknande "Vipers in the Storm".

Sverige-Sovjet under kalla kriget slutade ju 1-2, där den svenska segern bestod i en Su-15 som följde efter en 37:a ner i en halvroll på låg höjd, och eftersom 37:an hade en betydligt större deltavinge kunde han också få ner farten under manöver och därmed minska diametern. Sovjets segrar bestod ju i väl kända DC-3 och Catalina.

/BEQ

Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ
Sverige-Sovjet under kalla kriget slutade ju 1-2, där den svenska segern bestod i en Su-15 som följde efter en 37:a ner i en halvroll på låg höjd, och eftersom 37:an hade en betydligt större deltavinge kunde han också få ner farten under manöver och därmed minska diametern. Sovjets segrar bestod ju i väl kända DC-3 och Catalina.

/BEQ

Jag ser att du pratat med flygfemkamps-Göran :)

BEQ

Hehe.. Det har väl alla? Nej jag har faktiskt inte pratat med honom om det, bara hört historierna. Undrar vad han gör nuförtiden? De lär ju ha plockat ut honom ur skrubben nere på F 10 när stället stängdes.

Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ


            Hehe.. Det har väl alla? Nej jag har faktiskt inte pratat med honom om det, bara hört historierna. Undrar vad han gör nuförtiden? De lär ju ha plockat ut honom ur skrubben nere på F 10 när stället stängdes.

Tror han gått i pension faktiskt. Men jag hann höra hela historien innan han försvann iallafall, han hade en inramad bild på det hela på kontoret (F10).

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

BEQ

Det du... :D

Om jag minns det rätt lär ryssen tydligen ha varit en riktig vildbasare och gång på gång trotsat order från deras STRIL om lägsta höjd etc.

Magnus

Legenden säger att det var en rysk rote där tvåan var hyffsat ny och rookie. Efter att ha lajjat lite över havet en stund så bestämde sig den ryska tvåan att haka på i en halvroll. Tagen av stundens allvar så visste eller glömde han bort sin egen prestanda och lyckas inte kommer ur den över havsnivån och gick ner i djupet.

Legenden säger att det finns en bild på samma flygplan innan denna manöver.

Men detta är som sagt bara en påhittad historia, tänk vilket rabalder det skulle blivit om det vore sant.